Sticky

Cash or card, er wordt steeds meer contactloos betaald

  • 13 March 2024
  • 21 reacties
  • 260 keer bekeken
Cash or card, er wordt steeds meer contactloos betaald
Reputatie 7
Badge +24

In het kader van de “Week van het geld” een topic over mobiel betalen. Dit doen we steeds meer en meer omdat het zo makkelijk is. 

 

Volgens De Nederlandsche Bank betalen we steeds minder contant en juist meer contactloos. Wie betaalt tegenwoordig nog met contant geld? 

​​​​​

DNB. Geraadpleegd op 5 maart 2024, pagina 4

 

Bij de tieners is het gek genoeg anders.

“‘Het was voor ons een verrassing’, zegt Jelmer Reijerink, econoom bij DNB. ‘Je zou zeggen dat jongeren die alleen nog maar op hun telefoon zitten, ook alleen maar met hun telefoon betalen.’ Maar dat valt mee, blijkt uit het onderzoek waarin Reijerink keek naar het gebruik van contant geld door verschillende gebruikersgroepen in Nederland te onderscheiden.”

​​​​

DNB. Geraadpleegd op 5 maart 2024
 

 

Hoe anders is het in Duitsland, waar cash nog steeds koning is. Maar de bankpas wint ook daar terrein. 

"Nur bares ist wahres", luidt een bekend Duits gezegde. Alleen contant geld is echt. Die spreuk wordt in Gasthaus Gottlob, een populair café-restaurant in de Berlijnse wijk Schöneberg, van harte omarmd. 

De klanten lijken er deze middag geen enkel probleem mee te hebben dat ze niet kunnen pinnen. Ze rekenen hun koffie, bier en lunchgerechten af met bankbiljetten die ze uit hun portemonnee vissen.”

RTL Nieuws. Geraadpleegd op 5 maart 2024

 

Hoe betalen jullie het liefst? Zien jullie voordelen of nadelen van mobiel betalen? 

 

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 
 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creëren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs. 


21 reacties

Reputatie 7
Badge +21

In het kader van de “Week van het geld” een topic over mobiel betalen. Dit doen we steeds meer en meer omdat het zo makkelijk is. 

Hoe betalen jullie het liefst? Zien jullie voordelen of nadelen van mobiel betalen? 

 

Ik betaal altijd met de telefoon, die heb je bij je, 'vroeger' vergat ik wel eens mijn beurs en dan moest ik weer omkeren, lastig.
Dus ik heb het mobiel betalen omarmt en ik wil ook niet meer anders, tenzij het niet kan.
Maar je kunt tegenwoordig overal wel mobiel betalen, zelfs op de markt.
Ik heb zelfs helemaal geen geld meer in huis, misschien een beetje kleingeld maar da's dan ook alles.

Reputatie 7
Badge +7

---​

Hoe betalen jullie het liefst? Zien jullie voordelen of nadelen van mobiel betalen? 

 

Het liefst betaal ik contactloos. Snel en veilig. En geen gehannes met contant geld.

Het allerliefst doe ik dat met mijn mobiel omdat daarmee niet zomaar kleine bedragen betaald kunnen worden zoals dat wel met de bankpas kan. Met mijn mobiel bevestig ik met vingerafdruk. Ik vind dat veiliger dan een pincode op de terminal invoeren terwijl er andere klanten in de buurt staan.

En als ik dan betaald heb, check ik meteen in de bankapp of alles is goed gegaan. Vooral bij pinbetalingen in het buitenland doe ik dat.

Reputatie 7
Badge +24

Ik betaal het liefst ook contactloos. Het nadeel is dat ik mijn portemonnee niet meer bij me heb, en dus ook niet mijn ID-kaart. Ik hou niet van die dikke hoesjes waar pasjes in kunnen, maar dat is een ander gesprek. 

Nog wel naar onderstaande hoes gekeken, maar dan wordt het toestel gelijk zo dik van. 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Alex van KPN Ik zie dat jouw post en mijn toevoeging (laatste 2 zinnen hierboven) elkaar gekruist hebben. 

Reputatie 7
Badge +24

Het liefst betaal ik contactloos. Snel en veilig. En geen gehannes met contant geld.

Het allerliefst doe ik dat met mijn mobiel omdat daarmee niet zomaar kleine bedragen betaald kunnen worden zoals dat wel met de bankpas kan. Met mijn mobiel bevestig ik met vingerafdruk. Ik vind dat veiliger dan een pincode op de terminal invoeren terwijl er andere klanten in de buurt staan.

Zo'n vingerafdrukscanner, meet die ook je vingertemperatuur? Moet even aan horror films denken. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik betaal het liefst ook contactloos. Het nadeel is dat ik mijn portemonnee niet meer bij me heb, en dus ook niet mijn ID-kaart. Ik hou niet van die dikke hoesjes waar pasjes in kunnen, maar dat is een ander gesprek. 

Nog wel naar onderstaande hoes gekeken, maar dan wordt het toestel gelijk zo dik van. 

Ik heb altijd toch mijn portemonnee bij me. Voor het geval dat het betalen met mobiel niet lukt. En daar zitten ook mijn fysieke bankpas en rijbewijs in.

Voor de zekerheid heb ik scans van mijn rijbewijs en van het kentekenbewijs v.d. auto opgeslagen in mijn Drive. Als back-up voor het geval mijn portemonnee kwijt of gestolen is. Officieel kan/mag een agent daar niets mee, maar wellicht in geval van nood toch geen probleem.

Reputatie 7
Badge +7

Zo'n vingerafdrukscanner, meet die ook je vingertemperatuur? Moet even aan horror films denken. 

Op mijn mobiel niet. Ik weet ook niet of er mobieltjes zijn die de temp kunnen meten.

Of was het een grap van jou?

Reputatie 7
Badge +24

Zo'n vingerafdrukscanner, meet die ook je vingertemperatuur? Moet even aan horror films denken. 

Op mijn mobiel niet. Ik weet ook niet of er mobieltjes zijn die de temp kunnen meten.

Of was het een grap van jou?

Half, vandaar de referentie aan horrorfilms en de vraag hoe veilig het is als iemand daadwerkelijk je telefoon in wil komen met je vingerafdruk. Maar dit wordt wel erg luguber zo. 😁

Reputatie 7
Badge +9

Contactloos. Of met het mobiel of met mijn (Garmin) SmartWatch. Makkelijker kan niet, portemonnee blijft dus dan ook steeds vaker thuis. Kan het ook niet gejat worden en kun je het ook niet kwijt raken. (En ja, ik weet, je moet een legitimatie kunnen laten zien. Dus als ik met de auto rij gaat ie wel mee.) Laatste keer contant was dan ook inderdaad in Duitsland. Ook daar kun je gelukkig wel steeds vaker zonder cash betalen. Maar soms gaat het daar nog steeds niet, zoals laatst in de bus...

Reputatie 7
Badge +7

Zo'n vingerafdrukscanner, meet die ook je vingertemperatuur? Moet even aan horror films denken. 

Op mijn mobiel niet. Ik weet ook niet of er mobieltjes zijn die de temp kunnen meten.

Of was het een grap van jou?

Half, vandaar de referentie aan horrorfilms en de vraag hoe veilig het is als iemand daadwerkelijk je telefoon in wil komen met je vingerafdruk. Maar dit wordt wel erg luguber zo. 😁

Ah, op die fiets. Ik begin nu ook wat horror-beelden en maffia-beelden te zien… 😁

Maar je hebt gelijk. Er moet absoluut een temperatuur-sensor in zitten! 🤣

Reputatie 7
Badge +9

Ik miste trouwens nog twee kleuren bij de grafiek, maar ik heb ze inmiddels op de site van de DNB gevonden 😊:

Dat rood-bruine was dus Chipknip, die had je toen nog. Helemaal vergeten dat dit ook eens bestond.

Reputatie 7

Op Internet betaal ik eigenlijk altijd met een creditcard en in een winkel altijd contactloos met een pinpas.

Ik heb het niet zo op betalen met een mobiel en je pasjes heb je toch altijd bij je, je bent immers wettelijk verplicht om je te kunnen identificeren met een ID kaart of een rijbewijs en dan kan de bankpas en creditcard daar ook wel bij.

Cash betalen doe ik al jaren niet meer.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb dus al zo’n twee jaar geen bankpas meer en dat bevalt me uitstekend. Me bankpas is ooit verlopen en kreeg toen een nieuwe + nieuwe pincode en deze heb ik niet onthouden of opgeschreven. Zelfs mijn auto uit 2019 heb ik met mijn horloge betaald. 


Enige nadeel van bovenstaande is wanneer je wel cash nodig hebt, in principe dus nooit alleen ik ben ooit naar me moeder gereden omdat ik €100 aan iemand wou geven als kado en ik dat niet kon pinnen zonder bankpas.

 

Voor me pasjes heb ik wel een portemonnee, ga niet rijden zonder rijbewijs/kentekenbewijs en heb nog wat andere kaartjes die zo nu en dan handig zijn.

Reputatie 7
Badge +19

@Ik_Combineer Je moet nog wel eens creatief zijn dus 😂 Maar ik snap je, ik gebruik ook eigenlijk nooit mijn pinpas meer, doe praktisch alles met mijn telefoon, ook contactloos betalen.

Daarnaast heb ik een pasjeshouder in mijn tas want inderdaad, ook ik stap de auto niet in zonder rijbewijs en kentekenbewijs. Daar heb ik mijn pinpas nog wel in zitten, als back-up. 

Reputatie 7

Ik heb eigenlijk alleen nog cash in het buitenland, waar pinnen niet mogelijk is. Hier betaal ik alles digitaal, of met m'n telefoon/horloge of met de pinpas.

En soms tegelijkertijd… vorig jaar was ik in Indonesië met een goede vriendin. Zij was haar pinpas thuis vergeten en was dus afhankelijk van mijn pas. Mijn vakantie was 2 weken korter, mijn pinpas bleef bij haar en ik heb hier alleen met m'n telefoon betaald. Wel een beetje stress dat de bank niet zou merken dat er op 2 plekken ter wereld werd betaald, maar dat liep wel los gelukkig. 

Net als meerderen zo te zien heb ik geen portemonnee meer, alleen een pasjeshouder.

Reputatie 7
Badge +30

Contactloos. Of met het mobiel of met mijn (Garmin) SmartWatch. Makkelijker kan niet, portemonnee blijft dus dan ook steeds vaker thuis. Kan het ook niet gejat worden en kun je het ook niet kwijt raken. (En ja, ik weet, je moet een legitimatie kunnen laten zien. Dus als ik met de auto rij gaat ie wel mee.) Laatste keer contant was dan ook inderdaad in Duitsland. Ook daar kun je gelukkig wel steeds vaker zonder cash betalen. Maar soms gaat het daar nog steeds niet, zoals laatst in de bus...

Ben je dan niet ‘bang’ dat het niet werkt en je daar dan staat met je volle boodschappenkar? Dat is vooral waarom ik nog niet betaal met mijn smartwatch. En ook omdat ik wat dit betreft een beetje ouderwets ben😂, misschien toch maar eens gewoon doen!

Reputatie 7
Badge +9

Ach, meestal heb ik toch een 'backup': telefoon en smartwatch. Dat alle twee het niet doen heb ik de laatste jaren nog nooit meegemaakt. Misschien had ik wel geluk, maar ik heb er wel vertrouwen in. 😁

Bij de introductie van de PIN-pas jaren geleden werd geadviseerd om ook voldoende contant geld op zak te houden voor het geval er een PIN-storing is. Je zult maar net voor 100 euro getankt hebben en de PIN werkt niet en als je dan geen contanten bij je hebt, heb je echt een probleem.

Zelf heb ik een keer meegemaakt dat ik bij de afhaalchinees wat bestelde en tot mijn schrik en mijn geld en mijn PIN-pas vergeten was. Gelukkig had ik wel mijn mobiel bij me en mocht ik van de Chinees het bedrag ter plekke per bank betalen.

Zodoende hebben mijn vrouw en ik altijd voldoende (zwart😎) geld bij ons om wit te wassen.😂

Reputatie 7
Badge +12

Het liefst betaal ik ouderwets via mijn pinpas! Maar ik heb het tegenwoordig ook ingesteld op mijn mobiele telefoon en begin het wel steeds vaker te gebruiken. Gevoelsmatig is die pinpas veiliger maar in praktijk zal dat natuurlijk niet uitmaken. Cash heb ik eigenlijk nooit meer op zak en dat vind ik wel heel fijn, kun je het ook niet kwijt raken!

Reputatie 7
Badge +20

Ben je dan niet ‘bang’ dat het niet werkt en je daar dan staat met je volle boodschappenkar?

Nou dit dus, ik heb nog te vaak dat m'n batterij (bijna) leeg is en moet er niet aan denken dat ik nergens mee kan betalen omdat mijn enige betaalmiddel niet meer aan wil 😅

Ik heb wel zo'n flap hoesje, naast dat mijn telefoon zo lekker bescherm is en ik hem makkelijk neer kan zetten als ik iets wil bekijken, heb ik daarin ook ruimte voor mijn rijbewijs, 2 pinpassen, parkeerkaartjes, de bonnetjes die ik moet bewaren (voor zakelijk aankopen of dingen die ik misschien moet retourneren) etc. Heb verder nooit meer een portemonnee of tas bij me, alleen telefoon omdat daar alles aanwezig is dat ik nodig heb 😊 Als ik ergens iets retourneer en daar contact geld voor terugkrijg, dan bewaar ik dat ook altijd in mijn telefoonhoesje (de briefjes alleen), handig voor bijvoorbeeld Marktplaats aankopen!

Reputatie 7
Badge +30

Ik betaal eigenlijk alleen nog maar met mijn telefoon. Scheelt zooi meeslepen.

Als ik wat verder weg ga, dan neem ik een los, klein, leren pashoudertje mee. Hier kan aan elke kant twee pasjes, en nog eentje ertussen. Daarin heb ik aan de ene kant mijn ID en mijn door-de-week OV kaart, en aan de andere kant mijn museumkaart en weekend-OV (NS abonnement en regionaal abonnement gaan niet samen, dus twee OV-kaarten). En in het midden dan mijn pinpas als back-up. 

Reageer