Dubio op Donderdag 23 juli - Je moet kiezen!

  • 23 July 2020
  • 15 reacties
  • 196 keer bekeken

Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

Het moment waar menig sportliefhebber deze zomer naar uitkeek is de: Olympische spelen! Het grootste sportevenement ter wereld zou morgen (24 juli) van start gaan tot en met 9 augustus 2020, maar vanwege de corona pandemie worden de Spelen een jaar uitgesteld. Jammer! Volgend jaar hoopt het doorgang te vinden vanaf: vrijdag 23 juli 2021 tot: zondag 8 augustus. 

De Olympische Spelen zijn een internationale sportmanifestatie. De eerste moderne Olympische Spelen werden in 1896 gehouden, geïnspireerd door het gelijknamige Griekse evenement in de Oudheid. 

Welke oude Griekse olympische sport zou jij uitvoeren?

  1. Hoplietenrace
    Tijdens de Olympische Spelen werden er verschillende voetraces georganiseerd, waar de hoplietenrace er één van is. Bij deze wedstrijden droegen de sporters een complete legeruitrusting, zoals een helm, een schild en beenbescherming. Deze outfit woog in totaal meer dan twintig kilo en maakte de race dus loodzwaar. De wedstrijd werd voor het eerst georganiseerd in het jaar 520 voor Christus. 
  1. Wagenrennen
    Wagenrennen werd voor het eerst op de Olympische Spelen geïntroduceerd in het jaar 680 voor Christus. Dit zorgde er meteen voor dat het evenement niet meer één dag, maar twee dagen zou duren. De wedstrijd vond plaats in een hippodroom: een groot open veld waar een paal de start- en finishlijn aangaf. Een kleinere paal gaf een draaipunt aan, waar de sporters een scherpe bocht moesten maken die af en toe levensgevaarlijk bleek te zijn. Alle racers hadden een wagen die door vier paarden werd getrokken en moesten zo snel mogelijk de finish bereiken.

 

Je moet kiezen! 


15 reacties

Reputatie 7

Dat wordt die paarden flink aansporen want met zo'n legertuitrusting van 20 kilo kom ik waarschijnlijk nog geen 500 meter van de startlijn weg.

Reputatie 7

De wagenrennen optie. Als F1 fan is dat de enige optie :grin:

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Dan zou ik (stel dat ik 25 jaar zou zijn….) gaan voor de (Hoplieten) voetrace. Tijdens mijn diensttijd liep ik ook wel een mars van 30 km met volledige uitrusting.  Dat met die paarden, nou nee! Ik heb het filmpje van Jasper bekeken, dat gaat mij veel te hard.

Reputatie 7

Jaaa! Wagenrennen it is! :grin:

Reputatie 7
Badge +16

Laat mij maar wandellen 🙂 Ik zou denk ik niet in de top komen maar de finish zal ik halen :smile:

Reputatie 7
Badge +10

Alhoewel ik veeeeele kilometers heb gewandeld (hiken) en het graag doe kies ik nu toch voor Wagenrennen. Waarom? Ontzettend veel last van hielspoor en ontstoken peesplaat.😫

En aangezien ik paarden heb gehad, is de keuze nu niet zo moeilijk 😉

 

Reputatie 7

Ontzettend veel last van hielspoor en ontstoken peesplaat.😫 

Oei, dat is een pijnlijke aangelegenheid. :disappointed:

Reputatie 7
Badge +10

Ontzettend veel last van hielspoor en ontstoken peesplaat.😫 

Oei, dst is een pijnlijke aangelegenheid. :disappointed:


Tot letterlijk strompelend de dagen doorkomen nu. Zal blij zijn wanneer het beter gaat 😅 Dank je 🙏

Reputatie 7
Badge +20

Ha! Wat een leuke!

Voor de mensen die vol enthousiasme het wagenrennen kiezen: hierbij een quoteje van historicus Fik Meijer. Hij geeft een vrij levendige beschrijving van hoe deze races verliepen. Hij heeft het over de wagenrennen in Rome, overigens, maar de gang van zaken verschilde niet veel met de races in Griekenland en in het Byzantijnse rijk. 

“Omdat de menner de teugel om zijn middel had gebonden, was het eerste wat hij in zo’n geval moest doen, zichzelf lossnijden met het mes dat hij tussen de rond zijn borst gespannen leren riemen had gestoken. Lang niet altijd slaagde hij daarin in, hij werd uit zijn wagen geslingerd en erachter of ernaast over de grond meegesleurd. In het gunstigste geval overleefde de ongelukkige het ongeval en kwam hij er zonder kleerscheuren af. Niet zelden moest hij het met de dood bekopen. Voor de paarden liep het vaak veel slechter af.”

Hardlopen met een harnas lijkt me ook geen pretje, trouwens. 

Hoi

Motor rijden natuurlijk met paarden ervoor. En mijn bedaarde K1 als achterwagen.
Kom maar op met die scherpe bochten. Alles kan tegen de grond. (Ik ook).

Reputatie 7

@Bart_ 

 

Ik ben daar niet zo bang voor!

Wij hebben sindskort een Giulia Veloce voor huis staan ook,… Dit is weliswaar ook een Raspaardje ;) 

Even een google pic, wel zelfde kleur :heart_eyes:

 

Daarom ook weer lid geworden van de Visconti's (maffia) dus dat hele wagenrennen is mij wel bekend, Fik Meijer doet mij hier niet anders over denken ;)

Voor meer info lees Hier en Hier

 

Een rondje rennen doe ik een aantal keren per week, maar sinds m'n militaire dienst (1978-'79) niet meer met bepakking. Met paarden heb ik ook niet veel, dus ik denk dat ik maar in het publiek ga zitten :thinking::innocent:

Reputatie 7
Badge +28

Ha! Wat een leuke!

 

Welkom terug @Bart_ ! 

Heb jij nog een idee voor het Dubio op Donderdag 30 juli 2020 ? 

Verras ons ! 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Bart_

 

Ik ben daar niet zo bang voor!

Wij hebben sindskort een Giulia Veloce voor huis staan ook,… Dit is weliswaar ook een Raspaardje ;) 

Even een google pic, wel zelfde kleur :heart_eyes:

 

Daarom ook weer lid geworden van de Visconti's (maffia) dus dat hele wagenrennen is mij wel bekend, Fik Meijer doet mij hier niet anders over denken ;)

Voor meer info lees Hier en Hier

 

Mooi paard! @JeroenB22! Zonde van die lak om er mee op een racebaan te gaan, waar er aan alle kanten op je wordt ingemept ;-) 

Reputatie 7
Badge +20

Welkom terug @Bart_ ! 

Heb jij nog een idee voor het Dubio op Donderdag 30 juli 2020 ? 

Verras ons ! 

 

Zeker wel. Hier staat ie! 

Reageer