Dwaling op donderdag 8 februari

  • 8 February 2024
  • 10 reacties
  • 124 keer bekeken
Dwaling op donderdag 8 februari
Reputatie 7
Badge +30

De eer is aan mij deze week. En aangezien ik zelf nogal van puzzels houd, is het deze week weer puzzeltijd 😄 'k Heb drie verschillende soorten uitgezocht zodat er hopelijk voor iedereen iets bij zit.

 

Logica

We gaan bij Bistro Groeneveld op het terras zitten. Maar helaas is het menubord een beetje beschadigd geraakt. Kun jij uitvogelen hoeveel een kop koffie kost?

Soep 4
Biefstuk 8
Quiche 6
Cake 4
Koffie ...

 

Cijfers

Tijdens je wandeling door het Drentse heidelandschap kom je een schapenstal tegen waar men bezig is met schapen scheren. Door een lage kier kun je naar binnen kijken, maar het is onduidelijk hoeveel mensen en schapen er precies in de stal zijn. Op den duur weet je te tellen dat er in totaal 12 hoofden/koppen zijn, en 44 benen/poten.

Hoeveel mensen en hoeveel schapen zijn er in de stal?

 


Concentratie
Kleurtjestijd! Er zijn vier blauwe blokjes, vier groene blokjes, vier rode blokjes en vier gele blokjes. Verdeel deze zo over het 4x4 grid dat elke kleur slechts 1x voorkomt in elke rij en elke kolom.

 

       
       
       
       

 

Zoals gewoonlijk, antwoorden graag in het wit, of in een spoiler. 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +30

6!


10 schapen en 2 mensen
 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

 

Koffie: 6 (aantal letters)

10 schapen en 2 mensen: 10+2=12 hoofden/koppen, 10x4 poten + 2x2 benen = 44

De blokjes kunnen op meerdere manieren geplaatst worden :

 

 

 

Ja, ik had bijna weekend 😉

Reputatie 7
Badge +17

6! Want 6 letters


Ik vermoed, dat dit een instinker is. Want schapen scheren is met de pootjes in de lucht? Dus meer dan je denkt. Maar een exact aantal heb ik niet. 😅

 

 

 

Geen woord over mijn tekenpoging.

Maar weer eens een poging wagen…….. 

1        6 euro

2        10 schapen en 2 mensen

3        verschillende oplossingen mogelijk w.o. deze :

           ROOD      BLAUW    GROEN     GEEL

           BLAUW    ROOD      GEEL         GROEN

           GROEN    GEEL         ROOD      BLAUW

           GEEL        GROEN     BLAUW    ROOD

Reputatie 7
Badge +30

Geen woord over mijn tekenpoging.

😁

 

Reputatie 7
Badge +21
  • Koffie  6  (aantal letters)
  • ​​​​2 mensen (2 hoofden, 4 benen) en 10 schapen (10 koppen, 40 poten)
  • Meerdere mogelijkheden

Blauw

Groen

Rood

Geel

Geel

Blauw

Groen

Rood

Rood

Geel

Blauw

Groen

Groen

Rood

Geel

Blauw

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Leuk @Erik van KPN!

Mijn antwoorden

Mijn hoofd gaat meerdere kanten op… Als ik het rijtje volg kom ik op 8. Maar ik wil hem ook omdraaien, dus 6-4-6 doen. En dat zijn dure kopjes koffie… Als laatste kan het ook nog aflopen vanaf de 8 naar 2. En dan zou een kopje koffie 2 euro zijn. 

 

2 mensen en 10 schapen. 2 hoofden = 4 benen. Dan blijven er nog 40 poten over, wat matcht met 10 hoofden, want elk (normaal) schaap heeft 4 poten.

 

blauw groen rood geel
geel blauw groen rood
rood geel blauw groen
groen rood geel blauw

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Mijn antwoorden
Koffie 2€
2 mensen en 10 schappen
BGRg
GgBR
RBgG
gRGB

 

Reputatie 7
Badge +30

Het is tijd voor de antwoorden!

 

Logica
De koffie kost 6. De logica erachter is dat de prijs gelijk is aan het aantal letters van het woord.

 

Cijfers
In de stal bevinden zich 10 schapen, en 2 mensen.


Je kunt dit als volgt berekenen:
Als alle 12 koppen/hoofden die je ziet schaap zouden zijn, dan zouden er 48 poten moeten zijn (12x4). Maar dat is niet zo, het zijn er 4 minder. Dan kom je uit op 11 schapen qua benen, maar dan heb je een hoofd tekort. 
Dus je moet 2 schapen minder, zodat je uitkomt op 10 koppen en 40 benen, en dan 2 mensen toevoegen voor de resterende 2 hoofden en 4 benen.

 

Concentratie
Er waren inderdaad een aantal mogelijkheden om het grid vol te krijgen. Dit, bijvoorbeeld:

 


Drumroll

Dan is het tijd voor de uitslag! Marcia, Arjan, RBxx hebben alle antwoorden goed en delen de eerste plaats. 
Sanne, Denise en TDN hebben dapper gestreden maar moeten toch de tweede plaats delen.

 

En dan graai ik in mijn hoge hoed voor de winnaar en…… @XS4-Arjan komt er uit!

 

Arjan, jij mag komende donderdag een nieuwe dwaling of dubio maken!

Mocht je daar nu geen zin in of tijd voor hebben, ook geen probleem. Laat het dan even weten, regelen we een vervanger :)

Reputatie 7
Badge +21

@Erik van KPN  schreef:
Als alle 12 koppen/hoofden die je ziet schaap zouden zijn, ...

…, dan zou “men” niet bezig zijn met schapen scheren.

Daar heb je toch minstens één mens als schapenscheerder voor nodig 😋.

Gefeliciteerd @XS4-Arjan , ik ben benieuwd naar jouw dwaling/dubio komende donderdag.

 

Reageer