Dwaling op zaterdag 21 oktober 2023

  • 21 October 2023
  • 18 reacties
  • 205 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9
  • Wijsgeer
  • 1243 reacties

Niemand heeft nieuwe dwaling op donder voortgezet, dus ik maak nieuwe raadsels, graag antwoorden in het wit

  1. Wat ben ik?
    Ik heb een bed maar vind nooit rust.
    Ik beweeg snel maar kan nooit een oord verlaten
    Ik heb een mond maar kan niet spreken.
  2. Wat zoek ik?
    Wat ontbreekt de superrijken?
    Wat hebben de armen in overvloed?
    Als man eet, gaat man dood.
  3. Waar is de vader?
    De moeder is 21 jaren ouder dan haar kind.
    Over 6 jaren wordt het kind 5 keer jonger als zijn moeder.
  4. Hoe kan ik douchen in 5 minuten om water te sparen?
    Ik heb alleen 2 zandloper van 3/4 minuten

     


18 reacties

Reputatie 7
Badge +10

1)) lucht

2)) ?????

3)) Klopt deze opgave wel ? Ik heb wel een oplossing voor deze vraag maar dat is dan een oplossing voor een andere vraag.

4)) Draai beide zandlopers om. Deze gaan nu lopen. Na 3 minuten is de eerste zandloper (van 3 minuten) leeg en heeft de andere zandloper nog 1 minuut te lopen. Begin nu met douchen. Na 1 minuut is ook de zandloper van 4 minuten leeg. Draai de zandloper van 4 minuten om en dan is deze zandloper na 4 minuten leeg. Als deze laatste 4 minuten voorbij zijn, zijn er (1 + 4 =) 5 minuten voorbij en heb je 5 minuten gedoucht en kun je de douche uitzetten.

Reputatie 7
Badge +9

13)) Klopt deze opgave wel ? Ik heb wel een oplossing voor deze vraag maar dat is dan een oplossing voor een andere vraag.

Ja, het klopt

Reputatie 7
Badge +10

@TDN 

Moet vraag 3 niet luiden: Hoe oud is de moeder ?

Reputatie 7
Badge +9

@Willy22 Dan is het te simpel 😜

Reputatie 7
Badge +10

De berekening is als volgt:

M(oeder) is 21 jaar ouder dan het K(ind):  M = K +21.

Als de moeder 6 jaar ouder is dan is het kind 5 keer de leeftijd van de moeder: M + 6 = K x 5.

Hier uit volgt:

M + 6 = K x 5 ==> (K + 21) + 6 = K x 5. ==> K + 27 = K x 5 ==> 27 = 4K ==> K = 27 / 4 = 6,75

Dus het kind is 6 jaar + 9 maanden oud. Tel daar 9 maanden zwangerschap bij op en ik kom uit op 7 jaar en 6 maanden.

Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat de vader 7 jaar en 6 maanden geleden bij de moeder was en toen dat kind heeft verwekt.

(Dit was een nadenkertje waarbij ik meerdere keren tot een ander antwoord kwam. Toch een leuke opgave !!!)

Reputatie 7
Badge +10

De berekening is als volgt:

M(oeder) is 21 jaar ouder dan het K(ind):  M = K +21.

Als de moeder 6 jaar ouder is dan is het kind 5 keer de leeftijd van de moeder: M + 6 = K x 5.

Hier uit volgt:

M + 6 = K x 5 ==> (K + 21) + 6 = K x 5. ==> K + 27 = K x 5 ==> 27 = 4K ==> K = 27 / 4 = 6,75

Dus het kind is 6 jaar + 9 maanden oud. Tel daar 9 maanden zwangerschap bij op en ik kom uit op 7 jaar en 6 maanden.

Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat de vader 7 jaar en 6 maanden geleden bij de moeder was en toen dat kind heeft verwekt.

(Dit was een nadenkertje waarbij ik meerdere keren tot een ander antwoord kwam. Toch een leuke opgave !!!)

Bovenstaand verhaal is mijn antwoord op Vraag 3.

Reputatie 7
Badge +10

Omdat er nog nauwelijks iemand gereageerd heeft plaats ik hier een aantal tags:

@huistijger   @Erik_ @Raymondt @PeterG @TijtheMan @Alex_P @Noordzee @RBxx @Sanne_M 

@Bram_  @Jasper @Alexandra @Denise_   @Shyrin_  @Jeroen_dB   @wjb @Marcia_ @Joris62 @Thomas @MennoG78 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @TDN, ik denk dat je de Dubio van afgelopen donderdag dan gemist hebt! Maar leuk dat je alsnog een dwaling aangemaakt hebt :-). Voel je vrij om daar alsnog op te reageren haha. Ik ga ook eens hard over deze dwaling nadenken!

Reputatie 7
Badge +30

Antwoord op vraag 2: niets

Antwoord op vraag 4: draai beide zandlopers om. Na 3 minuten is er van de ene zandloper nog 1 minuut over. Die ene minuut plus nog een hele zandloper van 4 minuten is samen 5 minuten. 

Ik ben toch meer van de dwalingen:

  1. Een rivier
  2. Niets
  3. Ik kom op -9 maanden, dus het was denk ik een one night stand en is de vader in geen velden of wegen meer te bekennen….. 😏
  4. 3 minuten lang beiden omkeren, blijft 1 minuut over, starten met douchen en die van 4 minuten nog eens helemaal laten leeglopen. = Totaal 5 minuten
Reputatie 7
Badge +8

Op de valreep:

1:    Rivier
2:    Helemaal niks.
3:    Thuis/Op zijn werk?
4:    Beide zandlopers omdraaien.
    Wanneer de 3 minuten loper afgelopen is onder de douche stappen en de 4 minuten loper (waar nog een minuut in zit) omdraaien wanneer deze doorgelopen is.
    Na die vier minuten heb je dan 5 minuten onder de douche gestaan.
    (Pro tip: douche niet warm laten worden, maar gewoon koud douchen voor extra besparing)

Reputatie 7
Badge +9

De antwoorden

  1.  Rivier
  2.  Niets
  3.  Na berekening is het kind -¾ jaren oud, dus -274 dagen oftewel -39 weken. Een zwangerschap duurt 38 weken. Dus de vader is niet bij de moeder zoals @Willy22 of weg van de moeder zoals @HansaanZet maar hij heeft de moeder nog niet ontmoet, ik wou zeggen dat hij net de moeder bij Tinder geswipt heeft.
  4.  2 zandloper laten lopen, begint te douchen, als de 3min leeg is, omdraaien, als de 4min leeg is, weer de 3min omdraaien, als de 3min weer leg is is precies 5min.
    @Marcia_ heeft het goed
    @HansaanZet en @TijtheMan hebben ook goed maar ze laten me eerst 3min zonder kleren in badkamer wachten dan 5min douchen

 

En de winner is @HansaanZet 

Reputatie 7
Badge +10

@TDN

  1. Waar is de vader?
    De moeder is 21 jaren ouder dan haar kind.
    Over 6 jaren wordt het kind 5 keer jonger als zijn moeder.

Ik snap niet hoe je aan het antwoord voor vraag 3 komt. Kun je dat eens uitgebreider uitleggen ?

Reputatie 7
Badge +9

@Willy22 

Nu K+21=M
Over 6 jaren 5*(K+6)=M+6

5K+30=K+21+6

4K=21+6-30=-3

K=-¾

 

 

En de winner is @HansaanZet .  Is dat schrikken…….😲

@TDN  Ik wil best een nieuwe dwaling plaatsen echter loopt er inmiddels ook weer een nieuwe dubio.

 

@HansaanZet ,

Excuus, dat is mijn fout. Ik had een reactie van een moderator verkeerd geïnterpreteerd.

Uiteraard mag jij de dwaling alsnog maken.

@HansaanZet ,

Excuus, dat is mijn fout. Ik had een reactie van een moderator verkeerd geïnterpreteerd.

Uiteraard mag jij de dwaling alsnog maken.

Geen fout @martijn197108. TDN had per abuis de dwaling aangemaakt in de veronderstelling dat er nog geen nieuwe dubio/dwaling was gemaakt op donderdag 19 oktober, dus nu zijn er zowel dubio's als dwalingen. Inmiddels is op 26 oktober weer de nieuwe dubio verschenen. Maar nogmaals, geen probleem. Bij voldoende animo plaats ik een nieuwe dwaling.

We zouden bijv. op donderdag de dubio's kunnen plaatsen en op zaterdag de dwalingen….

Reputatie 7
Badge +19

Leuk voorstel @HansaanZet! Het staat je altijd vrij om een dwaling of dubio of iets anders te plaatsen in "De Huiskamer". 

Reageer