Gemeenten en internetaanbieders slaan handen ineen voor digitale inclusie

  • 12 October 2023
  • 6 reacties
  • 111 keer bekeken
Gemeenten en internetaanbieders slaan handen ineen voor digitale inclusie
Reputatie 7
Badge +16

Nieuws van onze Corporate nieuwsoverzicht, voor wie het gemist heeft. Het heeft een intensieve periode van voorbereiden nodig gehad en het is een pilot die zeker onder de aandacht gebracht mag worden:

 

In een samenleving die verder digitaliseert, groeit de kloof tussen degenen die toegang hebben tot digitale technologieën en mensen die daarvan uitgesloten blijven. De Alliantie Digitaal Samenleven, NLdigital, gemeenten, provincie Groningen, KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet starten vandaag een proef om deze groeiende digitale kloof te verkleinen. Met het Digitaal Meedoen Pakket voorzien ze financieel kwetsbare huishoudens van internet, een apparaat en begeleiding. De pilot gaat van start in Utrecht en Westerkwartier, met Amsterdam worden de mogelijkheden voor een pilot verkend. 
 

3% van de Nederlandse huishoudens heeft thuis geen vaste internetverbinding, 11% geen goedwerkend apparaat en bijna 23% ervaart uitdagingen om deel te nemen in de digitale wereld (CBS stats). Uit onderzoek blijkt dat er een groter verschil ontstaat tussen mensen die verbonden zijn met digitale technologie en mensen die dit onvoldoende kunnen: de digitale kloof. Om deze kloof te overbruggen, is het doel van de pilot om meer inzicht te krijgen in onderliggende problemen en oplossingen. De pilot zal zich specifiek richten op huishoudens die financieel kwetsbaar zijn en - in het geval van gemeente Utrecht - thuis geen vast internetabonnement hebben. Het Digitaal Meedoen Pakket voorziet de deelnemers van een laptop of tablet, een internetverbinding (tegen aangepast tarief) en ondersteuning in de buurt om vaardigheden te leren. 
 

Samen voor inclusie en toegang

“Toegang tot internet, apparaten en ondersteuning is van groot belang om verbonden te zijn en mee te kunnen doen in onze samenleving”, zegt Wietske Kamsma, programmamanager van de Alliantie Digitaal Samenleven. “Het verkleinen van de digitale kloof en ervoor te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We kunnen hier allemaal aan bijdragen. Met deze pilot onderzoeken we hoe het Digitaal Meedoen Pakket impact heeft op de levens van mensen en het gevoel van mee kunnen blijven doen vergroot."

De aanpak van de pilot verschilt per gemeente, Westerkwartier test het pakket op wijkniveau en Utrecht kiest voor een bredere werving via verschillende maatschappelijke organisaties. Het Centrum voor Digitale Inclusie van de Universiteit Twente zal de effecten en resultaten van de verschillende aanpakken monitoren en duiden. De deelnemende gemeenten nodigen met elkaar in totaal 250 huishoudens uit om mee te doen op basis van hun eigen lokale minimaregelingen. 
 

Op weg naar digitale onafhankelijkheid

Elske Lagard, 75 jaar, neemt deel aan de pilot in de gemeente Utrecht: 
Ik ben altijd bang geweest om fouten te maken online en twijfel vaak over wat ik met binnenkomende berichten moet. Ik ben nu afhankelijk van mijn dochter, vooral als het gaat om zaken als telebankieren of het inwisselen van een cadeaubon. Maar ik geloof dat je nooit te oud bent om te leren. Met dit Digitaal Meedoen Pakket hoop ik over een jaar meer zelfvertrouwen en behendigheid te hebben, zodat ik zelfstandig kan deelnemen aan de digitale samenleving."

Na de start van de pilot worden ook andere gemeenten en bedrijven uit de telecomsector uitgenodigd om zich bij dit initiatief aan te sluiten. De pilot loopt een jaar lang. Daarna evalueren alle deelnemende partijen de pilot en wordt gekeken of het Digitaal Meedoen Pakket inderdaad de toegang tot de digitale wereld vergroot en wat nodig is om het uit te breiden naar meerdere gemeenten.

Meer weten? Check de site Digitaal Samenleven.
Bron


6 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Ik weet dat @NHendriks wel interesse heeft in dit artikel. En op basis van jullie berichten, een kleine 4 maanden geleden, @Galdor68 en @Roy74 jullie ook wel. 

Een goede pilot wat mij betreft ook nodig; ik herken het volledig.

Ouders van een kennis van me hebben er ook moeite mee, en voor de kinderen is het best een gedoe om steeds maar langs te komen. En voor mensen weinig tot geen mensen om zich heen hebben die ze hierbij kunnen helpen is het al helemaal een lastig verhaal.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook altijd nog mensen waarbij het financieel niet lukt de nodige voorzieningen te bekostigen. 

Reputatie 7
Badge +10

En dit vindt de KPN natuurlijk een heel goed idee ? (denk: meer omzet).

Reputatie 7
Badge +7

Dit is een prachtig initiatief en mooi dat (ook) KPN een bijdrage levert. Zeker in het topic over de inflatiecorrectie was er gemopper en ook twijfels over de oprechtheid van maatschappelijke betrokkenheid van KPN. Dit is toch een voorbeeld van een mooi initiatief waar ook KPN aan deelneemt.

In de digitale samenleving kunnen we niet meer zonder een goede internetverbinding. Probeer het eens voor te stellen als je niet meer even kan internetbankieren. Ook kinderen uit gezinnen met een kleine beurs staan zo niet meer langs de kant. En ik kan me ook voorstellen dat eenzame mensen uit hun isolement kunnen komen via het internet. Internet is een basisbehoefte geworden.

Voor 12,50 euro per maand een 100Mbps verbinding met tv aansluiting. Zo maak je deze basisbehoefte voor mensen bereikbaar. En ik lees dat het gaat om mensen/gezinnen met een maximum budget van 125% bijstandsniveau. Zeker in deze dure tijd is dat erg weinig.

Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst van het onderzoek over een jaar. Ik denk dat het gaat aantonen dat deze groep eenvoudiger de aansluiting gaat vinden in de samenleving. En hopelijk haalt het mensen uit hun isolement want ik denk dat er ook een verband is met het budget van de mensen.

Reputatie 7
Badge +7

En dit vindt de KPN natuurlijk een heel goed idee ? (denk: meer omzet).

Het is een beperkte pilot en niet alleen KPN doet mee. Het is een initiatief van sociale partners, overheid en bedrijven. KPN zal het zeker een goed idee vinden. Ik kan in de bron niets terugvinden over de geldelijke verdeelsleutel maar ik kan me voorstellen dat providers tegen kostprijs bijdragen. En natuurlijk bestaat de bijdrage ook uit het leveren van expertise. 

Voor bijvoorbeeld schoolkinderen is er wel hulp beschikbaar zoals bijvoorbeeld Stichting Leergeld. Helaas zijn ouders daar soms niet van op de hoogte, heb gemerkt. Sommige scholen mogen daarbij de ouders wel meer ondersteunen als dat nodig is.

Dit onderwerp zou meer aandacht moeten hebben 

Reageer