KPN inflatiecorrectie 2023

  • 1 June 2023
  • 512 reacties
  • 17712 keer bekeken
KPN inflatiecorrectie 2023

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

512 reacties

Reputatie 7
Badge +7

We zullen het wel zien, wij kunnen het gelukkig betalen, voor mij is het meer principe. De dienst wordt er niet beter op. 

Het is dus of TV+ of , en dat levert lagere jaarlasten op, een jaar naar de kabel. Beiden hebben hun voors en tegens. 

 

​​​​​​

Interessant statement. Het betreft hier een inflatiecorrectie. Ik snap je gevoel maar ik vraag me af of de dienst beter moet worden. Dat moet vooral gebeuren vanuit de concurrerende markt. De grootste tegenspeler, Ziggo, heeft nog steviger de prijzen omhoog gejaagd en ongetwijfeld zal op het forum aldaar ook een overstap overwogen worden naar… KPN 😃.

Ik waardeer KPN om de kwaliteit en zoek de balans qua prijs. Zolang overstappen mogelijk is werkt de markt (in ieder geval redelijk). De energiemarkt was plots verdwenen en dat zagen we terug.

Hoewel niet leuk vind ik alles bij elkaar de verhoging nog in balans. Voor mij. Eenieder moet die afweging maken.

@Roy74 het wordt nu echt als inflatiecorrectie naar buiten gebracht in tegenstelling tot andere jaren toen werdt expliciet ook het verbeteren van het netwerk genoemd.

Bij Ziggo valt het over het geheel gezien ook best mee, daar is het wel zo dat de klanten met het kleinste pakket de grootste verhoging krijgen en ook nieuwe klanten krijgen de verhoging want alle klanten gaan daar per 1 juli een hogere prijs betalen.

Dus nu naar Ziggo overstappen betekent per 1 juli nog steeds 50% korting echter over een hogere bedrag. Wat nog steeds lagere maandlasten in zal houden. Voor de consumenten met een kleinere beurs is jaarlijks overstappen vermoedelijk het beste keuze nog los gezien van de jaarlijkse prijsaanpassingen.

 

Wat de kwaliteit betreft daarin doen Ziggo en KPN niks voor elkaar onder. Beiden hebben ons altijd van een stabiele verbinding kunnen voorzien.

Ik kijk meer naar de andere opties wat krijg ik voor mijn centen. Dan vallen KPN en Ziggo allebei af helaas levert de provider van mijn voorkeur hier(nog) niet, en Telfort (XMS) bestaat niet meer.

Het pluspunt van KPN voor ons is dat elke klant zeven dagen mag terugkijken via de ontvanger. Bij Ziggo moet je dan voor één van de twee duurste TV pakketten kiezen.

 

Eerlijk gezegd was met ons minimale verbruik de energiemarkt ook niet zo spannend. En nog steeds niet.

Reputatie 1

Gek hè dat een gefixt IPTV (illegaal) abonnement zo populair is. De kosten legaal neemt ongekende vormen aan met al die losse abonnementen van KPN, Netflix, ESPN en ga zo maar door. 🤷‍♂️

Badge +19

Gek hè dat een gefixt IPTV (illegaal) abonnement zo populair is. De kosten legaal neemt ongekende vormen aan met al die losse abonnementen van KPN, Netflix, ESPN en ga zo maar door. 🤷‍♂️

Eerlijke mensen doen dat niet!

En de meeste mensen die als hardste roepen dan zij eerlijk zijn en niet doen, die doen het juist toch😀

 

Maar daar gaat deze discussie niet over. TV bij KPN is na NLZIET het meest betaalbaar in Nederland. De prijsverhoging die er nu aankomt voor velen wordt veroorzaakt door internet. En dat heb je toch echt nodig voor illegale IPTV.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is toch geen harde aanval naar @Joep1965 he 😁

Ik vind zelf dat de prijs geen reden mag zijn in een vlucht naar illegale diensten. Je wilt zelf ook een salaris ontvangen voor je werk.

 

Nee, als ik iemand persoonlijk bedoelen dan had ik wel @ gebruikt.

Reputatie 7
Badge +17

Bovendien had een van de moderators dan wel ingegrepen. 😉

Reputatie 7
Badge +7

Gelukkig stond er een smiley achter de berichten. Nou de eerste storm is gaan liggen na dit topic. Goede discussie met veel verschillende meningen. De een vind de verhoging OK, de ander vind het te veel. Er staan tips bij om de verhoging te omzeilen zelfs. Mensen blijven liever omwille van de kwaliteit terwijl er ook mensen een aanleiding zien om de markt te verkennen. Zelfs de ACM moet de vinger aan de pols houden en niet alleen bij de KPN Kadootjes 😅

Ik denk dat zoals @Galdor68 al aangeeft de mensen die ieder jaar de markt op gaan prijstechnisch spekkoper zijn. Dat is denk ik de juiste conclusie maar ik vind het treurig (dat is geen afkeuring van mij want de markt geeft het aan). Ik zie liever dat bedrijven elkaar op basis van kwaliteit bevechten en de markt de prijs laat bepalen voor deze kwaliteit.

In aanvulling op de mening van @Galdor68 wil ik nog toevoegen dat ik vermoed dat juist de zwakkeren in de samenleving het minst gebruik maken de vrije markt. Een nieuwe modem ophangen en de vendor locking via de provider mail is vaak een drempel voor deze groep.

Ik hoop dat KPN voor volgend jaar poogt de verhoging te beperken, in ieder geval voor de instapabonnementen. KPN moet er voor iedereen zijn!

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik hoop dat KPN voor volgend jaar poogt de verhoging te beperken, in ieder geval voor de instapabonnementen. KPN moet er voor iedereen zijn!

Ja... de tendens is nu juist dat de goedkoopste abonnementen naar verhouding het hardste omhoog gaan. Bij de duurdere abonnementen de prijs omhoog doen heeft tot resultaat dat veel klanten hun abonnement naar een lagere snelheid zetten. Het is heel cru en voelt heel oneerlijk. Maar helaas. 

KPN heeft nu bij de nieuwe abonnementen 50 mbit gewoon weggelaten. Bij 100 mbit is de prijs omlaag gezet. Maar waar is 50 mbit? Waarom is dat niet gewoon gebleven en waarom is daar niet ook de prijs van omlaag gegaan? Als je er over nadenkt is dit gewoon een klap in het gezicht van de minder bedeelden. 

Dat is toch geen harde aanval naar @Joep1965 he 😁

Ik vind zelf dat de prijs geen reden mag zijn in een vlucht naar illegale diensten. Je wilt zelf ook een salaris ontvangen voor je werk.

 

We blijven Nederlanders eerlijk of niet, kijk naar het gepiep nu Netflix account delen tegen wil gaan.

Of als een streamingdienst de prijs verhoogt. Men vergeet dan ineens naar het totaal beschikbare aanbod te kijken.

 

"Ik hoop dat KPN voor volgend jaar poogt de verhoging te beperken, in ieder geval voor de instapabonnementen. KPN moet er voor iedereen zijn!"

Volgend jaar is de correctie gebaseerd op een lager getal dus het kan niet zo hoog zijn als dit jaar. Voor iedereen dat wordt moeilijk. Internet en TV zijn momenteel bijna een luxe met de huidige prijzen. Een mobiel abonnement is nog voordeliger.

 

In het verlengde van wat Nick83 schrijft de Oranje concurrent heeft nog wel een 50 Mb abonnement en zelfs die kost een boel voor een basis abonnement. Blijkbaar wordt 50 Mbit gezien als te weinig voor 'normaal' verbruik. 

Voor ons met twee personen is 50 Mb ook genoeg als ik wil kan ik daar nog voor kiezen.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik had me voorgenomen om dit topic voor mij op read only te zetten beste @Nick83 maar ik wil hier nog even op reageren. Ik vind het ook on-topic en je mening verwoord exact wat ik denk.

50Mpbs is verdwenen omwille van de TV+ propositie vermoed ik maar ik vind dat KPN vanwege historie en omdat het een cruciale rol speelt in onze samenleving er moet zijn voor iedereen. De tweedeling die nu ontstaat is niet leuk om te zien. Armoede is ook niet altijd zichtbaar. Gelukkig doet KPN op maatschappelijk gebied echt wel wat maar zorg aub ook voor een betaalbare kwaliteitsverbinding voor mensen waarvoor 4 euro veel geld is.

 

. Gelukkig doet KPN op maatschappelijk gebied echt wel wat maar zorg aub ook voor een betaalbare kwaliteitsverbinding voor mensen waarvoor 4 euro veel geld is.

Dan ben ik heel benieuwd wat dat is, uiteindelijk blijft ook KPN een onderneming die niet filantropisch is ingesteld.

Je zou namelijk denken dat er genoeg inkomsten zijn waardoor die inflatiecorrectie niet noodzakelijk is. Of het probleem is juist de omvang van het bedrijf en klantenbestand. Genoeg kleinere providers die al zeker 10 jaar niet in prijs zijn gestegen. Zoals deze die rekenen wat mij betreft een eerlijke prijs. Nu is het product niet te vergelijken met alle 'overbodige' opties die KPN biedt.

 

Reputatie 7
Badge +7

 

. Gelukkig doet KPN op maatschappelijk gebied echt wel wat maar zorg aub ook voor een betaalbare kwaliteitsverbinding voor mensen waarvoor 4 euro veel geld is.

Dan ben ik heel benieuwd wat dat is, uiteindelijk blijft ook KPN een onderneming die niet filantropisch is ingesteld.

Er is het KPN mooiste contactenfonds waarbij er voor ouderen bijvoorbeeld rondom de feestdagen een leuk evenement wordt georganiseerd zoals een kerstdiner. Bijvoorbeeld in de Eredivisie stadions. Personeel kan zelfs onder werktijd gaan helpen als vrijwilliger. Zieke kinderen kunnen middels beschikbaar gestelde technologie van KPN toch in contact blijven met klasgenootjes. Er is ook aandacht voor groepen die het wat lastiger hebben in onze samenleving zoals roze ouderen. Het Rijksmuseum was het toneel van bijeenkomsten georganiseerd door KPN. Er worden collecties digitaal beschikbaar gemaakt zodat iedereen er van genieten. Kijk ook eens bij dit onderwerp geplaatst door @Shyrin_ :

Faciliteren is ook prima. Klanten betrekken bij mogelijkheden om wat te doen is ook verantwoordelijkheid nemen.
Er werd ook gezocht naar oplossingen voor Oekraïners die met het thuisfront in contact wilde komen. En tijdens de fatale aardbevingen in Turkije en Syrië werd er KPN personeel ingezet om bellers te woord te staan.
Het is natuurlijk nooit genoeg en inderdaad is KPN een commercieel bedrijf.

Je had nog een aanvulling las is. Eens maar ik wijs er ook op dat er mogelijkheden zijn om de prijs bij KPN betaalbaar te houden. Niet iedereen hoeft die 1Gbps lijn. Toch is deze inflatiecorrectie een hard gelag voor de nodige mensen want het is een optelsom van vele “kleine” verhogingen.

 

"Je had nog een aanvulling las is. Eens maar ik wijs er ook op dat er mogelijkheden zijn om de prijs bij KPN betaalbaar te houden"

 

Nu komen we bij mijn probleem met het principe van de inflatie correctie dat blijft namelijk een oneindig systeem. Werknemers krijgen meer loon omdat de prijzen stijgen omdat die lonen stijgen moeten links en rechts de prijzen weer stijgen.

 

Kortom wat mogen we nog betaalbaar noemen en wat nemen we dan als uitgangspunt? Uiteindelijk is alles betaalbaar maar niet voor iedereen even gemakkelijk.

 

Ps. Een aantal van die voorbeelden ken ik eigenlijk wel maar uiteindelijk betalen de KPN klanten dit. Mb's doneren is niet veel anders dan je statiegeld doneren.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik had beter goedkoper kunnen schrijven dan betaalbaar realiseer ik me door je reactie 👍

Ik had beter goedkoper kunnen schrijven dan betaalbaar realiseer ik me door je reactie 👍

En blijkbaar zijn de exploitatie kosten per Mb hogere voor klanten met lagere bandbreedtes. Kortom ik betwijfel ten zeerste of KPN wel.gordkopere abonnementen kan of wil leveren.

Reputatie 7
Badge +7

Ik bedoelde met goedkoper dat er gekozen kan worden voor echt de minimale dienst. Ik denk niet dat KPN een budget provider wilt zijn maar vooral kwaliteit wilt leveren.

Kwaliteit mag best wat kosten maar om het on-topic te houden hakt deze verhoging er gewoon erg in bij de smalle beurs.

Ik bedoelde met goedkoper dat er gekozen kan worden voor echt de minimale dienst. Ik denk niet dat KPN een budget provider wilt zijn maar vooral kwaliteit wilt leveren.

Kwaliteit mag best wat kosten maar om het on-topic te houden hakt deze verhoging er gewoon erg in bij de smalle beurs.

Dan kunnen de mensen met een ‘smalle beurs’ naar een budgetprovider gaan die goedkoper is, maar ook die budgetproviders doen aan inflatiecorrectie.

En zelf wil je als werknemer en/of gepensioneerde ook inflatiecorrectie op je loon en/of uitkering, dan houden de inkomsten en uitgaven elkaar in evenwicht.

 

Ik bedoelde met goedkoper dat er gekozen kan worden voor echt de minimale dienst. Ik denk niet dat KPN een budget provider wilt zijn maar vooral kwaliteit wilt leveren.

Kwaliteit mag best wat kosten maar om het on-topic te houden hakt deze verhoging er gewoon erg in bij de smalle beurs.

Dan kunnen de mensen met een ‘smalle beurs’ naar een budgetprovider gaan die goedkoper is, maar ook die budgetproviders doen aan inflatiecorrectie.

En zelf wil je als werknemer en/of gepensioneerde ook inflatiecorrectie op je loon en/of uitkering, dan houden de inkomsten en uitgaven elkaar in evenwicht.

 

Dat wordt dan geen provider die via KPN WBA leveren, want de provider met Budget in de naam is net zo duur of zelfs duurder dan KPN als we van de nieuwe propositie uitgaan.

 

Ps in evenwicht? U bedoeld menig Nederlander komt standaard loon te kort aan het eind van de maand. Het is niet alleen de internet en TV abonnement wat denkt u van de ziektekosten verzekeringen, of belachelijke huursverhogingen. Evenwicht is er al een paar jaar niet meer, juist als men denkt er is evenwicht slaat de balans door ten nadele van de consument. Dit fenomeen betaat al ruim 50 jaar wie niet veel heeft moet dingen laten vallen, echter op een bepaald moment kan men niet veel meer laten vallen.

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @JanD dit jaar gaat mijn salaris (toevallig of niet) omhoog met exact het percentage van de inflatiecorrectie. En ik ben er heel eerlijk in, op een dergelijk salaris is dat een verhoging die de stijgingen nog behapbaar maken (al is de overheid de grootste winnaar). En bovendien is er in die groep nog ruimte om wat in te leveren (niet leuk maar we hebben het toch wel goed). Maar het geeft te denken dat zelfs bovenmodale inkomensgroepen steeds vaker in de problemen komen. Ik betoogde eerder al wat daar de factoren zijn mijn inziens.

Het evenwicht is zoals @Galdor68 ook aangeeft al een paar jaar zoek. We leven nu in een samenleving waarbij een grote groep modalen (dat is een hele grote populatie) leeft van de toeslagen, in stand gehouden door de groep daar net boven. Ik zou het prettig vinden als we weer de situatie hebben dat ieder naar eigen beurs de basis zelf kan betalen. Ik wil het on-topic houden dus concreet zou ik wensen dat iedere Nederlander in ieder geval in staat zou moeten zijn om bij ons fijne KPN (kwaliteit is op orde) een basis internet kan afnemen. Het is gewoon een basisbehoefte geworden. Het moment dat mensen niet meer kunnen bezuinigen was er al een tijdje maar is nu compleet doorgeslagen. Dat zijn niet de mensen die nu de nieuwe Tesla naar buiten rijden maar dat is niet de grote groep. De signalen staan op rood.

Budget providers zijn vaak helemaal niet zo budget. Onder de streep is het iets goedkoper maar de kwaliteit is droevig en de voorwaarden zorgen er zelfs vaak voor dat het duurkoop wordt. Over u bundel heen? Dan graag de hoofdprijs bijbetalen. Je mag raden wie daar de klanten zijn.

Juist vanwege de cruciale rol van KPN in onze samenleving spreek ik de hoop uit dat deze verhoging voorlopig even de laatste is zodat we allemaal voorzien worden in deze basisvoorziening.

Reputatie 7
Badge +7

Ik bedoelde met goedkoper dat er gekozen kan worden voor echt de minimale dienst. Ik denk niet dat KPN een budget provider wilt zijn maar vooral kwaliteit wilt leveren.

Kwaliteit mag best wat kosten maar om het on-topic te houden hakt deze verhoging er gewoon erg in bij de smalle beurs.

Dan kunnen de mensen met een ‘smalle beurs’ naar een budgetprovider gaan die goedkoper is, maar ook die budgetproviders doen aan inflatiecorrectie.

En zelf wil je als werknemer en/of gepensioneerde ook inflatiecorrectie op je loon en/of uitkering, dan houden de inkomsten en uitgaven elkaar in evenwicht.

 

De winsten gaan niet naar de werknemers maar naar de aandeelhouders.

De term budget is in mijn ogen momenteel pure onzin. Neem de leverancier Budget die ik eerder al noemde deze levert via het kwalteitsnetwerk van KPN dus mogen we daar toch echt dezelfde stabilteit van verwachten. Want KPNNetwerk is en blijft de beheerder, en ondanks de naam is alles zover ik weet KPN. Budget is enkel iets goedkoper als men daar ook Energie en Telefonie afneemt.

 

Een 'echte' Budget provider was Telfort dat zal JanD ook weten als deze nog bestond zou ik nu nog steeds hooguit € 45,00 betalen wat mij binnenkort € 65,00 zal gaan kosten.

 

De inflatie correctie komen we niet onderuit echter een instap abonnement van 50Mb voor € 35,00 zou welkom zijn omdat 100Mb nu voor € 42,50 wordt verkocht lijkt 35 euro mij een goed getal. En dat heeft niets met van die vage termen als budget provider te maken.

 

 

 

Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Waarom na 1 juli, als.je uit contract bent kun je toch net zo goed voor 1 juli overstappen? 

Reputatie 7

Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Waarom na 1 juli, als.je uit contract bent kun je toch net zo goed voor 1 juli overstappen? 

Klopt, als je jouw contract na 1 april hebt verlengd dan zal je sowieso geen inflatiecorrectie krijgen.

De communicatie van KPN t.a.v. het al dan niet van toepassing zijn van de inflatiecorrectie op abonnementen die tussen 23 januari 2023 en 1 april 2023 verlengd zijn is zo vaag dat ik niet 100% durf te zeggen of je dan wel of niet die inflatiecorrectie zult krijgen. De vraag is dan immers wat verstaan wordt onder verlengen. Als ik mijn Hussel abonnement verlengd heb en daardoor naar de TV+ propositie omgezet ben, is dat dan een verlenging of een nieuw abonnement?