KPN inflatiecorrectie 2023

  • 1 June 2023
  • 512 reacties
  • 17727 keer bekeken
KPN inflatiecorrectie 2023

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

512 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉

Dat zou ik waarderen, maar dat kan alléén als ze dat tijdig laten weten en mét opgave van redenen (conform 12.1 van de AV) en met recht om op te zeggen (conform 13.3 AV). Maar gezien er nu over de indexatie gecommuniceerd is, verwacht ik vandaag geen schrijven van ze :-)

Ze hebben het nu laten weten, u weet het nu. Het is 1 maand voor 1 juli. Dus op tijd. En het is een inflatiecorrectie, dus daarbij kan niet opgezegd worden.

Nee @Nick83 ,

Hier kijken hooguit een paar honderd klanten. 

KPN hoort alle klanten in te lichten. Uit de algemene voorwaarden:  

 

Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

 

 

 

Het is geen verhoging, het is inflatiecorrectie.

Een prijsverhoging moet wettelijk gezien (consumentenrecht) minstens één maand voordat de prijswijziging van kracht wordt, worden aangekondigd. Bij een inflatiecorrectie hoeft dit onder bepaalde voorwaarden niet.

Heeft een bedrijf in haar Algemene Voorwaarden opgenomen dat het inflatiecorrectie toepast en je bij het toepassen van inflatiecorrectie je overeenkomst niet mag ontbinden. Dan hoeft de inflatiecorrectie niet één maand van te voren kenbaar gemaakt te worden. De klant kan tenslotte toch niet opzeggen, dus is vooraf communiceren niet noodzakelijk en dus ook niet verplicht.

 

 

 

Of te wel… inflatiecorrectie is afgedekt in de Algemene Voorwaarden, je kunt niet opzeggen dus hoeft het niet te worden medegedeeld.

Reputatie 7
Badge +16

@GerritS76 Mag ik een bron voor jou informatie? Volgens de ACM hoort een provider bij zowel een inflatiecorrectie als een prijsverhoging jouw één maand van te voren te informeren. 

Reputatie 7
Badge +17

Wat een verwarring hier!

Iedereen waar het op van toepassing is, krijgt op de factuur van juni (dus een maand vóór de datum dat het daadwerkelijk ingaat) op de factuur te zien dát het ingaat. Op de factuur van juli is de inflatiecorrectie dan daadwerkelijk van toepassing.

Concreet betekent dit dat we voor ons klantenbestand per 1 juli inflatiecorrectie gaan berekenen, maar omdat elke klant een eigen factuurdatum heeft, kan de precieze dag van de maand juli wat afwijken. 

Reputatie 2

Wat een verwarring hier! Iedereen waar het op van toepassing is, krijgt op de factuur van juni (dus een maand vóór de datum dat het daadwerkelijk ingaat) op de factuur te zien dát het ingaat. Op de factuur van juli is de inflatiecorrectie dan daadwerkelijk van toepassing. Concreet betekent dit dat we voor ons klantenbestand per 1 juli inflatiecorrectie gaan berekenen, maar omdat elke klant een eigen factuurdatum heeft, kan de precieze dag van de maand juli wat afwijken. 

Die verwarring ontstaat omdat jullie AV spreken over ‘per 1 juli' en jullie dit (ook gezien de reactie waar ik nu op reageer) dus ogenschijnlijk per prolongatiedatum gaan doen. Ik ben zeer benieuwd naar de factuur van juni :-) Je bericht maakt het ook niet echt duidelijker. Gaat het nu per 1-7 of per factuurdatum in juli? Dat zijn twee verschillende dingen (die maar bij een klein deel van de klanten gelijk opgaat).

Reputatie 2

 

 

Het is geen verhoging, het is inflatiecorrectie.

Een prijsverhoging moet wettelijk gezien (consumentenrecht) minstens één maand voordat de prijswijziging van kracht wordt, worden aangekondigd. Bij een inflatiecorrectie hoeft dit onder bepaalde voorwaarden niet.

Heeft een bedrijf in haar Algemene Voorwaarden opgenomen dat het inflatiecorrectie toepast en je bij het toepassen van inflatiecorrectie je overeenkomst niet mag ontbinden. Dan hoeft de inflatiecorrectie niet één maand van te voren kenbaar gemaakt te worden. De klant kan tenslotte toch niet opzeggen, dus is vooraf communiceren niet noodzakelijk en dus ook niet verplicht.

 

 

 

Of te wel… inflatiecorrectie is afgedekt in de Algemene Voorwaarden, je kunt niet opzeggen dus hoeft het niet te worden medegedeeld.

Het is een indexering. Indexeren is het aanpassen van bedragen op basis van een indexcijfer. Als de CPI negatief is, worden tarieven niet aangepast. De facto is elke indexering door KPN dus een verhoging (wel eentje die specifiek in de voorwaarden is opgenomen en waarna je niet kunt opzeggen).

Waarom zou de termijn van 1 maand vooraf uit artikel 12 volgens u niet gelden nu men op basis van artikel 9 zou indexeren? In de aankondiging van de nieuwe voorwaarden staat letterlijk dat ze bij indexeren wél vooraf informeren:

Het moment waarop we de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

Reputatie 7
Badge +16

Concreet betekent dit dat we voor ons klantenbestand per 1 juli inflatiecorrectie gaan berekenen, maar omdat elke klant een eigen factuurdatum heeft, kan de precieze dag van de maand juli wat afwijken. 

@Bram_ Maar waar ik geen antwoord op krijg is waar ik dit kan terugvinden in de AV. Want nergens staat vermeld dat kpn mij pas 25 juni mag informeren.

Er staat:
Per 1 Juli en we informeren je een maand van tevoren. Dus die 1 juli is de officiële datum en niet pas later. 

Edit: Bericht aangepast.

Reputatie 7
Badge +28

 

 

Het is geen verhoging, het is inflatiecorrectie.

Een prijsverhoging moet wettelijk gezien (consumentenrecht) minstens één maand voordat de prijswijziging van kracht wordt, worden aangekondigd. Bij een inflatiecorrectie hoeft dit onder bepaalde voorwaarden niet.

Heeft een bedrijf in haar Algemene Voorwaarden opgenomen dat het inflatiecorrectie toepast en je bij het toepassen van inflatiecorrectie je overeenkomst niet mag ontbinden. Dan hoeft de inflatiecorrectie niet één maand van te voren kenbaar gemaakt te worden. De klant kan tenslotte toch niet opzeggen, dus is vooraf communiceren niet noodzakelijk en dus ook niet verplicht.

 

 

 

Of te wel… inflatiecorrectie is afgedekt in de Algemene Voorwaarden, je kunt niet opzeggen dus hoeft het niet te worden medegedeeld.

@GerritS76 

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

 

Staat ook in de algemene voorwaarden 9.1 en 12.1

 

Reputatie 7
Badge +28

Wat een verwarring hier!

Iedereen waar het op van toepassing is, krijgt op de factuur van juni (dus een maand vóór de datum dat het daadwerkelijk ingaat) op de factuur te zien dát het ingaat. Op de factuur van juli is de inflatiecorrectie dan daadwerkelijk van toepassing.

Concreet betekent dit dat we voor ons klantenbestand per 1 juli inflatiecorrectie gaan berekenen, maar omdat elke klant een eigen factuurdatum heeft, kan de precieze dag van de maand juli wat afwijken. 

@Bram_ 

Helemaal geen verwarring. Want daar gaat het niet om. Het gaat wel om: 

 

Of de prijs van mijn abonnement gaat omhoog per 1 juli 2023. Of de prijs van mijn abonnement gaat omhoog per bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

 

Het lijkt op dat laatste en dat is pertinent tegen de Algemene Voorwaarden in. 

Reputatie 7
Badge +16

 

@Bram_

Helemaal geen verwarring. Want daar gaat het niet om. Het gaat wel om: 

Of de prijs van mijn abonnement gaat omhoog per 1 juli 2023. Of de prijs van mijn abonnement gaat omhoog per bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

Het lijkt op dat laatste en dat is pertinent tegen de Algemene Voorwaarden in. 

Dit dus. 

Reputatie 7
Badge +28

Dankjewel @JanZ_  voor jouw reactie. 

Jij schreef : 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 

 

Ik snap dat het gunstiger uitpakt, maar dat is juridisch alleen niet juist. 

Per 1 juli 2023 is per 1 juli 2023. En niet vanaf bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

Uit het artikel : 

 

Graag een reactie hierop. 

@JanZ_ @Bram_ 

Zie ook mijn openstaande vraag. 

Reputatie 7
Badge +28

Verder nog een aanvullende vraag over KPN (TV)+:

Wordt de prijs van KPN+ ook verhoogd per 1 juli 2023? 

Dus bv 100 Mbit/s internet van 42,50 naar 45,22. (42,50 x 1,064)

Geldt dat ook voor nieuwe klanten voor KPN+ na 1 juli 2023? 

En zo niet? 

Kan ik dan na 1 juli 2023 overstappen  naar KPN+ en ga ik dan ook 42,50 betalen voor 100 Mbit/s? 

Hoi @Bram_ ,

Deze vraag staat ook nog open. Heb je daar een antwoord op? 

(Deze constructie gebeurde enkele jaren terug ook na de introductie van KPN Hussel.) 

Reputatie 7
Badge +16
Bron : ACM

 

Reputatie 7
Badge +16

Dit is wel interessant te noemen, want dit betekend alle klanten die dit jaar op TV+ zijn overgestapt geen prijsverhoging krijgen :

 De prijsstijging is afhankelijk van het abonnement en geldt voor alle abonnementen die zijn afgesloten vóór 23 januari 2023.

Bron

Reputatie 7
Badge +8

Ik zie op verschillende sites van waar de prijsverhoging vermeld wordt, dat het  Gbit abonnement €52,50 kost. Ik betaal toch echt €57,50. Hoe zit dit eigenlijk? Want wil ook wel naar €52,50.

Overstappen naar de nieuwe abonnementsvormen 

Reputatie 7
Badge +28

Dit is wel interessant te noemen, want dit betekend alle klanten die dit jaar op TV+ zijn overgestapt geen prijsverhoging krijgen :

 De prijsstijging is afhankelijk van het abonnement en geldt voor alle abonnementen die zijn afgesloten vóór 23 januari 2023.

Bron

 

Zeker dat bevestigt mijn vermoeden dat KPN TV+ in prijs gelijk blijft per 1 juli 2023 (ook voor nieuwe klanten.) Dat was een paar jaar terug met KPN Hussel ook zo. Toen bleef de prijs van KPN Hussel ook gelijk als mensen naar KPN Hussel overstapten. Vandaar ook mijn vraag. Ik ga dadelijk voor (alleen) internet 46,81 betalen (44,00 x 1,064) voor 50 Mbit/s. Als ik dan na 1 juli 2023 kan overstappen naar KPN + voor 42,50 met 100 Mbit/s, dan ga ik 4,31 per maand omlaag en wordt mijn internetsnelheid verhoogd.      

Ik verbaas mij daar niet over, want dit is al eerder aan de hand geweest bij KPN. Maar ik zie deze truc (door @wjb ooit bedacht) graag nog even bevestigd door een moderator. 

Reputatie 7
Badge +24

Dit is wel interessant te noemen, want dit betekend alle klanten die dit jaar op TV+ zijn overgestapt geen prijsverhoging krijgen :

 De prijsstijging is afhankelijk van het abonnement en geldt voor alle abonnementen die zijn afgesloten vóór 23 januari 2023.

Bron

Maar hier boven staat:

"Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou."

Dus wat is het nu?

Reputatie 7
Badge +16

Ik hoop 23 januari, dat zou mij een hoop tijd schelen met het sturen van een vraag/melding naar de ACM. Ik merk steeds meer dat providers mogelijk misbruik maken van de inflatieregel om op die manier het opzeggen van overeenkomsten onmogelijk te maken.  Daarnaast zou een niet bestaand product onmogelijk een inflatiecorrectie kunnen bewerkstelligen over 2022. 

Het meeste irriteert nog dat kpn helemaal nergens op reageert. Er zijn al een hoop vragen waar gewoon niet op geantwoord wordt. 

Reputatie 7
Badge +24

 Het meeste irriteert nog dat kpn helemaal nergens op reageert. Er zijn al een hoop vragen waar gewoon niet op geantwoord wordt. 

Dat vind ik nogal logisch. Dat gezeur over "per 1 juli" is gewoon onzin. Spijkers zoeken op laag water.

Reputatie 7
Badge +16

Dat vind ik nogal logisch. Dat gezeur over "per 1 juli" is gewoon onzin. Spijkers zoeken op laag water.

Hoezo is dat gezeur? Zowel de aanbieder als de klant moet zich aan de voorwaarden houden.  Ik ben juist heel benieuwd of dit wel mag, als ik fout zit en het mag inderdaad dan leg ik mij erbij neer. Maar ik vind wel dat kpn de vragen kan beantwoorden. Zo haal je een hoop onduidelijkheid weg. ;)

Reputatie 7
Badge +28

 Het meeste irriteert nog dat kpn helemaal nergens op reageert. Er zijn al een hoop vragen waar gewoon niet op geantwoord wordt. 

Dat vind ik nogal logisch. Dat gezeur over "per 1 juli" is gewoon onzin. Spijkers zoeken op laag water.

Is absoluut geen gezeur. Daar gaat het juist over. 

Badge +19

Er wordt hier toch gepraat over de prijsverhoging van € 0,131 per dag? Ik zie kreten zoals "schofterige prijsverhoging " dus ik schrik me rot. Als het anders is hoor ik het graag want dan moet ik mn vakantie misschien afbreken.  Het moet wel allemaal te betalen blijven natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +16

Tweakers meldt het volgende : 

Update, 17:45 uur: In een eerdere versie van dit artikel stonden meerdere tabellen die volgens KPN niet kloppen. Daarnaast geldt de prijsverhoging voor abonnementen die voor 23 januari zijn afgesloten, niet 1 april. De prijzen van de huidige abonnementen die op de site van KPN vermeld staan, wijzigen niet. De provider zegt dat het inflatiepercentage vorig jaar op 10 procent stond en dat de inflatiecorrectie dus lager is dan de gemeten inflatie. "Door de prijswijziging kan KPN de kwaliteit van het netwerk waarborgen en de veiligheid bieden voor alle klanten", zegt de provider.

Ik zie kreten zoals "schofterige prijsverhoging " 

Naja ik vind het vrij fors, dus niet in verhouding staan. Vandaar. ;) . Ik zou de term ook even aanpassen, staat niet in verhouding met wat ik bedoel. 

Reputatie 7
Badge +28

HaHa @Joep1965  

Lekker in Frankrijk blijven en neem nog een goed glas wijn! 

Het gaat mij niet om de grootte van de verhoging. Maar het gaat mij meer om de gang van zaken. KPN past enkele maanden geleden de Algemene Voorwaarden aan, maar handelt daar gewoon niet naar. Dat mogen zij ons uitleggen.

Reputatie 7
Badge +28

Tweakers meldt het volgende : 

Update, 17:45 uur: In een eerdere versie van dit artikel stonden meerdere tabellen die volgens KPN niet kloppen. Daarnaast geldt de prijsverhoging voor abonnementen die voor 23 januari zijn afgesloten, niet 1 april. De prijzen van de huidige abonnementen die op de site van KPN vermeld staan, wijzigen niet. De provider zegt dat het inflatiepercentage vorig jaar op 10 procent stond en dat de inflatiecorrectie dus lager is dan de gemeten inflatie. "Door de prijswijziging kan KPN de kwaliteit van het netwerk waarborgen en de veiligheid bieden voor alle klanten", zegt de provider.

 

Ik zie nog steeds staan : Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt de inflatiecorrectie in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in juni informatie over per e-mail, brief of op je factuur.

Bron : https://www.kpn.com/service/internet2023.htm (Veelgestelde vragen) 

 

Bovendien vind ik het dan hoog tijd dat een moderator hier komt uitleggen waarom er op de website en hier op het forum andere data staan dan de persvoorlichter van KPN verkondigt.