Beantwoord

Grappige namen voor alledaags eten.

  • 12 March 2022
  • 26 reacties
  • 1580 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +17

Een drumstick heet een drumstick omdat vroeger kippenpoten dunner en langer waren. En omdat ze in de 18e eeuw graag grappige bijnamen aan eten gaven. 

Maar wij kunnen er ook wat van. Toch? 

Wat is jouw nieuwe naam voor een broccoliroosje? Is er een betere bijnaam voor een bonbon?

Brand los alsof het weer de 18e eeuw is. Alle grappige etenswaren gaan in een online grabbelton. De winnaar met ingevuld profiel krijgt iets lekkers (met een grappige bijnaam).

Op 25 maart kiezen we de winnaar. Alle reacties na die datum doen alleen mee voor spek en bonen. :wink:

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 25 March 2022, 19:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7

Wij hebben sinds een jaar of twee het ‘Loskop-schandaal’ van 1642 in de stad. 

Lastig om iets te bedenken hoor, kan het wel gaan verfriezen, maar das niet leuk :yum:

Reputatie 7

Wij hadden met oud en nieuw "vetkoek" ofwel de Zuid-Afrikaanse oliebol.

Reputatie 7
Badge +28

Ik wil “Mildred de Keukenmeid” nomineren. 
 

Dat zijn drie gegrilde biefstukjes met kruidenboter. Een smaakvol gerecht in een restaurant bij ons in de buurt. 
 

https://www.robinhoodribhouse.nl/menukaart

 

Reputatie 7
Badge +20

Mag je daar nog steeds de botjes over je schouders gooien?

 

Reputatie 7
Badge +28

Dat heb ik niet gedaan, maar de pindaschillen worden wel door de klanten op de grond gemikt. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ga verder voor Spekkedikken, puur omdat ze zo lekker zijn!

Een streekproduct uit Zuid-Oost Groningen / Noord- Drenthe dat ook met name met Oud & Nieuw gegeten wordt. Ik lust ze het hele jaar wel. 

En wat zijn het dan? Een soort kleine roggepannenkoekjes met spek en droge worst. 

Reputatie 7
Badge +20

Wij noemen de lasagne verde ‘Hulk-lasagne’ omdat dat voor een grote kleine vent van 5 iets aantrekkelijker klinkt dan ‘lasagne met spinazie’ :yum: Hij gelooft ook echt dat hij er grote spieren van krijgt en heel sterkt wordt :grin::muscle_tone2:

Reputatie 7
Badge +16

We eten het niet heel vaak, maar het staat wel standaard in de voorraadkast:

 


Een pot punten en strepen!

Reputatie 7
Badge +21

Mijn ouders noemden vroeger kapucijners Bramstaglopers.
Zou @Bram_  daar een aandeel in gehad hebben? :yum:

Reputatie 7

Mijn ouders noemden vroeger kapucijners Bramstaglopers.

Zaten jouw ouders in de traditionele scheepvaart?

Reputatie 7
Badge +21

En zo kon ik me vroeger ergeren aan de naam Watergruwel waar mijn moeder gek op was.
Het zag er niet smakelijk uit en de naam zette je ook niet aan tot eten.
Zij vond het lekker maar ik wilde het niet eens om de naam en de aanblik ervan aan wagen om maar een hap te proberen.
 

Reputatie 7
Badge +21

Mijn ouders noemden vroeger kapucijners Bramstaglopers.

Zaten jouw ouders in de traditionele scheepvaart?

Nee @wjb mijn vader werkte bij de spoorwegen en had vroeger een sigarenwinkel in Dokkum.

Mijn moeder maakte vroeger altijd ‘wentelteefjes’. Heerlijk.

Een wentelteefje, ook verloren brood of gewonnen brood is een zoet broodgerecht. Het is populair als ontbijt in grote delen van Europa en Noord-Amerika. Sneden brood worden kort geweekt in een mengsel van melk en eieren en vervolgens gebakken. Ten slotte wordt het baksel bestrooid met suiker en desgewenst kaneel.Wentelteefje - Wikipedia

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @JanD, ik weet nu wat ik tussen de middag ga eten :grinning: Heel lang geleden dat ik wentelteefjes heb gehad!

Reputatie 7
Badge +10

Stoet wordt hier in Twente vaak gebruikt voor brood. Zijn vaak streek dialecten/woorden. Grappig toch wel. Of siepels voor uien 😃 

Reputatie 7
Badge +21

Stoet wordt hier in Twente vaak gebruikt voor brood. Zijn vaak streek dialecten/woorden. Grappig toch wel. Of siepels voor uien 😃 

In het Leeuwarders is dat stuut
Mijn ouders hadden eens een krentenbrood gekocht waar heel weinig krenten in zaten.
Mijn vader zei toen:
Here zege deze stuut want alle krenten misse er uut (uit)

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb zelf ook nog wel een leuk voorbeeld. Wij hadden in mijn studententijd altijd feestjes met vrienden. Kratje bier en een barbeque. Wat ging er dan op de barbeque? 

De goeie oude frikandel.

Maar die heet dan eventjes een uur geen frikandel meer. Dat is vanaf dat moment een kadaverstaaf. Klinkt misschien niet heel smakelijk. Maar het is een studentenfeestje. Dan gaat het om de lol. 

 

Reputatie 7

Wat dacht je van "biltong" een snackje van gedroogd vlees of "afval", gekookte opengebroken maiskorrels.

Reputatie 7
Badge +20

De goeie oude frikandel.

Over snacks gesproken, ik heb vanavond een ‘rupsband met modder’ gehad (mexicano met pindasaus:sweat_smile: )

 

Reputatie 7
Badge +17

Mijn moeder maakte vroeger altijd ‘wentelteefjes’. Heerlijk.

Een wentelteefje, ook verloren brood of gewonnen brood is een zoet broodgerecht. Het is populair als ontbijt in grote delen van Europa en Noord-Amerika. Sneden brood worden kort geweekt in een mengsel van melk en eieren en vervolgens gebakken. Ten slotte wordt het baksel bestrooid met suiker en desgewenst kaneel.Wentelteefje - Wikipedia

 

Bij wentelteefjes moet ik altijd denken aan de beschrijving in 1 van de cryptogrammen van de Telegraaf jaren geleden: Draai het hondje nog eens om en eet smakelijk!

 

De goeie oude frikandel.

Over snacks gesproken, ik heb vanavond een ‘rupsband met modder’ gehad (mexicano met pindasaus:sweat_smile: )

 

En weer over de frikandel gesproken: Bij ons is dat een deltje.

En zo kon ik me vroeger ergeren aan de naam Watergruwel waar mijn moeder gek op was.
Het zag er niet smakelijk uit en de naam zette je ook niet aan tot eten.
Zij vond het lekker maar ik wilde het niet eens om de naam en de aanblik ervan aan wagen om maar een hap te proberen.
 

Dat herken ik wel.  Het zag er uit alsof het al een keer door iemand opgegeten was :-(.  Ik krijg er nog de kriebels van

Reputatie 7
Badge +20

Ik moest meteen denken aan ‘Blote billetjes in het gras'.  Dat is een soort stamppot met aardappels, snijbonen (het gras), witte bonen (de billetjes) en een stuk rookworst.  

Ik heb de naam helaas niet zelf bedacht: het is een vrij klassiek gerecht voor de liefhebber van de Hollandsche pot.  Je doet mij niet echt een plezier met dit soort gerechten, maar om de naam moet ik toch altijd even grinniken. 

 

Reputatie 7
Badge +11

Al vrij snel kwam ‘gestampt glas met prikkeldraad’ in mij op! Geen idee of dat ergens een echte benaming is maar bij ons in de familie in ieder geval dé naam voor rijstebrij met rozijnen en eventueel nog kaneel. Geen idee waar de naam vandaan komt though..

 

Nog een mooie: hoofdkaas. Een Nederlandse terrine die, indien goed bereidt echt mega chill kan zijn.

 

Bedankt @JanD, ik weet nu wat ik tussen de middag ga eten :grinning: Heel lang geleden dat ik wentelteefjes heb gehad!

Als je het echt eens goed wilt doen, pak dan deze op basis van brioche en room, by far mijn favo wentelteefjes-recept ♥

 

Reputatie 7
Badge +17

Er zaten een paar grappige namen tussen. Maar er kan er maar 1 de winnaar zijn.
 

“Bramstagloopers. Waren kleine houten ballen aan het bramstag voor het aanbrengen van het tusschenstagzeil. De capucijners kregen aan boord dezen naam, waarschijnlijk omdat zij, evenals de bramstagloopers, hard en houterig waren, vooral na lange reizen.”

@huistijger ik ga morgen contact met je opnemen om iets lekkers met een grappige naam je kant op te sturen! 😁

Reputatie 7
Badge +21

Bramstaglopers werden ook wel raasdonders of roldonders genoemd.