23 april 2006 zag een bedrijf genaamd Spotify het licht. Het doel: de grootste collectie muziek op 1 plek toegankelijk krijgen voor iedereen. 18 jaar verder kunnen we bijna niet meer om deze dienst heen, met in 2018 rond de 6 miljoen gebruikersĀ in Nederland een grote speler.
Wat een stukje nostalgie komt er in mij naar boven. De tijden van CDās branden voor mijn Discman (met anti-schok technology uiteraardĀ ) om een paar jaar later alles weer te rippen om het op mijn MP3 stick te zetten. Als ik er nu aan terugdenk verbaas ik mezelf hoeveel tijd ik daarin heb geĆÆnvesteerd.
Een grote verandering door de komst van Spotify en andere streamingdiensten is de manier waarop muziek wordt geconsumeerd. Er wordt minder naar gehele albums geluisterd en meer naar losse nummers. Ik noem het massaconsumptie en soms wegwerpmuziek. Wie goed op heeft gelet heeft ook gemerkt dat nummers steeds korter worden, soms wel net 2 minuten. Waar komt dit door? Het refrein moet zo snel mogelijk komen zodat de luisteraar blijft hangen en het nummer volledig afspeelt. Producers hadden dit snel in de gaten, het is een verdienmodel.
Ā
Omdat wij op kantoor altijd muziek aan hebben ben ik op zoek naar inspiratie. Wat is jouw top 3 nummers die wij hier ook kunnen draaien? Zo kan
Ā
Mijn top 3:
- Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me)
- Donnie ā We blijven roken (omdat ik eetverslaafd ben)
- Spinvis - Oostende