Sticky

Hiep hiep hoera! Spotify mag zijn rijbewijs halen

  • 23 April 2024
  • 8 reacties
  • 140 keer bekeken
Hiep hiep hoera! Spotify mag zijn rijbewijs halen
Reputatie 7
Badge +24

23 april 2006 zag een bedrijf genaamd Spotify het licht. Het doel: de grootste collectie muziek op 1 plek toegankelijk krijgen voor iedereen. 18 jaar verder kunnen we bijna niet meer om deze dienst heen, met in 2018 rond de 6 miljoen gebruikersĀ in Nederland een grote speler.


Wat een stukje nostalgie komt er in mij naar boven. De tijden van CDā€™s branden voor mijn Discman (met anti-schok technology uiteraardĀ ) om een paar jaar later alles weer te rippen om het op mijn MP3 stick te zetten. Als ik er nu aan terugdenk verbaas ik mezelf hoeveel tijd ik daarin heb geĆÆnvesteerd.

Een grote verandering door de komst van Spotify en andere streamingdiensten is de manier waarop muziek wordt geconsumeerd. Er wordt minder naar gehele albums geluisterd en meer naar losse nummers. Ik noem het massaconsumptie en soms wegwerpmuziek. Wie goed op heeft gelet heeft ook gemerkt dat nummers steeds korter worden, soms wel net 2 minuten. Waar komt dit door? Het refrein moet zo snel mogelijk komen zodat de luisteraar blijft hangen en het nummer volledig afspeelt. Producers hadden dit snel in de gaten, het is een verdienmodel.

Ā 

Omdat wij op kantoor altijd muziek aan hebben ben ik op zoek naar inspiratie. Wat is jouw top 3 nummers die wij hier ook kunnen draaien? Zo kan@Shyrin van KPNĀ  ook niet meer zo vaak de speaker in beslag nemenšŸ˜ˆ.

Ā 

Mijn top 3:

  1. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me)
  2. Donnie ā€“ We blijven roken (omdat ik eetverslaafd ben)
  3. Spinvis - Oostende

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen.Ā 
Ā 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creƫren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
Ā 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeĆ«n zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs.Ā 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Ikzelf ben nooit aan Spotify begonnen. Persoonlijk luister ik nog steeds het liefst naar de radio waar je dan ook een afwisselend aanbod aan muziek hoort.Ā 

Wat een stukje nostalgie komt er in mij naar boven. De tijden van CDā€™s branden voor mijn Discman (met anti-schok technology uiteraardĀ ) om een paar jaar later alles weer te rippen om het op mijn MP3 stick te zetten. Als ik er nu aan terugdenk verbaas ik mezelf hoeveel tijd ik daarin heb geĆÆnvesteerd.

Ā 

Zelf ben ik weer terug gestapt van CD's naar LP's. Een paar keer per jaar koop ik een mooie LP of wat oude singles.Ā 

Ā 

Omdat wij op kantoor altijd muziek aan hebben ben ik op zoek naar inspiratie. Wat is jouw top 3 nummers die wij hier ook kunnen draaien? Zo kan@Shyrin van KPNĀ  ook niet meer zo vaak de speaker in beslag nemenšŸ˜ˆ.

Ā 

Ā 

Mijn top drie aller tijden (op dit moment):

  1. Madness - Nightboat to Cairo
  2. Blondie - Union City Blue
  3. Depeche Mode - Everything CountsĀ Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Ā Ik ben al jarenlang een Spotify fan. Ik luister graag via hen, zowel albums, als eigen playlists, of door Spotify of andere gebruikers gemaakte playlists.

Ā 

Ikzelf ben nooit aan Spotify begonnen. Persoonlijk luister ik nog steeds het liefst naar de radio waar je dan ook een afwisselend aanbod aan muziek hoort.Ā 

Ā 

Oh, maar dit kan in Spotify ook!

Spotify maakt zelf gegenereerde playlists. Op genre, op stemming, op tijdperk, etc.. En deze wijzigen regelmatig van inhoud. Zodat je ook een steeds afwisselend aanbod aan muziek hoort.Ā 

Een van mijn favoriete playlists van Spotify zelf is Northern Spirits. De huidige inhoud van die playlist is een week oud, en waarschijnlijk zitten er volgende week weer allemaal andere nummers in.Ā 

En ook maakt Spotify dagelijkse nieuwe mixen voor me, gebaseerd op muziek die ik luister, met artiesten die ik al ken, maar ook nieuwe.Ā 

Ā 

Ā 

Zelf ben ik weer terug gestapt van CD's naar LP's. Een paar keer per jaar koop ik een mooie LP of wat oude singles.Ā 

Dit heb ik ook. CD's kopen is weggevallen toen ik met Spotify begon. Maar de laatste jaren koop ik mijzelf af en toe wat vinyl. En dan Ć³f ouwetjes in de kringloopwinkel e.d. Ć³f nieuwe uitgaven als ik een concert bijwoon wat ik echt goed vind.

Ā 

Ā 

En dan mijn suggesties voor op kantoorĀ šŸ˜
KEiiNO - Spirit in the Sky (want šŸ’œ Eurovisie)

The Hu ft. Lzzy Hale - Song of Women (fantastische Mongolische rock met de even zo fantastische Lzzy Hale van Halestorm)

William Prince - Tanqueray (chill country liedje van een dude met een fantastische stem die ik afgelopen jaar op TakeRoot zag)

Ā 

Reputatie 7
Badge +13

Ikzelf ben nooit aan Spotify begonnen. Persoonlijk luister ik nog steeds het liefst naar de radio waar je dan ook een afwisselend aanbod aan muziek hoort.Ā 

Wat een stukje nostalgie komt er in mij naar boven. De tijden van CDā€™s branden voor mijn Discman (met anti-schok technology uiteraardĀ ) om een paar jaar later alles weer te rippen om het op mijn MP3 stick te zetten. Als ik er nu aan terugdenk verbaas ik mezelf hoeveel tijd ik daarin heb geĆÆnvesteerd.

Ā 

Zelf ben ik weer terug gestapt van CD's naar LP's. Een paar keer per jaar koop ik een mooie LP of wat oude singles.Ā 

Ā 

Ā 

Dit is ook de route die ik heb gevolgd. Ik koop de laatste ook weer veel LP's. Mijn top 3 wisselt nogal maar op dit moment:Ā 

  1. Nick Cave and the Bad Seeds - The Mercy Seat
  2. De Dijk - Niemand in de Stad
  3. Sound Garden - Superunknown
Reputatie 7
Badge +21

HoiĀ mede-muziekliefhebbers!

Ik denk dat ik een behoorlijk brede muzieksmaak heb. Er is gewoon zoveel geweldige muziek tegenwoordig dat het moeilijk is om niet constant nieuwe nummers te ontdekken. Maar op dit moment heb ik een paar tracks op repeat.Ā 

Hier zijn een paar van mijn favorieten die op dit moment non-stop op repeat staan:

  1. Burna Boy - Rollercoaster (feat. J Balvin)
  2. Jinho 9 - Amaria
  3. King Serenity x Locko x Sergio Alejandro - All For U (Ameyatchi)

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Ik vond mijn Spotify-wrapped van vorig jaar zielig, dus dit jaar luister ik weer meer naar Spotify. Maar of ik een top 3 kan geven??? Ik ga mijn best doen!

  1. Nothing But Thieves - Honey Whiskey
  2. Soap&Skin - Me and the Devil
  3. LP - Muddy Waters
Reputatie 7
Badge +19

Dat Spotify er al weer zo lang is, wauw! Time flies. Ik luister ook al jaren en zou niet meer zonder willen. Heerlijk dat je ook blend-mixen kunt laten maken met mede-luisteraars, een jam kunt starten om samen muziek te luisteren, gepersonaliseerde lijstjes Ć©n elk jaar Wrapped, hoe zag je jaar eruit, zo leuk!!

Wist je dat Spotify ook regen-playlists heeft? Tip: Night Rain. Heeeeeerlijk om lekker mee in slaap te vallen.

Maar wat is je top 3, vind ik dan weer ZO'NĀ lastige vraagā€¦Ā Ik luister naar van alles, en dat kan per periode heel erg verschillen. Ik heb mijn best gedaan om een top drie te maken van de nummers die ik nu graag luister :)

  1. Xanadu - Ummet Ozcan
  2. LA FAMA - ROSALƍA ft The Weekend
  3. Luminary - Joel Sunny (ik zit in mijn fantasy boeken fase en deze past PERFECT daarbij)

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb Youtube Music en Spotify. Ik gebruik Youtube Music meer, maar momenteel is mijn top 3:

  1. Touching Yourself - The Japanese House
  2. PROBLEMZ - Jungle
  3. Heay - The MarĆ­as

Bij mij wisselt het ook enorm elk jaar. Elke maand soms zelf en momenteel zit ik heel erg in een podcast fase.Ā 

Wist je dat Spotify ook regen-playlists heeft? Tip: Night Rain. Heeeeeerlijk om lekker mee in slaap te vallen.

Ā 

Ik heb deze vaak aan staan voor slapen!Ā 

Ik heb ook een app dat Rainy Mood heet, dus dat in combinatie met deze podcast en ik ben zo weg. šŸ™ƒ

Reputatie 7
Badge +17

Ik vond mijn Spotify-wrapped van vorig jaar zielig, dus dit jaar luister ik weer meer naar Spotify. Maar of ik een top 3 kan geven??? Ik ga mijn best doen!

  1. Nothing But Thieves - Honey Whiskey
  2. Soap&Skin - Me and the Devil
  3. LP - Muddy Waters

Ik heb hier dus het hele weekend nog over na zitten denken. En ik wil hier graag op terug komen. Ik heb namelijk 3 artiesten/bands die bij mij de laatste tijd op repeat staan en daarvan staat er maar 1 in dit lijstje. Dus dat klopt niet. Hier mijn nieuwe lijstje!

  1. Nothing But Thieves - Honey Whiskey
  2. Hozier - Too Sweet
  3. Racoon - Feel Like Flying

Deze artiesten en bands heb ik in het afgelopen jaar allemaal live gezien! Ik heb Racoon zelfs nog op 20 april j.l. live gezien in Martiniplaza in Groningen. Wat waren ze weer steengoed!

Reageer