Sticky

Kom jij ons superuserteam versterken?

• 27 July 2022
  • 129 reacties
  • 4943 keer bekeken
Kom jij ons superuserteam versterken?

Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 7

Daarom heb jij zeker bewust de titels achter je naam en badges laten weghalen😀

Ik heb inderdaad bewust mijn gebruikers”titel” en badges weggehaald. 

Gelukkig kan je dat zelf instellen in jouw forum profiel.

Dat siert je.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor jouw toelichting op mijn opmerkingen, @TvG2016

Ik moet wel zeggen dat dit forum op dit punt zeker een ruime voldoende haalt.

🙏🏾👌🏾

@wjb van mij mag het ook allemaal hoor. Al zouden ze elke week een feestavond willen organiseren, repen chocola sturen 

Ik ben hier heel goed in: dozen vol chocola sturen: 

Hallo @Shyrin_ , zie mijn reactie in het privé-bericht.

Reputatie 7
Badge +16

Staat niets verkeerds in @JanD 

Nouhoooou… 😉
“Wie dergelijke forums goed bestudeert, komt erachter dat sommige personen die een dergelijke titel hebben ontvangen niet meer objectief kunnen zijn over de aanbieder in kwestie. Op alle manieren wordt de betreffende aanbieder beschermd.”

Ik weet niet of het bovenstaande ook op het KPN Forum slaat, zo ja, dan kan ik mij er niet in vinden.
Voor zover ik het kan beoordelen, zitten er geen ja-oké-amen forumleden in onze community. En als ik specifiek naar onze meest actieve forumleden kijk, de KPN Superusers, dan kan ik echt - met trots - zeggen dat zij positief kritische bijdragen hebben, die ons heel scherp houden. Dàt is wat we graag willen: geen bescherming oid. 
Er wordt oprecht en objectief meegedacht hoe wij onze diensten (nog) beter kunnen maken.

In het artikel staat ook te lezen dat wij in 2010 begonnen zijn met het KPN Forum. We zijn er al meer dan 10 jaar lang…. en dankzij de vrijwillige inzet van onze leden zijn we uitgegroeid tot één van de meest actieve klant-helpt-klant fora van Nederland. Zonder de fanatieke bijdrage en opbouwende kritiek van klanten, superuser of niet, waren we nooit zover gekomen. Dat is een ding wat zeker is en wil ik graag benoemd hebben.

Uit ervaring kan ik zeggen dat ik zo nu en dan, binnen redelijkheid de neiging had om KPN te beschermen. Maar als er iets niet in de haak was dan stond ik vooraan om daar iets over te roepen (publiek ;) ). Vandaag de dag is het niks anders.

Daarnaast heb je met groepsgevoel natuurlijk ook een stukje bijval… Dat gezegd te hebben @wjb is een van de meest kritische superusers die je online kan vinden en wat hij zegt is zeker niet altijd in lijn met wat KPN wilt. 

De “cadeautjes” wegen overigens niet op tegenover de tijd die je besteed, het is een leuk presentje maar dat is het dan ook :-) Het staat echt niet in verhouding tot een vergoeding met een baan. Bij lange na niet. De unieke ervaringen zijn dan wel weer leuk. 

Het mag raar klinken maar superusers mogen gerust roepen wat ze willen en ook als KPN een misser maakt KPN terecht wijzen. Het is bewust beleid van KPN om alles, zolang het maar opbouwende kritiek is toe te staan. Sleutelwoord hierin is opbouwend. Stel dat je dingen zoals “KPN is waardeloos!” zonder beargumentatie plaatst is het natuurlijk snel voorbij. 

Full disclosure: Ik ben een ex-superuser. Nooit ervoor gevraagd maar er wel ingerold ;) Ik heb er op dit moment nihil belang om het programma te “beschermen” maar ik ben gezien mijn geschiedenis wel gekwalificeerd om hier open over te praten :-)

Hallo @Shyrin_ , zie mijn reactie in het privébericht.

Reputatie 7
Badge +18

Ze zal er zaterdag naar kijken @JanD.

Ik vind dat de opmerkingen van @TvG2016 meer zeggen over hemzelf dan over superusers. Zo de waard is vertrouwd hij z'n gasten.....

Reputatie 7
Badge +30

We hebben inmiddels @MennoG78 en @Joris62 mogen verwelkomen in het superuserteam!

We hebben inmiddels @MennoG78 en @Joris62 mogen verwelkomen in het superuserteam!

Super fijn! Succes @MennoG78  en @Joris62 👍

Reputatie 7
Badge +21

Welkom  @MennoG78  en @Joris62 

Reputatie 7
Badge +18

Welkom welkom! :)

Reputatie 7
Badge +10

Veel plezier en welkom @MennoG78 en @Joris62 !

Maar @JanD wou toch ook supersuser worden?

Reputatie 7

Veel plezier en welkom @MennoG78 en @Joris62 !

Maar @JanD wou toch ook supersuser worden?

Ik zou dat toejuichen.

Reputatie 6

Veel plezier en welkom @MennoG78 en @Joris62 !

Maar @JanD wou toch ook supersuser worden?

Ik zou dat toejuichen.

Zeker mee eens

Reputatie 7
Badge +10

Zeker @wjb en @MennoG78 .Hij is een van de meest actieve leden, actiever dan sommige huidige superusers en verdient het zeker.

Beste @wjb  @martijn197108 en @MennoG78 ik ben ook gevraagd voor een 'kennismakingsgesprek' via teams, ik heb dat geweigerd omdat men mij al kent sinds Telfort en daar ook Superuser was en geen zin had in nog weer een 'sollicitatiegesprek' en heb toen bedankt voor de eer.

Bedankt voor de steunbetuigingen, stel ik zeer op prijs.

Reputatie 7

Beste @wjb  @martijn197108 en @MennoG78 ik ben ook gevraagd voor een 'kennismakingsgesprek' via teams, ik heb dat geweigerd omdat men mij al kent sinds Telfort en daar ook Superuser was en geen zin had in nog weer een 'sollicitatiegesprek' en heb toen bedankt voor de eer.

Jammer dat je blijkbaar zo'n negatieve ervaring hebt gehad met zo'n kennismakingsgesprek want dat is het, niet meer en niet minder.

Badge +12

Een kennismakingsgesprek om tot een “selectieve groep gebruikers” te behoren? En dan blijven beweren dat super-users zich niet beter voelen dan anderen en door KPN ook als zodanig behandeld worden?.. ammehoela…

Hoe maak je een openbaar forum steeds meer een forum voor een “bevoorrechte klanten”?...zo dus.. Ik begin echt steeds meer af te haken. Als ik als normale gebruiker iemand wil helpen komen er telkens weer “super-users” voorbij die het telkens beter denken te weten. Alles voor de likes en aandacht. En ze hebben het zelf niet eens in de gaten (of steken hun kop in het zand)..

Sorry...ik moest het even kwijt maar ik baal er gewoon van dat het forum steeds vaker wordt ‘gekaapt’ door een bepaalde groep gebruikers. 

Reputatie 7
Badge +16

Een kennismakingsgesprek om tot een “selectieve groep gebruikers” te behoren? En dan blijven beweren dat super-users zich niet beter voelen dan anderen en door KPN ook als zodanig behandeld worden?.. ammehoela…

Hoe maak je een openbaar forum steeds meer een forum voor een “bevoorrechte klanten”?...zo dus.. Ik begin echt steeds meer af te haken. Als ik als normale gebruiker iemand wil helpen komen er telkens weer “super-users” voorbij die het telkens beter denken te weten. Alles voor de likes en aandacht. En ze hebben het zelf niet eens in de gaten (of steken hun kop in het zand)..

Sorry...ik moest het even kwijt maar ik baal er gewoon van dat het forum steeds vaker wordt ‘gekaapt’ door een bepaalde groep gebruikers. 

Wat jij hier aangeeft is inderdaad het risico met het superuser programma zoals deze is ingericht. Door zo'n programma komen een aantal gebruikers dichter bij elkaar via een privé forum (Wat voorheen eigenlijk een soort ontmoetingsplek was voor klanten die een keer bij een officiele meeting waren, zo was ik d'r vroeger bijgekomen). Daarnaast ken je de medewerkers van 't forum ook in het echt. Het is onmogelijk om geen speciale band met het bedrijf te hebben als je in het programma hebt gezeten.

Het formele aspect ben ik zelf ook totaal geen fan van en heb daar vriendelijk voor bedankt omdat ik geen zin heb om het maximale aan posts te maken, puur voor de statistiek. Als ik iets wil plaatsen dan vindt ik dat het daadwerkelijk wat moet bijdragen aan een discussie en niet om eventjes hoog te scoren. 

Dat gezegd te hebben, die motivatie van hoog scoren werd in mijn tijd naar mijn mening iets te veel gepromoot, op zich goed bedoeld want tja, managers houden natuurlijk van KPI's en er zit een business model achter alles (ook 't forum :-) ).

Voor mij persoonlijk zijn die KPI's ook echt een afhaakdingetje hoor. Werken doe ik op 't werk en nergens anders, op forums zit ik voor de hobby (of voor mijn bedrijf :) )

De relatief nieuwe term “superuser” helpt ook niet mee gezien het een tikkie elitair klinkt (Je kan je daarmee onbedoeld verheven voelen). De oude termen zoals “expert, genie en held” die waren toegekend waren wmb beter, dit gezien het vrij standaard is om op basis van postcount titels toe te kennen en daarboven kan je prima handpicked mensen nemen gebaseerd op kennisniveau. 

Grote tip van mij: Statistiekjes zijn slechts statistiekjes. Werken doe je op 't werk en doe online lekker wat je leuk vindt :-) Das de key voor succes. CM's kunnen vervolgens coachen op intrinsieke motivatie en kennisniveau.

Maarja, mijn tijd als superuser op communities is min of meer voorbij (is een club die mijn rang niet wou verwijderen 😉 ) en ga ik ga me lekker focussen op mijn bedrijf, de staten en mijn werk :-) 

Mooi, duidelijk en in mijn ogen het juiste verhaal hierboven. 

Ik voel en zie het op dit forum wat minder dan bij een ander forum van een bedrijf dat gelijke diensten levert. Maar soms bekruip mij het gevoel dat bedrijven klanten/.gebruikers die veel op een forum vertoeven vaker zien als een hulp-moderator. Ook bij klantenservice/webcare hakt het personeelstekort erin. Dan kan (naar hoeft natuurlijk niet) je op een forum deels oplossen door een bepaalde groep gebruikers de mogelijkheid te geven om een moderator in te seinen bij een probleem. Net als bijvoorbeeld een assistent bij een huisartsenpraktijk. Je geeft ze bepaalde voordelen zoals apparatuur als eerste testen, als eerste informatie over nieuwe producten en diensten of een leuk avondje gezellig met elkaar. 

Ongemerkt en waarschijnlijk niet doelbewust schep je dan een sfeer waarbij sommigen het gevoel krijgen dat ze onderdeel van het bedrijf zijn geworden (wat natuurlijk niet zo is) en ze het bedrijf altijd moeten verdedigen, ook als dit eigenlijk uit klantenoogpunt niet te verdedigen is. Andersom is hetzelfde het geval. Je ziet op dit soort forums (niet specifiek hier) ook dat moderators en de community manager deze groep klanten/gebruikers anders benaderen dan anderen en in enkele gevallen wat minder streng met geldende regels omgaan. Zij zijn immers voor hen een belangrijke helpende hand.

En dan ook titelnamen met daarvoor de term ‘super’. Dit moet je als bedrijf niet willen. Een klant is een klant en die hoor je gelijk te behandelen. Als bedrijf straal je nu uit dat er naast klanten ook superklanten zijn. En het gevolg daarvan is dat die superklanten denken dat zij beter zijn dan de normale klanten. Dat is zeker niet bij alle superusers het geval maar zo nu en dan betrap je er toch weleens waarbij je als lezer die gedachte krijgt.

Reputatie 7
Badge +10

Klopt @TvG2016 .Bij Ziggo word er door verschillende mensen wel verdedigd.Bijvoorbeeld met de Mediabox XL, superusers vonden die tot een tijdje terug een top apparaat.Dat menen ze 100% niet, en zeggen ze alleen maar om Ziggo te beschermen.

Reputatie 7
Badge +30

Ik wil hier toch even weer op inhaken😅. Als ik voor mijzelf spreek: we proberen elk kwartaal even een half uurtje bij te kletsen met onze superusers. Dit gaat van privézaken, naar het volgende event wat we willen organiseren, naar feedback over dingen die gebeuren op het forum en weer terug. Ik ervaar dit zelf als heel prettig: als er iets speelt, zowel bij ons als bij de superusers, kan hierover gepraat worden en daarnaast is het ook gewoon gezellig dat je elkaar als persoon leert kennen en niet alleen als ‘de klant’ en ‘de medewerker’. 

Ook het gesprek dat we JanD aan hebben geboden was niets meer en niets minder dan dat. We hebben met Joris62 en MennoG78 ook gezellig gekletst over bijvoorbeeld onze banen en over onze thuisnetwerken. En natuurlijk hebben we ook besproken wat we van elkaar verwachten, maar dat kwam niet meer als een verrassing, omdat dit ook in het startbericht van dit topic aan bod is gekomen. Als je dit niet wilt, is het ook meer dan prima. Alleen kan je dan geen superuser worden. We waarderen je bijdragen dan nog net zo zeer en ook de klanten, waar het allemaal om draait, zijn nog steeds heel blij met de geboden hulp.

Onze superusers hoeven niet aan bepaalde cijfers te voldoen, ze hoeven niet te zeggen dat apparaat x ‘zo geweldig is’, terwijl ze 'm zelf het liefst het raam uit gooien. Iedereen die al wat langer op dit forum zit, weet volgens mij ook dat er genoeg superusers zijn die ons juist regelmatig aan de mouw trekken, omdat ze ergens niet tevreden over zijn.

Ik zie steeds weer voorbij komen dat superusers een speciale behandeling krijgen. Wij zien dit helemaal niet zo en ik vind het dan ook jammer dat hier steeds naar gerefereerd wordt. Natuurlijk krijgen ze sommige informatie nét even iets eerder en ja, ze krijgen af en toe iets leuks (denk aan een pakje stroopwafels) opgestuurd óf we organiseren een event voor/met ze. Ook kunnen ze ons net even iets sneller bereiken als ze een topic zien dat aandacht behoeft. Maar ook dat wordt hierboven uitgelegd en mag dus niet als verrassing komen. 

Als er vragen zijn, stel ze gerust. 

Reputatie 7
Badge +10

Onze superusers hoeven niet aan bepaalde cijfers te voldoen, ze hoeven niet te zeggen dat apparaat x ‘zo geweldig is’, terwijl ze 'm zelf het liefst het raam uit gooien. Iedereen die al wat langer op dit forum zit, weet volgens mij ook dat er genoeg superusers zijn die ons juist regelmatig aan de mouw trekken, omdat ze ergens niet tevreden over zijn.

Klopt @Marcia_ .Ik ben het met @TvG2016 eens dat dit forum eigenlijk de minste extreemste is qua superusers betreft.

Maar dat komt ook door het bedrijf, KPN is heel anders dan Ziggo waar Liberty global boven zit en T-mobile waar magenta boven zit.

@Marcia_ KPN en al die andere bedrijven zorgen zelf - waarschijnlijk onbedoeld - voor een spanningsveld tussen klanten/gebruikers door de term super voor een titel te plaatsen. Dit komt bij velen op voorhand al over dat die betreffende gebruiker van het forum superieur is ten opzichte van hem/haar. Had daar bijvoorbeeld in plaats van superuser zoals eerder al gezegd expert gestaan dan komt dit al een heel stuk vriendelijker over. En voorkom je tweespalt onder gebruikers/klanten.

Reageer