Uit cijfers van Telecompaper en GfK is naar voren gekomen dat we steeds langer wachten met het aanschaffen van een nieuwe telefoon. Waar er 3 jaar geleden nog zo’n 35 procent van de Nederlanders een telefoon van nog geen jaar oud had, is dit percentage inmiddels gezakt naar 28 procent.
Updates en uiterlijk telefoon
Fabrikanten komen elk jaar met kleine updates voor hun telefoons en ook blijft het uiterlijk van het toestel vaker hetzelfde. Zo kwam Apple voorheen om het jaar met een volledig nieuw model, tegenwoordig is dat nog eens in de 3 jaar.
Daarnaast brengen fabrikanten bij de introductie van een nieuwe serie slechts minimale wijzigingen aan waardoor het ook minder loont om elk jaar een nieuw toestel aan te schaffen.
Langere ondersteuning
Verder worden de telefoons vandaag de dag langer ondersteund dan voorheen. Apple ondersteunt zijn iPhones doorgaans zo’n 6 jaar, terwijl de nieuwe Samsung Galaxy S24 7 jaar lang zal worden voorzien van updates waardoor dit toestel wel tot 2031 meekan. Ook Google belooft 7 jaar ondersteuning voor nieuwe versies van Android.
Kortom; voor steeds meer consumenten lijkt het niet meer zo noodzakelijk om elk jaar een nieuw toestel aan te schaffen.
Nu jij!
Hoe sta jij hierin? Merk je ook dat je vandaag de dag langer met een toestel doet in vergelijking met voorheen? En wil je per se het nieuwste toestel of neem je ook genoegen met een iets ouder model om op die manier wellicht kosten te besparen?