Poll: Ik vind het belangrijk dat mijn telecomprovider zo duurzaam mogelijk is

  • 26 June 2023
  • 16 reacties
  • 359 keer bekeken
Poll: Ik vind het belangrijk dat mijn telecomprovider zo duurzaam mogelijk is
Reputatie 7
Badge +16

Tijd voor een nieuwe poll!

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen doet KPN ontzettend veel, duurzaamheid is daar één kernwaarde van. Het is, zoals ik het zie, het best bewaarde geheim van KPN. Het kan best leuk en interessant zijn om daar meer over te delen en het er samen over te hebben.

Nu las ik in een ander topic de opmerking: “lijkt mij een deug topic, zo van kijk eens hoe groen we bezig zijn.” en dat triggerde mij voor de poll van deze keer.

Ik ben benieuwd naar je keuze en lees graag, als je het leuk vindt, een toelichting op jouw keuze!
 

Ik vind het belangrijk dat mijn telecomprovider zo duurzaam mogelijk is


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +7

De deugopmerking komt voort uit de twijfels die er zijn bij de oprechtheid van duurzaamheid. Je zult het daarom tastbaar moeten maken voor een klant en transparantie moeten tonen. Zie de plastic bakjes discussie; veel mensen zien dit als een verkapte prijsverhoging en dan ontstaat er argwaan. Overigens laat de link zien dat het een onderwerp is met vele gezichten en dit gaat niet alleen over CO2 uitstoot.

Ik denk overigens dat we niet eens een keus hebben. Daarom kies ik zeker voor een bedrijf die oog heeft voor dit thema. Zonder door te schieten, maar bewandel de weg van de geleidelijkheid.

 

Reputatie 7
Badge +16

de twijfels die er zijn bij de oprechtheid van duurzaamheid.

Ik snap je.
Er bestaat zoiets als greenwashing of groenwassen. Het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Onhandig om te doen, aangezien er sancties van toezichthouders (jij mag driemaal raden welke 😉) opgelegd kunnen worden als jij als bedrijf je claim niet stevig en met actueel wetenschappelijk bewijs kunt onderbouwen. 

Leuk om te zien dat we nu op 65% vóór staan! 

Reputatie 7
Badge +16

Overigens levert niet groen genoeg zijn als groot bedrijf nogal slechte PR op, iets met oude mediaboxes van ene oranje gekleurde provider die nogal veel stroom zaten te vreten. Heel simpel, de consument zit daar niet meer op te wachten en zeker niet gezien de energiekosten die er tegenwoordig zijn. 

Qua sourcing deed KPN meende ik aan Donkergroene energie (dus niet groen). Wat effectief betekent dat het “groene” gedeelte niet is afgekocht door energiecertificaten. Daarnaast had men dacht ik ook de ambitie om CO2 negatief te worden in de hele keten (Wat alleen maar kan als je gaat compenseren).

Groen gedrag is iets wat je bedrijfvoering moet integreren en vroeg of laat zal dit door de consument beloond worden, al dan niet door het prijskaartje wat hoger ligt als je niet zal innoveren 😉

Reputatie 7
Badge +30

Informatie over onze doelstellingen rondom CO2 vind je hier: https://www.overons.kpn/nl/kpn-voor-nederland/duurzaamheid/kpn-is-milieubewust

Reputatie 7
Badge +7

de twijfels die er zijn bij de oprechtheid van duurzaamheid.

Ik snap je.
Er bestaat zoiets als greenwashing of groenwassen. Het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Onhandig om te doen, aangezien er sancties van toezichthouders (jij mag driemaal raden welke 😉) opgelegd kunnen worden als jij als bedrijf je claim niet stevig en met actueel wetenschappelijk bewijs kunt onderbouwen. 

Leuk om te zien dat we nu op 65% vóór staan! 

Grappige term die ik niet eerder hoorde. Ik wist wel dat je niet zomaar kan claimen groen te zijn maar wist niet dat er actief sancties op worden gezet. Dan heeft die drieletterige organisatie het druk vrees ik. Ik ben van de koffiebonen en Kadootjes controle 😁

We hebben met zijn allen ook een partij groene agenda over ons heen gekregen. Groen moeheid dreigt.

Er zijn gezien de poll ook mensen die het duurzame thema niet belangrijk achten. Laat jullie horen in de comments! Wat is de reden van jullie nee stem?

Reputatie 7
Badge +7

Overigens levert niet groen genoeg zijn als groot bedrijf nogal slechte PR op, iets met oude mediaboxes van ene oranje gekleurde provider die nogal veel stroom zaten te vreten. Heel simpel, de consument zit daar niet meer op te wachten en zeker niet gezien de energiekosten die er tegenwoordig zijn. 

Qua sourcing deed KPN meende ik aan Donkergroene energie (dus niet groen). Wat effectief betekent dat het “groene” gedeelte niet is afgekocht door energiecertificaten. Daarnaast had men dacht ik ook de ambitie om CO2 negatief te worden in de hele keten (Wat alleen maar kan als je gaat compenseren).

Groen gedrag is iets wat je bedrijfvoering moet integreren en vroeg of laat zal dit door de consument beloond worden, al dan niet door het prijskaartje wat hoger ligt als je niet zal innoveren 😉

Dat voorbeeld van het oranje bedrijf schoot ook door mijn hoofd toen ik de poll las. In de context van de energiecrisis vond ineens iedereen het energieverbruik belangrijk. Dat geeft aan dat mensen vooral met de portemonnee stemmen. Om echt te veranderen is echter een intrinsieke motivatie nodig om het anders te doen. Geld moet niet de reden zijn om duurzamer te zijn, hooguit een middel.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kies: nee. Als ik ooit nog eens over zou stappen naar een andere provider, dan zou ik naar de prijs kijken. En naar enkele andere punten. Maar niet naar duurzaamheid. 

En duurzaamheid zou mij er ook niet van weerhouden om over te stappen. Als KPN er bij mij een zooitje van maakt zoals ik in sommige topics wel eens lees, dan ben ik weg. Duurzaam of niet. Dat speelt dan geen enkele rol.

Reputatie 7
Badge +7

Ik kies: nee. Als ik ooit nog eens over zou stappen naar een andere provider, dan zou ik naar de prijs kijken. En naar enkele andere punten. Maar niet naar duurzaamheid. 

En duurzaamheid zou mij er ook niet van weerhouden om over te stappen. Als KPN er bij mij een zooitje van maakt zoals ik in sommige topics wel eens lees, dan ben ik weg. Duurzaam of niet. Dat speelt dan geen enkele rol.

Je keus is dus vooral prijsgedreven. Ik denk dat het inderdaad bij veel mensen een belangrijk punt is. En natuurlijk speelt dat zeker mee, kijk maar naar het inflatietopic. Maar als ik je goed begrijp is duurzaamheid totaal geen thema bij de keus voor een provider? Kun/wil je aangeven waarom het bij jou geen enkele rol speelt? Ben wel nieuwsgierig naar de argumenten zonder dat te veroordelen overigens.

 

Ik heb neutraal aangegeven omdat duurzaamheid bij nagenoeg alle providers op houd bij de deur van de klant.

 

Mijn keuze voor een provider zal altijd gebaseerd zijn op de kosten en wat ik voor die centen krijg.

 

Om een kreet van een commercial te gebruiken 'duurzaam moet je gewoon doen' Hiermee bedoel ik dat wij 'de consument' ons niet zouden hoeven te baseren of provider x of y wel of niet duurzaam is. We moeten er zonder mooie verhaaltjes gewoon vanuit kunnen gaan dat elk bedrijf zo goed mogelijk hiermee omgaat.

 

Telecom en milieu gaan gewoonweg niet hand in hand. 

Ik ben het zelf wel met @Nick83 eens.

 

Als je daar op gaat letten bij een provider, waarom dan niet bij bijvoorbeeld je vaste supermarkt?Die moeite zou ik niet nemen.

 

Het is ook echt niet zo dat alleen KPN duurzamer word, Ziggo is daar ook wel mee bezig.Zo las ik bijvoorbeeld dat er plannen zijn/waren om de back-up dieselgeneratoren in centrales te vervangen door back-up accu's.Daar doen ze tegenwoordig ook aan het reviseren van apparatuur, en doen ze minder verpakkingsmateriaal in dozen.Reviseren doen ze daar erg netjes, wat ik heb gezien ziet er allemaal nagenoeg nieuw uit.Bij KPN komt het toch regelmatig voor dat er flinke beschadigingen op zitten.

 

En uiteindelijk: Begin bij jezelf.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het zelf wel met @Nick83 eens.

 

Als je daar op gaat letten bij een provider, waarom dan niet bij bijvoorbeeld je vaste supermarkt?Die moeite zou ik niet nemen.

 

Het is ook echt niet zo dat alleen KPN duurzamer word, Ziggo is daar ook wel mee bezig.Zo las ik bijvoorbeeld dat er plannen zijn/waren om de back-up dieselgeneratoren in centrales te vervangen door back-up accu's.Daar doen ze tegenwoordig ook aan het reviseren van apparatuur, en doen ze minder verpakkingsmateriaal in dozen.Reviseren doen ze daar erg netjes, wat ik heb gezien ziet er allemaal nagenoeg nieuw uit.Bij KPN komt het toch regelmatig voor dat er flinke beschadigingen op zitten.

 

En uiteindelijk: Begin bij jezelf.

Vooral dat laatste @martijn197108 

Het is ook geen of/of maar en/en en KPN zal zeker niet het monopolie hebben op duurzaamheid. Gelukkig niet. Maar als er 1 schaap over de dam is…

Overigens let ik wel een beetje op de verpakkingen in een supermarkt. Ook daar zie je een trend.

 Nu je over dat reviseren begint, dat zou wel eens leuk zijn om daar eens wat meer van te lezen en zien. Ik heb geen flauw idee wat ik me daar bij moet voorstellen.

_Het is, zoals ik het zie, het best bewaarde geheim van KPN" dit wordt in het start topic geschreven in verband met de duurzaamheid wat is daar dan een goed bewaard geheim aan? 

KPN lijkt.zich juist behoorlijk op de borst te slaan in diverse uitingen kortom dat best bewaarde geheim ontgaat mij volledig.

Reputatie 7
Badge +16

_Het is, zoals ik het zie, het best bewaarde geheim van KPN" dit wordt in het start topic geschreven in verband met de duurzaamheid wat is daar dan een goed bewaard geheim aan? 

KPN lijkt.zich juist behoorlijk op de borst te slaan in diverse uitingen kortom dat best bewaarde geheim ontgaat mij volledig.

Beetje pronken is niks mis mee, besides niet iedereen weet alles hé :-) 

Reputatie 7
Badge +16

_Het is, zoals ik het zie, het best bewaarde geheim van KPN" dit wordt in het start topic geschreven in verband met de duurzaamheid wat is daar dan een goed bewaard geheim aan? 

KPN lijkt.zich juist behoorlijk op de borst te slaan in diverse uitingen kortom dat best bewaarde geheim ontgaat mij volledig.


Er zijn aspecten van duurzaamheidsinspanningen (en maatschappelijk verantwoord ondernemen) van KPN die niet of minder bekend zijn bij het algemene publiek: dat is wat ik (op persoonlijke titel) bedoel met het best bewaarde geheim, @Galdor68.
Daar meer over delen, kan volgens mij best interessant zijn. Het levert nu een interessante opmerking van jou op: telecom en milieu gaan niet hand in hand.

Je opmerking is zeker waar: daar kunnen we niet omheen. Als we alleen al kijken naar de aanzienlijke energie die nodig is om telecomnetwerken te laten functioneren (vooral de werking van basisstations en datacenters), elektronisch afval of de productie-impact van telecomapparatuur. Dat is er, wordt geproduceerd en/ maar daar kunnen we anders mee omgaan. Ik hoop dat je dat met mij eens bent. Je zou inderdaad verwachten dat ieder bedrijf hier zo goed mogelijk mee omgaat, maar we weten allebei dat er bedrijven zijn die nog een lange weg te gaan hebben. 

Het is een complexe kwestie (telecom en milieu) maar er is winst te behalen. En dat doen wij, en wij zeker niet alleen (gelukkig): meerdere telecombedrijven werken aan het verminderen van hun milieu-impact. En daar mag men zo nu en dan toch best trots op zijn, op kleine en grote inspanningen?

Hopelijk helpt het delen (en trots zijn) ook bij het bewust maken van duurzaam gebruik van producten en diensten, want:
 

En uiteindelijk: Begin bij jezelf.

 

Ik heb de reacties over reviseren en recyclen afgesplitst en in een nieuw topic gegoten:
 

 

Het bedrijf waar ik voor werk heeft een trede op zoals dat heeft een co2 prestatie ladder.

 

De hele clou daarvan is dat dit mede bepaald of wij wel.of niet een opdracht binnen halen. Wat nu de grap is uit vergelijkingen is gebleken dat electrische auto's een grotere CO2 impact hebben dan een diesel.

 

Daadwerkelijk verminderen van de impact dat is goed, maar klimaatneutraal is je reinste onzin. Op mij maakt dat geen indruk.

 

 

Misschien is het ook een idee als KPN zou gaan bankieren bij een bank die duurzaamheid in een hoog vaandel heeft staan (bijvoorbeeld ASN). Ik zag in mijn factuur dat KPN een bankrekeningnummer bij ING heeft, welk hierop een slechte reputatie heeft.