Poll: Is kunstmatige intelligentie een vloek of een zegen?

  • 28 May 2023
  • 42 reacties
  • 574 keer bekeken
Poll: Is kunstmatige intelligentie een vloek of een zegen?
Reputatie 7
Badge +16

Technologie stelt ons in staat om onze tijd beter, leuker en efficiënter te besteden, daar zijn meerdere voorbeelden van op te noemen. In het verlengde daarvan een stelling over een interessant onderwerp, ‘hot topic’, namelijk kunstmatige intelligentie (AI).


AI is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Levert het ons ongekend veel voordelen op of betekent AI het einde van menselijke intelligentie, creativiteit en zelfredzaamheid? 

Hoe kijk jij er tegenaan en wat kies jij? Licht gerust je stem toe in de comments!

Kunstmatige intelligentie is een


42 reacties

Britse telecomgigant BT Group wil voor 2030 tienduizend banen vervangen door AI

 

Veel lees plezier gewenst.

Bron:

https://tweakers.net/nieuws/209920/britse-telecomgigant-bt-group-wil-voor-2030-tienduizend-banen-vervangen-door-ai.html

Reputatie 7
Badge +17

@007JH007 dat is wel een flinke. Maar ze hebben het dan wel over een plan voor de lange baan. Namelijk tot 2030. 

Daarnaast kan je dat wel doen, maar dat zegt niks over het resultaat. Voor ieder bedrijf die iets als dit probeert geldt dat je van tevoren wel kan inschatten, maar niet weten. Voor hetzelfde geld blijkt achteraf dat de AI het werk niet kan doen.

Ik ben heel sterk van mening dat je zonder mensen geen klantenservice kan doen. Ook los van het feit dat als een AI dit kan doen ik geen werk meer heb. En ik denk dat het dan de vraag gaat worden hoeveel ongemak een bedrijf aan de klant wil overlaten om geld te besparen.

Reputatie 7

Ik ben heel sterk van mening dat je zonder mensen geen klantenservice kan doen.

Ik denk juist dat dat één van de diensten is waar AI een zeer grote rol zou kunnen gaan spelen.

Reputatie 7
Badge +17

@wjb reden dat ik dit zeg is vanwege de vele dingen waar je rekening mee moet houden. Je hebt systemen waarmee gewerkt moet worden. Die moeten zo aangepast worden dat AI aansturing kan doen. Je hebt veel verschillende pakketten en abonnementen. Je hebt veel verschillende soorten mensen. 

Voor simpele dingen als het versturen van een pincode voor iTV zie ik een AI dat wel kunnen. Maar dat kan nu ook met een knop op de website..

Verder maakt mijn mening denk ik niet veel uit. We gaan het vanzelf zien. Er zal vast met gespannen blik gekeken worden naar experimenten als waar @007JH007 het over heeft. Mijn voornaamste wens is dat er goed wordt gekeken naar de gevolgen voor klant en medewerker. 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben heel sterk van mening dat je zonder mensen geen klantenservice kan doen.

Ik denk juist dat dat één van de diensten is waar AI een zeer grote rol zou kunnen gaan spelen.

 

Reputatie 7

@wjb reden dat ik dit zeg is vanwege de vele dingen waar je rekening mee moet houden. Je hebt systemen waarmee gewerkt moet worden. Die moeten zo aangepast worden dat AI aansturing kan doen. Je hebt veel verschillende pakketten en abonnementen. Je hebt veel verschillende soorten mensen. 

Als jouw werkgever daarvoor kiest dan kan het maar zo gebeurd zijn. Reken jezelf niet rijk want ik ben bang dat AI meer kwaad kan doen dan je lief is.

Reputatie 7
Badge +17

@wjb ik heb alvast een pak besteld voor mijn sollicitatie als “KPN klantenservice AI”.

Reputatie 1

AI vind ik zeer beslist een zegen! Het vult aan en boort naar nieuwe dimensies omdat het gegevens ordent en bij elkaar kan zetten. Het gevolg zou kunnen zijn dat er veel nieuwe inzichten kunnen komen om allerlei gebied Beta zowel als Alpha wetenschappen!

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben neutraal. Ik zie enorme voordelen die met AI bereikt kunnen worden, maar er zijn ook enorme valkuilen. Sommige niets eens opzettelijk.

Ik zou een zelf-rijdende auto geweldig vinden. Of een AI die mij helpt om de juiste gegevens in een enorme hoeveelheid documentatie te vinden. AI kan worden ingezet om ziektes te ontdekken voordat menselijk doktoren dit kunnen zien. En er zijn vast toepassingen die we ons nog niet eens kunnen voorstellen.

Maar net als de kracht van de atoom, kan het ook voor slechte doeleinden gebruikt worden. Kijk maar naar de aanloop naar de presidentiele verkiezingen in de VS. Daar worden nu al nep-foto’s (gegenereerd door AI) gebruikt om tegenstanders zwart te maken. Er was een tijd geleden ook een nep-foto van een explosie bij het Pentagon. Dat had effect op de aandelen beurs. En dan zijn dit feitelijk nog maar “onschuldige” toepassingen. Ik hous mijn hart vast voor drones van het leger die volledig autonoom zijn en zelf bepalen wie er dood gaat.

En dan zijn er nog de onbedoelde valkuilen. Een AI is uiteindelijk gewoon een computer programma. En de computer doet exact wat jij verteld dat het moet doen. Dus als jij jouw AI traint met data met een bepaalde voorkeur, dan heeft de AI dat ook. Of andersom…. Rascistische AI’s bestaan al.

 

En dan ook nog even een korte reactie op @Roy74 

Op een gemiddeld station tuurt iedereen op de mobiel. Een spontaan gesprek met een wildvreemde is er nauwelijks meer.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Je doelt er natuurlijk op dat niet sociaal gedrag van alle tijden is @Jeroen-bart Engelen en dat ben ik met je eens. De vergelijking met de treincoupé gaat niet helemaal op mijn inziens omdat de krant niet altijd en overal aanwezig is/was en ook geen notificaties blijft sturen en daarmee 24x7 aandacht blijft vragen. Uiteindelijk is het natuurlijk een keus om dat ding ook eens weg te leggen en dat is soms lastig.

Ik vind mijn telefoon heel makkelijk maar ben blij dat ik opgroeide in de jaren tachtig zonder die dingen. De treinreizen waren toen veel leuker mijn inziens.

Verder een mooi betoog over het topic AI 👍

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik vind mijn telefoon heel makkelijk maar ben blij dat ik opgroeide in de jaren tachtig zonder die dingen. De treinreizen waren toen veel leuker mijn inziens.

 

Ik herinner me vooral alleen de rook-coupee’s, en die waren niet zo leuk 😆

Reputatie 7
Badge +7

 

Ik herinner me vooral alleen de rook-coupee’s, en die waren niet zo leuk 😆

Dat kon toen inderdaad ook nog allemaal en als niet roker heel smerig. Asbakjes in de armsteunen. De raampjes konden toen wel nog open en daar werd dan wel weer druk over gecommuniceerd, want tocht 😎

Reputatie 7
Badge +19

 

 

Ik herinner me vooral alleen de rook-coupee’s, en die waren niet zo leuk 😆

Dat kon toen inderdaad ook nog allemaal en als niet roker heel smerig. Asbakjes in de armsteunen. De raampjes konden toen wel nog open en daar werd dan wel weer druk over gecommuniceerd, want tocht 😎

Ik als roker heb ze ook nog meegemaakt en kan je zeggen: "Ik vond ze ook smerig".

Reputatie 7

Ik als roker heb ze ook nog meegemaakt en kan je zeggen: "Ik vond ze ook smerig".

Op 4 september aanstaande is het acht jaar gelden dat ik "cold  turkey" gestopt ben met roken en dat terwijl ik sinds 1980 een verstokt roker was. Ik werd 's ochtends verkouden wakker en zei toen tegen mijn vrouw: "Berg dat pakje sigaretten maar ergens op, ik stop nu met roken". Ik moet zeggen dat dat één van mijn beste beslissingen ooit was en sindsdien heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Sterker nog, ik vind de geur van sigarettenrook sindsdien echt verschrikkelijk.

Dus @Jeroen_dB, dat kan jij vast en zeker ook en ik weet 100% zeker dat je daar dan ook geen spijt van zult krijgen.

Reputatie 7
Badge +17

Rascistische AI’s bestaan al.

Yep, dat is ook één van de dingen waar ik het somber inzie. Er zitten al ‘AI’s’ in handdroog en zeepapparaten die moeten zien wanneer er handen bij gehouden worden, maar wanneer deze handen donker zijn werken ze niet goed. Hetzelfde met zelf rijdende auto's. 
Ook recruitment software die CV's doorneemt werkt al met AI's. Daar bleek bij één dat de voorkeur erg werd gegeven aan lacrosse spelende mannen die Jared heten. 😅

Last Week Tonight heeft ook een interessante aflevering over AI die me onder andere hierover aan het denken heeft gezet. 
 

Ik herinner me vooral alleen de rook-coupee’s, en die waren niet zo leuk 😆

Het daadwerkelijke roken heb ik nooit meegemaakt, ik weet alleen nog dat je soms per ongeluk tegen het asbakdeksel (of de kieperprullenbak) aan kwam en de hele coupe zich een ongeluk schrok. 

Reputatie 7
Badge +16

Wat mij betreft is AI een zegen, maar wel een die uitdagingen met zich mee brengt. :-) 

Reputatie 7
Badge +16

Ik breng deze graag ook in dit topic onder de aandacht: de vloek zijde van kunstmatige intelligentie.

30 oktober 2023 bieden wij een gratis webinar over kunstmatige intelligentie en internetcriminaliteit: 

 

Reageer