Privacy en datahandel met onze gegevens

  • 3 February 2024
  • 10 reacties
  • 294 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Voor wie het enigszins gevolgd heeft, er is discussie over KPN die gegevens van ons klanten doorgeeft aan een derde partij (Experian) die deze gegevens dan weer doorleveren/verkopen.

Ik heb me daar in verdiept, omdat KPN duidelijk aangeeft dat onze gegevens niet verkocht worden.

in het het privacystatement wordt dit anders geforumuleerd, tot “KPN zal de gegevens niet verkopen” wat op zich juist is. Maar in de ogen van RTL en juristen niet helemaal juist is, als je de gegevens eerst weggeeft en dan laat verkopen. Maar dat terzijde.

Experian vindt dat er een “gerechtvaardigd belang”  om onze gegevens te beheren en te delen, en deze data tot 8 jaar te bewaren. 

In Belgie is nu een uitspraak van de rechter dat dit belang er niet is:

https://ellentimmer.com/2024/01/28/datahandel-10/ 

Ik hoop dat dit in NL ook snel helder wordt en KPN inziet dat wij een als klanten excuus verdienen en misschien zelfs een lijst van bedrijven/klanten van Experian krijgen waaraan onze gegevens zijn verstrekt. 

Dat ter info


10 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Is er een discussie over KPN? Want volgens mij is het een discussie over experian zelf. Elke provider controleert volgens mij hun klanten bij experian. 

KPN heeft samen met Experian afgesproken dat na februari onze gegevens niet meer verkocht worden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5427249/kpn-laat-doorverkoop-adresgegevens-van-klanten-stopzetten

https://www.security.nl/posting/824064#posting824146

Vanaf volgende maand worden adresgegevens van KPN-klanten niet meer door kredietinformatiebureau Experian aan andere partijen doorverkocht. KPN en de datahandelaar zijn dat overeengekomen. Gisteren meldde RTL Nieuws dat geheime adressen van bedreigde journalisten, politici en advocaten via databases van grote kredietinformatiebureaus zoals Experian en Focum zijn te achterhalen

 

 

Als eigen voorbeeld:

Ik veranderde in mijnKPN mijn telefoonnummer, en een maand later had experian die ook. Daar is in mijn ogen geen enkel gerechtvaardigd belang. er waren ook geen redenen voor KPN om mijn gegevens te delen, want aan mijn contract niets veranderd.

"gerechtvaardigd belang" is niets anders dan een excuus om de avg buitenspel te zetten.

Reputatie 7

Is er een discussie over KPN? Want volgens mij is het een discussie over experian zelf. Elke provider controleert volgens mij hun klanten bij experian. 

KPN heeft mijns inziens de plicht om te controleren of haar partners (zoals Experian) voldoen aan de avg. Ook mijn klanten hebben mij die vraag gesteld. Daarnaast vind ik dat als KPN in haar privacystatement garandeert dat zij onze gegevens nooit zal verkopen zij dit impliciet ook garandeert voor de organisaties waarmee zij onze gegevens deelt.

Daarnaast kan er juridisch nooit sprake zijn van een "gerechtvaardigd belang" bij verkoop van gegevens.

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap dat het belangrijk is om dit soort dingen te checken, je wilt immers geen klanten die je niet kunnen betalen. Alleen leven we wel in een tijd dat data beschermd moet worden.
Goed dat KPN dit heeft opgepakt nadat de signalen binnen zijn gekomen van misbruik.

@wjb volledig mee eens. Je merkt dat het al een tijdje duurt binnen de EU voordat AVG wordt toegepast  in de geest van de wet.

Die is ook lastig uitlegbaar, probeer het stuk eens te begrijpen….  https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/uploads/imported/normuitleg_gerechtvaardigd_belang.pdf

 

@SaltyBart Mooi dat jij dat positief ziet, zover was ik nog niet :-)

Ik zit nog in de fase van: heeft KPN nu niet medeverantwoordelijkheid naar ons toe, om boven water te halen wat er doorverkocht is, met welk doel en aan wie, en worden wij daar over geïnformeerd?

Gaat KPN nu zover dat zaken waar geen belang bij is, daadwerkelijk uit de database van Experian worden gedeleted.

Dus stap A is gezet, en nu stap B ?

Reputatie 7
Badge +9

Wat er doorverkocht is en wat ermee gedaan is, dat is een onmogelijke taak om bovenwater te halen.
Dat lukt vaak de overheid al niet eens in hun eigen systemen, laat staan dat KPN dit bij een externe partij kan weg halen.

Ik snap de frustraties, maar aan de andere kant wat kan je er nog tegen of mee doen ? Helaas is het kwaad al geschiet. Je kan alleen maar hopen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd.

Reputatie 7

Wat er doorverkocht is en wat ermee gedaan is, dat is een onmogelijke taak om bovenwater te halen.

En toch denk ik dat we daar recht op hebben.

En uiteraard weet Experian dondersgoed aan wie zij gegevens doorverkocht hebben.

In de adminsistratie zullen uiteraard de facturen daaromtrent vastgelegd zijn.

 

...wat kan je er nog tegen of mee doen ? Helaas is het kwaad al geschiet.

Dit is zo verkeerd. Je zult toch echt de verantwoordelijke aan moeten spreken op hun gedrag en daar de nodige consequenties aan moeten verbinden. Desnoods zeg je de samenwerking met die partij op.

Reputatie 7
Badge +9

 

...wat kan je er nog tegen of mee doen ? Helaas is het kwaad al geschiet.

Dit is zo verkeerd. Je zult toch echt de verantwoordelijke aan moeten spreken op hun gedrag en daar de nodige consequenties aan moeten verbinden. Desnoods zeg je de samenwerking met die partij op.

Ik bedoel hiermee wij als klant naar KPN, de consument kan hier helemaal niks mee.
Dat KPN er wat mee moet doen lijkt me logisch. 

Als klant kan overstappen oké, maar wat schiet je ermee op. Alle providers doen zaken met dit bedrijf, dus je bent gewoon weer terug bij af dan.

Wat ik er mee op zou schieten:

  • ik zou het fijn vinden als “onterecht gedeelde data” verwijderd wordt van de servers van Experian, omdat ze anders komende 8 jaar nog gebruikt worden voor zaken waar ik geen weet van heb. “Analyse doeleinden” staat in de privacy statement. Analyse is een middel geen doel. wat doen ze ermee?
  • Een excuus en en lijst met “aankopers” van mijn data zou mij gemoedsrust geven.

Reageer