Vraag

Slecht taalgebruik KPN, kan dit aangepast worden?

  • 16 February 2024
  • 5 reacties
  • 171 keer bekeken

Reputatie 1

Wanneer stopt KPN eindelijk eens met dat slordige taalgebruik in de communicatie met de klant? Heeft dan werkelijk niemand meer behoorlijk taalonderwijs genoten op de middelbare school? Je kijkt natuurlijk naar een programma, of je ziet een programma! ‘Kijken’

is een wederkerig werkwoord, correct grammaticaal taalgebruik voegt daar dus altijd het woordje naar aan toe. Sinds wanneer wordt de norm in het taalgebruik bij kpn bepaald door medewerkers die vroeger op school kennelijk niet hebben opgelet en ook nooit een boek lezen? Dit soort domheid verlaagt natuurlijk het imago van kpn!


5 reacties

Badge +19

Over het algemeen wordt het werkwoord kijken met naar gecombineerd: ‘Ik kijk naar de klok.’ In zo’n zin kan naar niet weggelaten worden: ‘Ik kijk de klok’, waarin de klok dan een lijdend voorwerp zou moeten zijn, is geen goede zin. Maar in een aantal gevallen kun je kijken wel met een lijdend voorwerp combineren.

Dit komt vooral voor in contexten die met televisie of film te maken hebben: tv kijkeneen film kijkenhet journaal kijken, etc. Vaak roept de combinatie van kijken met een lijdend voorwerp zelfs de gedachte aan film of tv op. Als iemand bijvoorbeeld zegt: ‘Ik heb de hele middag tennis gekeken’, drukt hij daarmee uit dat hij dat op tv heeft gezien, en niet dat hij op de tennisclub naar een wedstrijd heeft gekeken.

Paar eeuwen oud

Overigens is het gebruik van kijken zonder naar niet iets van de laatste tijd. In oude boeken staan al constructies als ‘plaatjes kijken’ en ‘aapjes kijken’. Zo laat Louis Couperus in Eline Vere (1889) de hoofdpersoon zeggen: “Kom Ben, wees nu niet lastig, ga nu de mooie plaatjes kijken, hier op den grond!” En in 1728 schreef Coenraet Droste dat iemand “het Lust-gebouw en tuynen kyken ging”. Hier is kijken dus ook al synoniem met kijken naar of bekijken.

Bron

Reputatie 7
Badge +21

Die discussie heb je 2 jaar terug al gedaan, toen is dat topic gesloten om die onzinnige discussie te stoppen.
Dus niet weer alsjeblieft… @Daniel Singelenberg 

Ik fint het taalgebruik van sommige vorumleden ook om te huilen. Kreigen ze geen lez in Nederlants meer of sein ze tefeel avgeleit door de televoon op school?😎

@huistijger en @Joep1965 en @Daniel Singelenberg 

Reputatie 7
Badge +12

Ah, daarom droomde ik vannacht dat ik een toets Nederlands moest maken. Haalde een 5,7 en was er blij mee. Las dit topic voor ik ging slapen. 

Reputatie 7
Badge +21

De bedoeling van de taal is dat men elkaar begrijpt.
Hoe slecht het ook geschreven moge zijn, als de bedoeling maar overkomt.
Als wij hier op het forum op ieder taalfoutje zouden reageren, dan hadden we dagwerk….
Mensen, mensen, laat een ieder in zijn of haar waarde, niet iedereen is een taalvirtuoos, zolang we elkaar maar begrijpen is het toch in orde?
Verder reageer ik niet meer op dit topic.

Reageer