Vandaag is het Record Store Day! Wat is jullie favoriete muziek?

  • 13 April 2019
  • 28 reacties
  • 3554 keer bekeken
Vandaag is het Record Store Day! Wat is jullie favoriete muziek?
Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties
Vandaag is het Record Store Day! Dat betekent dat de platenwinkels er een extra mooie dag van maken en de branche eens flink in het zonnetje te zetten. Er worden acties gehouden en in veel platenwinkels is er live muziek. Het belangrijkste is natuurlijk dat er speciaal voor deze dag mooie en speciale platen worden uitgebracht, van bijzondere bands. Met die gedachte in het achterhoofd ben ik nieuwsgierig: wat is jullie favoriete muziek?

Bij welke platen of bij welke bands kom je altijd terug? En draai je vinyl, gebruik je Spotify of luister je nog naar good old cd’s? Laat ik zelf, als enorme muzieknerd de aftrap geven. Cd’s draai ik graag en met online luisteren heb ik geen enkel probleem. Maar, vinyl is natuurlijk het mooiste: het geluid en vooral zo’n mooie, grote hoes in je handen. Hieronder drie favoriete bands, waar ik altijd bij terugkom.

Sonic Youth
Ooit zag ik ze op een festival: een stel veertigers toentertijd, die me wegbliezen met dissonante gitaren, bakken energie en nét niet zuivere zang. Wat mij betreft is Sonic Youth één van de meest vindingrijke bands van de afgelopen decennia. En per definitie de alles overtreffende trap van cool op muzikaal gebied. Liedjes met gitaren die klinken als straaljager, de perfecte balans tussen pop en experiment. Luister maar eens naar Sugar Kane, als je de band niet kent.

The Mountain Goats
John Darnielle is één van mijn favoriete songschrijvers. Ooit nam hij zijn liedjes op via een cassetterecorder. Tegenwoordig zit hij in een studio, met een band erbij. The Mountain Goats maken liedjes met een countrytik en de tekst staat centraal. Het zijn tragikomische verhaaltjes, bijvoorbeeld over een fictief echtpaar dat elkaar de vernieling in helpt maar ook niet zonder elkaar kan. Dit liedje gaat over een twee jongens die death metal band oprichtten.

Protomartyr
Deze band is één van mijn nieuwe favorieten. Zanger Joe Casey zei ooit dat hij zichzelf een vetzak vindt, die tijdens concerten een half uurtje tegen je aan staat te schreeuwen. Ik vind zijn praatzang juist erg mooi. Protomartyr maakt harde gitaarmuziek, voortgekomen uit de punk, maar een stuk donkerder en verdrietiger. Bepaald geen gemakkelijke kost. Luister maar naar het filosofische Half Sister.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden! Wat zijn jouw favoriete bands of favoriete liedjes? En hoe luister je er naar? Plaats je reactie hieronder!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Record Store Day 2023:

Er staat al een rij voor de winkel: 

Dit jaar kon ik drie platen scoren; Suggs, Madness en The Selecter (Live):

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Zijn dat dan speciale platen die de winkel speciaal voor Record Day heeft? En normaal niet @Noordzee 

Reputatie 7
Badge +28

Klopt @Jeroen_dB ,

Dat zijn platen die wereldwijd speciaal voor Record Store Day waren gemaakt in een beperkte oplage. Het is nadrukkelijk verboden om die speciale uitgaven later nog extra te laten fabriceren.

Dit brengt elk jaar weer enorme drukte bij alle platenzaken in heel de wereld. Zo stond er in Amsterdam een rij van meer dan 200 meter (!). 

https://nos.nl/artikel/2472433-uur-in-de-rij-voor-exclusieve-plaat-op-record-store-day-gaan-luisteraars-los  

(Ik was express naar een klein dorpje in Overijssel gereden.)Â