Beantwoord

Welke USB kabel(s) heb ik nodig?

  • 9 June 2022
  • 12 reacties
  • 162 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

In verband met de afronding van mijn opleiding een langere tijd niet actief geweest.  Binnenkort  ben ik weer terug. Nog even geduld. Heb wel een vraag.

 

Ik heb gisteren met verschillende kabels geprobeerd te checken op welke wijze apparatuur snel opgeladen kan worden.

Zo heb ik een kabel [c naar c] van de Ikea die sneller oplaad dan een kabel van de action. wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de volgende twee kabels

amazon.nl/UGREEN-Opladen-Compatibel-MacBook-Galaxy/dp/B07V7MY46W/ref=mp_s_a_1_4?crid=2DEHRSAPYG9Q8&keywords=ugreen+usb+c&qid=1654708950&sprefix=u+green%2Caps%2C153&sr=8-4

amazon.nl/UGREEN-Oplaadkabel-Compatibel-MacBook-Google/dp/B07PLSDPYN/ref=mp_s_a_1_12?crid=2DEHRSAPYG9Q8&keywords=ugreen+usb+c&qid=1654708950&sprefix=u+green%2Caps%2C153&sr=8-12

dit zijn twee kabels die nagenoeg het zelfde doen maar de ene geeft specifiek PD laden aan en die andere niet.

en dan de vergelijking met deze kabel.

allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1646449/usb-c-naar-usb-c-kabel-31.html

die zou een telefoon maar tot 15 watt kunnen bieden terwijl de laptop meer kan krijgen met dezelfde kabel.

bij die van Amazon ben ik bang dat mijn hoesjes er steeds af moeten maar die specs zouden beter moeten zijn.

ik wil eigenlijk  van 1 merk meerdere kabels aanschaffen van usb a naar c en van c naar c en van a naar micro usb.

o ja en bij draadloos opladen met een laadstation van 15 watt is er uren laadverschil tussen de verschillende kabels.
zo kan ik met de oneplus 65watt kabel helemaal niet draadloos laden. met de ikea binnen 2 uur en met een Samsung kabel 2.25 uur. ook zoiets geks. de reisadapter van samsung  was 25 watt

icon

Beste antwoord door Chrizziey 9 June 2022, 11:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

...

Reputatie 7
Badge +7

Dit lijkt me een vraag voor het forum op Tweakers.nl, het heeft niets te maken met KPN toch?

Reputatie 7
Badge +16

...

Uppen zorgt niet voor snelle reactie, wel voor ergenissen. 😉.

Dit lijkt me een vraag voor het forum op Tweakers.nl, het heeft niets te maken met KPN toch?

Je mag hier alle vragen stellen die je wilt stellen @Ernst-Jan. Het is niet beperkt tot enkel kpn producten.
Niet alle vragen kunnen beantwoord worden, maar vragen staat altijd vrij. 

Ik wil niet overal een account aanmaken en hier zitten genoeg forumleden met een technische achtergrond. Uiteindelijk kan je via KPN ook producten kopen waarvoor de nodige info ook handig kan zijn, aangezien opladers en kabels niet altijd meer standaard meegeleverd worden.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vond onlangs de volgende info over opladers: 

Bij opladers wordt vaak het vermogen (in watt) of de stroomsterkte (in ampère) genoemd. Die waardes bepalen hoe snel de batterij van je smartphone weer vol zit. De goedkoopste opladers leveren 5 watt/1 ampère, waardoor opladen tot wel 5 uur duurt. Met een oplader van 10 of 12 watt (2,1 of 2,4 ampère) gaat opladen al 2 keer zo snel. Bovendien laad je ook apparaten met een grote batterij op (zoals tablets). Voor nog sneller laden heb je een snellader nodig die specifiek geschikt is voor jouw smartphone. 

Gaat wel niet specifiek over usb-kabels, maar misschien heb je er wat aan. 

Reputatie 7
Badge +16

Het hangt ook vanaf in hoeverre het te laden product het ondersteund. De goedkope kabel ondersteund 20v-3.0A en de duurdere 20v- 5.0A. Dan komt het volgende punt, wat ondersteund het blokje waaraan de kabel hangt. 

Het hangt ook vanaf in hoeverre het te laden product het ondersteund. De goedkope kabel ondersteund 20v-3.0A en de duurdere 20v- 5.0A. Dan komt het volgende punt, wat ondersteund het blokje waaraan de kabel hangt. 

Dus voor 1 euro meer kan ik van 60 naar 100 watt en die kabel is dan toekomstbestendig?

 

Ik had een 15 watt draadlose lader gekocht bij de Hema die 15 watt aankan en dat is ook het maximale van de samsung telefoon voor draadloos laden. Alleen de dure kabel van mijn oneplus werkt hier helemaal niet op terwijl een goedkope kabel van de ikea wel werkte met maximaal 3 ampère maar geen 15 watt doorgaf.

Reputatie 7
Badge +16

Oneplus levert een snellader mee, die enkel optimaal met hun toestellen werken. Andere toestellen worden begrenst of weigeren dergelijke snelladers. Ik heb geen idee wat de snelheden van Oneplus gebruiken.

Die 100 watt is puur gebaseerd op de laadsnelheid 20v x 5a = 100Watt. Het is wel toekomstbestendig maar hedendaags heeft het nog weinig meerwaarde.
De meeste telefoons ondersteunen dergelijke snelheden vaak niet en worden dan begrenst.  Samsung zelf levert een 45 watt adapter mee, dat is 15v x 3a = 45w

Denk zelf van ja het is 2 euro, maar 2 euro voor iets wat je komende jaren nog niet echt gaat uithalen.

Zelf laad ik mijn iPhone op met een iPad lader, dat is voor mij al snel genoeg. 

Oneplus levert een snellader mee, die enkel optimaal met hun toestellen werken. Andere toestellen worden begrenst of weigeren dergelijke snelladers. Ik heb geen idee wat de snelheden van Oneplus gebruiken.

Die 100 watt is puur gebaseerd op de laadsnelheid 20v x 5a = 100Watt. Het is wel toekomstbestendig maar hedendaags heeft het nog weinig meerwaarde.
De meeste telefoons ondersteunen dergelijke snelheden vaak niet en worden dan begrenst.  Samsung zelf levert een 45 watt adapter mee, dat is 15v x 3a = 45w

Denk zelf van ja het is 2 euro, maar 2 euro voor iets wat je komende jaren nog niet echt gaat uithalen.

Zelf laad ik mijn iPhone op met een iPad lader, dat is voor mij al snel genoeg. 

Ik begrijp dat OnePlus zijn eigen laadtechniek heeft maar dat is dan toch een combinatie van telefoon, kabel en oplaadblokje? De kabel van Oneplus moet dus 65 watt doorlaten maat doet niets met een draadlose oplader. Zit er dan een chip in de kabel?

 

Daarnaast zie ik maar 1 webwinkel die bij verschillende kabels ook het aantal watt doorgeeft in plaats van alleen 3 ampère.

Misschien ben ik verwend en wil ik altijd maar de maximale snelheid halen. Van de 8t met laden binnen 40 minuten naar 100 procent moet ik nu 1.5 uur minimaal wachten.

Reputatie 7
Badge +16

Daarnaast zie ik maar 1 webwinkel die bij verschillende kabels ook het aantal watt doorgeeft in plaats van alleen 3 ampère.

Zelf vind ik watt ook het minst interessante, het belangrijkste is het aantal volt en ampere waarmee geladen kan worden. Watt is dus niet meer een rekensom van Volt x Ampere =Watt. 

Misschien ben ik verwend en wil ik altijd maar de maximale snelheid halen. Van de 8t met laden binnen 40 minuten naar 100 procent moet ik nu 1.5 uur minimaal wachten.

Denk het, maar als je veel afhankelijk van je toestel bent is het snel laden wel fijn, maar heel slecht voor je accu.   OnePlus heeft inderdaad een fijne lader. Maar het kan zijn dat Samsung het weigert om diverse redenen. Het exacte verhaal daar weer achter weet ik niet.

@Chrizziey Dus op een usb poort van de lenovo clock die heel weinig vermogen heeft draadloos laden in de nacht is dan het beste. Doet er dan 5 uur over.

Reputatie 7
Badge +16

@Chrizziey Dus op een usb poort van de lenovo clock die heel weinig vermogen heeft draadloos laden in de nacht is dan het beste. Doet er dan 5 uur over.

Klopt, ook omdat die klok maar 5v x 0.5a ondersteund. Dan is 5 uur nog optimistisch op een lege accu.