Zondag 31 maart: Wereld Back-up dag!

  • 30 March 2024
  • 21 reacties
  • 232 keer bekeken
Zondag 31 maart: Wereld Back-up dag!
Reputatie 7
Badge +30

Wereld Back-up dag! Vandaag de dag steeds belangrijker. Je wil natuurlijk niet dat jouw foto's, documenten en andere bestanden verloren gaan. Het thema van dit jaar is: het opslaan van digitale herinneringen.

Een paar cijfers om te delen: 

  • 21% van de mensen heeft nog nooit een back-up gemaakt.
  • 113 telefoons raken per minuut kwijt.
  • 29% cases van dataverlies zijn per ongeluk.
  • 30% van alle computers is al geïnfecteerd met malware.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een externe harde schijf of jouw gegevens opslaan in de Cloud

 

Hoe sla jij jouw gegevens op? Of behoor jij tot de 21% die nog nooit een back-up heeft gemaakt? Deel jouw tips hieronder met ons!

 

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 
 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creëren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs. 


21 reacties

Ik back-up mijn gegevens intern.

Kik vertrouw 'the cloud' voor geen cent.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb intern een SSD en back-up op een externe SSD. Ik maak een backup door 1x of meer keer per week de belangrijkste mappen (bijv. met email, videos, documenten, etc. ...) te kopiëren naar die externe SSD. Één keer in de ca. 3 maanden maak ik een compleet nieuwe kopie van bijna alle mappen (bijv. met de originele installatieprogrammas) van de interne SSD naar de externe SSD.

Om email te backuppen hoef ik slechts één map met alle submappen te kopiëren. 

Gegevens opslaan in cloud ? Moet er niet aan denken !!!

Reputatie 7

Al onze computers worden 24x7 gebackupt naar onze Synology NAS. Elk nieuw/gewijzigd document wordt per direct op de Synology NAS geplaatst en er worden 32 versies bewaard. Dat is erg veel maar ik heb nog ruimte op de schijven dus waarom niet. De backups op onze Synology NAS worden gesynchroniseerd met een Synology NAS elders.

Het backuppen van de bestanden op onze telefoons zoals bijvoorbeeld foto's gaat niet automatisch maar als men wil kan men de Synology Drive app gebruiken om documenten op de Synology NAS te beheren.

Reputatie 7
Badge +7

Al mijn bestanden (werk en privé) staan zowel fysiek op mijn pc als ook in de cloud: Mijn werk-bestanden via M365, mijn privé-bestanden via mijn persoonlijke OneDrive van Microsoft.

Daarmee staan ze op 2 verschillende plekken: op mijn pc zelf maar ook in de cloud.

1x per week maak ik een backup van mijn persoonlijke OneDrive naar mijn Qnap-nas. En meteen daarna een backup van de nas naar een externe HD.

Reputatie 7
Badge +6

Ik back-up mijn gegevens intern.

Kik vertrouw 'the cloud' voor geen cent.

 

Ik doe het ook zo en blijf zo ver mogelijk weg uit ‘the cloud'… Moet er niets van hebben. 

Reputatie 7
Badge +8

Hier wordt álles, zowel van werk als privé, geback-upt naar de NAS (Synology): zelfs de back-up van de Fritz. Je weet immers maar nooit 😉. De enige ‘cloud’ die in gebruik, is die waar de opnames van de kpn televisie staan.

De NAS wordt weer geback-upt naar de Synology van mijn broer (en andersom). Lijkt me dat daarmee de veiligheid gewaarborgd is.

Misschien off-topic, maar is de TV+ te backuppen? Weliswaar zullen er geen documenten of waardevolle gegevens op staan, maar in geval van problemen (factory reset) zijn de persoonlijke instellingen en accountgegevens van de streamingdiensten weer snel terug te zetten. En handig is natuurlijk ook wanneer je twee of meer TV+ ontvangers hebt, die dan snel te synchroniseren.

Reputatie 7
Badge +9

Als man geen luxe heeft 2 NAS op 2 locaties te staan, is cloud wel belangrijk, vooral als zijn bestaan van bepaalde files afhankelijk is. Denk b.v aan een woningbrand, waar je geen verzekeringscontracten meer kan vinden in de NAS backup.

Ik maak daarom vele belangrijke documenten en mijn werk naar cloud, en sluit bewust de 100 selfies en 50 tiktol videos per dag van mijn familieleden uit. De cloud backup gaat automatisch, en op bepaalde tijdtips wordt gesynct tussen NAS en cloud

Reputatie 7
Badge +8

Ik back-up mijn gegevens intern.

Kik vertrouw 'the cloud' voor geen cent.

 

Ik doe het ook zo en blijf zo ver mogelijk weg uit ‘the cloud'… Moet er niets van hebben. 

Is het natuurlijk wel belangrijk je externe harddisk op een veilige plek te bewaren en eigenlijk ook niet in je eigen huis. 

Als die bij een inbraak gestolen wordt of door een woningbrand onbruikbaar is geworden, dan heb je natuurlijk niets. Hoe zorgvuldig je backup routine ook is.

Reputatie 7
Badge +10

Voor alle backup fanaten: Installeer “Tweaking's Registry backup” ( https://www.tweaking.com/features/registry-backup/ ).

Het maakt een kopie van het Windows register als men zijn computer met Windows opstart of op een ander tijdstip naar keuze (denk: Taakplanner). De gratis versie van dit programma is voldoende voor de doorsnee gebruiker. Zorg ervoor dat het programma de VSS Service gebruikt in Windows.

Reputatie 7
Badge +6

Ik back-up mijn gegevens intern.

Kik vertrouw 'the cloud' voor geen cent.

 

Ik doe het ook zo en blijf zo ver mogelijk weg uit ‘the cloud'… Moet er niets van hebben. 

Is het natuurlijk wel belangrijk je externe harddisk op een veilige plek te bewaren en eigenlijk ook niet in je eigen huis. 

Als die bij een inbraak gestolen wordt of door een woningbrand onbruikbaar is geworden, dan heb je natuurlijk niets. Hoe zorgvuldig je backup routine ook is.

Zelfs dat geeft geen enkele zekerheid. Ik weet wat ik doe én hoe ik het bewaar. Niks geeft geen 100% garantie. En anders is het gewoon pech. Gevaar zit overal. 

Reputatie 7
Badge +30

Is het natuurlijk wel belangrijk je externe harddisk op een veilige plek te bewaren en eigenlijk ook niet in je eigen huis. 

Dit is een hele goede tip, die ik zelf ter harte zou moeten (en ga) nemen!

 

Goed om te lezen dat jullie hier allemaal een back-up plan hebben!

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb sinds enkele maanden een (Synology) NAS die ik gebruik als Plex server. Ik wil ook graag nog Synology photos gaan gebruiken, maar ik moet me nog in verdiepen (i.c.m. iCloud etc.).

Reputatie 7
Badge +13

Bij mij ligt het een beetje aan de aard van de bestanden maar het is bij mij een back-up in drie lagen:

  1. Lokale opslag op een SSD.
  2. Daarna een automatische back-up van bepaalde mappen naar mijn Synology NAS
  3. Cloudopslag, en dan voornamelijk voor documenten en foto's.

Geeft toch wel wat gemoedsrust 😁.

Reputatie 7

Ik heb sinds enkele maanden een (Synology) NAS die ik gebruik als Plex server. Ik wil ook graag nog Synology photos gaan gebruiken, maar ik moet me nog in verdiepen (i.c.m. iCloud etc.).

Mijn advies, gebruik dan ook Synology Drive om jouw computer(s) te backuppen.

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb sinds enkele maanden een (Synology) NAS die ik gebruik als Plex server. Ik wil ook graag nog Synology photos gaan gebruiken, maar ik moet me nog in verdiepen (i.c.m. iCloud etc.).

Mijn advies, gebruik dan ook Synology Drive om jouw computer(s) te backuppen.

Kijk, naar dat soort tips ben ik op zoek. Dank!

Reputatie 7

Mijn telefoon en tablet maken dagelijks automatisch een back-up in de cloud.

Mijn oude iMac maakte automatisch dagelijks een back-up via Time Machine, maar die Mac werkt niet meer. Op de MacBook die de opvolger is heb ik het nog niet ingesteld, dit is een goede reminder om dat vanmiddag te doen!

Reputatie 7
Badge +7

In het verleden maakte ik altijd foto's met mijn Nikon-spiegelreflexcamera. Fantastische camera met een mooie zoomlens die heel mooie foto's maakte. Wat ik altijd lastig vond: foto's stonden alleen op dat device, en na een vakantie moest ik 'm met kabel aansluiten op de pc om iets met de foto's te kunnen doen.

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met fotograferen met mijn mobiel, gewoon om 's te kijken hoe dat beviel. Ondanks dat de foto's van mindere kwaliteit zijn, vond ik de volgende voordelen fantastisch: automatisch een backup naar de cloud (via Google Photos), en altijd de mogelijkheid om onmiddellijk iets met foto's te doen, zoals mailen/appen en een collage maken.

En door die automatische backup, kan ik altijd ook op mijn pc aan de slag met de foto's, zoals opslaan op de nas, en dan weer (lokaal) backuppen.

Reputatie 7
Badge +30

Mijn laptop backt up naar mijn Stack, en ik heb een losse externe harde schijf voor lokale back-up. Die wil ik nog gaan vervangen met een NAS. Maar dat moet budgettair gezien nog even wachten.

Op de telefoon gaan mijn foto's naar KPN Cloud, en van daaruit weer naar de laptop, zodat ze ook meegaan in die back-up.

Tablet gebruik ik alleen voor bordspellen en af en toe een beetje streamen of een ebook lezen. De ebooks komen sowieso al vanuit mijn online opslag, dus tablet heeft geen specifieke back-up behalve de standaard icloud shizzle.

 

In het verleden maakte ik altijd foto's met mijn Nikon-spiegelreflexcamera. Fantastische camera met een mooie zoomlens die heel mooie foto's maakte. Wat ik altijd lastig vond: foto's stonden alleen op dat device, en na een vakantie moest ik 'm met kabel aansluiten op de pc om iets met de foto's te kunnen doen.

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met fotograferen met mijn mobiel, gewoon om 's te kijken hoe dat beviel. 

 

Ik ben dus ook helemaal overgegaan op mobiel foto's maken. Mijn Nikon is een instapmodelletje, dus het verschil met telefoonfoto's was niet heel groot. Vooral niet omdat ik dan ook wel expliciet voor telefoons ga met goede camera's. Heb de afgelopen paar jaar een Huawei P30 Pro gehad, en nu sinds enkele maanden een S23 Ultra. Vind het vooral ook op vakantie zo'n verademing dat ik niet een steeds een hele camera hoef mee te sjouwen.

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb sinds enkele maanden een (Synology) NAS die ik gebruik als Plex server. Ik wil ook graag nog Synology photos gaan gebruiken, maar ik moet me nog in verdiepen (i.c.m. iCloud etc.).

Mijn advies, gebruik dan ook Synology Drive om jouw computer(s) te backuppen.

@wjb vraagje. Gebruik je ook Active backup for business? Of alleen Synology Drive? Als ik het goed begrijp zitten beide inbegrepen bij de NAS en is ABB geschikt voor bootable images etc. en is Drive meer voor bestanden..? Heb je hier ervaring mee?

Reputatie 7

Ik heb sinds enkele maanden een (Synology) NAS die ik gebruik als Plex server. Ik wil ook graag nog Synology photos gaan gebruiken, maar ik moet me nog in verdiepen (i.c.m. iCloud etc.).

Mijn advies, gebruik dan ook Synology Drive om jouw computer(s) te backuppen.

@wjb vraagje. Gebruik je ook Active backup for business? Of alleen Synology Drive? Als ik het goed begrijp zitten beide inbegrepen bij de NAS en is ABB geschikt voor bootable images etc. en is Drive meer voor bestanden..? Heb je hier ervaring mee?

Ik gebruik geen Active Backup for Business. Zakelijk draait alles op virtuele machines die zo gemigreerd kunnen worden naar een andere server. De virtuele harddisks van deze virtuele machines worden wekelijks gebackupt terwijl de bestanden op deze virtuele machines 24x7 gebackupt worden via Synology Drive.

Reputatie 7
Badge +7

Van mijn iPhone en iPad wordt automatisch een reservekopie gemaakt naar iCloud. Daarnaast sla ik cruciale documenten op in iCloud. 2FA en versleuteling is uiteraard enabled. Overigens ook 2FA actief voor al mijn mail accounts en waar het kan ook bij andere accounts.

Ik heb een MacBook waarop ik regelmatig ook nog een backup maak van mijn iPhone, inclusief alle foto’s, via de Finder (dat is standaard functionaliteit). Van mijn Macbook maak ik regelmatig een backup met Time Machine op een externe SSD (met versleuteling wederom). Ik neem de SSD altijd mee als ik van huis ga. Op een andere externe SSD maak ik met Carbon Copy Cloner regelmatig een kopie van mijn MacBook. Just to be sure.

Voor de apparatuur van mijn ouders heb ik vergelijkbare maatregelen genomen. Recent een keer een backup nodig gehad en toen waren ze erg blij met mijn maatregelen.

Best apart dat nog zo veel mensen laks zijn met het maken van backups. ik zou zonder mijn data aardig “lost” zijn.

Reageer