Beantwoord

Hoe kan ik instellen dat de e-mails bewaard blijven op de server?

  • 24 March 2023
  • 19 reacties
  • 236 keer bekeken

Op mijn oude Macbook werkt mijn mailprogramma niet meer. Ik kan nu alleen via de (Firefox)Browser mijn kpn mail openen / lezen. Op zich helemaal geen probleem, maar de mail online is maar terug te lezen tot een week geleden. Kan ik instellen dat de mail bewaard blijft op de server? Ik hoef dus geen oplossingen voor het mailprogramma op de Mac, maar wil alleen weten hoe de mail online langer bewaard kan blijven. Dank!

icon

Beste antwoord door Nick83 24 March 2023, 09:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan niet op de server. Dat moet op het emailprogramma. Het emailprogramma verwijderd de mail van de server. Dus daarop moet dat dan ook ingesteld worden. De server verwijderd geen email. 

Reputatie 7
Badge +8

Haal je ergens je mail via het POP-protocol op? In dat geval worden de mails (vaak) standaard verwijderd (na bepaalde tijd), of helemaal niet als je dat expliciet aangeeft.

Mijn advies: Gebruik het IMAP-protocol op al je apparaten. Dan blijft alles synchroon op al je apparaten. 

Hallo @JeeWeevD als je de mail op de KPN mailserver wilt laten staan, als je de mail uitleest, moet je volgens het IMAP-protocol werken.

Via het POP-protocol kan ook, maar dan moet je bij de instellingen opgeven dat de mail op de server moet blijven staan.

 

Ah, dus in mijn mail programma op de Mac instellen dat het op de server (online) wordt bewaard. Begrijp ik het zo goed?

Reputatie 7
Badge +8

Ah, dus in mijn mail programma op de Mac instellen dat het op de server (online) wordt bewaard. Begrijp ik het zo goed?

Via IMAP. Dat is het beste.

Interessante volgorde… ik ga het onderzoeken, dank!

Reputatie 7
Badge +24

Ah, dus in mijn mail programma op de Mac instellen dat het op de server (online) wordt bewaard. Begrijp ik het zo goed?

Ja. Dat begrijpt u goed. Maar u schreef dat het programma niet meer werkt. Hoe zit dat? Draait het programma nog wel op de achtergrond? Of gebruikt u ook op een ander systeem een emailprogramma? 

Het standaard mailprogramma crasht direct als ik het open. Dit was al voordat ik mijn nieuwe Macbook had.

Ik heb het even nagekeken op mijn nieuwe Mac. In het mailprogramma staat dat mijn account een IMAP account is, dus dat zit goed. Is er een mogelijkheid om bij de instellingen ook aan te vinken dat de mail bewaard moet op de server? Ik kan die mogelijkheid in elk geval niet vinden.

Reputatie 7
Badge +8

Dat is standaard zo met IMAP. 

Misschien dat er een functie in het mailprogramma aanstaat die de mails na xx tijd lokaal archiveert. Maar dit is geen onderdeel van IMAP en moet dan zelf geconfigureerd zijn.

Of heb je soms een ander apparaat die het via het POP-protocol binnenhaalt, en dus zo weer je mailbox leegt?

Reputatie 5
Badge +4

Ik zie een Macbook en gebruik voor mail Thunderbird, daar was ik aan gewend toen ik overschakelde op Mac. Alle mailboxen staan ingesteld op IMAP.
Met Gmail en Yahoo geen klachten.

Nu heb ik onlangs een outlook-account toegevoegd van een organisatie waarvan ik secretaris ben.
Die mailbox bestond al voordat ik hem toevoegde op mijn computer.

Als ik vanaf dat outlook-account op de Macbook een mail verstuur, komt hij twee keer in de Verzonden box te staan. Stuur ik hem vanaf de iPhone dan is het maar één keer.

Wie weet welke instelling niet goed staat?

Reputatie 7
Badge +8

Geen idee, maar dat valt wel buiten de KPN-mailboxen. Ik raad aan om het account opnieuw in te stellen op het apparaat waar het fout op gaat. De mails staan mij Microsoft opgeslagen, dus dat zal niet voor problemen kunnen leiden.

Reputatie 7
Badge +24

Als u niet weet welk programma de mail verwijdert, verander dan het wachtwoord van de mailbox. Niet van MijnKPN dus, maar van de mailbox. 

In het mailprogramma op de nieuwe Mac veranderd u dan ook het wachtwoord. Daar zal die zelf naar vragen als het goed is.

@JeeWeevD , @Nick83 . Dat gaat prima op de server! Ik heb in http://webmail.kpnmail.nl nog mails uit 2006 staan. Ik gebruik al sinds 2005 geen e-mail programma meer.

Gewoon mappen maken en ze daarin zetten.

Reputatie 7
Badge +24

@JeeWeevD , @Nick83 . Dat gaat prima op de server! Ik heb in http://webmail.kpnmail.nl nog mails uit 2006 staan. Ik gebruik al sinds 2005 geen e-mail programma meer.

Gewoon mappen maken en ze daarin zetten.

Ik heb ook nog emails uit 2014 op de server staan. En dat zonder "mappen maken".

@JeeWeevD , @Nick83 . Dat gaat prima op de server! Ik heb in http://webmail.kpnmail.nl nog mails uit 2006 staan. Ik gebruik al sinds 2005 geen e-mail programma meer.

Gewoon mappen maken en ze daarin zetten.


Ik heb toch echt een probleem, want de mail blijft op de server niet langer dan een week staan. Inmiddels KPN (met enige moeite) aan de lijn gekregen. Zij zeggen dat de instellingen op al onze devices waar deze mail binnenkomt op IMAP moet staan. Dat heb ik inmiddels gedaan, dus het is nu afwachten of de mail ook daadwerkelijk bewaard gaat worden.

Reputatie 7
Badge +8

@JeeWeevD , @Nick83 . Dat gaat prima op de server! Ik heb in http://webmail.kpnmail.nl nog mails uit 2006 staan. Ik gebruik al sinds 2005 geen e-mail programma meer.

Gewoon mappen maken en ze daarin zetten.


Ik heb toch echt een probleem, want de mail blijft op de server niet langer dan een week staan. Inmiddels KPN (met enige moeite) aan de lijn gekregen. Zij zeggen dat de instellingen op al onze devices waar deze mail binnenkomt op IMAP moet staan. Dat heb ik inmiddels gedaan, dus het is nu afwachten of de mail ook daadwerkelijk bewaard gaat worden.

Heb je het wachtwoord van de mailbox ook gewijzigd? Misschien heb je een vergeten apparaat, of misschien een website die het via POP binnenhaalt? Als je het wachtwoord aanpast dan kan die in ieder geval niet meer de mails ophalen.

Een ding is zeker: KPN verwijdert nooit mails.

Er valt niks aan in te stellen. 

Zelfs de "prullenbak" lijkt niet automatisch geleegd te worden. Toen mails daar na 5 maanden nog in stonden maar eens geleegd. 

Dank voor jullie meedenken. Op dit moment lijken de mails vanaf 17 maart bewaard te blijven op de server. Benieuwd hoe het zich ontwikkelt.