Beantwoord

Mail komt traag binnen op Outlook 2019

  • 14 May 2020
  • 20 reacties
  • 4324 keer bekeken

Sinds kort komt mijn mail vertraagd binnen. Soms uren later. Ik gebruik al jaren Outlook en sinds januari versie 2019, maar ik heb dit nooit eerder aan de hand gehad.

Vorige week heb ik het advies op de KPN-site uitgevoerd: account verwijderd en opnieuw aangemaakt. Dat heeft even geholpen, maar het is nu weer mis. In webmail kan ik zien dat er gisterenavond mails zijn binnen gekomen, maar ik zie ze nu nog steeds niet terug in outlook. Wat is de oplossing?

icon

Beste antwoord door Nadia 25 May 2020, 11:43

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

Hoi @Bowie_forum, welkom op het KPN forum. Normaal gesproken duurt het even voordat je een moderator treft, maar ik heb nu wel actuele informatie aangaande jouw vraag. Vannacht / begin van de ochtend hadden we een storing met KPN (web)mail. Hierdoor kan het zijn dat je deze ochtend wat trager je mail ontvangt. Sorry voor het ongemak. De storing is inmiddels verholpen, en als het goed is werkt alles weer zoals het hoort. Wil je dat eens testen? :)

Ondervind je nog steeds problemen? Meld het dan gerust. De community helpt je graag verder :) 

Het probleem is er nog steeds. Als ik Outlook opstart, komt er géén nieuwe mail binnen. Ook als ik de button “Alle mappen verzenden/ontvangen” gebruik, dan gebeurd er niets.

Wat ik wel heb ontdekt is dat als ik iets aan m'n inbox wijzig (een mailtje verwijder of een oud mailtje terug in de inbox plaats) er wel ineens nieuwe mail binnenkomt.

Reputatie 7

Dat is zeer irritant zeg. En met de KPN Webmai, komen de berichten wel meteen binnen? 

Heb jij hier nog ideeën over @RBxx ?

 

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Nadia ik dacht eerst aan het synchronisatie schema (groot interval of niet ingeschakeld). Maar als ook de button "nu ophalen en verzenden" niet werkt is er meer aan de hand.

Gebruikt @Bowie_forum POP of IMAP instellingen?

Reputatie 7
Badge +21

Aanvulling: zelf gebruik ik Outlook 2013 met POP/SMTP en ik ervaar geen vertraging t.o.v. Webmail

Mijn account staat ingesteld op IMAP/SMTP.

Ik gebruik sinds januari 2020 Outlook 2019 en dat is altijd goed gegaan, behalve de laatste paar weken.

En ja, als ik naar KPNWebmail ga, zie ik daar de mails wel staan.

Het lijkt er op dat de synchronisatie tussen Webmail en Outlook niet start als ik Outlook en/of de button “Alle mappen verzenden/ontvangen” gebruik . Maar hoe dat komt?

Reputatie 7
Badge +21

Maar hoe dat komt?

Helaas moet ik het antwoord daarop ook schuldig blijven

Ik heb de vraag ook uitgezet bij helpmij.nl forum en het blijkt dat er meer gebruikers last van hebben.

Het lijkt erop dat het toch iets te maken heeft met de IMAP implementatie aan de provider-kant. Misschien moet er eens een techneut van KPN naar kijken?

Reputatie 7

Hoi @Bowie_forum, ik leg dit voor aan mijn collega's van e-mail hosting.  Op het forum ken ik geen andere meldingen hierover, maar dat wil nog niets zeggen. Ik kom er op terug.  

Reputatie 7

Hey @Bowie_forum, zoals beloofd heb ik dit issue voorgelegd aan niemand minder dan onze hoofdtechneut van e-mail hosting. We hebben geen verdenkingen dat het aan de mailclient ligt. 

Zowel de webmail als alle andere mail clients, waaronder Outlook 2019, IMAP ‘praten’ richting het mail platform. Webmail is ook gewoon een IMAP client, alleen een online variant. Daar zou dan de vertraging niet kunnen zitten. Als het wel zo zou zijn zou het voor alle clients moeten gelden, niet alleen in combinatie met Outlook 2019.

Als ik zoek met “outlook 2019 imap slow sync” op engelstalige sites komen er wel wat mogelijke oplossingen voorbij. Misschien help dat?

How to fix slow Outlook IMAP folder synchronization issues

  1. File > Account Settings > Account Settings…
  2. Double click on your IMAP account.
  3. Click on "More Options…"
  4. Click on the Tab "Advanced"
  5. Option: Root folder path, this should just show "Inbox"
  6. Click "OK" to exit windows.

Toevoeging:

Outlook 2019 heeft een nieuw gebruikers interface waarbij “Meer instellingen” niet zichtbaar is.

Echter via het Configuratie scherm zijn de instellingen wel beschikbaar onder Mail (Outlook 2016) ondanks dat versie Outlook 2019 is geinstalleerd.

 

Reputatie 7

Hey @Bowie_forum, het is hier al een tijdje stil. Ben benieuwd of je nog wat aan mijn laatste post hebt gehad. Is het probleem verholpen? Of heb je nog andere oplossingen gevonden? Deel het vooral met ons. Dan kunnen we de informatie verder verspreiden :) 

Het probleem is er nog steeds. Bovenstaande methode lukt niet omdat ik niet bij “More Options” kan komen. Ik zoek naar “Meer opties” omdat ik een Nederlandstalige versie heb. Dus:

bestand> Accountinstellingen > Accountinstellingen en na dubbelklik op mijn IMAP-account krijg ik geen keuze voor “Meer opties”.

Ik heb na een tip van iemand met het zelfde probleem een work-around. Als ik Outlook opstart klik ik eerst op de “Sent” map en na een paar seconden op de inbox. Direct stromen de mails binnen.

Overigens met ik me er van bewust dat ik een verkeerde titel voor dit topic heb gekozen. Het zou moeten zijn: Mails komen niet automatisch binnen. Als de synchronisatie start met behulp van bovenstaande work-around komen de mails binnen zonder vertraging.

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Bowie_forum ik denk dat dit de juiste vertaling is “Meer instellingen...” (plaatje ge-googled)

 

Reputatie 7

Klopt wat @RBxx aangeeft, let op de juiste vertaling van Outlook. Heb je dat opnieuw geprobeerd, @Bowie_forum ? 

Ik krijg de optie “Meer instellingen”  niet te pakken.
In de versie Outlook 2019/Nederlands die ik heb zit die mogelijkheid waarschijnlijk net ergens anders?

Reputatie 7

Hey Bowie, dat is heel bijzonder. Weet je zeker of je Outlook 2019 (Nederlands) gebruikt? Dan zou het er tussen moeten staan. Of heb je inmiddels een andere oplossing gevonden?

De Excel die ik gebruik is onderdeel van Office. Zie onderstaande schermkopie.

Probleem is er nog steeds.

 

Reputatie 4
Badge +1

Outlook 2019 heeft een nieuw gebruikers interface waarbij “Meer instellingen” niet zichtbaar is.

Echter via het Configuratie scherm zijn de instellingen wel beschikbaar onder Mail (Outlook 2016) ondanks dat versie Outlook 2019 is geinstalleerd.

0FVH, bedankt voor de tip. Het is gelukt om bij “Meer instellingen” te komen.

Vervolgens heb ik de stappen gedaan zoals eerder geadviseerd bij “How to fix slow Outlook IMAP folder synchronization issues” , en “inbox” ingevuld. Outlook ging daarna synchroniseren, dat duurde wel een kwartier. Helaas waren daarna al m'n verzonden mails weg?? Even schrikken, maar ik heb daarna “inbox” weer weggehaald, en na weer een kwartier synchroniseren waren alle mails weer terug. En wat schetst m'n verbazing: m’n probleem is opgelost.

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Reputatie 7

Hey @0FVH, wat fijn dat jij wist hoe dit precies ingesteld moest worden op Outlook 2019. Top! En nog fijner, dat het probleem is opgelost @Bowie_forum :) Yesssss. Veel mailplezier! 

Reageer