Medicijnvoorschriften belandt in SPAM map

  • 29 March 2020
  • 9 reacties
  • 105 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 2 reacties

Mail van de specialist over het aanpassen van mijn medicijngebruik in het kader van Covid19 is volgens KPN ook spam. KPN “beschermt” je tegen computer virussen maar daarvoor in de plaats krijg je van KPN hulp bij het oplopen van een levensbedreigend virus.  

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag

Nadia 4 jaar geleden

Hallo @HWB, welkom op het KPN forum. Ai, dat is zeker niet de bedoeling. Goed dat je hier een melding doet, heb je dit ook aan onze Abuse specialisten doorgegeven? Dan kunnen we het ongedaan maken, zodat jij en anderen de mail kunnen ontvangen. 

Gewenste mail in SPAM map melden;

  1. Log in op Webmail.
  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bericht.
  4. Klik op het groene duimpje (zie afbeelding).

 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Hallo @HWB, welkom op het KPN forum. Ai, dat is zeker niet de bedoeling. Goed dat je hier een melding doet, heb je dit ook aan onze Abuse specialisten doorgegeven? Dan kunnen we het ongedaan maken, zodat jij en anderen de mail kunnen ontvangen. 

Gewenste mail in SPAM map melden;

  1. Log in op Webmail.
  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bericht.
  4. Klik op het groene duimpje (zie afbeelding).

 

Het duimpje werkt alleen op de dag dat het gezet wordt. de volgende dag is de mail van bepaalde afzenders weer spam. Ook mail van KPN zelf wordt soms als spam gezien. Als 1 afzender meerdere mails stuurt , kan het gebeuren dat er een of meer emails als spam worden gezien,

Ik werd hier een paar jaar geleden op gewezen door Visa , die klachten kregen van gebruikers die niet reageerden op emails die vatzaten in het KPN spamnet. Sinds dien controleer ik de spam map regelmatig.

Het KPN spam filter is helaas niet af te zetten , KPN gaat er van uit dat alle gebruikers dom zijn en beschermt moeten worden tegen zich zelf. 

Abuse melden heeft geen zin want er verandert niets. Een troost Ziggo , T-Mobile etc etc zijn geen moer beter. 

Reputatie 7

Hey @HWB, dank voor de toevoeging. Dat klopt. Een paar jaar geleden hebben we een hevige strijd gevoerd met spammers, daarbij ging het nogal eens fout. Veel ongewenste mail in de Inbox. We hebben hard gewerkt aan een goed werkend filter, die veel sneller en efficiënter werkt. Die hebben we nu dankzij onze nieuwe Webmail

Soms maakt het KPN spamfilter een foutje. In dat geval ontvang je een spambericht in je Postvak IN of belandt een e-mail die je wél wilt ontvangen in je spammap. Met de oudere versie van Webmail kon je fouten aan ons doorgeven door ze in de bijlage per mail te verzenden. Met de nieuwe Webmail doe je dat heel eenvoudig door enkele drukken op de knop. Zie hieronder. 

KPN spamfilter is zelflerend dankzij onze gebruikers 

Het gros van de ongewenste berichten (sure spam) wordt automatisch door het filter eruit gepikt. Deze berichten bereiken de beoogde ontvangers nooit, ook niet in de SPAM-map. Sommige berichten zijn wat venijniger, en ontglippen aan het hard getrainde filter. Deze berichten komen dan in je Inbox terecht. Wanneer de ontvanger dit opmerkt, kan hij dat bij ons melden. Wanneer er veel meldingen binnenkomen, wordt ook dit bericht (en ontvanger) als spam gemarkeerd en verdwijnt het voortaan in je SPAM-map. Deze kun je nog wel inzien vanaf de Webmail.

Veel (eerlijke) organisaties en instanties willen hun doelgroep over hun activiteiten op de hoogte houden via de mail. Dit gebeurt vaak via een nieuwsbrief. Soms vergeten gebruikers dat ze zich daarvoor hebben aangemeld, of is dit (onbedoeld) via het accepteren van de algemene voorwaarden van de site gebeurt. Deze ontvangers melding zich niet af, dit kan onderaan de mail, maar geven in de Webmail aan dat het bericht SPAM is. Hierdoor gebeurt het dat 'gewenste' berichten in de SPAM-map verdwijnen (false positives). Hier ligt ook een verantwoordelijkheid bij de afzender. Bedrijven zouden sneller en vaker hun verzendlijsten moeten opschonen. Wanneer je als ontvanger netjes afmeldt, dat je binnen afzienbare tijd geen mail meer ontvangt. De verwerking van de afmelding duurt soms erg lang. Je krijgt na je afmelding nog steeds mail. Dat is onnodig, zo kun je verwachten dat de ontvanger SPAM-melding doet. 

Maak (gewoon) een filter aan met de afzender en stel in dat ie in Postvak in geplaatst moet worden.

Klik op :gear: en dan op instellingen. Dan in linkerkolom op E-mail. Dan komen er 4 opties. Klik op Filter Regels om een filter in te stellen.

Weer terug naar de gewone e-mail; druk op het envelopje helemaal linksboven.

Reputatie 7

Goede tip, Peter. Daar had ik even niet aan gedacht. Top! Dank voor je bijdrage :)

Reputatie 4
Badge +2

Is de tip al uitgeprobeerd? Heb het ook al eens geprobeerd maar het lukte mij niet. Mijn beeld is dat als je webmail (of een andere manier van ophalen) gebruikt de bewuste mail al in de spam folder staat, en dus bij het opstarten van webmail de regel geen effect meer heeft.

Misschien toch een reden om dit eens volledig te beschrijven (en uit te proberen?) Mijn SPAM folder loopt meestal vol met niet-spam mailtjes (zelfs van KPN) terwijl duidelijk herkenbare spam mail in mijn Inbox land.

Reputatie 7

Hay @HWB, heb jij de tip van Peter al uitgeprobeerd? Ben benieuwd hoe jouw ervaring is hiermee:) 

Reputatie 4
Badge +2

Ik zet nu alle door kpn tot spam gebombardeerde mailverzenders in dat tabelletje. ben benieuwd of het werkt!

Reputatie 4
Badge +2

Nee het werkt niet. Een voorbeeld: mail van André Rieu<newsletter@andrerieu.com> komt nog steeds in de spam map terwijl hij toch duidelijk in het aangegeven invulveld staat! Ook 

NRC Vandaag<news@campagne.nrcmedia.nl> staat er in, en ook die mail staat “gewoon” in de spam folder. Wat doe ik verkeerd?

Reageer