Vraag

Op mijn nieuwe MacBook Pro problemen met smtp-server. Ik kan geen mail versturen, op mijn oude MacBook Pro wel

  • 25 January 2022
  • 12 reacties
  • 256 keer bekeken

Goedemiddag, 

Op al mijn apparaten werkt mijn e-mail (iPhone, iPad, oude MacBook Pro), nu heb ik een nieuwe MacBook Pro (2020 met M1 chip) als ik daar de accounts intyp zoals ze op mijn oude MacBook Pro staan, dan kan ik geen e-mail versturen. Ik krijg wel e-mail binnen. Als ik een bericht wil versturen dan krijg ik: Het bericht kan niet worden verstuurd, omdat er geen voorkeursserver voor uitgaande e-mail voor je account is ingesteld. Selecteer een server voor uitgaande e-mail uit de lijst hieronder. De uitgaande server is echter uitgebreid ingevuld, zoals op mijn oude laptop. Overal op internet zie ik de zelfde poorten die ik ook gebruik. Het gaat om twee “Planet” e-mail adressen en 1 zakelijk e-mail adres. Twee weken geleden had ik een MacBook Air, die vertoonde dezelfde kunsten, hulp gehad van Apple (1 uur en 18 minuten) dan kunnen ze bij je in de laptop kijken om te zien wat je fout doet, ze kon me niet helpen. De air-book heb ik terug gestuurd en nu heb ik een MacBook Pro maar het lukt het ook niet. Mijn probleem kan ik ook niet terugvinden op internet. Wie kan me helpen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Hoi @pechvogel007, dat de mail niet wil versturen is wel lastig inderdaad. De melding die je krijgt geeft aan dat Apple Mail niet weet welke server er gebruikt moet worden bij het versturen. Kan je in die melding de smtp server selecteren zodat die gebruikt wordt? Als je bij de accountinstellingen van het e-mailadres kijkt, heb je dan de mogelijkheid om de server als voorkeursserver in te stellen?

Hallo Jasper, 

Bedankt voor de reactie. Alle instellingen zijn goed ingevuld (vandaag met Kpn gebeld, maar de man kon me niet helpen, helaas). Volgens hem moest ik bij Apple wezen, hij denkt dat er iets mis is met het programma mail. Als ik één SMTP-server heb opgegeven, popt er een venster op: dat ik geen voorkeur server heb opgegeven, terwijl de SMTP-server uitgebreid is ingevuld. Als ik twee verschillende SMTP-servers heb opgegeven omdat ik 2 verschillende accounts heb aangemaakt (1 planet en een zakelijk account). Dan is het onmogelijk om de juiste in te vullen bij het versturen, als het venster weer oppopt met: je hebt geen voorkeur server opgegeven. Telkens wordt de verkeerde gepakt. 

Verder staan alle seinen bij de verbindingsassistent op groen. Vandaag heb ik Apple weer gebeld, de vrouw die me hielp, had dit probleem nog niet meegemaakt en kon me niet verder helpen. Er was een software update, die moest ik eerst uitvoeren, daarna krijg ik hulp van de technische dienst van Apple. De MacBook Pro is helemaal bij met de software, ik kan nog steeds geen mail versturen, morgen ga Apple bellen…

Reputatie 7

Ik heb ook dat vermoeden inderdaad. Jaren geleden heb ik dezelfde melding gehad op mijn MacBook, toen was het op te lossen door de voorkeursserver in te stellen maar dat lukt nu dus niet. Ik hoop dat Apple een idee heeft wat het oplost!

Hallo Jasper, bedankt voor je bericht. Vandaag heb ik vanaf 09.15 tot 12.40 uur aan de telefoon gezeten met iemand van Apple, de oplossing is nog niet in zicht. Ik heb schermafbeeldingen gemaakt van de verbindingsassistent, en een van het op poppende scherm dat er geen voorkeur server is ingevuld, verder had ik op de verbindingsassisstent aangegeven dat er een rapportage bijgehouden moet worden, dat en de rest moet naar apple geupload worden, dan gaat de vrouw die me vandaag geholpen heeft zich erin verdiepen, ze hoopt me a.s. dinsdag om 13.00 uur meer te kunnen vertellen…

Hallo,

Het probleem is nog steeds  niet opgelost. Ik ben wel iets wijzer geworden. Gisteren leek het me een goed plan, om een nieuw e-mail account aan te maken. Nu kun je alleen maar een e-mail aanmaken dat eindigt op kpnmail.nl. Die werkte wel! Versturen geen probleem.

Nu heb ik 2 planet adressen en een zakelijk e-mail adres die ik gebruik en die op de nieuwe laptop moeten.  Dat zakelijke adres is geen planet. Versturen lukt ook niet. Hoe ik het moet oplossen weet ik nog steeds  niet. Vanmiddag gaat Apple me bellen, misschien met de uitslag van de bestandjes die ik naar ze moest uploaden. Heeft iemand een idee, hoe ik dit op moet lossen? 

Reputatie 7

Gisteren leek het me een goed plan, om een nieuw e-mail account aan te maken. Nu kun je alleen maar een e-mail aanmaken dat eindigt op kpnmail.nl.

Je kunt @planet.nl adressen gewoon als alias van een @kpnmail.nl vastleggen en zo'n @planet.nl adres moet je dan ook gewoon kunnen gebruiken in jouw mail toepassing. Ik doe niet anders.

Beste WJB,

Ik ben zo blij, ik ben meteen aan de slag gegaan, het ging niet van een leien dijkje, maar waar het om gaat is, dat het gelukt is! Nu kan ik gewoon verzenden met mijn twee (ex planet) e-mail adressen. Het is GEWELDIG. Nu alleen mijn zakelijk e-mail adres nog, dat is geen planet adres. Ik zag dat je in MIJNKPN de mogelijkheid hebt om je eigen domein toe te voegen aan kpn. Maar dat wordt niet aangeraden door het zakelijke e-mail adres. Als ik het ga doen, moet het ook terug te draaien zijn, voor het geval het mis gaat. Ik dank je hartelijk voor de oplossing van mijn ex planet adressen. Nu heb ik nog een onopgelost probleem. Het gaat de goede kant op.

Reputatie 7

Bij welke provider heb je jouw zakelijke email ondergebracht?

mijnwebwinkel.nl

Reputatie 7

mijnwebwinkel.nl

Maar dan gebruik je toch ook mailservers van mijnwebwinkel.nl?

Waarom zou je die mailadressen willen koppelen aan jouw kpn mailaccounts?

Dat wil ik ook niet. Dat ga ik ook niet doen, ik was aan het raaskallen. Dat ga je krijgen, als je constant bezig bent met e-mail problemen:slight_smile: Ik ga nu op mijnwebwinkel.nl kijken, daar hebben ze ook een forum en mijn probleem voorleggen. Het heeft niets met KPN te maken, dus lijkt het me verstandig om het als opgelost te beschouwen. Moet ik nog iets doen?

Reputatie 7

Op een gegeven moment gaan dingen dan op elkaar lijken en zoek je verbanden om het te verklaren, ook als ze er niet zijn :slight_smile:

Het originele probleem waarmee je het topic aanmeldde lijkt meer bij Apple te liggen, ik hoop dat zij er meer over kunnen vertellen aan de hand van de bestanden die je naar ze had gestuurd.