Beantwoord

Spamfilter webmail uitzetten

  • 1 May 2020
  • 40 reacties
  • 1890 keer bekeken

Ook het nieuwe spamfilter van webmail vangt soms reacties van mijn klanten af. Mogelijk omdat ze een punt in hun mailadres hebben. Hoe kan ik het spamfilter uitzetten en vertrouwen op mijn bitdefender spamfilter na ophalen van de mail?

icon

Beste antwoord door wjb 1 May 2020, 10:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7

Dat die mails in jouw spamfilter terecht komen heeft niets te maken met het feit dat zij een punt in hun emailadres hebben.

De spamfilter van KPN kan niet uitgezet worden en dat is maar goed ook want je zou dan overspoeld worden met spamberichten.

Als jouw klanten hun corporate emailadres gebruiken en daar ga ik stiekem vanuit, dan zou het kunnen zijn dat

  • het maildomein van jouw klant door meerdere klanten als spam gekenmerkt is en dit door de spamfilter gehonoreerd is.
  • vanaf dat maildomein nieuwbrieven verstuurd zijn naar emailadressen van KPN die niet meer in gebruik zijn.

In beide gevallen zal jouw klant een bounce bericht hebben gehad met de melding dat de email niet afgeleverd is omdat deze als spam bestempeld is.

Het is jouw klant die daar dan actie op moet ondernemen door het opschonen van mailinglijsten.

Zij zullen dan ook contact op moeten nemen met abuse@kpn.com om aan te geven dat hun mails ten onrechte als spam behandeld worden.

Berichten van Topics en NRC komen nu ook in de spambox. Ik vind het heel vervelend dat ik daar niets meer aan kan doen! 

Berichten van Topics en NRC komen nu ook in de spambox. Ik vind het heel vervelend dat ik daar niets meer aan kan doen! 

Hallo @Ossit , je kunt de spam-mail goedkeuren, word daarmee verplaatst naar de INBOX, daar leert het spamfilter van en een volgende keer komt de mail wel weer gewoon in de inbox.

 

Hoe dan? Zie die mogelijkheid niet meer…..

Hoe dan? Zie die mogelijkheid niet meer…..

Hallo @Ossit op het moment dat je de mail in de spambox opent zie je bovenin o.a. een opgestoken duim logo staan, als je daar op klikt wordt de mail naar de inbox verplaatst en weet het spamfilter dat jij het geen spam vindt. Als dan maar genoeg mensen dat ook vinden, komt de betreffende mail een volgende keer in de inbox.

Succes.

 

Reputatie 2

Helaas helpt dat niet is mijn ervaring.

Reputatie 7
Badge +30

Het kan zeker zo zijn dat als heel veel mensen juist een mail/afzender als ‘spam’ markeren, dat deze mails dan alsnog in de spam verschijnen. Dat gebeurt bijvoorbeeld vaker bij nieuwsbrieven o.id.. In dat geval kan het inderdaad zo zijn dat jij steeds aangeeft dat het geen spam is, maar dat er dan dus meer mensen het wel als spam markeren. 

Reputatie 1

Berichten van Topics en NRC komen nu ook in de spambox. Ik vind het heel vervelend dat ik daar niets meer aan kan doen! 

Hallo @Ossit , je kunt de spam-mail goedkeuren, word daarmee verplaatst naar de INBOX, daar leert het spamfilter van en een volgende keer komt de mail wel weer gewoon in de inbox.

 

Zo zou het dus moeten zijn.

Maar dat werkt niet. De vermeende spammail komt steeds terug naar de spambox.

Reputatie 7

Zo zou het dus moeten zijn.

Nee, zo zou het niet moeten zijn.

Mails van die afzender worden pas weer in de inbox afgeleverd als voldoende abonnees gemeld hebben dat het geen spam betreft.

Wanneer begint het door te dringen dat de spamfilter geen individuele spamfilter is maar een spamfilter voor alle abonnees tezamen. Als die mail op 1000 adressen afgeleverd is en jij geeft als enige aan dat het geen spam betreft dan zal de spamfilter nog altijd naar die andere 999 blijven luisteren.

Reputatie 1

Het gaat wel naar mijn persoonlijke mailbox. En daar wil ik dus zelf baas over zijn…

Voor algemene spam ben ik het met je eens. Viagra aanbiedingen en zo zit ik niet om verlegen; daar heb ik ook niet om gevraagd. Andere vermeende spam zoals van volkskrant, FD of welke andere door mij gewenste e-mail moet gewoon afgeleverd worden. Dat er 1000+ mensen zijn die deze als spam betitelen heb ik geen boodschap aan. Het kan niet zo zijn dat andere mensen gaan bepalen wat voor mij spam is.

Reputatie 7

Het gaat wel naar mijn persoonlijke mailbox. En daar wil ik dus zelf baas over zijn…

De centrale spamfilter beoordeelt elk emailbericht en classificeert deze als

1) No spam

2) Possible spam

3) Spam

 

No spam komt in jouw persoonlijk inbox, possible spam komt in jouw persoonlijke spamfolder en spam verdwijnt direct in de prullenbak.

Dat moet de centrale spamfilter ook vooral zo blijven doen.

Waar KPN aan moet werken is dat je nog kunt ingrijpen bij binnenkomst in jouw persoonlijke mailbox. Zie dit bericht.

 

Dat er 1000+ mensen zijn die deze als spam betitelen heb ik geen boodschap aan. Het kan niet zo zijn dat andere mensen gaan bepalen wat voor mij spam is.

Dat doen ze ook niet als individu maar wel als collectief. Vergelijk het maar met democratie. Als je last blijft houden van nieuwsbrieven die in de spamfolder geplaatst worden, richt je dan tot de verzender van die mails want dat is de partij die aan de bak moet.

Ook ik wil zelf beslissen hoe streng een spamfilter moet zijn. Heel vervelend dat iemand anders denkt dat voor mij te mogen bepalen. Van mij mag die UIT, ik wil het zelf regelen. Belangrijke zakelijke emails belanden in mijn spamfilter. 😖

Reputatie 7

Van mij mag die UIT, ik wil het zelf regelen.

Dat wil jij echt niet.

Bedenk je wel dat 80% van de mails spam is en dat die dan allemaal in jou inbox terecht zouden komen. Dus voor elk legitiem mailtje zou je dan zo'n vier spamberichten in jouw inbox hebben staan.

Van mij mag die UIT, ik wil het zelf regelen.

Eens. Het is echt betuttelend. Laat mensen het zelf regelen wat ze wel en niet willen zien. ook bij mij belandt serieuze mail in het spamfilter.

Uitzetten dus.

 

 

Reputatie 7

Van mij mag die UIT, ik wil het zelf regelen.

Eens. Het is echt betuttelend. Laat mensen het zelf regelen wat ze wel en niet willen zien. ook bij mij belandt serieuze mail in het spamfilter.

Uitzetten dus.

 

 

Als je mij quote, doe het dan goed, dus hierbij nogmaals:

Dat wil jij echt niet.

Bedenk je wel dat 80% van de mails spam is en dat die dan allemaal in jou inbox terecht zouden komen. Dus voor elk legitiem mailtje zou je dan zo'n vier spamberichten in jouw inbox hebben staan.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dat die mails in jouw spamfilter terecht komen heeft niets te maken met het feit dat zij een punt in hun emailadres hebben.

De spamfilter van KPN kan niet uitgezet worden en dat is maar goed ook want je zou dan overspoeld worden met spamberichten.

Als jouw klanten hun corporate emailadres gebruiken en daar ga ik stiekem vanuit, dan zou het kunnen zijn dat

  • het maildomein van jouw klant door meerdere klanten als spam gekenmerkt is en dit door de spamfilter gehonoreerd is.
  • vanaf dat maildomein nieuwbrieven verstuurd zijn naar emailadressen van KPN die niet meer in gebruik zijn.

In beide gevallen zal jouw klant een bounce bericht hebben gehad met de melding dat de email niet afgeleverd is omdat deze als spam bestempeld is.

Het is jouw klant die daar dan actie op moet ondernemen door het opschonen van mailinglijsten.

Zij zullen dan ook contact op moeten nemen met abuse@kpn.com om aan te geven dat hun mails ten onrechte als spam behandeld worden.

@HeinBA 

Helemaal mee eens wat @wjb schrijft.

Er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. De email die onterecht in de spammap terecht komt, kan ook via een VPN zijn verstuurd die ook door een spammer wordt gebruikt. Dan ziet het KPN spamfilter hetzelfde IP adres en dan zet het KPN spamfilter de legitieme email ook in de spammap. Er is dus "werk aan de winkel” voor de afzender van die (legitieme) email.

Er is geen antwoord gegeven op de vraag hoe het spamfilter uit te zetten.  Ik wil het ook UIT hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Er is geen antwoord gegeven op de vraag hoe het spamfilter uit te zetten.  Ik wil het ook UIT hebben.

Dat antwoord is wel gegeven, door @wjb:

De spamfilter van KPN kan niet uitgezet worden...

 

Ook ik ontvang diverse mailtjes niet omdat ze in de spambox geplaatst worden als ‘possibele spam’ en daarom niet meer doorgestuurd worden naar mijn gmail-account waar mijn kpn-mailbox aan gekoppeld is. Ik moet nu alsnog beide mailboxxen openen en controleren; en dat was juist niet de bedoeling.

Ik begrijp uit de communicatie hiervoor dat er drie soorten spam zijn:
‘echte’ spam (80%), die we niet te zien krijgen omdat deze direct verwijderd wordt
possible spam: die in de spambox geplaatst wordt
no-spam: geen idee waarom dit zo heet, want GEEN spam is GEEN spam →>deze optie kan dus vervallen

Het zou al heel veel schelen als de spamfilter zich alleen richt op de 80% ‘echte’ spam en die eruit filtert. Blijft nog steeds de vraag wat ECHTE spam is en wie dat bepaalt. Als ik me inschrijf voor een nieuwsbrief wil ik die toch echt ontvangen, ook al wil de grote meerderheid dat niet.

Mijn advies is om ‘possible’ spam uit het spamfilter te halen en deze gewoon als mail te behandelen. Dan kan ik als individu zelf beoordelen of het spam is of niet. Niet in de laatste plaats omdat het me een raadsel is waarom bepaalde mails als possible spam gezien worden. Het zijn (in mijn geval) gewone mails van gewone afzenders!!! 

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @DBOO, welkom! Jammer om te lezen dat het spamfilter jou extra werk oplevert! Het is inderdaad zo dat het grootste deel van de spam écht spam is en direct tegengehouden wordt. Hoe dit precies werkt, weet ik niet. Daar hebben de slimme koppen van die betreffende afdeling meer kaas van gegeten. De rest is ‘possible spam'. Het spamfilter is zelflerend: dat betekent dat als mensen (ten onrechte) een bepaalde nieuwsbrief als spam markeren (in plaats van zich netjes uit te schrijven), dan wordt deze nieuwsbrief vanzelf als ‘spam’ gezien en komt deze bij de rest van de mensen ook in de spambox. Dit is inderdaad hoe ons spamfilter werkt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je dit liever anders ziet en ik zal deze feedback dan ook intern meenemen. Op korte termijn zal er echter niets veranderen in de werking ervan.

Hallo Marcia,

Ik vind het jammer dat jullie er steeds vanuit gaan dat het altijd nieuwsbrieven betreft, die in spam terecht komen. Als dat het probleem zou zijn, zou ik er niet z'n moeite mee hebben, maar het zijn in mijn geval zakelijke mails van klanten die als spam aangemerkt worden en dus niet doorgestuurd worden naar mijn gmail. Ik begrijp sowieso niet waarom spam niet doorgestuurd wordt.

 

Reputatie 7
Badge +10

@DBOO 

Email uit de spamfolder wordt niet doorgestuurd omdat alleen email uit “Postvak In” wordt doorgestuurd.  Want spam gaat gewoon aan “Postvak IN” voorbij. Hetzelfde geldt voor GMail. die haalt ook alleen email uit jouw “Postvak In” op.

Ik weet dat het zo werkt, maar daarmee begrijp ik nog niet waarom het zo werkt. Ik kan mijn ‘possible spam’ toch ook beoordeling in mijn centrale mailbox (gmail in mijn geval), zonder enig risico te lopen.

Daarbij houd ik niet van deze betutteling, zogenaamd ter bescherming van mij. Ik ben een volwassen vrouw en kan nog steeds zelf nadenken en ervoor zorgen dat ik niet in de problemen kom (qua automatisering).

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet dat het zo werkt, maar daarmee begrijp ik nog niet waarom het zo werkt. Ik kan mijn ‘possible spam’ toch ook beoordeling in mijn centrale mailbox (gmail in mijn geval), zonder enig risico te lopen.

Nee. Want Gmail haalt alleen de inhoud van Postvak IN op. Gmail zou ook heel goed de inhoud van de map SPAM op kunnen halen. Maar dat doet Gmail niet.

Hallo @DBOO KPN bewaakt al haar systemen 24/7 dus ook de mailservers dat deze zuiver blijven en vrij van spam.

KPN heeft de spamfilters dusdanig ingesteld, dat bij ernstige twijfel de mail als spam beschouwd wordt en in de spambak geplaatst wordt. KPN verwijdert dus geen mail, mag ze ook niet.

Daar het spamfilter zelf-lerend is, kunnen klanten aangeven of vermeende spam ook echte spam is of rechtmatige mail.

Daar leert het spamfilter van.

Stel er komt een mail van aanbiedingen.com en die wordt aan 1.000 'klanten´  verstuurd, als daarvan een meerderheid op een gegeven moment zegt dat het spam is wordt het als spam beschouwd en komt het niet meer in je inbox terecht. Omgekeerd werkt het ook, als een meerderheid zegt dat het reguliere mail is, wordt de mail in de normale Postbak In bezorgd.

Veel klanten schrijven zich bewust of onbewust in voor nieuwsbrieven, als de ze daar op een gegeven moment geen trek meer in hebben, geven ze die mail het stempel spam, terwijl het dat niet is. Bedrijven die correcte mails sturen bieden ook de mogelijkheid je uit te schrijven voor de betreffende mail en loopt de mail ook niet het risico als spam gemarkeerd te worden door de spamfilters, terwijl het gewoon correcte mail is.