Beantwoord

Structuur e-mail wordt niet altijd herkend op iMail

  • 26 May 2021
  • 11 reacties
  • 731 keer bekeken

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Betreft e-mails die ik verzend via Mail op mijn IPhone. Die zend ik ook standaard BCC naar mijn eigen postbus. Zowel bij de verzonden e-mail als bij de inkomende staat op mijn IPhone het bericht: Dit bericht heeft een structuur die niet wordt herkend. Et cetera. 
Het vreemde is dat dit niet bij elke e-mail het geval is. De ene keer is er geen probleem en is alles leesbaar. Een volgende keer weer de melding. Als ik later de e-mail ophaal op mijn PC. of IPad is de tekst gewoon leesbaar. Zou iemand een oplossing weten?

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 June 2021, 16:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @geenidee1, goede vraag. De foutmelding geeft aan dat er iets is met de mail die je stuurt waar het mailprogramma op de iphone niet goed mee overweg kan. Wat dat precies is, is zo niet direct te zeggen. Je geeft aan dat het niet altijd gebeurt. Zitten er overeenkomsten in de mails waar het wel gebeurt? Bijvoorbeeld is het altijd een e-mail met een bijlage? Of altijd een e-mail naar dezelfde persoon?

Beste Erik, dank voor je reactie. Nee ik kan er geen chocola van maken. Het gaat om e-mails naar verschillende personen zonder bijlage voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. Soms gewoon een nieuwe e-mail die ik heb opgesteld, soms bij een reply op een inkomende e-mail. Blijkbaar maakt Mail van Apple de tekst op in een format dat het zelfde programma daarna niet kan lezen. Maar vaak gaat het wel goed en soms dus niet. terwijl de e-mail wel gewoon aankomt bij geadresseerde en ik hem ook op andere apparaten (ook apple en windows)) kan lezen.

Heel vreemd

Reputatie 7
Badge +30

Kun je eens, van een mail die niet weergegeven kan worden, de hele melding plaatsen die je dan te zien krijgt ? Wellicht kunnen we aan de hand daarvan wat meer achterhalen.


Beste Erk

hieronder de volledige tekst die ik dan te lezen krijg. Wel aardig natuurlijk dat ik zelf de afzender ben. Ben benieuwd of je hier iets van begrijpt. Mvg Jan 

 

Dit bericht heeft een structuur die niet kan worden weergegeven. Vraag de afzender om het bericht opnieuw te sturen met een andere structuur of vanuit een ander e-mailprogramma.

text/plain

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, Jan. Ik heb hier nog wat verder naar gezocht en ik zie deze foutmelding op internet meer voorkomen. Wat ik daaruit opmaak is dat er dus iets in het mailbericht zit dat de iPhone niet goed kan weergeven. En dat dit eigenlijk voornamelijk voorkomt bij bcc doorgestuurde mails. Gebruik je daarvoor de instelling in de Mail app om standaard een blinde kopie naar je eigen adres te sturen, of doe je dit handmatig? Want het lijkt erop dat er bij die instelling om dit standaard te doen misschien iets wordt toegevoegd of veranderd in de mail waardoor de Mail app de gebruikte karakterset niet herkend.  

 

Een karakterset is de verzameling aan letters, cijfers en leestekens die een softwareapplicatie gebruikt om tekst weer te geven. Er zijn verschillende karaktersets beschikbaar, voor bijvoorbeeld de verschillende talen die allemaal andere alfabetten gebruiken. Maar ook binnen ons, westerse, alfabet zijn er verschillende karaktersets die gebruikt kunnen worden door een applicatie. De meest gebruikte heet UTF-8. Bij een e-mail wordt onder water meegestuurd welke karakterset gebruikt moet worden. Sommige mailprogramma's nemen dat over. En sommigen negeren dat en converteren alles naar UTF-8. 

 

Dat allemaal gezegd hebbende, ik kan niet vinden of en zo ja, hoe, je hierin iets zou kunnen aanpassen in de iPhone Mail instellingen. Dus ik heb niet uiteindelijk een oplossing voor je. Je zou nog eens kunnen testen of handmatig BCC doen nog een verschil maakt. 

 

Toevoeging:

Beste Erik. Ik heb BCC standaard er uit gehaald en tot nu toe lijkt het goed te gaan. Dank voor je feedback en advies

 

Beste Erik

Dank voor je naspeurwerk. Het lijkt dus inderdaad complex te zijn. Ik heb inderdaad standaard bcc aan mijzelf aanstaan om antwoorden op berichten daarmee ook op mijn andere apparaten te krijgen. Ik zal de standaard bcc opdracht eens uitzetten en kijken of dit een oplossing biedt. Overstappen op een ander e-mail programma zou wellicht ook een optie kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +30

Ja, een ander mailprogramma zou ook kunnen helpen. Als deze op een andere manier met karaktersets omgaat, of meer geavanceerde instellingsmogelijkheden heeft. Wat daarin dan een goede optie zou zijn kan ik je helaas weinig over vertellen, maar er zullen vast verschillende opties beschikbaar zijn in de App Store. Je kunt in ieder geval ook apps als GMail of Outlook gebruiken om je eigen e-mail in te stellen (in plaats van per sé een Gmail of Outlook adres te  moeten gebruiken).

Beste Erik. Ik heb BCC standaard er uit gehaald en tot nu toe lijkt het goed te gaan. Dank voor je feedback en advies

Dit is geen oplossing omdat ik de automatische BCC aan mijzelf wil behouden.

En het ligt volgens mij ook niet aan de structuur van de e-mail; tenminste, ik stuur gewoon een mail steeds aan hetzelfde adres met onderwerp en inhoud ook steeds hetzelfde, namelijk: Test

Ook het toevoegen van niet platte tekst maakt geen verschil.

Soms gaat het goed, en soms niet. Meer niet dan wel. Ik snap er niets meer van.

Ik heb alle op internet genoemde oplossingen geprobeerd , zoals account verwijderen en weer toevoegen, webmail (werkt wel), etc. 

Het vreemde is dat je bij de voorvertoning links bij de lijst met mails de mail inhoud wel kunt lezen, terwijl je rechts bij de mail inhoud de foutmelding te zien krijgt dat de mail niet te openen is. Lijkt wel een bug in het mail programma van Apple? 

Ik heb al enkele malen contact gehad met Apple over dit probleem. Ze weten daar ook niet hoe het zit, maar werken aan een oplossing. Erg vervelend dit, vooral omdat het de ene keer goed gaat en de andere keer fout. BCC uitschakelen heeft geen zin, het gaat dan ook nu en dan fout. Als je meer apple devices hebt en overal mail binnenkomt kun je de mail die bijvoorbeeld met de iPhone verstuurd is wel lezen op de iPad en omgekeerd ook. Maar alleen als BCC is ingeschakeld.

Ik heb het probleem voor mezelf ‘opgelost’ door in de e-mail instellingen in de handtekening een stukje cursieve tekst te plaatsen (dus niet alleen ‘platte’ tekst). Daarna is het probleem niet meer voortgekomen.