Vraag

E-mails verdwenen na verslepen van de ene map naar de ander via iPhone

  • 11 October 2023
  • 9 reacties
  • 104 keer bekeken

Apple Mail op een iPhone heeft een handige, maar soms vervelende functie, dat je alle mails kunt selecteren en op gelezen kunt zetten (via “Mark”, “Mark as Read”). Helaas zit daar 1 optie boven en die heet “Move to Junk”.

Per ongeluk dus op Move to Junk geduwd, waarna alles in de junk map terecht kwam. Op zich geen probleem, want dan selecteer je ‘gewoon’ weer alles in de Junk map en zet je het weer terug naar de inbox (via “Mark”, “Move to Inbox”).

Nu waren het best veel mails en duurde het even, maar na een verloop van tijd was nog niet alles terug in de Inbox. Ook nu weken later nog steeds niet. Wat op zich bijzonder is, is dat de mailquota wel hetzelfde is gebleven. M.a.w., alsof ik de mails niet kan zien maar ze er nog wel zijn… ergens. Wellicht ergens vastgelopen vanwege de hoeveelheid?

Ik zag in een ander topic met verdwenen mails dat @Sanne_M had geholpen bij het aanmaken van een ticket bij het team dat over mail gaat. Hopelijk kan dat voor mijn situatie ook, want ik geloof op dit moment niet dat mijn mails echt kwijt zijn.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Eelke_S 

 

Als je inlogt via KPN webmail, zie je de mails die je nu mist nog wel ergens in een andere folder staan?
Je zou ze dan via webmail terug kunnen zetten naar het Postvak IN.

Reputatie 7
Badge +10

@Eelke_S 

Gebruik je IMAP ?

Het kan heel goed zijn dat bij het verplaatsen naar de map “Junk” er al meerdere emails "verdwenen” zijn. Weet je nog hoeveel emails je had voor en na dat je die emails had verplaatst ?

Verwijder eens een flinke hoeveelheid emails. Het is mijn ervaring dat ca. 90% van de emails die ouder dan ca. 6 maanden zijn niet meer actueel zijn en daarom zonder problemen kunnen worden verwijderd. Emails die je werkelijk niet kwijt wil kun je archiveren op de KPN servers.

Hallo @Eelke_S 

 

Als je inlogt via KPN webmail, zie je de mails die je nu mist nog wel ergens in een andere folder staan?
Je zou ze dan via webmail terug kunnen zetten naar het Postvak IN.

Nee, in de webmail omgeving zijn ze niet meer terug te vinden in een folder. 

@Eelke_S

Gebruik je IMAP ?

Het kan heel goed zijn dat bij het verplaatsen naar de map “Junk” er al meerdere emails "verdwenen” zijn. Weet je nog hoeveel emails je had voor en na dat je die emails had verplaatst ?

Verwijder eens een flinke hoeveelheid emails. Het is mijn ervaring dat ca. 90% van de emails die ouder dan ca. 6 maanden zijn niet meer actueel zijn en daarom zonder problemen kunnen worden verwijderd. Emails die je werkelijk niet kwijt wil kun je archiveren op de KPN servers.

Ik gebruik IMAP, ik heb verder geen idee van de hoeveelheid. Het enige wat ik merk in de webmail omgeving is dat het gebruikte quota van de 15GB hetzelfde is. Daarom denk ik dat ze nog ergens staan, alleen niet in een zichtbare folder.

Reputatie 7
Badge +10

@Eelke_S

Tja, als je 15Gb gebruikt (de maximale limiet per KPN mailbox) hebt in jouw mailbox hebt dan gaan er waarschijnlijk “rare dingen” gebeuren als je met die emails “gaat rommelen". En dus vermoed ik dat je veel emails bent kwijtgeraakt en dat je die niet meer kunt terugkrijgen.

Dus blijf ik bij mijn bovenstaand advies. Verwijder eens VEEL emails. (Hoeveel kattebelletjes zitten daar tussen ?) Haal emails die een (grote) bijlage hebben binnen op jouw laptop m.b.v. een POP account (laat wel een kopie op de KPN server staan) en sla de bijlagen op op jouw laptop of druk ze (emails en/of bijlagen) af op papier. En daarna de email verwijderen.

Gewoon even goed nadenken hoe je het precies wil aanpakken. Gebruik gewoon je fantasie.

Reputatie 7
Badge +10

@Eelke_S

Zorg er ook voor dat je in de toekomst veel sneller emails definitief verwijderd zodat je nooit meer in de buurt komt van die 15 GB. Elke keer dat ik de grens van 1 GB aan emails overschreed heb ik weer een heleboel emails gewist.

Hoi @Willy22 ,

 

Ik bedoelde niet dat ik de volle 15GB gebruik, maar dat het quota voor en na “verwijdering” even hoog is. Ik zit rond de 1GB. Dat zit er nog steeds een beetje in, toen de quota bij KPN maximaal 1 GB was :). Ik ruim(de) daarom geregeld op.

Omdat het quota voor en na de situatie even hoog is (nu weer wat hoger, omdat er ondertussen natuurlijk weer mails zijn bijgekomen), maar ik de mails niet meer kan zien, geloof ik niet dat de mails echt verwijderd zijn. Daarom zou ik graag iemand van KPN zelf er naar willen laten kijken.

De tips om belangrijke mails te bewaren en archiveren waardeer ik overigens, maar is in dit geval niet de oplossing.

Reputatie 7
Badge +10

@Eelke_S 

Maak eens een nieuwe map onder jouw account. Selecteer eens forse hoeveelheid emails (schrijf dat getal op) en KOPIEER die emails naar die nieuwe map. Komen dan wel alle emails goed over ?

Reputatie 7
Badge +15

@Eelke_S Welkom op het forum. 

Wat balen dat er mails verdwenen zijn toen je per ongeluk de mails naar "move to junk" hebt verplaatst. 

Ik ben bang dat er bij het verplaatsen direct een aantal mails verwijderd zijn. 

Als deze ook via de webmail niet meer terug te vinden zijn dan zijn deze mails echt verwijderd. En helaas ook niet meer terug te halen. 

Een mailtje op zich is relatief klein, daardoor kan soms na honderden verwijderde mails de teller op 1GB blijven staan.