Vraag

Gehackt op een oud e-mailadres dat ik niet meer heb

  • 16 March 2023
  • 11 reacties
  • 151 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Met een oud mail adres van mijn moeder , die trouwens al lang niet meer bestaat, krijg ik met regelmaat een hack binnen. Hoe kan het dan er mail gestuurd wordt naar het oude mail adres en dan nog bij mij aankomt????


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@digiton

Als het bijbehorende abonnement is opgezegd dan zwerft dat emailadres nog ergens rond of staat nog bij een spammer in “zijn administratie”. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat dat emailadres gehackt is. De spammer kan dat adres ook invullen als afzender zonder dat emailadres nog bestaat.

Verminderen van de hoeveelheid spam:

Ook krijg ik ca. 3 à 4 keer per jaar spam die zogenaamd van mijzelf afkomstig is, met mijn emailadres als afzender. Zolang ik niet vaker dit soort email krijg ga ik mij daarover niet drukmaken.

Reputatie 1
Badge

Het probleem is dat er diverse van mijn contacten worden meegenomen. En de mail geeft een link aan naar een zeer onpasselijke website.

En de naam van het mail adres geeft mijn huidige mailadres aan, terwijl als je naar de inhoud kijkt deze van een gmail account komt.

Reputatie 7
Badge +10

@digiton

Het probleem is dat er diverse van mijn contacten worden meegenomen.

Wat bedoel je met “diverse van mijn contacten worden meegenomen” ?

En de naam van het mail adres geeft mijn huidige mailadres aan

Bedoel je hiermee dat jouw emailadres als afzender wordt vermeld ? Of dat jouw emailadres als ontvanger wordt vermeld ?

En de mail geeft een link aan naar een zeer onpasselijke website.

Gewoon die email niet meer openen. De vermelde link kan een code bevatten die aan de spammer/hacker vertelt dat jouw emailadres bestaat en daardoor kun je dan meer spam  krijgen.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @digiton, wat gek dit! Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de gestelde vragen. Normaliter zou ik ook zeggen ‘report als spam en negeer het verder’, maar dat je aangeeft dat diverse contacten meegenomen worden, roept bij mij wel vragen op.

Reputatie 1
Badge

Negeren is wel lekker simpel. Het hele storende is dat diverse mail adressen gebruikt zijn van mijn contacten die zelfs niet in mijn contactenlijst staan. Dus hoe komt men aan deze info?
Ik kan heel makkelijker blokkeren, maar dat neemt niet weg dat deze gebruiker de andere bereikt.

Ik wil weten waarom het oude mailadres van mijn moeder nog doorgestuurd kan worden terwijl die niet meer bestaat en hoe ik eventueel een melding kan maken tegen dat gmail adres.

Reputatie 7
Badge +24

Ik wil weten waarom het oude mailadres van mijn moeder nog doorgestuurd kan worden terwijl die niet meer bestaat …

Omdat er geen beperking is die er voor zorgt dat da niet kan.

... en hoe ik eventueel een melding kan maken tegen dat gmail adres.

Nee. Dat kan niet.

Reputatie 7

Ik wil weten waarom het oude mailadres van mijn moeder nog doorgestuurd kan worden terwijl die niet meer bestaat en hoe ik eventueel een melding kan maken tegen dat gmail adres.

Het is heel eenvoudig om een willekeurig emailadres als afzender mee te geven bij het verzenden van een mail. Zoiets heet "spoofing".

Wat is het domein (alles achter @) van de afzender van die mails. (gmail.com?)

Wat is het domein van jouw emailadres?

Wat is het domein van het emailadres dat jouw moeder gebruikte?

Reputatie 7
Badge +10

@digiton

Hangt ervan af of dit een betaald abonnement/account is of dat het een gratis account is. Een betaald (KPN) abonnement wordt na 6 maanden na opzegging volledig “uit de lucht gehaald” terwijl een (gratis) GMail account altijd blijft voortbestaan. Althans ik heb bij GMail geen optie gezien om zo'n account definitief te laten verwijderen ( @Nick83  @wjb  zie ik hier iets over het hoofd ?).

Stuur eens een email naar dat emailadres. Komt dan een of andere (fout-)melding terug ?

Controleer ook eens of die emailadressen ooit eens in verkeerde handen zijn gevallen:

https://haveibeenpwned.com/

Hoe bewaar jij die contacten op jouw computer ? In één of meerdere *.csv bestanden of in een ander type bestand ? Ik begin te vrezen dat misschien jouw computer gehackt is ………...

Reputatie 1
Badge

Ik bewaar helemaal geen contacten en heb ook geen CSV bestand. Ik weet de email adressen en die ik gebruik. Vwb het email van mijn moeder, dat is een telfort mail die almeer dan 2 jaar niet bestaat omdat het abbonement opgeheven is.

Mail adres zal ik inderdaad proberen te beantwoorden 

Reputatie 7
Badge +24

Ik begin te vrezen dat misschien jouw computer gehackt is ………...

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Die spammers weten gewoon veel meer over je dan dat je zelf erg in hebt.

Reputatie 7
Badge +10

@digiton 

Dan toch nog even hier kijken:

https://haveibeenpwned.com/

Deze website gaf aan dat mijn emailadres in 9 gevallen in verkeerde handen is gevallen. Gelukkig had ik bij geen van deze organisaties credit card gegevens achtergelaten.