Beantwoord

Kan geen mail versturen op iPhone of iPad

  • 23 March 2024
  • 15 reacties
  • 142 keer bekeken

Van de ene dag op de andere kan ik geen email meer versturen op mijn ipad air 2 ( iOS 15.8.2 ) en mijn iphone 7 plus ( iOS 15.8.2. ), ontvangen lukt wel, maar iets verzenden niet. Alles gecheckt, account gewist en opnieuw aangemaakt, zonder resultaat, er zijn geen storingen bij KPN, er is nergens iets gewijzigd in instellingen, op de modernere ipad ( 2022 iOS 17 ) lukt het wel en ook op de iMac. Heeft dit iets te maken met de leeftijd van de apparaten en/of het iOS? Heeft iemand dit ooit aan de hand gehad? Wat ik nog vermelden wil, als ik probeer te versturen krijg ik een melding ; ‘onbekende afzender’

icon

Beste antwoord door N.N. 23 March 2024, 12:39

Bekijk origineel

15 reacties

Om mail te kunnen versturen via de mail-servers van KPN is sinds enige tijd authenticatie c.q. verificatie nodig voor de SMTP-servers, dat moet je misschien dan nog even aanvinken @Bor7 

Bedankt N.N. ik ga dat nog eens checken, alleen vreemd dat op al de rest van mijn apparaten er geen probleem is….

Reputatie 7
Badge +10

@Bor7 

Maak eens een extra account aan (met hetzelfde protocol en instellingen). Lukt het daarmee dan wel om email te versturen.

Ik vrees dat hier de (complexe) emailsoftware in de fout gaat.

Hartelijk dank N.N. ,het probleem is opgelost, was inderdaad het authenticatie gebeuren met het wachtwoord voor SMTP.

Wel vreemd dat het niet nodig is voor de meer recentere apparaten...

Wel vreemd dat het niet nodig is voor de meer recentere apparaten…

Authenticatie is sinds vorig jaar augustus 2023 verplicht op alle apparaten die mail willen verzenden via de KPN-servers @Bor7 en graag gedaan uiteraard.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Bor7 

Deze optie (“authenticatie”) wordt stukje bij beetje uitgerold voor alle KPN accounts. Heb je daar geen emailtje over gekregen van de KPN ?

helaas beste WMG-N, hoewel ik al meer als 33 jaar klant bij hun ben, hebben ze me wat dit betreft fijn in het duister laten tasten….

Ik heb daar ook nooit iets van gehad van KPN, ik las het vorig jaar op het forum @WMG-N . Zoiets rol je ook niet uit zoals een update voor een modem. Je zet het aan en dan geldt het meteen voor iedereen.

Het bekende gebrek aan communicatie door KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb daar ook nooit iets van gehad van KPN, ik las het vorig jaar op het forum @WMG-N . Zoiets rol je ook niet uit zoals een update voor een modem. Je zet het aan en dan geldt het meteen voor iedereen.

Ik denk dat KPN het wel in fases aanzet. Ze zetten het niet voor iedereen meteen aan. Want dan staat de volgende dag de telefoon rood gloeiend bij de helpdesk.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb daar ook nooit iets van gehad van KPN, ik las het vorig jaar op het forum @WMG-N . Zoiets rol je ook niet uit zoals een update voor een modem. Je zet het aan en dan geldt het meteen voor iedereen.

Ik denk dat KPN het wel in fases aanzet. Ze zetten het niet voor iedereen meteen aan. Want dan staat de volgende dag de telefoon rood gloeiend bij de helpdesk.

Juist daarom moet de KPN er één of meer emails “tegen aan gooien” om duidelijk te maken dat men deze veranderingen moet doorvoeren.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb deze optie al jaren geleden aangezet maar ik zit in een speciale situatie waardoor ik deze optie (s) wel moest aanzetten/invullen. Nee, geen uitleg.

Ik heb daar ook nooit iets van gehad van KPN, ik las het vorig jaar op het forum @WMG-N . Zoiets rol je ook niet uit zoals een update voor een modem. Je zet het aan en dan geldt het meteen voor iedereen.

Ik denk dat KPN het wel in fases aanzet. Ze zetten het niet voor iedereen meteen aan. Want dan staat de volgende dag de telefoon rood gloeiend bij de helpdesk.

Als KPN iedere klant die mail van KPN gebruikt ruim van te voren inlicht over de komende veranderingen kan men in 1 keer de mailservers aanpassen na de deadline.

Ik zou trouwens niet weten hoe je dat gefaseerd uit kunt rollen. Een mailserver werkt volgens een bepaald protocol, iets staat aan of uit en kan, mijns inziens, niet beslissen die aanpassing geldt voor die klant wel en voor die klant nog niet lijkt me @Nick83 , daarom ben ik benieuwd naar de reactie van KPN bij monde van een moderator.

Bij een software-update die naar klanten gepusht moet worden kan KPN zeggen voor die wel en voor die niet.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat niet één van de moderatoren hier een antwoord op weet. Hierop moet iemand van de afdeling techniek van de KPN op antwoorden. Kan/mag misschien ene @Raymondt hier iets over zeggen ? Misschien wordt dit uitgerold per groep van IP adressen ?

Reputatie 7
Badge +9

Nick heeft helemaal gelijk. Het wordt in fases aangezet.

Als KPN iedere klant die mail van KPN gebruikt ruim van te voren inlicht over de komende veranderingen kan men in 1 keer de mailservers aanpassen na de deadline.

 

Nee, wanneer je een dusdanig grote groep klanten hebt zoals KPN, kan je dat simpelweg niet. Dat is vragen om problemen en om overbelaste klantingangen. Natuurlijk kun je stellen dat als je het tijdig naar iedereen communiceert, dat men het had kunnen weten, maar welke vorm van communicatie je ook toe past, de berichten zullen alsnog een hoop mensen niet bereiken.

 

Ik zou trouwens niet weten hoe je dat gefaseerd uit kunt rollen. Een mailserver werkt volgens een bepaald protocol, iets staat aan of uit en kan, mijns inziens, niet beslissen die aanpassing geldt voor die klant wel en voor die klant nog niet lijkt me

 

En toch kan dat technisch gezien prima. De gebruikte software staat dergelijke instellingen gewoon toe.

 

Misschien wordt dit uitgerold per groep van IP adressen ?

 

Er wordt in dit geval onderscheid gemaakt gebaseerd op andere dingen (globaal wordt er gekeken naar leeftijden van accounts en tot in hoeverre men e.e.a. al geauthenticeerd gebruikt, etc)

Reputatie 7
Badge +10

@Raymondt 

Misschien is het een goed idee om hierover een apart topic te maken en dat topic dan op/bij het “Email & Cloud” subforum vast te pinnen ?

Reageer