Beantwoord

Valt @wolmail.nl nog onder KPN?

  • 3 April 2024
  • 24 reacties
  • 233 keer bekeken

Reputatie 1

Goeiemorgen,

 

Mijn opa maakt al jarenlang gebruik van zijn @wolmail.nl e-mailadres. Hij was vroeger geabonneerd bij Telfort (ik gok dat dit mailadres daar ook vandaan komt) wat over is gegaan in KPN. Nu is hij van plan wijzigingen te maken in zijn abonnement maar was ik benieuwd of iemand hier nog bekend mee is en weet of dit überhaupt nog onder KPN valt? Dan kan ik er rekening mee houden dat mogelijk zijn e-mail wel of niet weg zal vallen.

Bij de serverinstellingen wordt overigens geen gebruik gemaakt van de SMTP server van KPN.

Ik hoor graag.

 

Mvg, Rik.

icon

Beste antwoord door wjb 3 April 2024, 12:30

Bekijk origineel

24 reacties

wolmail.nl is geen domein van KPN/Telfort (meer?)

Alléén onderstaande domeinen vallen nog onder KPN: @Rikketikketik 

  • @kpnmail.nl

  • @kpnplanet.nl

  • @planet.nl

  • @wxs.nl

  • @hetnet.nl

  • @freeler.nl

  • @snelnet.net

  • @on.nl

  • @onsbrabantnet.nl

  • @onsmail.nl

  • @onsnet.nu

  • @onsneteindhoven.nl

  • @onsnetnuenen.nl

  • @xs4all.nl

  • @telfort.nl

  • @tip.nl

  • @tiscali.nl

  • @tiscalimail.nl

Reputatie 1

@N.N. ik bedacht me dat ik ff een DNS check kon doen. Nameserver komt uit op die van KPN, net als de mx record. Ik verwacht dat het mogelijk toch nog in de achtergrond draaiende is maar dan niet actief. Zie screenshot hieronder: 

 

Reputatie 7

Je kunt @wolmail.nl gewoon nog gebruiken als alias voor @kpnmail.nl adressen.

 

Reputatie 1

Check, dankjewel @wjb. Ik ga er hiermee van uit dat e-mail nog via KPN loopt.
Een fijne dag verder!

Waarom staat @wolmail.nl dan niet in het maildomeinenlijstje van KPN @wjb ?

Een fout van KPN op de website?

 

 

Reputatie 7

Waarom staat @wolmail.nl dan niet in het maildomeinenlijstje van KPN @wjb ?

Een fout van KPN op de website?

Tja ... 🤷🏻

Werk aan de winkel voor KPN dus.

Alle moderatoren verzamelen 😉

Reputatie 7
Badge +10

@N.N.

@Rikketikketik

Er ontbreken in die lijst nog meer domeinen die in eigendom zijn van de KPN en die nog steeds gebruikt kunnen worden. Waaronder dus ook “@wolmail.nl" en bijv. "@12move.nl”. Dat laatste domein heb ik laatst nog aangemaakt.

Ik ben van mening dat de tekst op de relevante webpagina moet worden aangepast. En dat heb ook al eerder hier op dit forum aangekaart.

Reputatie 7
Badge +10

Wolmail.nl  = World On Line 

Reputatie 7
Badge +8

Volgens mij was @Wolmail.nl in de WorldOnline tijd nog iets dat je alleen via de webmail kon bekijken. En wat onderdeel was van het gratis abonnement. 

Als je een @Worldonline.nl adres had, dan had je geloof ik de mogelijkheid voor POP/IMAP. 

Ik heb het dan over het jaar 1999 ofzo.

Reputatie 7

Ook @worldonline.nl kan als domein voor een alias gebruikt worden.

Reputatie 1

@AriënC Klopt, het is ook het enige e-mailadres dat mijn opa ooit heeft gehad. Inderdaad via POP/IMAP only. Ik zal vanavond eens kijken of het lukt om met zijn inloggegevens in te loggen op de webmail van Telfort of KPN. Heb overigens het gevoel dat mijn opa niet eens een abbo heeft voor e-mail via KPN en dat het gewoon over is gezet tijdens de overname van Telfort door KPN in 2020. 

Reputatie 7
Badge +8

@AriënC Klopt, het is ook het enige e-mailadres dat mijn opa ooit heeft gehad. Inderdaad via POP/IMAP only.

Oh, dat was dus omgedraaid vroeger?
Met @wolmail.nl, het gratis abonnement had je geen webmail en enkel POP/IMAP, en met het betaalde @worldonline.nl had je ook webmail erbij, en wat wat extra's, zoals FTP-acces voor een simpele website?

Zo zat het toch?

Reputatie 7
Badge +10

@Rikketikketik

Vroeger was het account gratis maar moest je betalen voor het aantal minuten dat je nodig had om een verbinding te hebben via een telefoonlijn. Nu heb je alleen nog een maandabonnement voor een vast bedrag per maand.

Ik neem aan dat dit emailaccount nog steeds actief is en te zien is in “MIjnKPN". Dan ben ik benieuwd hoe en wat jouw opa betaalt voor dat emailadres ? Per maand een vast bedrag of voor het aantal belminuten ?

Je kunt ook het volgende doen als jij ook een KPN internet abonnement hebt. Maak een nieuw emailaccount aan en vraag aan de KPN om het emailadres van jouw opa naar dat nieuwe account te laten verplaatsen. Dan kan jouw opa meeliften op jouw KPN abonnement.

Je kunt ook het volgende doen als jij ook een KPN internet abonnement hebt. Maak een nieuw emailaccount aan en vraag aan de KPN om het emailadres van jouw opa naar dat nieuwe account te laten verplaatsen. Dan kan jouw opa meeliften op jouw KPN abonnement.

Dat moet je om privacy-redenen niet willen en mag volgens mij ook niet van de AVG @WMG-N en @Rikketikketik 

Reputatie 7
Badge +8

Je kunt ook het volgende doen als jij ook een KPN internet abonnement hebt. Maak een nieuw emailaccount aan en vraag aan de KPN om het emailadres van jouw opa naar dat nieuwe account te laten verplaatsen. Dan kan jouw opa meeliften op jouw KPN abonnement.

Dat moet je om privacy-redenen niet willen en mag volgens mij ook niet van de AVG @WMG-N en @Rikketikketik 

Volgens mij mag dat gewoon, maar wordt de mailbox wel leeg opgeleverd.

. . . maar wordt de mailbox wel leeg opgeleverd.

Da’s een goeie, waarschuwing.

Eerst alles veilig stellen dus, wie geeft daar eens een handige werkwijze voor, met thunderbird bv.

 

Reputatie 7
Badge +8

Je kan alles met een beetje mailclient toch gewoon slepen naar je lokale mailbox?

Ja, dat weet ik wel, maar voor de meelezers, is er ergens een mooie uitleg over te vinden ?

Je kan dan ook de oude emails weer terug zetten op je “nieuwe” email adres/server.

Reputatie 1

In Outlook kan dat met een “simpele” export en import.

 

 

Mooi, het is maar dat een ieder het maar weet.

Te vaak heb ik gehoord “al mijn e-mails zijn weg want . . . .”

Reputatie 7

De lijst op de website is van de meest gebruikte e-mail extensies, maar er zijn er veel veel meer. Bij Telfort hadden we in het verleden bijvoorbeeld ruim 75 verschillende extensies, en die zijn allemaal meegegaan naar KPN. De veel gebruikte opties zoals @telfort.nl, maar ook onbekendere opties zoals @noknok.nl. Die laatste ben ik in de afgelopen 6 jaar maar 1 keer tegengekomen, maar de optie bestaat nog steeds 🙂

KPN had zelf natuurlijk ook al veel extensies, waardoor het totaal aan opties nu boven de 150 zit. Dat is niet overzichtelijk als ze allemaal op de website staan. 

Reputatie 7
Badge +10

@Rikketikketik

Men moet wel expliciet om toestemming vragen van de personen die betrokken zijn bij deze actie. Met name als men ook nog eens op verschillende adressen woont.  

Als je een alias laat overzetten van KPN emailaccount A naar KPN emailaccount B dan wordt alleen het alias verplaatst en niet de emails zelf. Het verplaatsen/kopiëren van de emails moet je dan zelf doen.

Ik neem  aan dat jouw opa ook een xxxxx@kpnmail.nl emailaccount heeft met daaraan het xxxx@wolmail.nl emailadres ? Zo ja, dan kan de KPN zelfs de hele mailbox verplaatsen naar jouw abonnement met behoud van al zijn emails. Dan hoef jij geen actie te ondernemen. Ik neem aan dat de KPN klantenservice (tel.  0800 - 0402 ) precies weet wat ze moeten vragen en moeten doen.

Men kan ook de emails zelf verplaatsen door die te verplaatsen binnen een emailprogramma. Indien men dat wenst kan ik die procedure hier uitleggen.

Reputatie 1

@WMG-N 
Toevallig gisteren even met hem achter de computer gezeten. Zijn @wolmail.nl email wordt inderdaad weergegeven in zijn MijnKPN. Daar gaat dus gelukkig niets fout. Ik kan er ook mee inloggen op de KPN webmail. Fijn om te weten dat het dus nog wel allemaal beheerd wordt. Ik was er jarenlang van overtuigd dat zijn email nog ergens ronddwaalde op een oude server.

Met al jullie goede informatie heb ik toch mijn opa overtuigd om bij KPN te blijven. Hij is enorm op leeftijd (92) en denk dat het nu nog aanpassen van zijn e-mailadres naar bijv. gmail omdat hij wil overstappen alleen maar voor gezeur gaat zorgen. Het behoud van een emailadres kost bij KPN 7,50 en zou hem geen voordeel in kosten opleveren als hij bij een andere provider doorgaat. Ik heb zelf geen KPN abonnementen dus het overzetten van zijn e-mail naar mij zou in dit geval niets uitmaken.

Dank allen voor jullie meedenken en informatie!

Reageer