Beantwoord

Verzonden mail komt niet aan

  • 5 April 2024
  • 11 reacties
  • 83 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds enige weken merk ik dat sommige mails die ik verzend (ik gebruik uitsluitend webmail) niet aankomen, ook niet in de spammap van de ontvanger. Bij mij staan die emails gewoon genoteerd als verzonden.

Ik krijg daar geen enkele melding van.

Ik heb al contact gehad met de helpdesk en het abuse team, maar totnogtoe geen oplossing.

icon

Beste antwoord door GeSp 6 April 2024, 00:21

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @fatbeard 

 

Wat kreeg je te horen van het KPN abuse team?

Hebben ze ook gezegd of de mails wel door de KPN mailserver verzonden worden? Als dat namelijk wel zo is dan gaat het ergens bij de ontvanger fout.

Heb je dit probleem bij 1 of meerdere ontvangers?

Reputatie 1

Ik heb het probleem met meerdere ontvangers (niet alle), die gebruik maken van verschillende providers.

Aanvankelijk dacht ik de oorzaak te weten: een spamhaus PBL listing, maar dat werd door abuse uitgelegd en zou de oorzaak niet kunnen zijn. Wat ik me kan voorstellen is dat een provider de "X-Originating" header verwart met de uitgaande server en dus besluit dat het spam is en verder geen actie onderneemt.

Abuse heeft geen uitspraak gedaan of deze emails wel verzonden zijn, ik kan dat niet nagaan. Ze hebben wel een message-ID en In-Reply-To, References, X-Mailer, X-Originating-IP, X-Originating-Client en X-OX-Marker headers, maar dat schijnt niets te zeggen over het wel-of-niet verzonden zijn...

Met een van de ontvangers heb ik via gmail het contact kunnen herstellen, zodat ik van drie mails weet dat ze echt verdwenen zijn.

Reputatie 7
Badge +18

Normaal krijg je een melding terug als de mails niet doorgelaten worden door de KPN mailservers, waarschijnlijk zijn ze wel verzonden.

Waar de oorzaak dan ligt is moeilijk te zeggen, het zou inderdaad zoiets als een (foutieve) controle op X-Originating-IP kunnen zijn.

Gebruik je een domein van KPN (zoals @kpnmail.nl, @telfort.nl) of heb je een eigen domein gekoppeld via KPN webmail?

Bij een eigen domein zou je dan je eigen IP adres nog kunnen toevoegen aan het SPF record om te kijken of dat enig verschil maakt.

Reputatie 1

Dat gaat me een beetje boven de pet: wat is een SPF record?

Ik heb @mijndomeinnaam.demon.nl , van demon.nl via xs4all.nl bij kpn.com beland.

Geen eigen mailserver, geen eigen mailclient, enkel webmail. En een vast IP-adres…

Het gekke is dat andere ontvangers bij dezelfde providers wel gewoon mail van mij ontvangen, soms in de spambox, soms gewoon...

Reputatie 7
Badge +18

Met een SPF record stel je in vanaf welke IP adressen jouw mail verzonden mag worden maar bij een eigendomeinnaam.demon.nl domein valt er niets (meer) in te stellen voor zover ik weet dus dat kan je dan ook niet proberen.

Je zou eens kunnen testen via MX Toolbox of alles klopt: https://mxtoolbox.com/deliverability
Welk resultaat komt daar dan uit?

Reputatie 1

Mooie tool… De enige warning is dat er geen DMARC policy is ingesteld voor mijndomeinnaam.demon.nl; verder is alles groen…

De ‘ontvanger van de niet ontvangen mails’ gebruikt Microsoft Outlook 16.0 volgens de X-Mailer header., mogelijk ligt het probleem daar (al kan dat ingegeven zijn door mijn aversie van alles windows 😕).

Simpele test @fatbeard :

Als je jezelf een mail stuurt, komt deze dan wèl aan?

 

Reputatie 1

Jawel, ook op mijn gmail account en vice versa.

Het blijft een vreemd fenomeen.

Jawel, ook op mijn gmail account en vice versa.

Het blijft een vreemd fenomeen.

Dan werkt het in principe goed als je de mail via de webmail verstuurt en ook weer via de webmail binnenkrijgt @fatbeard 

Reputatie 1

Het hoge woord is eruit: het probleem lag bij de ontvangers, mensen “op leeftijd” 😇…

Ze schijnen goede IT-hulp te hebben ingeroepen: het contact is weer hersteld.

Duurde ff voordat het duidelijk werd, vandaar...

Reputatie 7
Badge +12

Het hoge woord is eruit: het probleem lag bij de ontvangers, mensen “op leeftijd” 😇…

Ze schijnen goede IT-hulp te hebben ingeroepen: het contact is weer hersteld.

Duurde ff voordat het duidelijk werd, vandaar...

Goed om te lezen dat het probleem is opgelost @fatbeard en ook heel erg bedankt dat je dit hier nog even met ons hebt willen delen, wordt gewaardeerd! 

Reageer