Storing oplossen Draadloze Verbindingsset [DVS]

• 13 augustus 2016
  • 7 reacties
  • 40155 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24
Problemen met de DVS kunnen zich op veel manieren uiten. Bijvoorbeeld door een foutcode te laten zien op de TV. Ook als je last hebt van stilstaand/stotterend beeld kan dat komen door een storing in de DVS. We raden daarom ook altijd aan het bekabeld aan te sluiten. Natuurlijk gaat dit niet altijd. Hier vind je de oplossing voor problemen met de DVS.

De regel is: de DVS werkt correct als het middelste(huisje) lampje groen of wit is of groen of wit knippert. Er zijn uitzonderingen op die regel. Het komt bijvoorbeeld voor dat na een stroomuitval in huis dat de lampjes goed blijven branden maar eigenlijk geen onderlinge verbinding meer hebben.
Algemene informatie over de Draadloze verbindingsset vind je hier: De Draadloze Verbindingsset [dvs]

De basis
Gebruik de Draadloze Verbindingsset alléén voor tv of alléén voor internet. Het kan wel maar valt niet onder de ondersteuning. (Voor meer informatie zie verder naar onder)
Je kunt maximaal 3 adapters gebruiken. Omdat het signaal mede afhankelijk is van het elektriciteitsnetwerk ondersteunen we er maximaal 3.
De juiste manier van aansluiten:

Het eerste (power)lampje brandt niet
Test de adapter in een ander stopcontact. Gaat het lampje dan wel branden? Dan is er iets mis met het stopcontact. Brandt het lampje nog steeds niet? Laat het hieronder weten. We helpen je graag verder!

Het middelste lampje brandt rood
  • Zorg dat de DVS correct is aangesloten. Zie het plaatje hierboven.
  • Steek de adapter in een ander stopcontact.
  • Er kan een storingsbron in de buurt zijn, bijvoorbeeld een halogeenlamp met dimmer. Steek de verbindingsset of storingsbron in een ander stopcontact.
Het middelste lampje brandt oranje
Als het lampje oranje brandt betekent niet dat je per definitie een storing ervaart. Dus als je geen problemen merkt kan je het gewoon laten gaan. Merk je wel problemen? Dan kan je dezelfde stappen aanhouden als wanneer het lampje rood brandt(zie hierboven).

Het middelste lampje brandt niet
Dan is er geen verbinding tussen de verschillende adapters van de DVS.
Haal alle adapters uit het stopcontact en sluit ze opnieuw aan. Gaat het tweede lampje niet branden, stem dan de adapters op de volgende manier op elkaar af:
- Op alle adapters moet het eerste lampje groen of wit branden. Advies: Plaats de adapters in buurt van elkaar. Dan hoef je niet de trap op te rennen.

- Druk 3 tot 5 seconden op het reset-knopje onderop of zijkant van de eerste adapter en laat dan los. Het powerlampje knippert nu(zoals een knipperlicht). Herhaal deze stap binnen 2 minuten ook bij de tweede adapter. Het resultaat hiervan zou moeten zijn dat het tweede lampje groen of wit gaat branden. Is dit laatste niet het geval ga dan verder met de stappen hieronder. Brandt het tweede lampje wel groen of wit dan hebben de adapters verbinding met elkaar.

De test
Test de verbindingsset op 1 stekkerdoos. Steek ter controle alle adapters in één stekkerdoos. Voor deze test hoeft geen Experia Box, PC of tv-ontvanger aangesloten te zijn op de adapters. In dit geval zal het rechter ethernet lampje niet branden. Resultaat: het eerste lampje moet groen of wit knipperen en het tweede lampje moet binnen een minuut ook groen of wit gaan branden op alle adapters.

Het Verbindingslampje brandt WEL bij de test op de stekkerdoos:

Er is verbinding en zijn de adapters goed. Plaats de adapters terug op hun oorspronkelijke plaatsen en sluit de Experia Box, PC of tv-ontvanger weer aan.

Werkt de verbinding hierna niet dan moet mogelijk een van de adapters in een ander stopcontact worden geplaatst voor een goede onderlinge verbinding.

Het Verbindingslampje brandt NIET bij de test op de stekkerdoos.
Druk 3 tot 5 seconden op het reset-knopje onderop of de zijkant van de eerste adapter. Doe dit vervolgens binnen 2 minuten ook bij de tweede adapter. Het resultaat hiervan zou moeten zijn dat eerste lampje groen of wit brandt en binnen een halve minuut moet het tweede lampje ook groen of wit gaan branden.

Ik wil internet én TV via de Draadloze Verbindingsset
Zoals eerder aangegeven ondersteunen we dit niet. Dat betekent niet per definitie dat het niet kan werken. wjb heeft een handig topic gemaakt die je kan helpen bij internet én tv via een DVS. Zoals wjb in zijn topic uitlegt kan je het beste wel encryption keys gebruiken via de devolo Cockpit.

Heb je tips? Of hulp nodig? Laat het ons hieronder weten. We helpen je graag verder!

7 reacties

Reputatie 7

Zoals eerder aangegeven ondersteunen we dit niet. Dat betekent niet per definitie dat het niet kan werken. wjb heeft een handig topic gemaakt die je kan helpen bij internet én tv via een DVS. Houd er dan rekening mee dat je 2 aparte setjes nodig hebt. Dat zijn dus 4 adapter. 2 verzenders(bij de Experia Box), en 2 ontvanger(1 bij de tv, en 1 bij de PC).

Oei, die worden volgens mij automatisch tot één DVS-systeem samengevoegd als je ze niet twee aan twee voorziet van een aparte security code (via Devolo cockpit). Zo'n code is sowieso handig om interferentie met eventuele DVSsen bij buren te voorkomen. Overigens werkt ook bij familie van mij internet én TV over één DVS uitstekend; bij ééntje heb ik zelfs een KPN WiFi Versterker met een kabel aangesloten op een DVS-adapter en op poorten van die versterker een computer én een ontvanger (en natuurlijk nog Wi-Fi ook).
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Henk, ja precies. Vandaar mijn verwijzing naar dat topic van wjb. Daar wordt uitgelegd hoe het werkt met de 'security code'. Is dat niet duidelijk genoeg in mijn stukje tekst?

Wauw, tof dat het zelfs op die manier werkt!
Reputatie 7
@Paul_, dat staat inderdaad wel duidelijk in wjb's stukje, maar om twee gescheiden sets DVSsen te hebben moet je encryption keys gebruiken. Dat vond ik niet voldoende duidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik begrijp dat KPN graag 4 DVS-adapters verkoopt, maar een klant kan natuurlijk altijd beginnen met 2 adapters, ook al wordt dat formeel niet ondersteund, want hoe meer adapters, hoe lager de snelheid. Mocht dat toch tot problemen leiden, kan het aantal altijd nog tot 4 uitgebreid worden.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb een aanpassing gedaan. Ik hoop dat het hierdoor duidelijker is. Dank voor de feedback! Eerlijk gezegd hoop ik (en KPN) dat alles bekabeld aangesloten wordt. Helemaal geen DVS is het beste 😉
Reputatie 7
Badge +13
Mag ik een tip geven?
Als het even kan, sluit alles bekabeld aan.
éénmalig veel werk, maar daarna veel plezier en geen problemen.
Reputatie 7

Zoals eerder aangegeven ondersteunen we dit niet. Dat betekent niet per definitie dat het niet kan werken. wjb heeft een handig topic gemaakt die je kan helpen bij internet én tv via een DVS. Houd er dan rekening mee dat je 2 aparte setjes nodig hebt. Dat zijn dus 4 adapter. 2 verzenders(bij de Experia Box), en 2 ontvanger(1 bij de tv, en 1 bij de PC).
Hier moet ik toch even reageren omdat dit dus niet juist is.

In dat aangehaalde topic van mij spreek ik over het gebruik van eigen specifieke encryption keys om te voorkomen dat jouw powerline een verbinding maakt met de powerline van jouw buren. Daarnaast haal ik ook aan dat ik een tweede powerline gebruik binnen het zakelijke netwerk achter mijn tweede router. Die laatste paar woorden zijn daarin cruciaal, omdat het, net als het netwerk van de buren, dus een ander netwerk betreft moeten de powerlines gescheiden blijven.

Binnen één netwerk is het geen enkel probleem om Internet en ITV via dezefde powerline te laten lopen. Gewoon een derde adapter of een switch met IGMP snooping achter de tweede adapter en draaien maar. Vroeger, heeeeeel lang geleden, moest je nog LAN poort 3 gebruiken voor ITV en ja, toen kon dat dus niet, maar vandaag de dag is dat geen enkel probleem, ookal wordt het dus blijkbaar niet ondersteund door KPN.

Laat onverlet dat het gebruik van netwerkkabels sterk te prefereren is. Ik heb (gelukkig) geen enkele HomePlug Powerline meer in huis aangezien ik mijn hele woning voorzien heb van Cat6 bekabeling. Inderdaad één keer veel werk, maar dat is het dik en dwars waard geweest. 🙂
Wij hebben voortdurend de bekende problemen (haperend beeld, foutmeldingen) gehad met iTV van KPN..
Vaste kabelverbinding is, zonder een verbouwing, voor ons geen optie. Eerst gewerkt met twee merken powerline setjes (AV500 resp. AV1000) die we al hadden, daarna overgegaan op de DVS van KPN. Helaas bleef de storing, ook na vervanging door een nieuwe set van KPN. De uiteindelijke oplossing bleek een range extender met een ethernetuitgang. Gekozen is de Netgear EX6150. Te koop voor ca. 60 euro. Deze is achter de TV geplaatst op ca. 12 meter afstand van het modem (EB10). Sindsdien geen enkele storing meer gehad!

Reageer