Beantwoord

Werkt de tv-ontvanger van KPN ook in Duitsland via Telefom Wifi?

  • 26 November 2021
  • 13 reacties
  • 513 keer bekeken

Kan ik met de reciever van kpn interactieve tv kijken in duitsland via Duitse telekom internet

Christiaan 

icon

Beste antwoord door PeterG 27 November 2021, 00:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo Cristiaan,

Je kan het proberen maar ik acht de kans klein.

 

Reputatie 7
Badge +24

Nee. De tv ontvanger werkt alleen thuis. De app op de smarttv werkt ook alleen thuis. De app op de mobiel werkt wel in Duitsland. Daarmee kun je via Chromecast naar de tv casten.

Nee. De tv ontvanger werkt alleen op een kpn aansluiting indien er ook KPN TV aanwezig is. KPN levert geen internet in het buitenland, dus daar naartoe meenemen is zinloos.

Voor buiten Nederland is er de app (KPN ITV) voor smartphones en tablets. Te vinden in de app-store van je fabrikant.
Met een laptop gebruik je de website tv.kpn.com. (mijn voorkeur gaat uit naar Google Chrome, maar hij werkt ook in Edge Chromium, M. Firefox en Safari).

Reputatie 7
Badge +10

….De app op de smarttv werkt ook alleen thuis.

Met wat ik begrijp is er alleen een app voor het  “Andoid TV”  OS.
Niet voor andere Smart TV operating systems (bijv. "Tizen”)
https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm

Als je dat OS hebt voor je TV als Smart optie (dus Android TV),
is er best omheen te werken dat je WEL gewoon IPTV van KPN kunt ontvangen in Duitsland op TV.
Zelfs zonder gebruik van de specifieke KPN smart IPTV app !!!  :nerd:    Jazeker  :sunglasses:  :laughing:

Heb toevallig enkele dagen terug een uitgebreid onderwerp behandeld op het forum van Synology.
Daarbij 4 verschillende methoden beschreven hoe je een werkende IPTV kunt opzetten voor het buitenland. Zelfs met inbegrip van gebruik van “Android TV”.

Zie het onderwerp, en doe er je voordeel mee:
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/android-tv-iptv-apps-zonder-thuisnetwerk-restricties

Kan ik met de reciever van kpn interactieve tv kijken in duitsland via Duitse telekom internet

Kan wel technisch gezien, maar moet je minimaal eigen router hebben. Ik geef maar even globaal aan hoe het moet kunnen, maar als je terminologie en principe niet begrijpt, kan (je) het niet.

Die eigen router moet in 2-voud, 1 in NL direct op de modem en 1 in DE op een voldoende snelle IP/internetverbinding. ‘eigen router’ is geen commerciële router, maar een apparaat met eigen Linux erop, b.v. PC of RPi. Dan VLANs ID6 en ID4 via IP/internet bridgen van NL naar DE. Standaard WiFi is onbruikbaar i.v.m. onmogelijkheid tot ethernet/L2 bridging. E.v.t. kan het ook op alleen IP/L3 niveau, maar dan moet je ook aan multicasting/IGMP sleutelen.

Timing/latency kan wel een showstopper zijn, heb vroeger wel eens met een DECT handset in DE met mijn NL vaste nummer mensen in NL gebeld, maar enorme echo’s want die systemen zijn niet zoals mobile ontworpen voor hogere latency.

 

 

Babylonia schreef: Niet voor andere Smart TV operating systems (bijv. "Tizen”)

De app voor Tizen (Samsung) en WebOS (LG) was er nota bene bijna een jaar eerder dan die voor Android TV. In april 2019 namelijk.

https://www.totaaltv.nl/tests/kijken-zonder-kastje/

Reputatie 7

Die eigen router moet in 2-voud, 1 in NL direct op de modem en 1 in DE op een voldoende snelle IP/internetverbinding. ‘eigen router’ is geen commerciële router, maar een apparaat met eigen Linux erop, b.v. PC of RPi. Dan VLANs ID6 en ID4 via IP/internet bridgen van NL naar DE.

Ik denk niet dat dit gaat werken immers zonder actieve pppoe verbinding op vlan 6 vanaf de NL router is er geen Internet verbinding en kan er dus ook geen bridge opgezet worden met de DE router. En een pppoe verbinding op vlan 6 kan niet opgezet worden als vlan 6 gebridged wordt.

Reputatie 7
Badge +10

De app voor Tizen (Samsung) en WebOS (LG) was er nota bene bijna een jaar eerder dan die voor Android TV. In april 2019 namelijk.

OK, heb ik dan verkeerd begrepen.

Met het OS “Tizen” als daar ook een restrictie voor geldt dat je in je eigen thuisnetwerk zou moeten zitten, heb je daarmee minder mogelijkheden om die restrictie te omzeilen.
VPN apps onder het Tizen OS heb je kennelijk niet. Dus zul je naar andere opties moeten uitkijken.

Met een laptop TV via een webbrowser en dan casten naar TV.
Of de "gewone” Android app downloaden naar tablet of smartphone, en van daaruit weer casten.

Buiten Europa een VPN connectie via een router.

Reputatie 7

Met het OS “Tizen” als daar ook een restrictie voor geldt dat je in je eigen thuisnetwerk zou moeten zitten, heb je daarmee minder mogelijkheden om die restrictie te omzeilen.
VPN apps onder het Tizen OS heb je kennelijk niet. Dus zul je naar andere opties moeten uitkijken.

Dan zal je een router met ingebouwde VPN cliënt moeten gebruiken en daar de televisie op aan moeten sluiten. Zo gebruik ik al jaren een GL-AR750 voor als ik tijdens zakenreizen of vakanties buiten Europa toch de Nederlandse televisie wil kijken. Dit travelroutertje heeft daarbij een OpenVPN verbinding met mijn Synology NAS thuis.

Reputatie 7
Badge +11

Hoewel zo'n VPN-verbinding voor een SmartTV-app nog wel eens zou kunnen werken is het voor de daadwerkelijke tv-ontvanger echt een stuk moeilijker. Het lineaire tv-signaal verloopt over VLAN 4 maar een deel van het menu en dergelijke weer via VLAN 6. Terugkijken, pauzeren, Video-on-demand en alle andere zaken dat niet het reguliere tv-signaal is.

 

Ik heb het verhaal gehoord van een collega die het voor elkaar gekregen heeft maar het had vrij veel voeten in de aarde. Hoe hij het nou precies heeft gedaan kan ik mij zo niet herinneren, was niet even simpel een VPN opbouwen in ieder geval.

Die eigen router moet in 2-voud, 1 in NL direct op de modem en 1 in DE op een voldoende snelle IP/internetverbinding. ‘eigen router’ is geen commerciële router, maar een apparaat met eigen Linux erop, b.v. PC of RPi. Dan VLANs ID6 en ID4 via IP/internet bridgen van NL naar DE.

Ik denk niet dat dit gaat werken immers zonder actieve pppoe verbinding op vlan 6 vanaf de NL router is er geen Internet verbinding en kan er dus ook geen bridge opgezet worden met de DE router. En een pppoe verbinding op vlan 6 kan niet opgezet worden als vlan 6 gebridged wordt.

M.b.t. VLAN6 is er inderdaad een keihard kip-ei probleem. Ik had eigenlijk de Telfort methode (DHCP op VLAN34 i.p.v. PPPoE op VLAN6) in gedachten, maar kip-ei blijft, dus eerst staande PPPoE nodig voordat iets anders te ‘tunnelen’ is. Ik zie geen bottleneck om dan een ander ethernet, VLAN4 in dit geval, over IP/internet te ‘tunnelen’ (tap eigenlijk). Kan met OpenVPN ethernet bridging. Heb iets dergelijks wel eens een keer heel provisorisch zoiets gebruikt, maar is eigenlijk sterk af te raden, i.i.g. i.g.v. van mobile/metered verbinding.

En als het om TV gaat, ik had KNIPPR destijds in 2016/2017, dat werkte prima gewoon in browser desktop PC met groot scherm. Nu zat alternatieven, inclusief eigen Digitenne.

Reputatie 7
Badge +10

Zo gebruik ik al jaren een GL-AR750 voor als ik tijdens zakenreizen of vakanties buiten Europa toch de Nederlandse televisie wil kijken. Dit travelroutertje heeft daarbij een OpenVPN verbinding met mijn Synology NAS thuis.

Mooi compact.
Doorgaans heb ik alleen een laptop mee. Als er dan zo nodig TV wordt gekeken, wissel ik de HDMI-plug van een aanwezige settopbox over naar de HDMI uitgang van de laptop en spiegel ik mijn laptopbeeld naar TV. (Specifiek indertijd een laptop gekozen met zelfde resolutie als HD TV's).

Op mijn laptop diverse methodes om een VPN-verbinding naar mijn thuisnetwerk te maken.
Maar ook naar servers elders voor content van elders regio gebonden TV.

Afhankelijk van situatie (meerdere mensen met camper / busje), kan ik nog een redelijk compacte router meenemen, zonder uitstekende antennes. VPN Client in de router. (OpenVPN + L2TP/IPSec).

Reputatie 7

Ik gebruik thuis een EdgeRouter en op die EdgeRouter heb ik aan de LAN zijde twee aparte vlans (4 en 6) aangemaakt om het KPN netwerk te simuleren. Op vlan 6 is een pppoe server actief. Achter de EdgeRouter heb ik voor testdoeleinden een V12 hangen waarbij de WAN poort op de eigen vlan 4 en 6 aangesloten is. Op het eigen vlan 4 zijn de TV ontvangers aangesloten maar tevens dus de V12. De V12 heeft een pppoe verbinding met de V12 en heeft daarbij WAN IP adres 172.16.0.1 gekregen. Op vlan 4 heeft de V12 IP adres 192.168.4.9 gekregen van de DHCP server.

Vervolgens heb ik op de V12 één TV ontvanger (HMB2260) aangesloten en opnieuw opgestart. Deze functioneert volledig.

Met deze opstelling zou het theoretisch dus mogelijk moeten zijn om de eigen vlan 4 en vlan 6 middels een VPN ethernet bridge door te zetten naar een andere locatie en de V12 daar aan te sluiten.

Wel zeer omslachtig. :wink: