Problemen playstation en DNS

  • 21 December 2019
  • 88 reacties
  • 4664 keer bekeken

Goede middag,

Ik zal eerst beginnen met de problemen die ik gister heb ondervonden. Gister avond kreeg ik in 1 keer problemen met mijn DNS, al waren dit rare problemen. Veel websites wilde niet laden en kreeg ik een DNS foutmelding, echter was dit niet het geval bij alle websites. Ook facebook werkte zonder problemen, daar en tegen kon ik niet op youtube. Gezien ik gister avond verder niet thuis was heb ik dit maar gelaten zoals het was in de hoop dat het vandaag opgelost zou zijn. 

Nu heb ik de hele dag geen problemen gehad met DNS foutmeldingen en kon ik overal op en ging er dus ook vanuit dat mijn problemen waren opgelost, echter was mijn vreugde van korte duur en begonnen mijn problemen weer toen ik de Playstation 4 opstartte. De updates downloaden was zo gedaan, maar ik kan niet inloggen. Ik heb direct gecontroleerd of ik storingen (hier en hier) bekend waren en dit is niet het geval.  Al geeft alle storingen aan dat er mogelijk een storing is, maar als je vergelijkt met de afgelopen dagen lijkt me dit niet het geval en de klachten van andere gebruikers zijn er ook niet. Ook andere mensen hebben hier geen last van die ik even gevraagd heb om te controleren of ze online konden. Op het moment dat ik mijn internet via de playstation test zie ik ook dat ik gewoon verbonden ben en mijn NAT-type 2 is, maar ho maar dat die wil inloggen op het netwerk. Ik krijg dan ook de foutmelding: NP-40834-9. Natuurlijk heb ik dit gelijk gegoogled en kwam ik verschillende dingen tegels zoals hier  en hier. Dit laat ergens doorschemeren dat mijn problemen gerelateerd zijn aan mijn ISP en naar mijn problemen van gister kan ik hier ook wel inkomen. 

Ik heb dan ook direct met de klantenservice gebeld die het 1 en ander heeft gecontroleerd en deze kon niks vinden. Ook vroeg die naar mijn DHCP settings en ook deze klopte.

Ik moest van hem DHCP even uit en aan zetten en dit loste niks op. (wat ik me ook niet kan voorstellen gezien mijn Playstation een vast ip adres heeft). Ik heb er tevens voor gezorgd dat mijn playstation handmatig een ander IP adres kreeg maar ook dit heeft geen resultaat gehad. 

Om er voor te zorgen dat mijn verbinding zo goed mogelijk is maak ik gebruik van portforwarding, en deze natuurlijk aangepast na dat ik een nieuw ip adres heb gekregen voor mijn playstation. Tevens heb ik al geprobeerd op de DNS service van Google te gebruiken, maar ook dit had geen effect. 

Natuurlijk heb ik de meest simpele oplossing van het uit en aanzetten van het model ook geprobeerd :) 

Omdat gister de problemen zo wisselvallig waren en er niet echt een duidelijke oorzaak was waar het probleem nou precies zit weet ik op dit moment ook niet zeker of alle andere apparaten en websites wel werken, al heb ik daar tot op heden geen last van gehad vandaag. 

Iemand die mij verder kan helpen met mijn zoektocht naar een oplossing?

 

 


88 reacties

Over dit playstation probleem kan ik niet echt oordelen, heb geen gameconsole, maar als een traceroute wel van begin tot einde alles laat zien kan je i.i.g enigszins nagaan welke partijen jou datapakketten doorsluizen ( of beter misschien ‘afhandelen’).

In het eerdere gelinkte domoticz geval staat er in het updatescript o.a.

wget -O domoticz_release.tgz --no-check-certificate "https://www. … [cut]

Dan wordt er dus ergens binaire code vandaan gehaald die later na installatie wordt uitgevoerd. Omdat certificaat niet wordt gecheckt en ook niet via traceroute is te controleren waar het uberhaupt vandaan komt (en er is ook geen checksum/hash beschikbaar) is dit eigenlijk een ‘zeer geschikt’ trojaans paard voor kwaadwillenden.

Ook als er wel voldoende cert checks plaats vinden, is het niet zo moeilijk voor een partij ergens op het internet er tussen te gaan zitten en MTIM (man-in-the-middle) te gaan uithangen. Hele landen waar b.v. VPN gebruik verboden is gaan ongeveer zo te werk.

Met andere woorden ik ben nog steeds net zo ver, en dat is een niet werkende verbinding :( 

Reputatie 7
Badge +7

Gezien je de Google DNS ook geprobeert heb zal het probleem niet in DNS zitten. Je kan als tet je console tijdelijk in het DMZ zetten om te zien of dit werkt. Het lijkt echter heel erg sterk op wel degelijk een IP ban aan de kant van Sony, waar ze ons simpelweg niet over gemailed hebben.

DMZ oplossing heb ik inderdaad ook al gedaan, maar dit werkt ook niet :( 

Sony ontkent ook tegenover mij dat mijn IP gebanned is...

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @vinnie1234 , ik stuur je even een privebericht met daarin het rechtstreekse e-mailadres van het NOC van Sony Playstation networks. Waarschijnlijk kunnen zij je beter helpen dan de klantenservice, want zeker nu met DMZ het ook niet werkt, kan het haast niet anders dan dat het aan de kant van Sony ligt.

Ik heb ze een mailtje gestuurd, ik laat het weten als ik meer weet. 

Slecht nieuws van Sony:

 

Hello

 

I can confirm that the IP address 84.83.3.24 is not currently blacklisted.

 

SIE-NOC-Abuse

NOC-47118

Reputatie 7
Badge +9

@vinnie1234 kun je eens in het modem proberen om ipv6 uit te schakelen, en als dat niet werkt, toch eens even een reset naar fabrieksinstellingen van het modem doen, en kijken of het werkt met de nieuwe schone configuratie (dus oude configuratie nog niet teruggeplaatst) ?

Desondanks dat ik nog steeds verwacht dat het probleem bij Sony ligt, zijn dit in ieder geval de laatste dingen waar ik nog een hele kleine hoop op heb dat ze iets uithalen. Als dit ook niet helpt, dan vrees ik ook een beetje door mijn opties heen te zijn.

Ik heb al een keer geprobeerd om ipv6 uit te schakelen. Dit had geen effect. Ik wil dit best nog een keer proberen maar verwacht er weinig van.

 

Ik heb het modem al een keer volledig gereset naar fabrieksinstellingen. Alleen viel het me hier op dat mijn wifi instellingen gewoon bleven bestaan wat ik erg apart vind? Lijkt me dat die niet helemaal terug word gezet? Is er een mogelijkheid om hem echt heel hard te resetten? (Ik heb het gedaan via het modem zelf en via de url eerder genoemd). Het admin wachtwoord word wel gereset, dus ik weet wel dat die iets uitvoert. 

Ik heb het modem al een keer volledig gereset naar fabrieksinstellingen. Alleen viel het me hier op dat mijn wifi instellingen gewoon bleven bestaan wat ik erg apart vind?

Een KPN bruikleenmodemrouter haalt instellingen op van ergens een KPN server. Dus zo schoon is een configuratie niet na factory-reset, theoretisch gezien dan, nadat er weer werkende verbindingen zijn. Het is verder ook niet te controleren wat KPN allemaal eventueel nog meer in je bruikleenmodemrouter duwt.

De vraag rijst ook wat voor effect het registreren van een quarantaine heeft. Er wordt blijkbaar druk gecommuniceerd hieromtrent, zou mij niet verbazen dat hieromtrent iets fout gaat. Of ergens in de lange route van jouw thuis naar ergens bij sony heeft een bepaald knooppunt nog steeds afkeurende houding t.o.v. jouw IP adres n.a.v. quarantaine of de reden van de quarantaine (virus/malware).

Je zou een eigen router moeten gebruiken, maar als het DSL is, is dat wellicht de moeite niet waard. Met glasvezel is dat wel goed te doen.

Met mobile hotspot en verder geen aparte instellingen is je publieke IP adres wat Sony ziet gedeeld met anderen. Dat alleen al maakt de kans kleiner dat er ergens een routing pad langere tijd niet werkt.

Je kan ook je PS4 via een VPN service over je KPN verbinding aankoppelen, en zien of het dan werkt. Ook daarvoor zal je extra router o.i.d. moeten inzetten. Bij KPN kan je niet puur met alleen een managed switch direct aan de glasvezel, anders zou ik dat eerst eens proberen. Die PS4 is kwa softwaretechnologie robuust genoeg denk ik.

 

Als ik er tijd voor heb zal ik mijn eigen router er tussen zetten om even te testen of het dan wel werkt. Ik laat van me horen al dat gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +9

De vraag rijst ook wat voor effect het registreren van een quarantaine heeft. Er wordt blijkbaar druk gecommuniceerd hieromtrent, zou mij niet verbazen dat hieromtrent iets fout gaat. Of ergens in de lange route van jouw thuis naar ergens bij sony heeft een bepaald knooppunt nog steeds afkeurende houding t.o.v. jouw IP adres n.a.v. quarantaine of de reden van de quarantaine (virus/malware).

 

Dat zou geen effect mogen geven. Als er sprake is van Quarantaine op een verbinding communiceren we dat met niemand behalve de klant zelf.

Reputatie 7
Badge +17

Dag allemaal, fijn dat jullie zoveel bijdragen aan dit topic. Ik heb even niet meer gereageerd omdat mijn kennis betreft dit specifieke probleem niet verder strekt dan er al beschreven is. @Raymondt Erg bedankt voor je bijdrage, dat waardeer ik enorm.

@vinnie1234 Ik heb even wat extra expertise opgetrommeld van de werkvloer, namelijk onze TECH-desk! Twee collega's van mij willen graag even meekijken op je adres, of zij daar eventueel de crux kunnen vinden. Zou je voor mij je gegevens willen toevoegen aan je profiel? Laat het maar weten als dit is gebeurd, dan roep ik ze erbij. :smiley:

Kijk dat is top om te horen!!

Ik heb mijn gegevens bijgewerkt op mijn profiel 

Reputatie 7
Badge +17

@vinnie1234 Bedankt voor het invullen van je gegevens. Ik ben vandaag weer aan het werk, vandaar de verlate reactie. Ik zoek de collega's even op! Je hoort van me.

Reputatie 7
Badge +17

@vinnie1234 We zien momenteel je playstation niet direct terug in het Netwerk. Normaliter zien wij aangesloten producten terug en playstations onder de naam ‘Sony’. Dit is nu echter niet aan de orde.


We zien het volgende in het netwerk: 

  • V10
    • Switch
      • Tv-ontvanger 1
      • Tv-ontvanger 2
    • Switch
      • Verbonden apparaat 1
      • Verbonden apparaat 2
      • Verbonden apparaat 3
      • etc. …

Ons systeem formuleert een ‘niet herkend of KPN eigen’ apparaat zoals een eigen router o.i.d als ‘SWITCH’. 

  1. Wat heb je op dit moment aangesloten op de Experiabox en waarom (SWITCH)?
    1. Zijn dit de eigen routers?
    2. Kunnen deze voor het testen uit het netwerk gehaald worden, dit kan namelijk de crux zijn. 
  2. Heb je de playstation nog direct bekabeld aangesloten? 
  3. Kan je het MAC-adres van je PS toevoegen aan je profiel?

Ik hoor graag van je. 

@vinnie1234 We zien momenteel je playstation niet direct terug in het Netwerk. Normaliter zien wij aangesloten producten terug en playstations onder de naam ‘Sony’. Dit is nu echter niet aan de orde.

We zien het volgende in het netwerk: 

  • V10
    • Switch
      • Tv-ontvanger 1
      • Tv-ontvanger 2
    • Switch
      • Verbonden apparaat 1
      • Verbonden apparaat 2
      • Verbonden apparaat 3
      • etc. …

Ons systeem formuleert een ‘niet herkend of KPN eigen’ apparaat zoals een eigen router o.i.d als ‘SWITCH’. 

  1. Wat heb je op dit moment aangesloten op de Experiabox en waarom (SWITCH)?
    1. Zijn dit de eigen routers?
    2. Kunnen deze voor het testen uit het netwerk gehaald worden, dit kan namelijk de crux zijn. 
  2. Heb je de playstation nog direct bekabeld aangesloten? 
  3. Kan je het MAC-adres van je PS toevoegen aan je profiel?

Ik hoor graag van je. 

 

Excuses voor mijn late reactie, drukke dag gehad gister. 

Het klopt dat mijn standaard set up de volgende is: V10 → Acces point → simpele switch → PS4 

Ik heb het ook geprobeerd om de PS4 aan te sluiten als V10 → PS4. Dit had geen resultaat. 

Om nog een beetje iets te kunnen gamen staat mijn playstation nu eigenlijk altijd via mijn hotspot. De SinglePlayer games hebben, als ze uit de store komen, soms internet nodig om de licentie te controleren en me savegames kunnen dan ook geupload worden. 

Ik kan mijn Playstation weer even verplaatsen naar de opstelling V10 → Ps4. Als je even aan kan geven als je dan mijn netwerk door kijkt zorg ik er voor dat die dan zo is aangesloten en in rustmodes staat. Dan heeft die nog gewoon contact met internet namelijk. 

 

Het MAC-Adres staat op mijn profiel in mijn persoonlijke opmerking.

Reputatie 7
Badge +17

@vinnie1234 Dankjewel! Ik kan er vandaag tot 20.00 uur naar kijken, dus als je alles aansluit en ‘aan’ zet en mij het laat weten, dan kijk ik er naar. 

Playstation staat aan. Mocht je er nog wat aan hebben is het interne ip: 192.168.2.9 

Reputatie 7
Badge +17

@vinnie1234 Perfect de PS komt naar voren en ik heb alles genoteerd wat mijn collega's mij gevraagd hebben. Helaas zijn de collega's die mee wilde kijken niet meer aanwezig nu. Ik las helaas je berichtje te laat. Maandag zijn ze er wel weer. We moeten dit dus even over het weekend heen tillen. Klopt het dat je de PS nog niet hebt teruggezet naar fabrieksinstellingen, of lees ik er nu overheen? Wat ik voorspel, als mijn collega's ook ‘niets’ vinden, dat terugzetten naar de fabrieksinstellingen het enige is wat we nog kunnen proberen. 

Maakt niet uit, inmiddels al een maand zonder dus een dagje meer maakt dan ook weinig uit. Ik haal de playstation zo dan weer uit het netwerk zodat ik gewoon offline kan gamen (staat nu ook gewoon naast de v10 ;))

Ik heb de playstation al terug gezet naar febriekinstellingen, de database terug gezet. Update opnieuw geïnstalleerd (via usb en via internet). Ik dacht dat dat ergens wel stond, maar kan goed zijn dat ik dat alleen in de chat heb gemeld. 

Ik heb alleen geen idee de playstation ook daadwerkelijk elke keer connectie wil maken met Sony als die alleen aan staat. Het lijkt me wel maar zou ook niet kunnen. Misschien ook nog een keer meter als ik probeer in te loggen. Al is het dan handig als er wat directe contact is als via het forum. 

@Lisa Inmiddels al wat meer gehoord? 

Reputatie 7
Badge +17

@vinnie1234 Ja! Mijn collega's zien geen afwijkingen in de verbinding, dus alles zou gewoon moeten functioneren. De playstation verbindt gewoon ‘goed’. We hebben alles wat mogelijk is gecontroleerd en alles lijkt (helaas) goed te zijn. Dit betekent dat we geen oplossing kunnen bieden voor dit probleem. 

Daar word ik niet echt vrolijk van…

Gezien jullie volgens mij direct contact hebben met Sony is er een optie hier met zijn 3e na te kijken. Sony ziet niks, KPN ziet niks en ik heb al 33 dagen problemen... 

@vinnie1234 Ja! Mijn collega's zien geen afwijkingen in de verbinding, dus alles zou gewoon moeten functioneren. De playstation verbindt gewoon ‘goed’. We hebben alles wat mogelijk is gecontroleerd en alles lijkt (helaas) goed te zijn. Dit betekent dat we geen oplossing kunnen bieden voor dit probleem. 

Maakt de playstation ook een connectie met de servers van Sony. Dat die verbind is 1. Maar als die niet kan verbinden met de juiste servers...

Reageer