Beantwoord

VPN verbinding doet het niet meer, vorige week nog wel.

  • 25 October 2019
  • 67 reacties
  • 1846 keer bekeken

De VPN verbinding die ik maak met een bedrijf, een klant van mij, doet het niet meer. Vorige week nog wel. De helpdesk kon me niet helpen en adviseerde mij het probleem hier te melden. 

Extra info: 

  • Ik heb een Experiabox v10
  • Firmware versie: V1.01.00T03.7
  • Ik maak een VPN verbinding met de VPN connection in Windows
  • VPN type: L2TP/IPsec with pre-shared key
  • Windows10, versie 1903 (OS Build 18362.418)

Ik hoop dat iemand een oplosing weet. 

Alvast bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 November 2019, 21:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Hoi@eaw_nl . Welkom op het forum.

Dat is merkwaardig. Er is onlangs een update geweest van de v10 software. Als ik je firmware bekijk is die ook doorgevoerd. 

Heb jij daarna nog een reset (harde reset) gedaan? Zo niet, zou je die nog willen uitvoeren? Misschien is er ergens iets misgegaan bij het automatische updaten.

Trouwens bedankt voor de gedetaileerde info. Mocht ik het idee krijgen dat het iets met de firmware te maken heeft gaan we daar werk van maken.

Laat je weten hoe die reset afloopt? (instellingen, zoals poortforwarding gaan helaas verloren, excuus daarvoor)

Hoi Erwin, 

Bedankt voor je snelle antwoord. 

Bedoel je met een harde reset een factory reset?

 

Reputatie 7

Dat bedoelt hij inderdaad.

Ik heb zojuist een harde reset (factory reset) gedaan. Maar de VPN doet het helaas nog niet. 

Andere ideëen om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom. 

 

Ik wil graag een experiment doen, @eaw_nl . Als jij het goed vind, vraag ik een collega om jou terug te zetten naar de vorige firmware. 

Als het dan wel werkt hebben we een aanknopingspunt. Lijkt jou dit wat? 

Hoi Erwin,

 

Ja, dat lijkt me een heel goed idee. Alvast bedankt!

 

Groeten, Edgar

 

 

Reputatie 7

Het zou wat zijn, eerst de V10a die met een nieuwe firmware problemen kreeg met VPN o.b.v. PPTP en nu dan wellicht de V10 die hetzelfde fenomeen lijkt te gaan vertonen met firmware versie 3.7.

Ik ben heel benieuwd of het teruggaan naar firmware versie 3.4 het probleem verhelpt.

Beste @Erwin_ ,

Wanneer en hoe gaat dit gebeuren?

Ik ben er klaar voor, dus het kan zo snel mogelijk wat mij betreft. 

Bedankt!

Groeten, Edgar

 

Ik heb het voorgelegd aan de techneuten. We zullen even moeten afwachten. Ik bewaak het voor jou. 

OK, ik wacht het even af. Ik hoop dat het snel gefikst kan worden. 

Beste @Erwin_ ,

 

is er al nieuws over dit onderwerp? Wanneer wordt het probleem opgelost?

Dank je wel voor de update. 

 

Groeten, Edgar

Helaas, Edgar. Nog geen update. Ik blijf het voor je najagen.

In de weekenden werken die afdelingen niet. Ik hoop maandag een update te hebben

Nog steeds geen reactie, helaas. Even de checkvraag naar jou: Ik doe de aanname dat het nog steeds niet werkt?

(ik blijf het najagen, excuus voor al dit gedoe)

Beste Erwin,

Bij onze klant thuis hetzelfde probleem. VPN verbinding niet op te zetten. Klantenservice gebeld en die geven aan een melding te maken op dit forum. Jij zou de firmware verbinding naar beneden kunnen brengen (zij konden dit niet).

Zou je mij kunnen helpen?

 

@Residentia : Voorlopig lukt het mij alleen om jullie meldingen naar de storingsdienst door te zetten. Ik wil graag weten om welke klant het gaat. Kun je de gegevens in je je profiel neerzetten en mij dan een seintje geven? 

@Erwin_ : Ik heb de gegevens aangevuld.

@Erwin_  Het werkt inderdaad nog niet. Nog steeds dezelfde firmwareversie V1.01.00T03.7

Duurt wel een beetje lang al, als ik het zeggen mag... 

 

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb zojuist een harde reset (factory reset) gedaan. Maar de VPN doet het helaas nog niet. 

Andere ideëen om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom. 

 


Probeer ook mee te denken en… misschien open deur maar staan na de firmware update je portforward instellingen nog wel goed in je EB of in die van je klant?,. Mogelijk kan je deze eens verwijderen en opnieuw aanmaken. Of zitten portforward regels elkaar in de weg? Er worden wel eens auto portforwards aangemaakt voor de STB's

 

Succes in ieder geval.

 

@Multiedje Bedankt voor je suggestie. Ik heb nooit iets veranderd in de port forwarding.

Ik zie bij Port Forwarding IPv4 dit staan:

IPSEC-IKE

  • TCP and UDP: 500 ~ 500
  • TCP and UDP: 4500 ~ 450

L2TP

  • TCP and UDP: 1701 ~ 1701

Is dat goed? Is dat anders dan het was met de vorige firmware?

Duurt wel een beetje lang al, als ik het zeggen mag…

Ik zou mezelf verloochenen als ik dat zou ontkennen, @eaw_nl .   Ik heb een nieuwe ingang binnen KPN gevonden om dit aan te kaarten.

Voorlopig lijkt dit geen ‘generiek’ /wijdverbreid issue (we weten ook nog steeds niet zeker of het de v10 is) en dan is het soms lastig om techneuten te vinden die er  tijd voor kunnen vrijmaken. Dat is geen excuus maar helaas wel realiteit. 

Ik houd jullie op de hoogte. 

 

Reputatie 4
Badge +4

@Multiedje Bedankt voor je suggestie. Ik heb nooit iets veranderd in de port forwarding.

Ik zie bij Port Forwarding IPv4 dit staan:

IPSEC-IKE

  • TCP and UDP: 500 ~ 500
  • TCP and UDP: 4500 ~ 450

L2TP

  • TCP and UDP: 1701 ~ 1701

Is dat goed? Is dat anders dan het was met de vorige firmware?

Of dat anders is dan met de vorige firmware zou ik niet weten, ik doelde er meer op of alle settings nog aanwezig zijn na de firmware update en of er geen andere portfowards elkaar in de weg zitten. 
lees ingesloten link ook nog even door, men gaat in op het niet kunnen verbinden en firmware, Telfort gebruikt ook de experiabox:

https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-l2tp-ipsec-via-port-500-4500-werkt-niet-81551

@Erwin_  Is er al nieuws over dit probleem?

Ik ben best een beetje teleurgesteld (lees: boos) op KPN dat ze iets stukmaken en het daarna niet willen/kunnen fiksen. 

Is er iets wat ik kan doenom het proces te versnellen? Kan ik iemand bellen/mailen?

Alvast bedankt. 

 

 

Hoi @eaw_nl  Helemaal eens! Toeval wil dat er vandaag een doorbraak is geweest. 

. Vandaag is jouw firmware teruggezet naar de vorige versie. Kun jij dit voor mij controleren. En nog belangrijker: Werkt je vpn nu weer?

 

(bij het doormeten van jou lijn, zie ik aan mijn kant dat je succesvol bent teruggezet naar de oudere firmware. Ik ben nu heel benieuwd of jij weer een VPN verbinding kan opzetten. )

Beste @Erwin_ , 

Fijn dat er nu wat gebeurd is!

 

Ik heb nu inderdaad een andere firmwareversie: V1.01.00T03.4 ipv V1.01.00T03.7.

Maar helaas doet de VPN verbinding het nog niet. :-(

 

De VPN verbinding doet het wel via bijvoorbeeld mijn hotspot op mijn mobiele telefoon. Ook op een andere locatie werkt het wel via dezelfde netwerkadapter (met netwerkkabel). Dus aan mijn Windows instellingen ligt het ook niet denk ik dan. 

 

Is dit dezelfde firmwareversie die ik enkele weken geleden had?

Zijn er nog instellingen op de Experiabox van belang voor een uitgaande VPN verbinding?

Wil er misschien iemand meekijken wat er gebeurt als ik de VPN verbinding maak?

 

Bedankt voor je hulp, 

Edgar Walther