De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG hier heb ik zo snel nog niks bekend over.

Op mijn LG's kan ik inderdaad ook geen opnames bekijken van b.v. BBC First. Ze staan er wel maar zijn niet af te spelen. Gelukkig hebben we de ontvangers nog :thinking: ​​​​​​. 

Reputatie 7

Nice! Leuk te lezen dat er nu een Android app is bij kpn! En ja, ik kom ergens in Mei 2022 terug,... Na gedoe bij T-Mobile waar ik niet verder kwam over gegaan naar Ziggo, echter hebben die prutsers al 2,5 maand er een enorme administratieve puinhoop van gemaakt dat ik nog altijd niet de juiste abbo prijs betaal, maar na 1000 uur bellen, 100 incapabele werknemers die mij niet willen begrijpen,... en 6 cases verder, lijkt er toch een oplossing te zijn, daar ik vanmorgen toch nog eens een slim persoon sprak. Die ook systemen en abonnementsvormen kan lezen. Maar we geven nog geen feestje,... 

Baal alleen van onze infra,.. Die koperkabel blijft broddelwerk, en de coax is ook niet meer wat het ooit was, en oplossen kunnen ze het niet. Iets met onverklaarbare uitvallen. We gaan hopen dat er ooit maar eens glasvezel komt :yum:

Ga weer Lekker meelezen hier :sunglasses:

Reputatie 2
Badge

Leuk voor de Android gebruikers. Maar wat gebeurt er voor de Apple-TV gebruikers?

Reputatie 7

Leuk voor de Android gebruikers. Maar wat gebeurt er voor de Apple-TV gebruikers?

Voorlopig nog niets of laat ik het anders zeggen, er zijn mij nog geen plannen bekend voor een app op Apple TV.

De vraag is waardoor dat komt.

Is het het relatief zeer beperkte aantal Apple TV's in Nederland, zijn het de voorwaarden die Apple stelt aan zo'n app, is het KPN die zegt dat het te doen is om televisie kijken zonder kastje i.p.v. via een ander kastje of is de business case gewoon niet sluitend te krijgen voor Apple TV?

Reputatie 2
Badge

Leuk antwoord hoor wjb maar waarom heeft T-mobile wel zo'n app in Apple TV?

Wellicht omdat T-Mobile geen Nederlands bedrijf is en wereldwijd een grotere afzetmarkt heeft waarvoor het misschien wel lonend is. 

Reputatie 3
Badge +1

Het valt ons op de uitzending van zomergasten die we hebben opgenomen afgelopen zondag niet bij opgeslagen in de KPN TV Android app te zien is. De synchronisatie tussen beeld en geluid is soms nog vreemd. Met name bij RTL Z en bij de BBC zenders is de synchronisatie niet helemaal goed.

Wat we in het menu van de Android TV app missen is een meer intuïtieve touch als het gaat over de zenders die we het meest bekijken. Het zou fijn zijn als de zender logo’s (die bolletjes in het hoofdmenu) gerangschikt worden naar je kijkgedrag. Nu moeten wij als we naar de BBC of CNN willen al die zenderlogo’s langs. Dat is irritant in het gebruik. Het zou mooi zijn wanneer deze automatisch worden gerangschikt naar kijkgedrag. 

 

De beeldkwaliteit kan beter maar we snappen ook dat aan deze TV apps nog gesleuteld wordt. Overall wel een hele gave extra deze Android TV app. Waarvoor dank ! 
 

👋🏻☀️

Reputatie 7

De beeldkwaliteit kan beter maar we snappen ook dat aan deze TV apps nog gesleuteld wordt. 

Ik denk dat er bewust gekozen is voor een lagere beeldkwaliteit zodat het ontmoedigd wordt de app op de primaire televisie te gebruiken. Dit heeft alles te maken met netwerkbelasting. Door er voor te zorgen dat de meeste abonnees gewoon een TV ontvanger blijven gebruiken en in de wetenschap dat nog altijd meer dan 80% van de tijd live televisie gekeken wordt, wordt hiermee heel veel bespaard op de belasting van het netwerk. Realiseer je dat de app gebruik maakt van unicasts waarbij voor elke televisie een aparte TV stream actief is terwijl bij live televisie kijken multicasts gebruikt worden waarbij maar één TV stream actief is om alle op die zender afgestemde televisie te voorzien. En kijk dan een naar de belasting van de wijkcentrale of nog hoger in het netwerk waar één multicast dan dus duizenden televisie bedient.

Wat mij betreft nogal teleurstellend dat er geen Apple TV app van KPN iTV is. Onlangs overgestapt naar KPN van Ziggo, maar zowel de stabiliteit van het internet (vanwege storingsgevoelige experiabox en het ontbreken van bridge modus) als het ontbreken van een Apple TV app betekenen dat ik zodra mogelijk weer naar Ziggo zal gaan. Jammer, want ik keek al een tijd naar glasvezel uit.


Als een beta test voor de Apple TV app is dan zou ik daar overigens graag aan deelnemen. Ik kan niet wachten om alleen nog maar de Apple TV te kunnen gebruiken.

Reputatie 7

...maar zowel de stabiliteit van het internet (vanwege storingsgevoelige experiabox en het ontbreken van bridge modus) als het ontbreken van een Apple TV app betekenen dat ik zodra mogelijk weer naar Ziggo zal gaan...

Waarom gebruik je dan niet een andere router.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Ik snap overigens ook echt niet hoe mensen genoegen kunnen nemen met de 720p streams die Ziggo biedt bij live en replay TV via de apps. Je gaat toch niet zo enorm inboeten op beeldkwaliteit, puur en alleen om via een Apple TV te kunnen kijken?

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb sinds gisteren de Google TV chromecast. Daar werkt de app veel beter op dan op mijn philips androidtv. Geen haperingen en voor de slaapkamer best beeld.

Reputatie 7

... en voor de slaapkamer best beeld.

Een heel belangrijke uitspraak.

Reputatie 5
Badge +5

... en voor de slaapkamer best beeld.

Een heel belangrijke uitspraak.

Ach ieder voor zich. Als men te vreden is om de app in de huiskamer te gebruiken en geen decoder. Lekker doen hoor. 

Reputatie 3
Badge +1

Even een update over ons gebruik en ervaringen met de KPN ITV Android app. Vandaag hebben we ivm de Olympics in Tokio de app de hele dag gebruikt. Geschakeld tussen NPO 1 en Eurosport. Dat ging goed tot ongeveer 16:30. Toen zapte ik met de afstandsbediening door een aantal zenders heen en merkte ik dat het geluid van 2 zenders door elkaar heen bleef spelen. Ik kreeg dat niet meer gecorrigeerd. Wat ik ook deed, ik bleef het geluid van twee zenders door elkaar horen. Zappen terug naar een andere zender lukte niet, en zelfs de KPN Android ITV app afsluiten hielp vreemd genoeg niet. Toen ik de app hard afsloot bleef ik het geluid van 2 zenders door elkaar horen. Alleen de TV uitzetten en weer aanzetten zorgde er voor dat dit probleem verdween. Geen idee hoe dit kan. We hebben een Sony Bravia Android TV uit 2019 die bekabeld is aangesloten op de KPN Experiabox 12 (glasvezel 1 GBit/S). Het geluid van onze televisie komt uit het scherm / de TV zelf. 
 

Wat we missen bij het terugspoelen van beeld is een klein schermpje met behulp waarvan je kunt zien tot hoever je terugspoelt. Nu moet je blind terugspoelen en vaak spoel je dan te ver of niet ver genoeg terug. 
 

Een geweldige smart TV app is het trouwens waar nog driftig aan gesleuteld en mee geëxperimenteerd wordt begrijpen we. Hopelijk voegt onze feedback weer iets bruikbaars toe. 
 

 

Een paar technische aspecten die ik niet in een overzicht beantwoord kan vinden:

  • Ondersteund de KPN Smart TV app tegenwoordig ook HD Glas kanalen?
  • Neemt KPN Smart TV app een deel van je bandbreedte in als je kijkt, of is het net zoals de ontvanger dat geen deel claimt?
  • Waarom moet de KPN Smart TV app zich binnen het netwerk van de abonnee bevinden, terwijl dat niet het geval is met de iTV app?
  • Op een adres kunnen maar een beperkt aantal STBs tegelijkertijd draaien. Idem kan je via een TV abonnement maar een beperkt aantal iTV apps tegelijkertijd draaien. Wordt de Smart TV app gezien als een STB, of iTV app?

Corrigeer als dit outdated is, maar het lijkt erop dat met de huidige implementatie de Smart TV app de immobiliteit heeft van een STB(gebonden aan het netwerk van abonnee), en de beperkte beeldkwaliteit heeft van de iTV app.

 

Ideaal zou zijn als de app exact wordt gezien als een fysieke STB door het KPN netwerk (dus dat het niet van je internet bandbreedte af gaat), en de app zich ook gedraagt als een STB (zelfde glas beeldkwaliteit, zelfde interface).

Dat effectief de app een virtuele STB zou kunnen zijn. Super handig als je een TV in verschillende ruimtes hebt, maar het niet praktisch is om op elk display een fysieke STB op aan te sluiten.

Bijkomend effect is dat je vervolgens alleen maar de afstandsbediening van je TV nodig hebt. :)

 
Reputatie 7

Een paar technische aspecten die ik niet in een overzicht beantwoord kan vinden:

  • Ondersteund de KPN Smart TV app tegenwoordig ook HD Glas kanalen? Nee
  • Neemt KPN Smart TV app een deel van je bandbreedte in als je kijkt, of is het net zoals de ontvanger dat geen deel claimt? Dat neemt een deel van jouw bandbreedte.
  • Waarom moet de KPN Smart TV app zich binnen het netwerk van de abonnee bevinden, terwijl dat niet het geval is met de iTV app? Omdat KPN geen rechten heeft die app buitenhuis te gebruiken. Het zou ook wat worden, de buren zeggen hun abonnement op.en kijken via jouw app.
  • Op een adres kunnen maar een beperkt aantal STBs tegelijkertijd draaien. Idem kan je via een TV abonnement maar een beperkt aantal iTV apps tegelijkertijd draaien. Wordt de Smart TV app gezien als een STB, of iTV app? Ook de app is beperkt in aantal TV's waarop deze tegelijkertijd axtief kan zijn.

 

Reputatie 7
Badge +20

Even een update over ons gebruik en ervaringen met de KPN ITV Android app. Vandaag hebben we ivm de Olympics in Tokio de app de hele dag gebruikt. Geschakeld tussen NPO 1 en Eurosport. Dat ging goed tot ongeveer 16:30. Toen zapte ik met de afstandsbediening door een aantal zenders heen en merkte ik dat het geluid van 2 zenders door elkaar heen bleef spelen. Ik kreeg dat niet meer gecorrigeerd. Wat ik ook deed, ik bleef het geluid van twee zenders door elkaar horen. Zappen terug naar een andere zender lukte niet, en zelfs de KPN Android ITV app afsluiten hielp vreemd genoeg niet. Toen ik de app hard afsloot bleef ik het geluid van 2 zenders door elkaar horen. Alleen de TV uitzetten en weer aanzetten zorgde er voor dat dit probleem verdween. Geen idee hoe dit kan. We hebben een Sony Bravia Android TV uit 2019 die bekabeld is aangesloten op de KPN Experiabox 12 (glasvezel 1 GBit/S). Het geluid van onze televisie komt uit het scherm / de TV zelf. 
 

Wat we missen bij het terugspoelen van beeld is een klein schermpje met behulp waarvan je kunt zien tot hoever je terugspoelt. Nu moet je blind terugspoelen en vaak spoel je dan te ver of niet ver genoeg terug. 
 

Een geweldige smart TV app is het trouwens waar nog driftig aan gesleuteld en mee geëxperimenteerd wordt begrijpen we. Hopelijk voegt onze feedback weer iets bruikbaars toe. 
 

 

Jammer van die rare verstoring met het dubbele geluid, maar fijn om te horen dat jullie verder tevreden zijn met de app!

De suggestie over het kleine schermpje bij terugspoelen, zal ik even doorspelen naar de iTV mensen :slight_smile:

 

Reputatie 7
Badge +22

Wat we missen bij het terugspoelen van beeld is een klein schermpje met behulp waarvan je kunt zien tot hoever je terugspoelt. Nu moet je blind terugspoelen en vaak spoel je dan te ver of niet ver genoeg terug. 

Dit vind ik een hele goede suggestie van @HansBakker, ik hoop dat dit op een prioriteitslijstje komt te staan: 

De suggestie over het kleine schermpje bij terugspoelen, zal ik even doorspelen naar de iTV mensen :slight_smile:

 

Ik helemaal voor @Maja_, deze functie zou een uitkomst zijn.

Reputatie 3
Badge +1

Weer even een update uit Arnhem over onze ervaringen met het gebruik van de KPN Android TV app. Wij hebben onze Sony Bravia uit 2019 bekabeld aangesloten op glasvezel (1 Gbit/s op de KPN Box 12). Het probleem waar we tegen aan blijven lopen is dat wanneer we de app lang gebruiken (zoals nu met de Olympische spelen) en we hem lang op 1 bepaalde zender laten staan (NOS / NPO1 of Eurosport) het geluid blijft hangen en door een andere zender heen gaat spelen. gisteren zapten we via de afstandsbediening met de kanalentoets door naar de BBC1 en toen bleven we het geluid van NPO1 (NOS) door het geluid van BBC1 heen horen. Op volle sterkte ook dus echt irritant. Wat ik zelf geprobeerd heb om dit probleem op te lossen is de back toets gebruiken en terugschakelen (vooruit en terug). Dat loste niks op. Je gaat dan wel naar ander beeld /zender maar de geluiden van NPO1 en BBC1 blijf je door elkaar heen horen. Het enigste dat helpt is de TV uitzetten en weer aanzetten. Zelfs de app afsluiten helpt niet. Heel apart. Wij hebben geen externe geluidsinstallatie aangesloten op onze TV. Al het geluid van onze TV komt uit het scherm zelf. Verder blijft een geweldige app moet ik zeggen. Heel blij mee.

Reputatie 7
Badge +22

@HansBakker heb je de app eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Zou je dan nog eens willen kijken of dat het probleem oplost? Of had je dat al een keer gedaan?

Gisteren deze beta versie geïnstalleerd op onze TV en we moeten nog even wennen tov losse decoder van KPN. Ik heb niet alle reacties gelezen, dus het kan zijn dat ik dubbele dingen zeg. Mijn opmerkingen over deze app:

  1. Ik mis een functie om met beeld door te kunnen spoelen / terug te kunnen spoelen van mijn opnames. Nu moet je dat blind doen;
  2. Je kunt niet meerdere opnames tegelijk verwijderen uit mijn opnames;
  3. De tegels in bijv 'Nu op TV' zijn te groot. Een keuze om er een lijst van te kunnen maken zou een mooie optie zijn. Ik vind de tegels onoverzichtelijk.

Installatie op een Philips 43PUS8505/12 (4K UHD LED Android TV)

Reputatie 7

Gisteren deze beta versie geïnstalleerd op onze TV en we moeten nog even wennen tov losse decoder van KPN.

Waarom ben je de app gaan gebruiken i.p.v. de TV ontvanger?

Gisteren deze beta versie geïnstalleerd op onze TV en we moeten nog even wennen tov losse decoder van KPN.

Waarom ben je de app gaan gebruiken i.p.v. de TV ontvanger?


misschien dat de app op de Android tv best goed werkt

ik draai deze op een nvidia shield pro op een oude lg 55 inch tv en werkt best goed

maar de functies kunnen iets beter maar ja het is nog een beta versie

 

Reputatie 7

maar de functies kunnen iets beter maar ja het is nog een beta versie

Verwacht niet dat er nog veel zal veranderen omdat dit nog een beta versie is.

Bij KPN is een beta versie normaliter ongeveer gelijk aan de uiteindelijke versie.

Maar zeg nu zelf, doet die versie je dan echt geen pijn aan de ogen?

Je hebt notabene een glasvezelabonnement en daarmee de HD-"Glas" zenders. Dan ga je toch jouw ogen niet pijnigen door naar lage kwaliteit HD te kijken.

Sorry hoor, maar ik soms snap ik echt niet meer waarom mensen bepaalde keuzen maken.

Reageer