Beantwoord

Welke 4K tv-ontvanger is het meest geschikt?

  • 19 March 2020
  • 32 reacties
  • 2142 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Welke Experiabox is het best geschikt om de 4K zenders door te geven? 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door wjb 19 March 2020, 20:45

Bekijk origineel

32 reacties

Ze zijn allemaal even geschikt. De Experiabox wat een gecombineerde modem/router is heeft daar niks mee van doen.

Het gaat om de TV ontvanger die moet de nodige hard en software bevatten.

Reputatie 5
Badge +3

Ik begrijp zojuist van KPN dat er meer klachten zijn over fletsere kleuren bij de 4K ontvanger.

Er komt zo snel mogelijk een software-update verneem ik van de klantenservice.

Nou, duimen dat ze dat dan ook doen....

Reputatie 7

Je bedoelt waarschijnlijk niet de Experia Box maar de tV ontvanger.

Er zijn twee 4K Ultra-HD ontvangers, de ZTE ZXV8001 en de Arris VIP5202.

De ZTE ZXV8001 wordt niet meer geleverd bij nieuwe abonnees dus blijft als beste 4K Ultra-HD ontvanger de VIP5202 over.

Reputatie 5
Badge +3

Ja, klopt. Ik heb twee Arris 4K ontvangers. Hiervoor is dus kennelijk een software update in de maak…...

Reputatie 6
Badge +8

Ja, klopt. Ik heb twee Arris 4K ontvangers. Hiervoor is dus kennelijk een software update in de maak…...

Klopt.

met de laatste update heeft KPN HDR geforceerd op alle zenders waardoor de kleuren en het contrast niet meer correct zijn. Er wordt gewerkt aan een nieuwe firmware voor de Arris waar mensen zelf deze functie aan/uit kunnen zetten. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe menu sctructuur.

Helaas is de ontwikkeling wel wat vertraagd met het hele Corona verhaal, dus wanneer deze nieuwe firmware gaat komen is nog niet bekend. 

Daarnaast, afhankelijk van uw TV heeft u zelfs wellicht helemaal geen last van de fletse kleuren. Als dit wel het geval is, kan KPN op verzoek altijd nog de oude firmware op uw Arris zetten.

Reputatie 5
Badge +3

Dankjewel voor je uitvoerige tekst en uitleg! 

Reputatie 5
Badge +3

Het is en blijft toch wel apart dat je een dergelijk antwoord van KPN niet te horen krijgt.
 

Sterker nog, je krijgt net zo veel verschillende antwoorden als dat je klantenservice medewerkers aan de lijn krijgt.

En nog sterker: ze herkennen het probleem niet eens.

Tijdens een laatste chat werd beaamd dat er meerdere klanten zijn met dezelfde klachten.

Dus KPN, u heeft mij zo ver gekregen dat ik over ben gestapt op 4K, dus werk aan de winkel om deze klachten te verhelpen. 

Reputatie 6
Badge +8

Het probleem is dat veel bedrijven liever de hun gebruikers in het ongewisse houden dan hun fouten toe te geven. Het HDR debacle is op verschillende websites met de grond gelijk gemaakt. De oplossing die ze aanboden was dat mensen thuis maar hun TV op een andere manier moesten in gaan stellen om de blunder van KPN te verhullen. Op nog geen enkel moment heeft KPN toe willen geven dat ze een fout gemaakt hebben.

E.e.a. zal te maken hebben met marketing, management, etc… en dat kom je bij meer bedrijven tegen helaas….

Ik zou er maar niet op rekenen dat ze e.e.a. snel op gaan lossen: Ze hebben alle informatie over de komende firmware updates van de website verwijderd i.v.m. het Corona verhaal.

Reputatie 5
Badge +3

Maar eat dan te denken over onderstaande?????
 

KPN wil forceren hdr-weergave op televisies ongedaan maken

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Feedback • 04-03-2020 15:1681

KPN gaat klanten helpen om klachten over het forceren van een hdr-modus in hun tv weg te nemen. De provider zegt dat het in de Arris VIP5202-ontvanger eventueel de software terug gaat zetten naar een eerdere versie. Ook lijkt er nieuwe software te komen waarin hdr optioneel wordt.

Een woordvoerder van het bedrijf laat het volgende aan Tweakers weten. "We hebben goed gekeken en geluisterd naar de klachten over de laatste firmware-update en de hdr-instelling daarin. Er blijkt in bepaalde gevallen een negatief effect op de kleurinstellingen van bepaalde televisies op te treden. Wij gaan klanten die zich via het forum melden, individueel helpen en de software eventueel terugzetten naar de oude versie."

Inmiddels schrijft een moderator op het KPN-forum dat klanten een persoonlijke melding kunnen maken als ze de oude software terug willen hebben. KPN heeft dan enkele gegevens nodig. Als die zijn ingediend, 'zal het account in een speciale softwaregroep worden geplaatst'. Dat gebeurt binnen 48 uur. Vervolgens zal de tv-ontvanger binnen een 's nachts geopende 'servicewindow' de oude software downloaden, al dan niet na een herstart.

Ook geeft de woordvoerder aan dat er nieuwe software zal worden ontwikkeld, getest en uitgebracht om de problemen weg te nemen. In die nieuwe software 'zal de hdr-instelling door de klant zelf kunnen worden ingesteld'. Het optioneel kunnen maken van de hdr-inschakeling lijkt zich nu toe te spitsen op de situatie waarin de Arris-ontvanger wordt gebruikt in combinatie met televisies van een specifieke tv-producent, maar daar kon het bedrijf nog niet meer informatie over geven.

KPN lijkt hiermee alsnog tegemoet te komen aan de klachten van nogal wat klanten, nadat het bedrijf eerder aangaf het forceren van hdr in de tv-ontvanger niet terug te draaien. Die klachten ontstonden een week geleden, nadat de provider voor een specifieke 4k-tv-ontvanger, de Arris VIP5202, een update uitbracht. Daarmee worden standaard alle zenders als hdr doorgegeven aan televisies die hdr ondersteunen, terwijl het nog altijd om sdr-content gaat. Vermoedelijk is hierbij sprake van sdr dat in een hdr-container wordt gestopt. Als gevolg hiervan schakelen hdr-televisies hun hdr-modi in, wat gelet op de klachten tot een verslechtering van de beeldkwaliteit leidt.

Reputatie 3
Badge +4

Hi @ruudforsthovel ! Sorry voor de late reactie, het is nogal druk waardoor het soms wat langer duurt voor ik een topic zie. Gelukkig hebben wjb en ​​​​​TFHFony al duidelijke antwoorden gegeven! Mocht je de beeldkwaliteit niet naar tevredenheid krijgen, laat dit me dan even weten. In dat geval kan ik voor je aanvragen dat je weer de oude softwareversie krijgt. 

Op nog geen enkel moment heeft KPN toe willen geven dat ze een fout gemaakt hebben.

E.e.a. zal te maken hebben met marketing, management, etc… en dat kom je bij meer bedrijven tegen helaas….

Dat lijkt inderdaad wel de bedrijfscultuur bij KPN. Een warrig verhaal ophangen om de gemaakte fouten te verhullen.

Wat maakt het uit? Geef gewoon eerlijk toe dat je fout zit/ zat, iedereen kan fouten maken!

Maar daar schijnt door KPN (en bij veel andere bedrijven) anders tegenaan gekeken te worden.

Reputatie 5
Badge +3

Beste Robyn, bedankt voor je reactie.


Voordat ik besluit een verzoek tot het omzetten van de software op mijn beide Artis VIO5202 wil ik eerst van jou weten welke consequenties deze aanpassing heeft voor mijn abonnement.

Ik ben redelijk op het verkeerde been gezet door de diverse, soms tegenstrijdige adviezen van de klantenservice van KPN. Ook het wijzen naar mijn Samsung TV als oorzaak van de verminderde beeldkwaliteit vind ik geen pas geven.

Zeker nu in het artikel van Tweakers  duidelijk wordt dat er wel degelijk een structureel probleem is aangetroffen in de software van de tv-ontvanger na een update en KPN dus kennelijk werkt naar een oplossing op termijn.

Als ik besluit om de software te resetten:

 - behoud ik de zogenaamde glas-zenders?
 - kan ik dan nog altijd in 4K beeldkwaliteit televisie kijken? 
- behoud ik de 4K kanalen van KPN?

 -als er straks een firmware-update verschijnt verkrijg ik die dan ook automatisch?

Ik zie je reactie graag tegemoet op basis waarvan ik de knoop doorhak om de oude softwareversie aan te vragen.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +8

Beste Robyn, bedankt voor je reactie.


Voordat ik besluit een verzoek tot het omzetten van de software op mijn beide Artis VIO5202 wil ik eerst van jou weten welke consequenties deze aanpassing heeft voor mijn abonnement.

Ik ben redelijk op het verkeerde been gezet door de diverse, soms tegenstrijdige adviezen van de klantenservice van KPN. Ook het wijzen naar mijn Samsung TV als oorzaak van de verminderde beeldkwaliteit vind ik geen pas geven.

Zeker nu in het artikel van Tweakers  duidelijk wordt dat er wel degelijk een structureel probleem is aangetroffen in de software van de tv-ontvanger na een update en KPN dus kennelijk werkt naar een oplossing op termijn.

Als ik besluit om de software te resetten:

 - behoud ik de zogenaamde glas-zenders?
 - kan ik dan nog altijd in 4K beeldkwaliteit televisie kijken? 
- behoud ik de 4K kanalen van KPN?

 -als er straks een firmware-update verschijnt verkrijg ik die dan ook automatisch?

Ik zie je reactie graag tegemoet op basis waarvan ik de knoop doorhak om de oude softwareversie aan te vragen.

 

 

 

 

Ik heb deze “downgrade” van de VIP5202 al gehad en JA… je behoudt je glas zenders, je kan nog steeds in 4K kijken en je behoudt ook de 3 4K kanalen.

In een volgende firmware komt een functie om HDR forceren aan & uit te zetten en die update krijgen we allemaal. Vanaf dat moment zullen wij weer dezelfde firmware hebben als de normale gebruikers.

Mijn advies is: Laat die downgrade maar uitvoeren.

Reputatie 5
Badge +3

Dank voor je advies. Ennnnn, niet onbelangrijk, is je beeldkwaliteit ook weer zoals het hoort? Scherp en kwalitatief goede kleuren? 

Reputatie 6
Badge +8

Dank voor je advies. Ennnnn, niet onbelangrijk, is je beeldkwaliteit ook weer zoals het hoort? Scherp en kwalitatief goede kleuren? 

Ja, alles is sindsdien weer prima in orde hier qua beeldkwaliteit, zowel op de HDR als de niet-HDR zenders.

Reputatie 5
Badge +3

Dan ga ik morgen een aanvraag doen voor een downgrade. Dankjewel!

Reputatie 6
Badge +8

Dan ga ik morgen een aanvraag doen voor een downgrade. Dankjewel!

Mooi, succes en als het goed is binnenkort weer genieten van een goede beeldkwaliteit.

Reputatie 3
Badge +4

@ruudforsthovel Precies zoals TFHFony aangeeft, zo zit het. Ontzettend handig zo'n ervaringsdeskundige! 😄

Reputatie 5
Badge +3

Robyn, daar  vertrouw ik dan op. Ik heb vandaag via een prive-mail aan een zekere Peter het verzoek tot een downgrade gedaan. Gegevens verstrekt aan hem om dat te regelen. Ik zie het met belangstelling tegemoet. 

Reputatie 3
Badge +4

@ruudforsthovel Ik hoor net dat jouw gegevens doorgezet zijn. De komende nacht wordt de software automatisch op jouw ontvanger gezet. Mocht het op de een of andere manier niet doorkomen dan kun je morgen aan het einde van de dag de tv-ontvanger 2 minuten stroomloos maken. Daarna sluit je het weer aan en dan moet het helemaal goed zijn!

 

Reputatie 5
Badge +3

Dag Robyn, ik zie het tegemoet. Ik ga er van uit dat dit voor beide tv-ontvangers geldt. 
 

Dank voor je bericht.

Reputatie 5
Badge +3

Vannacht heeft KPN de “oude” software opnieuw geinstalleerd op mijn Arris VIP5202 n.a.v. mijn klachten dat ik na aanschaf van deze TV-ontvanger fletse kleuren had, onnatuurlijk rood en niet altijd even scherp.

Dit probleem is nu verholpen.  Bedankt Peter en Robyn. 

Ik wacht nu met belangstelling de update af waarbij het probleem, die is ontstaan bij het door KPN forceren van de HDR-weergave, is opgelost.

Reputatie 3
Badge +4

@ruudforsthovel Super om te horen dat de oude software geïnstalleerd is en alle problemen verholpen zijn! Graag gedaan en ik wacht met je mee op de update :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +3

Dag Robyn,

Leek vanmorgen alles ok met het downloaden van de oude software naar mijn Arris VIP5202, vanmiddag kreeg ik een bericht op mijn TV dat er nieuwe software gedownload ging worden.

Nu zit ik dus weer met hetzelfde probleem.

Is het mogelijk mij opnieuw te voorzien van de oude software?
Ik heb de benodigde gegevens opnieuw verstrekt aan Paul.

Hartelijke groet,

 

Ruud

Reputatie 3
Badge +4

Hey @ruudforsthovel ! Wat rot dat het weer ongedaan gemaakt is. Dat hoort normaal niet te gebeuren. Is er een herstart of reset van de tv-ontvanger geweest? Of misschien een andere aanleiding die dit in gang had kunnen zetten? Goed dat je vast de gegevens naar Paul gestuurd hebt. Zodra ik er meer over hoor laat ik het jou ook horen! 

Reageer