Beantwoord

Back-up internet met een 4G dongel? (KPN Box 12)

  • 18 March 2023
  • 30 reacties
  • 1019 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Kan ik een 4G/5G dongel gebruiken in mijn KPN Box 12 als back-up?

 

En hoe werkt dit? Moet je instellingen wijzigen of moet de dongel er in als internet uitgevallen is?

Of kan deze dongel er standaard inzitten en schakelt hij automatisch over?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door jjwonline 2 April 2023, 17:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Hallo @jjwonline dat zou kunnen, maar dat kan goedkoper als je een mobiel hebt, die je dan als hotspot aansluit op je modem.

 

Reputatie 1
Badge

Oke bedankt @JanD , en dan via de USB poort aansluiten?

Reputatie 7

Hoe vaak ligt jouw Internet plat?

Reputatie 1
Badge

@wjb goeie vraag :-)

 

Helaas laatste tijd af en toe iets vaker, wel korte periodes hoor...

Oke bedankt @JanD , en dan via de USB poort aansluiten?

Inderdaad @jjwonline of stand-alone.

 

Reputatie 7

@wjb goeie vraag :-)

 

Helaas laatste tijd af en toe iets vaker, wel korte periodes hoor...

Dan zou mijns inziens daar aandacht aan besteed moeten worden want dat is uiteraard niet de bedoeling.

Wat voor een aansluiting heb je, VDSL of glas en als glas is dat dan GoF of XGS-PON?

Reputatie 1
Badge

@wjb we hebben glasvezel met een NT aansluiting waar een UTP kabel uit komt.

Geen idee of dat GoF of XGS-PON is?

Zat trouwens wat instellingen te wijzigen ivm de IPV6 en ons ORBI systeem, daar zag ik ook instellingen voor een back-up staan 👍🏻

Reputatie 7

Wat voor een "glasvezelkastje" heb je?

Plaats anders eens een.foto.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @jjwonline, welkom hier. 

Los van de vraag over de dongel lees ik dit: 

Hoe vaak ligt jouw Internet plat?

@wjb goeie vraag :-)

Helaas laatste tijd af en toe iets vaker, wel korte periodes hoor...

Het lijkt me goed dat we daar eerst naar kijken. Wat gebeurt er precies? Gaat dan alles plat? Los van je interne netwerk. 

Ik hoor graag van je. 

Reputatie 1
Badge

@wjb 

Let niet op de rechter NT, die is ooit geplaatst door een monteur, maar een volgende monteur zei weer dat die helemaal niet kan werken aan de rechter kant

Reputatie 1
Badge

@Alex_P ging een paar weken terug om enkele onderbrekingen.

Na reset van de modem werkte het weer, alleen moet ik m’n ORBI ook resetten om weer verbinding te krijgen.

 

Laatst weken gaat het wel goed hoor!

 

Was alleen benieuwd of dat met zo’n dongel goed werkt. Als ik niet thuis ben kan ik die reset niet uitvoeren en kan ik m’n “slimme” huis niet benaderen op afstand

Reputatie 7

Zou jij bij de volgende onderbreking de NTU eens even kort van stroom af kunnen halen. Doe daarbij niets met jouw "modem" en de ORBI. Wordt de verbinding dan ook hersteld?

Reputatie 1
Badge

@wjb vandaag is het “internet” weer uitgevallen.

Toen ik thuis kwam leek het KPN modem (KPN Box 12) wel online te zijn, WiFi staat daarop uit overigens. De ORBI was paars.

Ik heb op jou advies alleen de stekker uit de NTU getrokken en er weer in gedaan. Zowel het modem als de ORBI kwamen daarna weer online.

Wat mij dan nu alleen niet duidelijk is is het modem ook daadwerkelijk offline is geweest of dat er problemen zijn met de ORBI of de verbinden tussen het modem en de ORBI.

Reputatie 7

Ik heb het vermoeden dat de oorzaak toch echt in de NTU zit en dat die eigenlijk vervangen zou moeten worden.

@Alex_P, Zie jij onderbrekingen in de verbinding van @jjwonline?

Reputatie 7
Badge +24

Hi. Ik zie geen verbrekende verbindingen in de lijn zelf. Ik zie wel op 18 maart 2x een verbroken verbinding, en op 22 maart 1x. Dit zijn echter door de gebruiker/klant zelf gedaan. 

@jjwonline, je geeft aan dat je je modem hebt gereset, hoe heb je dit gedaan? Alleen stroomloos gemaakt of daadwerkelijk terug naar fabrieksinstellingen? 

Reputatie 1
Badge

@Alex_P vandaag, 22 maart, heb ik de NTU stroomloos gemaakt vanwege een uitgevallen internetverbinding. Met het modem heb ik niks gedaan op aanraden van @wjb .

Op 18 maart kan ik me niet herinneren dat er een onderbreking is geweest of dat ik die zelf heb gedaan??? 
 

Normaal als ik een reset uitvoer dan maak ik het modem stroomloos. Ik zet hem niet terug naar de fabrieksinstellingen.

Reputatie 1
Badge

@wjb en @Alex_P dit zou dus voor vandaag in ieder geval betekenen dat er geen problemen waren met de internetverbinding maar met de ORBI?

Ik had eerder twee Super WiFi punten van KPN, daar viel de verbinding ook regelmatig weg met het modem. Toen heb ik ze verkocht en mijn ORBI systeem weer aangesloten.

Reputatie 7

@wjb en @Alex_P dit zou dus voor vandaag in ieder geval betekenen dat er geen problemen waren met de internetverbinding maar met de ORBI?

Daar lijk het dan inderdaad wel op.

Reputatie 1
Badge

@wjb kan ik mijn ORBI ook rechtstreeks op de NTU aansluiten? Zonder tussenkomst van het modem.

Ik heb alleen internet van KPN, geen tv en telefoon 

Reputatie 7

@wjb kan ik mijn ORBI ook rechtstreeks op de NTU aansluiten? Zonder tussenkomst van het modem.

Ik heb alleen internet van KPN, geen tv en telefoon 

Waarschijnlijk wel.

Welke Orbi heb je?

Reputatie 1
Badge

@wjb een RBR350 

Reputatie 7

Zo te zien kan je met de Orbi prima een PPPoE verbinding opzetten.

Wat die Orbi echter niet lijkt te ondersteunen zijn vlans aan de WAN zijde en de PPPoE verbinding moet op vlan 6 opgezet worden.

Niet getreurd, dat is op te lossen door een switch tussen de Orbi en de NTU/ONT te plaatsen die het taggen/untagged van vlan 6 voor zijn rekening neemt. Zie het onderstaande bericht.

 

Conclusie: Ja, dat moet gaan werken maar je zult wel een switch die vlans ondersteunt (zoals bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2) aan moeten schaffen.

Reputatie 1
Badge

@wjb een Netgear GS105Ev2 heb ik nog wil liggen! 
Maar voor de rest heb ik er weinig kaas van gegeten haha…

Misschien ga ik het binnenkort eens proberen! Laat ik je weten, bedankt! 

Reputatie 1
Badge

@Alex_P kan je zien hoe laat die onderbrekingen waren op 18 maart? 
 

Probeer uit te zoeken wat dat nou precies is geweest?

 

@wjb Ik heb aan de ORBI geen instellingen veranderd en gewoon de UTP kabel vanuit de KPN Box aangesloten op de ORBI. Kan er een oorzaak zijn dat de verbinding op de ORBI wegvalt?

Reputatie 7

Ik heb aan de ORBI geen instellingen veranderd en gewoon de UTP kabel vanuit de KPN Box aangesloten op de ORBI. Kan er een oorzaak zijn dat de verbinding op de ORBI wegvalt?

Ook zonder dat de Orbi als DMZ Host ingesteld is zou die gewoon moeten werken. De reden om hem als DMZ Host in te stellen is dat het dan veel eenvoudiger is om services achter de Orbi vanaf Internet benaderbaar te maken.

Ik neem overigens wel aan dat jij de WAN poort van de Orbi op een LAN poort van de V12 aangesloten hebt.