Vraag

Eigen router | Asus AX3000

  • 6 December 2022
  • 10 reacties
  • 1220 keer bekeken

Hallo,

 

Ik wil graag een ASUS AX-3000 V2 Modem aansluiten op mijn KPN glasvezel.

Waarom? Omdat ik mijn modem wil vervangen waar ik meer grip op heb dan met de standaard modem van KPN (de V12 box) nu kan ik natuurlijk een FRITZ box halen, maar heb dan toch liever een eigen modem.
 

De router gaf zelf al aan toen ik hem aan had gesloten als ik KPN als ISP gebruik. Daar heb ik netjes op geklikt.

Na alles instellen gaf hij een fout melding aan. Hij kon geen verbinden krijgen omdat de DHCP instellingen niet goed staan.

Nu heb ik 2 opties:

  • option 60
  • option 61

Bij option 60 heb ik IPTV_RG in gevuld (heb dit gelezen van uit het topic van wjd

Wat ik bij option 61 moet invullen zou ik geen idee hebben. Heb rond lopen neuzen op allerlei websites en forums maar kan die niet vinden

Ik kom nu niet echt verder. Wat zou ik nog meer moeten nakijken of instellen?

 

Ik ben niet compleet een leek in dit soort dingen, maar helaas is dit iets te ver gegrepen en vraag ik graag hulp.

 

Jammer dat KPN geen ondersteuning geeft. Is natuurlijk begrijpelijk, omdat er X duizenden modellen zijn. 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hallo @Fam Gim KPN geeft wel degelijk een basis vorm van ondersteuning, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Reputatie 7
Badge +24

Er moet verbinding gemaakt worden via PPPoE. Waarbij u een gebruikersnaam en wachtwoord in zou moeten vullen. Wat u hier invult maakt niet uit. Maar er moet iets ingevuld worden. Bijvoorbeeld "kpn" en "kpn" is prima. Gebeurt dit? Aangezien u een foutmelding krijgt over DHCP vermoed ik dat er geen PPPoE gebruikt word.

Hallo @Fam Gim KPN geeft wel degelijk een basis vorm van ondersteuning, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Na goed lezen op de pagina heb ik inderdaad wat bestanden gevonden die handig zijn.

Ik ga ze even allemaal door lezen

 

Bedankt daar voor

Er moet verbinding gemaakt worden via PPPoE. Waarbij u een gebruikersnaam en wachtwoord in zou moeten vullen. Wat u hier invult maakt niet uit. Maar er moet iets ingevuld worden. Bijvoorbeeld "kpn" en "kpn" is prima. Gebeurt dit? Aangezien u een foutmelding krijgt over DHCP vermoed ik dat er geen PPPoE gebruikt word.


Volgens mij heb ik dat inderdaad niet ingesteld.

ik ga dit even na checken. Als ik nog steeds geen internet ontvang via de router dan zal ik dat even laten weten.

 

alvast bedankt voor de reactie 

Hey @Nick83,

 

Ik heb nu geen DHCP errors meer maar nu krijg ik te zien “internet niet verbonden” de kabel zit er in. Als ik de kabel er uit haal zegt die dat er geen kabel aangesloten is. 
 

dit zijn de huidige instellingen:

 

Reputatie 7
Badge +24

Ergens moet ook nog vlan 6 ingesteld worden. Maar daar zie ik geen instelling voor.

Reputatie 7
Badge +18

Als dat hetzelfde werkt als op een AX88U (en trouwens ook bij diverse andere Asus routers) dan zit die instelling onder IPTV, op een hele vreemde plek dus.

@Nick83 ik zou even een paar screenshots maken

 

 

@GeSp ik zal even kijken 

Reputatie 5

@Fam Gim Een nobel streven om een eigen router te gaan gebruiken, maar ben je ervan bewust dat niet iedere router geschikt is om volledig samen te werken met de infrastructuur van KPN.

Als je alleen maar internet wil hebben moet dit ook gaan met de Asus AX3000 V2 ,  IPTV is met deze V2 versie niet mogelijk , daar de Merlin firmware nog niet beschikbaar is. Meer informatie over het hoe en waarom kan je hier vinden in de nieuwe handleiding.

De default KPN setting onder de IPTV tab werkt naar mijn weten niet, dus selecteer daar manual en vul daar de gegevens in zoals ik in dit topic heb aangeven.

Tevens zet  in de WAN tab  “Enable VPN + DHCP connection” op No ! (tenzij je VPN-server gebruikt op de ASUS)

Daarmee moet je in ieder geval internet hebben.