Beantwoord

Eigen router Asus RT AX88U zonder IPTV

  • 5 March 2022
  • 63 reacties
  • 7570 keer bekeken

Hallo forumnaars,

Ik wil mijn eigen Asus RTAX88U router gebruiken zonder tussenkomst van de experiabox; dus van NT kastje (glasvezel) naar de Asus. Ik heb hierbij GEEN behoefte aan IPTV dus alleen puur internet.

Nu heb ik het forum al wel doorgebladerd, alleen krijg ik alleen maar informatie gevonden over instellingen waarbij IPTV wel ingesteld wordt. Kan iemand mij helpen wat ik moet instellen om mijn doel te bereiken?

icon

Beste antwoord door Radioman 5 March 2022, 11:59

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7

De PPPoE verbinding moet op vlan 6 opgezet worden en that's it.

Login voor PPPoE verbinding mag willekeurig waarden hebben, zolang er maar wat ingevuld is.

De PPPoE verbinding moet op vlan 6 opgezet worden en that's it.

Login voor PPPoE verbinding mag willekeurig waarden hebben, zolang er maar wat ingevuld is.

Even voor de goede orde: is Vlan6 hetzelfde als IPv6?

Reputatie 7

De PPPoE verbinding moet op vlan 6 opgezet worden en that's it.

Login voor PPPoE verbinding mag willekeurig waarden hebben, zolang er maar wat ingevuld is.

Even voor de goede orde: is Vlan6 hetzelfde als IPv6?

Nee.

 

Op de pagina LAN - IPTV kan je die vlan als het goed is instellen.

Reputatie 5

@Nihilimus Voor de AX88u betekend dit ( zover ik het juist heb) dat je de volgende settings moet aanpassen.

In de WAN tab, Internet Connection:

 Onder Basic config :

   - Wan connection type  :  PPPoE

   Onder Account settings : 

    - Username : internet

    - Password  : internet

    -  MTU        :  1500

    -  MRU        :  1500

 

En dan nog de Vlan6 configureren onder de LAN , IPTV:

     - Select ISP profile  : Manual Setting

     - Internet  VID        : 6

Alles opslaan natuurlijk en een reboot geven.

 

Reputatie 7

Het is heel onlogisch dat het vlan voor de Internet verbinding (WAN) op een scherm met als titel LAN - IPTV ingesteld moet worden maar ja, het is niet anders.

@Radioman top, ik ga het direct proberen. Moet ik hiernaast de kabel vanaf de NT in de WAN poort pluggen of moet dat in een van de 8 LAN poorten?

Momenteel zit de experia box in de wan-poort.

 

Reputatie 5

@Radioman top, ik ga het direct proberen. Moet ik hiernaast de kabel vanaf de NT in de WAN poort pluggen of moet dat in een van de 8 LAN poorten?

Momenteel zit de experia box in de wan-poort.

 

De ethernet kabel die vanaf de NT komt moet naar de WAN poort van de Asus!

Reputatie 7

Moet ik hiernaast de kabel vanaf de NT in de WAN poort pluggen of moet dat in een van de 8 LAN poorten?

Altijd in de WAN poort!!!

@Radioman je bent een topper. Het werkt!

Één opmerking: de MTU en MRU heb ik op 1492 moeten laten staan, want hoger ging niet.

Bedankt voor de supersnelle response.

Reputatie 5

@Nihilimus 

Goed om te lezen dat je het werkend hebt gekregen.

Als de ASUS firmware de waarde voor de MTU en MRU begrenst op 1492 dan is dat geen probleem. (Had die waarde namelijk overgenomen uit een documentatie die uitgaat van Merlin firmware op ASUS routers).

Reputatie 3
Badge

@Nihilimus Voor de AX88u betekend dit ( zover ik het juist heb) dat je de volgende settings moet aanpassen.

In de WAN tab, Internet Connection:

 Onder Basic config :

   - Wan connection type  :  PPPoE

   Onder Account settings : 

    - Username : internet

    - Password  : internet

    -  MTU        :  1500

    -  MRU        :  1500

 

En dan nog de Vlan6 configureren onder de LAN , IPTV:

     - Select ISP profile  : Manual Setting

     - Internet  VID        : 6

Alles opslaan natuurlijk en een reboot geven.

 

 

Top man,

Zat te hannessen, net KPN aangesloten vanmiddag maar die VLAN was ff gedoe. Ik zie daar staan IPTV dus denk dat ik daar niet moet zijn. Nu draait alles als een zonnetje op mijn Netgear R7000 uit 2013!!

 

En alle instellingen in mijn netwerk gelijk gebleven. Heerlijk, scheelt weer een hoop tijd.

Ik krijg het helaas niet aan de praat op mijn asus RT-AX53u

 

Aangesloten op zwarte galsvezel kastje in de WAN poort op mijn router

 

PPPoE en Vlan 6 gekozen

Maar toch geen internet op de asus router. Iemand een idee?

 

Reputatie 3
Badge

Ik krijg het helaas niet aan de praat op mijn asus RT-AX53u

 

Aangesloten op zwarte galsvezel kastje in de WAN poort op mijn router

 

PPPoE en Vlan 6 gekozen

 

Maar toch geen internet op de asus router. Iemans een idee?

 

Had er ook even moeite mee maar neem aan dat je ook die andere settings aangepast hebt zoals in die plaatjes hier ergens boven staat.

  • Heb je laatste firmware van je (custom) ROM?
  • Even alles uit en weer aan (ook dat zwarte glasvezel kastje) en router herstarten
  • Heb je wel eerst internet gehad via die Experiabox? Dat moet namelijk
  • Ik zie geen setting in de gouwigheid bij jouw voor PPP authentication, moet PAP zijn
  • Mac Address onderaan staat niks, even clonen

Succes, gaat lukken.

Zo staat het bij mij ingesteld:


 

Zet VPN even op off, weet niet of het daarmee te maken hebt, maar je heb de rest niet ingevuld waar die naar toe moet.

@Doornekamp33 bedankt voor je super snelle reactie.

Uit gezet maar helaas nog geen internet na reboot

Je had wel internet met de BOX 12 van KPN? volgens mij heb je alleen uPnP aanstaan ten opzichte van @Marcedwin die het uit heeft staan, ik zie verder geen verschillen in de instellingen.

Hoop ik niet voor je dat de Asus met de gewone firmware niet wil werken en dat je de Asuswrt-Merlin variant moet hebben, die zit nog niet in beschikbare opties bij hun.

Reputatie 3
Badge

Je had wel internet met de BOX 12 van KPN? volgens mij heb je alleen uPnP aanstaan ten opzichte van @Marcedwin die het uit heeft staan, ik zie verder geen verschillen in de instellingen.

Hoop ik niet voor je dat de Asus met de gewone firmware niet wil werken en dat je de Asuswrt-Merlin variant moet hebben, die zit nog niet in beschikbare opties bij hun.

 

Zitten meer verschillen in, @Tom van der Meer  heeft minder opties in zijn lijst. Ik zou die Merlin custom rom erop flashen. Heb je die opties wel, en volgens mij heb je die ook nodig.

Ik krijg het helaas niet aan de praat op mijn asus RT-AX53u

 

Aangesloten op zwarte galsvezel kastje in de WAN poort op mijn router

 

PPPoE en Vlan 6 gekozen

 

Maar toch geen internet op de asus router. Iemans een idee?

 

Had er ook even moeite mee maar neem aan dat je ook die andere settings aangepast hebt zoals in die plaatjes hier ergens boven staat.

  • Heb je laatste firmware van je (custom) ROM?
  • Even alles uit en weer aan (ook dat zwarte glasvezel kastje) en router herstarten
  • Heb je wel eerst internet gehad via die Experiabox? Dat moet namelijk

Succes, gaat lukken.

Zo staat het bij mij ingesteld:


 

Wat een goed advies, bedankt ik ga het proberen.

Inderdaad al gewoon internet via KPN Box. Gek dat doe PPP authentication er niet bij staat bij mij.

Ik ga firmware updaten indien mogelijk, kijken of ik PPP authentication goed kan zetten en MAC clonen.

 

Reputatie 3
Badge

Wat een goed advies, bedankt ik ga het proberen.

Inderdaad al gewoon internet via KPN Box. Gek dat doe PPP authentication er niet bij staat bij mij.

Ik ga firmware updaten indien mogelijk, kijken of ik PPP authentication goed kan zetten en MAC clonen.

 

 

Updaten heeft geen zin, je zou die custom rom kunnen proberen. Die wordt hier op forum ook geadviseerd. https://www.asuswrt-merlin.net/

@Marcedwin  het werkt!!! Fantastisch. Direct na firmware update ging er internet overheen. Dank!!

Reputatie 3
Badge

@Marcedwin  het werkt!!! Fantastisch. Direct na firmware update ging er internet overheen. Dank!!

 

Fijn om te horen. Succes ermee.

Gebruik je nu gewoon de standaard firmware van Asus zelf of die custom ROM. Wel interessant voor nieuwe meelezers denk ik.

@Marcedwin  het werkt!!! Fantastisch. Direct na firmware update ging er internet overheen. Dank!!

 

Fijn om te horen. Succes ermee.

Gebruik je nu gewoon de standaard firmware van Asus zelf of die custom ROM. Wel interessant voor nieuwe meelezers denk ik.

Reguliere firmware 

I have the V12 box, and I only use Internet. I can't manage to make the connection to work.

MTU and MRU only allows me to set for 1492, not 1500 as instructed.

Mac address, I already tried the one mentioned in the box, DHCP MAC, local enthernet mac address...non of them worked. Any suggestions?

Reputatie 3
Badge

I have the V12 box, and I only use Internet. I can't manage to make the connection to work.

MTU and MRU only allows me to set for 1492, not 1500 as instructed.

Mac address, I already tried the one mentioned in the box, DHCP MAC, local enthernet mac address...non of them worked. Any suggestions?

 

Did you also set the VLAN 6 ??
 

MTU is not relevant to make the connection.

I have the V12 box, and I only use Internet. I can't manage to make the connection to work.

MTU and MRU only allows me to set for 1492, not 1500 as instructed.

Mac address, I already tried the one mentioned in the box, DHCP MAC, local enthernet mac address...non of them worked. Any suggestions?

 

Did you also set the VLAN 6 ??
 

MTU is not relevant to make the connection.

I don't have IPTV on my router, my asus router doesn't have any custom rom...only original firmware

Reageer