Beantwoord

Eigen router Asus RT AX88U zonder IPTV

  • 5 March 2022
  • 63 reacties
  • 7661 keer bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 3
Badge

I have the V12 box, and I only use Internet. I can't manage to make the connection to work.

MTU and MRU only allows me to set for 1492, not 1500 as instructed.

Mac address, I already tried the one mentioned in the box, DHCP MAC, local enthernet mac address...non of them worked. Any suggestions?

 

Did you also set the VLAN 6 ??
 

MTU is not relevant to make the connection.

I don't have IPTV on my router, my asus router doesn't have any custom rom...only original firmware

 

That’s also the mistake I made. I thought it was IPTV. But it’s not. You need to set VLAN 6 for internet!
If you don’t have that option you need to install a custom rom. That setting is essential to get your INTERNET working.

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Ik heb een Asus RT-AC87U router en heb deze thread gevonden om gebruik te kunnen maken van mijn eigen router ipv de Experiabox. Nu is het me gelukt met de informatie hier om het Internet werkend te krijgen, echter het lukt me maar niet om de tv receiver (Arrix VIP5202) aan de praat te krijgen via mijn eigen router. Ik heb een diagnose op de receiver gedraaid en hij lijkt geen reactie vanuit KPN te krijgen. Bij opstarten komt op een gegeven moment foutmelding 563 naar voren. Hij heeft wel netwerkverbinding binnen mijn netwerk, ook te zien in mijn router. Ik heb hem rechtstreeks aangesloten op de Asus router. Heeft iemand enig idee wat het kan veroorzaken dat het niet werkt? Een medewerker van de 2e lijns helpdesk van KPN kon me niet verder helpen helaas. Ik heb het weer teruggebouwd met de Experiabox en dan werkt de receiver wel gewoon. Ik heb de standaard firmware op mijn router draaien, niet de Merlin versie. 

Reputatie 7
Badge +18

Heeft iemand enig idee wat het kan veroorzaken dat het niet werkt?

Ik heb de standaard firmware op mijn router draaien, niet de Merlin versie. 

Als je TV ontvangers wilt gebruiken zal je toch over moeten stappen naar Merlin, zonder dat gaat het nooit werken als Asus dat niet in de standaard firmware mogelijk maakt.

Of dat voor jouw router überhaupt gaat werken zou ik niet weten, Merlin support dat model niet meer maar je kan nog wel de laatste versie downloaden: https://www.asuswrt-merlin.net/

Hopelijk werkt het daar dan ook mee.

Reputatie 2

Probeer tot zeer grote frustratie dit al 2 jaar werkend te krijgen zonder succes. Zelfs met iemand van ASUS in de weer geweest met beta versies zonder succes. Ik heb de voorgestelde instelling geprobeerd en ik heb inderdaad internet maar mijn iptv kastjes doen niets. Moeten die nog in een specifieke kan poort op de router of maakt dat niet uit. Heeft iemand iptv met opnemen en internet al werkend gekregen?

Reputatie 7

Probeer tot zeer grote frustratie dit al 2 jaar werkend te krijgen zonder succes. Zelfs met iemand van ASUS in de weer geweest met beta versies zonder succes. Ik heb de voorgestelde instelling geprobeerd en ik heb inderdaad internet maar mijn iptv kastjes doen niets. Moeten die nog in een specifieke kan poort op de router of maakt dat niet uit. Heeft iemand iptv met opnemen en internet al werkend gekregen?

Met de standaard firmware van Asus gaat dat niet werken, die heeft geen IGMP proxy server die je zo kunt instellen dat deze met het TV platform op vlan 4 kan verbinden. Lees anders ook eens het onderstaande topic.

 

I have the V12 box, and I only use Internet. I can't manage to make the connection to work.

MTU and MRU only allows me to set for 1492, not 1500 as instructed.

Mac address, I already tried the one mentioned in the box, DHCP MAC, local enthernet mac address...non of them worked. Any suggestions?

 

Did you also set the VLAN 6 ??
 

MTU is not relevant to make the connection.

I don't have IPTV on my router, my asus router doesn't have any custom rom...only original firmware

 

That’s also the mistake I made. I thought it was IPTV. But it’s not. You need to set VLAN 6 for internet!
If you don’t have that option you need to install a custom rom. That setting is essential to get your INTERNET working.


Jongens, deze thread is weet ik hoe oud maar echt GOUD waard! :0) Bedankt voor jullie tips! Kan nu mijn Asus Router RT-AC88U rechtstreeks gebruiken ipv via de verouderde Experia Box! Bedankt!!

Lang Leve ook Merlin ROM Custom ROM! :)

Weet iemand wat de IPv6 instellingen zijn voor dezelde router Asus RT AX88U (met Merlin erop()?

Dank!

Ik heb de ASUS RT-AX88U met Merlin 388.4 geïnstalleerd.

Alles ingesteld zoals omschreven en internet werkt prima.  Echter willen de TV kastjes niet werken. Reset uitgevoerd van alle apparaten incl de NT.

 

Mijn Instellingen na fabrieksreset:

 

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Reputatie 7
Badge +10

Ook die  Merlin 388.4  firmware lijkt niet te voorzien in de voor KPN benodigde instellingen.

Reputatie 7
Badge +18

@Jeroen _ 

 

Om IPTV werkend te krijgen zie dit topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709

In de startpost zie je een verwijzing naar een post met de laatste handleiding om o.a. IPTV aan de praat te krijgen: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"

 

Reputatie 2

Aan dit topic kan ik nog toevoegen dat internet met 1 GB KPN glasvezel wat sneller werkt met de Asus RT-AX88U PRO met default Firmware direct aangesloten op de NTU t.o.v. de KPN BOX 12

Heb namelijk eerst de KPN Box 12 getest met zelfde kabels en aangesloten op de zelfde PC. 
Download 927,6 Mbps upload 928,5 Mbps

NTU uitgezet. KPN Box 12 losgekoppeld en RJ45 kabel vanaf de NTU op de Asus RT-AX88U PRO WAN poort aangesloten. 
RT-AX88U PRO Router configuratie voor KPN glasvezel internet
Ingesteld via LAN>IPTV>Internet> Handmatige Instelling > Internet VID  6  - Prio 0
Ingesteld via WAN>Internetverbinding>WAN Verbindings Type: PPPoE 
Ingesteld via WAN>Internetverbinding>Gebruikersnaam en password beide:  internet

Speedtest Zelfde setup als de KPN Box 12 maar dan de Asus RT-AX88U PRO direct aangesloten op de NTU
Download 947,8 Mbps upload 948,7 Mbps

De setup is met 10 meter cat 6 kabel vanaf de RT-AX88U PRO naar de PC. Daar zit kennelijk nog wat verlies op want als ik een speedtest doe direct vanaf de RT-AX88U PRO naar Glasvezel test KPN Barendrecht komt het nog een stuk hoger uit.


Erg strakke waardes mag ik wel zeggen. 

 

WIFI

Met de KPN box 12 Via mijn mobiel op Wifi 6

Download 880,5 Mbps upload 790,8 Mbps

Met de RT-AX88U PRO Via mijn mobiel op Wifi 6 (zelfde afstand tot router)

Download 898,2 Mbps upload 886,8 Mbps (met uitschieters boven de 900 Mbps)

Al met al dik tevreden met deze setup.

Ben recent overgestapt van Ziggo naar KPN-glasvezel, wat een verademing, zowel qua kosten als snelheid 👍
Situatie hier is als volgt:

Abonnement = KPN Internet only.

NT = ZXHN F3100  (ik ga er dus vanuit dat ik op een AON zit.)

Router = ASUS BRT AC828

Gebruik dus mijn eigen router en ik heb het met behulp van de in dit topic genoemde settings probleemloos werkend gekregen.
Heb echter nog wel een paar vragen:

  1. Als ik de Vlan instel (op 6 prio 0) moet ik een aansluiting opgeven in deze router en dat is niet de WAN-aansluiting.

Ik heb in dit geval gekozen voor LAN-aansluiting 8

 

  1. Ik heb ook een pagina “Tag Based Vlan” in deze router en ik vraag mij af of ik daar niet iets van kan gebruiken omdat ik in de huidige situatie een LAN poort heb moeten opofferen.
  2. Ik las het volgende in de KPN-documentatie:
    Technische details Internet
    • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
    • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
    • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
    • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
    • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Ik vond dit niet helemaal duidelijk dus vraag ik hier advies m.a.w.

Zou ik mijn tagged VLAN-settings (zie hieronder) kunnen gebruiken zodat ik mijn LAN poort weer terug krijg en zo ja hoe stel ik dat in.


Op dit moment zit dus de RJ45 kabel komend van de NT op lan poort 8 van de router en zijn beide WAN poorten dus niet in gebruik.

Of: kan ik de kabel aansluiten op de WAN poort en heb ik dat VLAN 6 helemaal niet nodig en zou ik gewoon PPOE in kunnen stellen op de WAN poort.

Kan goed m'n weg vinden in de router, maar vind de ASUS v.w.b. de Tagged Vlan settings nou niet het toppunt van helderheid, vandaar mijn vraag.
 

Ik ga het nog wel uitproberen, maar heb graag wat informatie vooraf 😉

Ben dus erg blij als iemand me hier mee op weg kan helpen c.q. verduidelijken.

Reputatie 2

Misschien had je Dual Wan al aangezet voordat je bij Lan-Iptv de Vid 6 - Prio 0 had ingesteld ?

Bij mij heb ik dubbel Wan uitgeschakeld en het werkt zonder problemen. Overigens heb ik twee internet aansluitingen maar vooralsnog hou ik die gescheiden via twee routers.

 

 

Misschien had je Dual Wan al aangezet voordat je bij Lan-Iptv de Vid 6 - Prio 0 had ingesteld ?

Bij mij heb ik dubbel Wan uitgeschakeld en het werkt zonder problemen. Overigens heb ik twee internet aansluitingen maar vooralsnog hou ik die gescheiden via twee routers.

 

 

Zou dat de reden kunnen zijn dat ik voor een lan poort moest kiezen ??

De DUAL WAN heeft eigenlijk altijd aangestaan in de tijd van Ziggo maar was niet in gebruik.

EDIT: heb jij dezelfde router ?

 

Reputatie 2

"Zou dat de reden kunnen zijn dat ik voor een lan poort moest kiezen ??"

Ja, dat denk ik wel. Maar is natuurlijk alleen maar relevant als je ook daarwerkelijk twee inkomende lijntjes hebt (Dubbel wan).

In het topic hierboven kun je e.e.a. lezen over dat ik de Asus RT-AX88U PRO heb sinds kort. En die bevalt me prima.

Reputatie 7
Badge +10

@Geewizz

In  je eerdere reactie  geef je aan dat je géén TV afneemt, alleen internet.  Mogelijke poorten voor LAN  m.b.t. IPTV met  het eerste plaatje  in die reactie, is dus helemaal niet aan de orde.
En al helemaal niet geldend voor KPN als je wel IPTV zou afnemen, (is een andere aanpak).

Internet only.
Is voor de  WAN-poort  VLAN 6 - priority 1
PPPoE aanmelding - gebruikersnaam en wachtwoord voor deze PPPoE aanmelding is vrij te kiezen.

Reputatie 2

Inderdaad hij kan ook gewoon lezen wat ik in de topic daarboven al schreef..

KPN Box 12 losgekoppeld en RJ45 kabel vanaf de NTU op de Asus RT-AX88U PRO WAN poort aangesloten. 
RT-AX88U PRO Router configuratie voor KPN glasvezel internet
Ingesteld via LAN>IPTV>Internet> Handmatige Instelling > Internet VID  6  - Prio 0
Ingesteld via WAN>Internetverbinding>WAN Verbindings Type: PPPoE 
Ingesteld via WAN>Internetverbinding>Gebruikersnaam en password beide:  internet

@Babylonia

@GPStracks

Denk dat we hier een misverstand hebben of ik begrijp jullie niet goed.

Dit zijn de stappen:

Ik stel de WAN poort in voor PPOE

Ik geef internet, internet op als wachtwoord.

Dan gebeurt er niets, krijg geen verbinding o.i.d.

Ik moet dus blijkbaar Vlan 6 Prio 0 instellen en de enige plaats waar ik dat kan doen is onder de LAN tab > IPTV zoals in het eerste plaatje staat.
Op het moment dat ik Vlan 6 Prio 0 wil instellen voor alleen internet zegt mijn router dat ik gebruik moet maken van LAN poort 8 op de router.

Er staat in het 1e plaatje ook duidelijk: You must select ethernet|Lan as the primary WAn to use IPTV

Stel ik Vlan 6 Prio 0 niet in dan heb ik geen internet!!

Ik heb dus niets te kiezen en de plaatjes kloppen dus wel.

Daarna zie je ook duidelijk dat de WAN gereassigned is naar LAN-poort 8 op de router (Plaatje 2)wan

Wat mij betreft, wil ik ook helemaal geen IPTV  instellen, maar blijkbaar moet ik dus wel dat Vlan 6 instellen want anders heb ik, zoals gezegd geen internet.

Overigens werkt het prima en is de snelheid ook in orde.

Dit is een ASUS business router die blijkbaar anders omgaat met de assignments voor poorten en anders werkt v.w.b. de poorten dan de consumenten routers.

Ter aanvulling: ik moet dus de kabel vanaf de NT dus ook omsteken naar lan poort 8 op de router (Ja, deze router heeft 8 poorten)

Reputatie 2

We draaien in cirkels, ik Pas 😅

We draaien in cirkels, ik Pas 😅

Vind je reactie een beetje kort door de bocht, je hebt duidelijk niet gelezen wat ik geschreven heb en anders zou ik het op prijs stellen om als nieuweling geinformeerd te worden met wat jij blijkbaar wel weet en ik niet.

A: Mijn router is geen RT-AX88U PRO  maar een BRT-AC828, dat is geen consumentenrouter.

B: Als ik de WAN poort gebruik kan ik wel PPOE instellen maar kan ik geen VLAN 6 instellen, op het moment dat ik dat wil instellen moet ik poort 8 op de router selecteren als zijnde de WAN poort en werken beide dedicated WAN poorten niet meer.

Dat is raar, ik weet het maar dat is blijkbaar zoals deze router werkt en dan vind ik het niet zo fraai dat je me wegzet als dat ik onzin verkoop.

Maar goed, voor mij is deze discussie gesloten en het ga je goed als "Topper”…….voor mij even niet.. 

Reputatie 7
Badge +10

Op het moment dat ik Vlan 6 Prio 0 wil instellen voor alleen internet zegt mijn router
dat ik gebruik moet maken van LAN poort 8 op de router.

………

Ik heb dus niets te kiezen en de plaatjes kloppen dus wel.

Daarna zie je ook duidelijk dat de WAN gereassigned is naar LAN-poort 8 op de router.

………

Overigens werkt het prima en is de snelheid ook in orde.

Dit is een ASUS business router die blijkbaar anders omgaat met de assignments voor poorten
en anders werkt v.w.b. de poorten dan de consumenten routers.


Als alles daarmee wel werkt.

Echter met gebruikmaking van VLAN 6  is het niet mogelijk om de gewone WAN-poort in te zetten, maar wordt je gedwongen LAN-poort 8 daarvoor te kiezen die dan wordt ingezet als 2e WAN poort.

Ofwel NIET mogelijk om de  “Enable Dual WAN” menu knop van < DEZE afbeelding >
(boven de met rood omcirkelde tekst) welke nu op “ON” staat, om die uit te schakelen.
Is dat kennelijk de werkwijze van deze business router?

Vervelend, dat je daarbij die laatste poort moet opofferen en niet kunt inzetten voor “LAN” gebruik.

Zou je mogelijk Asus support kunnen raadplegen, en vragen of ze dat met een volgende firmware update beter kunnen afstemmen. Tenslotte is het bij andere Asus routers met één WAN-poort ook mogelijk om die in te zetten.

@Babylonia 

Dank je wel voor je suggestie.

Deze router werkt inderdaad een beetje "vreemd”

Ik heb de router inmiddels even terug gezet naar de factory settings en vervolgens WAN 2 uitgeschakeld.

Vervolgens WAN 1 ingesteld als PPPoE en de rest ingesteld zoals GPStracks ook al aangaf.

Dan krijg ik geen internetverbinding en kan ik ook nergens Vlan 6 instellen.

Op het moment dat ik Vlan 6 wil instellen krijg ik alleen een keuze voor LAN poort 8.

Dus niet de mogelijkheid om WAN 2 daarvoor te gebruiken.

Ik kan dat ook alleen maar doen onder de LAN> IPTV tab van de router.

Als ik dat dan ook doe is WAN 1 ook buiten gebruik.

Heb inmiddels ASUS gecontacteerd en volgens hen is dat de enige mogelijkheid om Vlan 6 te activeren….maar ik heb niet zo'n heel hoge pet op van de helpdesk 😣

Heb nl. eerder ook al veel problemen gehad met het opzetten van OpenVPN,  ik heb een eigen VPN draaien tussen twee van deze BRT-AC828 routers waarvan er eentje achter een WIMAX Ubiquity antenne zit die eigendom is van een Spaanse provider. Dan heb je dus dubbel nat en moet de VPN als roadwarrior verbinding opgezet worden. Uiteindelijk heb ik dat zelf moeten oplossen, omdat ASUS daar geen raad mee wist.

Overigens is er voorlopig geen zicht op een firmware update voor de BRT-AC828 en word deze router ook niet ondersteund door Merlin. De reden dat ik ze toentertijd gekocht heb was het feit dat ze onderling een redelijk snelle VPN konden opzetten. Dat was begin 2018 nog geen gemeengoed.

Ik heb hier ook nog drie ASUS RT-N66U met Merlin draaien als accespoints. Als ik wat meer tijd heb, zal ik eens kijken of die ongeveer werken zoals de hierboven genoemde RT-AX88 

In ieder geval nogmaals bedankt voor het meedenken 🙂

 

 

Reputatie 2

Ja dat dacht ik dus ook al, een behoorlijk oude Asus router BRT-AC828 en zag dat je qua firmware al aardig achter liep. 

Zelf heb ik nooit Merlin firmwares gebruikt aangezien op andere oudere Asus routers die ik al had alles gewoon werkt zoals ik wilde.  Ik had al de RT-AX88 met 8 gigabit poorten en deze bevalt nog steeds prima.

De RT-AX88U PRO heb ik twee weken geleden "voordelig” voor 209 euro gekocht inclusief 40 euro cashback van Asus. En dan te bedenken dat die nu weer te koop staat bij Megekko of Alternate voor 299 of 309 euro (tel uit je winst). En deze Pro is daardoor per saldo nog goedkoper dan de RT-AX88 destijds.

Voor mij is de RT-AX88U PRO een prima upgrade

Vooral de 2 x Wan, Wan/Lan poorten van 2,5 GB 

Wifi 6 (Rond de 900 Mbits effectief binnenshuis).

Ook de admin interface was voor mij de reden om bij Asus te blijven. Als je er al meer dan tien jaar gebruik van maakt dan wordt ook een onhandige interface intuïtief :) Er is een behoorlijke stap voorwaarts gemaakt van RT-AX88U naar de RT-AX88U PRO qua mogelijkheden.

 Dit is een interessante gebruikers review.

https://dongknows.com/asus-rt-ax88u-pro-review/

De enige wens die ik zou hebben is dat je de port forwarding regels in de router tijdelijk zou kunnen uitschakelen met een slider i.p.v. alleen kunnen verwijderen. Maar goed dat is natuurlijk alleen relevant als je daar veel gebruik van maakt.

Nou binnenkort eens kijken hoe het met dat 4 GB glasvezel werkt.. Waarschijnlijk weer een reden om weer wat nieuws aan te schaffen 😁

@GPStracks

De firmware van de BRT is redelijk uitgekristalliseerd en heel erg stabiel, dus wat dat betreft geen klachten.

Waarschijnlijk ook de reden dat er weinig firmware-updates voor zijn uitgebracht omdat op de business markt de kwaliteit gelijk al goed moet zijn.

Asus wilde met deze router de business markt op, maar dat is niet gelukt want al bezet door een paar andere grote spelers. Toch was de start niet slecht maar ze zijn gestopt met de business lijn.

Voor mij was dit toentertijd een mooie instapper want had een aantal features van de grote jongens niet nodig.

Verder heeft hij 2 wan en 8 lan poorten en uitgebreide guest en management tools

De prijs was, toen ik ze kocht 479 euro, dus ze moeten nog even mee.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de OpenVPN presteert op jouw RT-AX88U PRO maar dat is eigenlijk offtopic dus dat moet eigenlijk in een ander topic 🤔

Weet ook niet of je dat al geprobeerd hebt, ik heb een afwijkende setup omdat ik netwerken op twee verschillen locaties heb die met elkaar moeten kunnen communiceren.

Reageer