Beantwoord

Blokkering e-mail-account verbinding via VPN

  • 28 March 2022
  • 20 reacties
  • 634 keer bekeken

Reputatie 1

Ik zie dat er al veel geklaagd is over blokkering van de e-mail account door KPN i.g.v. VPN verbinding.
Het lijkt er op dat we dat lijdzaam dienen te ondergaan, aangezien ik nog geen oplossing heb kunnen vinden in de topics.
Ik vind het onaanvaardbaar aangezien ik ook e-mailaccounts bij Microsoft (hotmail) en Gmail waar het probleem zich niet voordoet. Of heeft KPN een sluitende unieke technische reden waarom het bij KPN niet kan?
Als dat er niet is, is het veiliger om via die andere providers e-mail te versturen en mijn KPN e-mailabonnement te stoppen. Zie graag de reacties.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 29 March 2022, 19:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Zolang er email en VPN bestaan heeft het eigenlijk nooit gekund mail via VPN versturen, dat heeft met de IP-adressering en IP-controle van de providers te maken, dus niet alléén KPN.

Je zou een VPN moeten kunnen vinden die op het moment van mail-activiteit het VPN-deel afschakelr en na mailactiviteit zichzelf weer inschakelt, maar of dat bestaat weet ik niet.

Als privé-persoon heb ik geen behoefte aan VPN en heb  het dus ook niet nodig.

 

Reputatie 1

@JanD, dank je wel voor jouw reactie. Maar, wellicht heb je over mijn vermelding heen gelezen dat hotmail en gmail deze problemen niet hebben. Dat betekent een bijstelling van jouw verkondiging of, anders verneem graag jouw verklaring voor dit blijkbare fenomeen waar ik mee geconfronteerd wordt.
Overigens heb ik verklaringen gelijk aan de jouwe reeds meermalen in de topics gevonden.
Ik hoopte eerlijk gezegd op iets waar ik mee uit de voeten kan.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Peter vB in een ander topic legt een medewerker van KPN Abuse uit wat hier gebeurt.

Deze VPN's worden massaal gebruikt om spam mee te versturen, en zodoende komen die ip's bij ons op een blacklist te staan. Als de VPN beheerders niet in staat zijn om hun VPN's schoon te houden van spam, dan zullen we tegen dit soort dingen aan blijven lopen.

bron

Reputatie 1

Dag Raymond, dank voor jouw reactie. Jouw verklaring is logisch.
Ik ben echter een consument die geen inhoudelijke technische kennis heeft van deze toepassingen; wil ik ook niet hebben; ik wil het gewoon kunnen gebruiken.
1. Jouw opmerking heeft tot gevolg dat ik geen e-mail kan verzenden via een openbaar netwerk omdat ik geen VPN kan gebruiken.
2. Zijn er VPN-leveranciers die door KPN erkend worden als wel veilig?
3. Waarom hebben Google en Hotmail er geen problemen mee, of accepteren zij wel het risico van SPAM.

Hallo @Peter vB Microsoft en en Google zijn geen telecom-providers.

 

Reputatie 1

@JanD, voor mij als gebruiker is een e-mail een e-mail. Kun je je mij dat verschil dat er is uitleggen?
Met die vaststelling is er immers nog steeds sprake van een blokkering.

@JanD, voor mij als gebruiker is een e-mail een e-mail. Kun je je mij dat verschil dat er is uitleggen?
Met die vaststelling is er immers nog steeds sprake van een blokkering.

Hallo @Peter vB MS en Google hebben daar waarschijnlijk een ander beleid is dan de telecomproviders die jou een IP-adres verstrekken en MS en Google geven jou geen IP-adres.

Meer weet ik er niet van te maken, ik denk alleen maar logisch na.

 

Reputatie 1

@JanD, dank je wel dat je de moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden, dat stel ik echt op prijs, alleen het punt is dat ik graag feitelijkheden hoor en geen logica op basis van vermoedens. Dit klinkt niet echt aardig, zo bedoel ik het dan ook echt niet. Ik vermoed dat ik jammer genoeg op het platform niet de antwoorden zal krijgen die ik graag wil hebben. Dus ga ik er van uit dat dit een afsluiter is. En misschien dat er nog iemand is die feitelijke kennis heeft m.b.t. mijn vragen.

Reputatie 1

Oké mensen met de eerdere goedbedoelde reacties kwam ik dus niet verder.
Ik zal het niet ingewikkelder maken dan het is, dus onderstaand de tekst van KPN m.b.t. de uitleg van KPN zelf “Hoe werkt zo'n VPN-verbinding?”
 

Wanneer heb je het nodig?

Het gebruik van een VPN kan altijd, maar is extra aan te raden als je op een openbaar wifinetwerk zit in een café of in een hotel. Je wilt namelijk niet dat zomaar iemand ‘inbreekt’ in jouw internetsessie en mee kan kijken in je bankgegevens bij het online bankieren of je e-mails die jij aan het beantwoorden bent.
 

Ik lees hier toch écht dat er e-mails verzonden kunnen worden via een VPN. Is er iemand die met feitelijkheden kan komen en geen veronderstellingen of vermoedens over hoe het een en ander in elkaar steekt?

Reputatie 7
Badge +21

Ik trek even de aandacht van KPN Abuse medewerker @Raymondt door deze “mention".
Hopelijk kan hij je verder helpen en je vragen beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Peter vB ,

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik nog niet precies weet waarom het zo'n 'lijdensweg' is dat je deze VPN-providers niet kunt gebruiken om e-mail mee te sturen. Zonder VPN gaat het mailen ook prima, en zie ik niet in wat daar zo onveilig aan is.

@RBxx heeft me al gequote uit het andere topic, en dat is dan ook simpelweg de verklaring. Om even in te gaan op de punten die je opnoemt:

1. Mijn opmerking heeft tot gevolg dat je geen e-mail kan verzenden via de VPN-provider die jij gebruikt. Niets meer, niets minder. Zou je een VPN-provider gebruiken die zijn zaakjes wel op orde heeft, dan zal het daar prima werken.
2. Vanuit KPN kunnen we geen tips geven over welke VPN-providers te gebruiken. Een provider die vandaag zijn zaken op orde heeft, kan er morgen alsnog een rommel van maken. Dat kan ik van tevoren niet inschatten.
3. Ik zou niet kunnen verklaren waarom Google en of Hotmail deze problemen niet kennen. Uiteraard hebben wij geen enkele inzage in de wijze waarop zij hun spamfiltering ingericht hebben.

Reputatie 1

😀 Mijn probleem is opgelost!

Beste RBxx dank voor de attentheid, maar samen met Carla er uit gekomen.
Na drie maal doorverbonden te zijn - en elke keer mijn verhaal opnieuw te doen - kwam ik terecht bij KPN-servicemedewerkster Carla, een ervaren dame, en evenals ik, niet gehinderd door enige technische kennis over dit onderwerp. Het verschil was dat Carla de moeite en het geduld had om samen met mij allerlei bestanden door te spitten en daarover van gedachten te wisselen.

Het resultaat was de oplossing: Een handmatige instelling van de SMTP van de e-mailaccount aanpassen: authenticatie instellen op wachtwoord en het invullen van de gebruikersnaam.

Dus, verhalen over VPN zou niet geschikt zijn voor VPN (niet waar...), of zou te kwetsbaar zijn i.v.m. spam (is waar...) blijken geen hout te snijden met de juiste instellingen.

Met dank aan Carla...
 

Reputatie 7

Ik lees hier toch écht dat er e-mails verzonden kunnen worden via een VPN. 

Dat is ook geen enkel probleem.

Wel is het zo dat de "spam reputatie" van het door jou via die VPN verkregen IP adres laag genoeg moet zijn om succesvol mails te kunnen versturen.

Reputatie 1

Hallo @Raymondt, het valt mij op dat bij alle adviezen die ik tot nu heb gekregen zo een beetje vanuit een ivoren toren mij verteld wordt dat ik iets moet vinden m.b.t. veiligheid, een juiste provider moet gebruiken, VPN niet geschikt zou zijn voor e-mail, verhalen over spam, enz.

Heel bijzonder dat het een servicemedewerker is die door volharding, betrokkenheid en geduld mij helpt de oplossing te vinden. Alle mensen die mij van advies dienden zullen ongetwijfeld over een heleboel zaken veel meer kennis hebben dan ik. Maar het was een Carla die luisterde en met mij werkelijk in de materie dook. Het lijkt mij dat enige bescheidenheid bij al die anderen op zijn plaats is. Ik zou zeggen als je dan toch iemand van advies wilt dienen: luister eerst 's goed naar de hulpvraag, voordat er direct met conclusies - hoe goed bedoeld ook - gesmeten wordt. Het zou de kwaliteit van dit forum ten goede komen en het had mij tijd en ergernis bespaard
 

Ik hoop dat hiermee, gezien het aantal e-mailproblemen met VPN, een steentje bijgedragen is aan de oplossingen er van. 😊

Reputatie 7

Het is al sinds jaar en dag zo dat je buitenshuis (op een ander IP adres) alleen "authenticated" mails kunt versturen. Ook bij een VPN verbinding heb je een ander IP adres en daarmee ben je, technisch gezien, feitelijk buitenshuis.

Reputatie 1

Beste @wjb,
Jouw mededeling zal ongetwijfeld een feit zijn, voor mij als niet ingewijde abacadabra.
En dat is wat ik in een eerder commentaar bedoelde.
Iemand heeft een hulpvraag en heeft behoefte aan een concreet antwoord. De hulpvrager zit niet te wachten op techneuten die graag willen laten zien hoeveel kennis zij van iets hebben. De hulpvrager wil gewoon geholpen worden en niet overladen met allerlei informatie waar hij niets aan heeft en zal daarvoor heel dankbaar zijn.

In dat kader heeft jouw berichtje geen bijdrage geleverd aan mijn probleem en ook eigenlijk geen nut gehad, dan alleen laten weten dat jij iet wist.

No offence

Reputatie 7
Badge +20

😀 Mijn probleem is opgelost!

Het resultaat was de oplossing: Een handmatige instelling van de SMTP van de e-mailaccount aanpassen: authenticatie instellen op wachtwoord en het invullen van de gebruikersnaam.

 

Hi @Peter vB, wat fijn dat je samen met Carla de oplossing gevonden hebt 😃

Er melden zich regelmatig klanten op het forum waarbij het mailen niet lukt via een VPN, en in die gevallen is er wel degelijk sprake van de situatie zoals geschetst door de andere gebruikers die hier hebben gereageerd. Vandaar dat iedereen het in die hoek heeft gezocht, terwijl er bij jou iets anders aan de hand bleek te zijn. 

Dat jij nog niet wist dat je via een VPN niet kunt versturen zonder dat er een authenticatie is gesteld, daar hebben we allemaal niet bij stilgestaan blijkbaar, waardoor het al snel een beetje ingewikkeld is geworden 😉

De volgende keer dat ik een klant tref die tegen dit probleem aanloopt, zal ik hier dan ook zeker rekening houden!

Reputatie 1

Dag @Maja_ Maja,
Ik val de mensen die gereageerd hebben echt niet hard, we moeten blij zijn dat mensen de moeite nemen te pogen anderen te helpen. Maar, het is wel typisch maneigen om meteen met conclusies en oplossingen te komen en dan heb ik het nog niet eens over mansplaining gehad. Wat dat betreft zouden de heren nog het nodige van de dames kunnen leren. Wat mij betreft: alleen nog dames op de servicedesk 🤗
Maar goed, dit zijn uitingen die onder een heel andere topic vallen.
Dit was voor mij een sessie tot leringhe ende vermaeck, een die hopelijk anderen een snelle probleemoplossing oplevert.

Dank je wel voor jouw kattebelletje.

Reputatie 7

De volgende keer dat ik een klant tref die tegen dit probleem aanloopt, zal ik hier dan ook zeker rekening houden!

En dat is dus waarom ik mijn opmerking plaatste.

Tevens zullen er vast en zeker abonnees zijn die een keer tegen hetzelfde issue aanlopen en dan via Google bij dit topic terecht zullen komen. Ook voor hen is mijn opmerking bedoeld.

Ik ging er in mijn reactie ook standaard van uit dat @Peter vB authenticatie aan had staan, anders had ik anders of niet gereageerd, maar goed om te lezen dat het opgelost is.