Beantwoord

Er worden mensen met mijn nummer gebeld, maar ik heb ze niet gebeld

  • 23 December 2021
  • 1 reactie
  • 783 keer bekeken

Beste mensen,

Ik heb vandaag al de 70e persoon aan de lijn gehad die van mij een gemiste oproep heeft.deze persoon heeft ook direct door gegeven aan de politie over fraude. Ik heb niemand gebeld ik ken die mensen niet eens.

Een persoon had een voicemail met daarop een Amerikaans sprekende computerstem die om zijn van nummer vroeg. Dit geluids opname heb ik ook gekregen van diegene.

Wat kan ik hiermee? Als ik maar niet opgepakt wordt. 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door PeterG 23 December 2021, 14:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Er wordt door criminelen gebruik gemaakt van Spoofing. Ze sturen dan een vals, maar wel bestaand, nummer mee met het gesprek. Dit omdat “Anoniem” vaak niet meer beantwoord wordt.

Zie o.a. dit topic daarover.

Aangifte doen, door jouw of door gebelden, is vrij zinloos aangezien die partijen uit landen als Bangladesh, India en Pakistan zijn die hier misbruik van maken. O.a. de bekende “we are calling from Microsoft; there is a problem with you computer and we can help” figuren.

Dat al die mensen gewoon maar bellen naar een hen onbekend telefoonnummer…. Dat doe ik nooit, dus als ik gebeld wordt door je gespoofde nummer zul je van mij geen last hebben. Mijn contacten staan allemaal in mijn lijst en krijgen dus een naam als ze bellen.

Vaak spoofen ze maar tot zo'n 2 weken een nummer, dan weer een ander. Om te voorkomen dat het nummer ook in een unwanted lijst op internet komt. Gelukkig maar anders staat je nummer ook nog in zo’n lijst. Het dooft daardoor vaak ook weer uit.

Ik had indertijd 'maar’ een melding op het antwoordapparaat en had daarom ook de doorschakeling van de huistelefoon naar mobiel een maand uit staan.

De politie weet vast en zeker ook van dit fenomeen, dus zou ik me niet zo'n zorgen maken. Als ze je gegevens opvragen bij kpn kunnen ze ook constateren dat jij niet degene bent die al die nummers heeft gebeld.