Vraag

Homepage beheren via beveiligde verbinding?

  • 21 March 2023
  • 8 reacties
  • 93 keer bekeken

Sinds we onze oude xs4all-homepages niet meer via ssh kunnen beheren, is de enige optie die ik heb gekregen “FTP.”  Geen “SFTP.”  Beetje twintigste-eeuws, en niet erg verantwoord!

Ik heb het geprobeerd, maar een sftp-verbinding werkt ook echt niet.  Is er geen normaal beveiligde manier om wijzigingen in mijn homepage te maken?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Jeroen Vermeulen, welkom! Het klopt inderdaad dat dit via FTP gaat. Nieuwe klanten kunnen geen homepage meer activeren en dan adviseren we om een account aan te maken via een webhosting site. Dat is eigenlijk ook het advies voor jou als je niet tevreden bent met de geboden opties. Ik kan er weinig anders van maken helaas!

Dat wil ik ook wel, maar hoe moet ik de bezoekers vertellen waar ze heen moeten als ik mijn homepage niet veilig aan kan passen?

Ik wil mijn wachtwoord natuurlijk niet in plaintext over de lijn sturen, ook niet als ik hoop dat het een rechtstreekse verbinding met KPN-infrastructuur is.

Reputatie 5
Badge +2

Merkwaardige reacties @Jeroen Vermeulen en @Marcia_ ,

Ik kan hier gewoon beveiligd om mijn homepage inloggen via de server sftp.xs4all.nl , poort 22.

Inlognaam en wachtwoord van het oude XS4ALL hoofdaccount, zojuist weer even gecontroleerd en geen enkel probleem!

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt helemaal gelijk, @Dicksooo. Ik heb over het XS gedeelte heen gelezen. Voor XS4ALL is dat anders dan bij KPN. Dat zou inderdaad moeten werken! 

Gelukkig, bedankt voor de hulp!  Ik heb destijds gevraagd hoe ik mijn homepage nog kon onderhouden zonder toegang tot shell.xs4all.nl, en het antwoord was destijds (na een hoop geharrewar) “oeps, helemaal vergeten daar iets voor op te zetten, maar hier is een FTP-login.”  Kennelijk is dat nu verholpen!

Reputatie 7
Badge +9

Dat wil ik ook wel, maar hoe moet ik de bezoekers vertellen waar ze heen moeten als ik mijn homepage niet veilig aan kan passen?

Ik wil mijn wachtwoord natuurlijk niet in plaintext over de lijn sturen, ook niet als ik hoop dat het een rechtstreekse verbinding met KPN-infrastructuur is.

Wat hebben jouw bezoekers daarmee te maken? Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzetten van de verbinding. Als jij malware hebt die je wachtwoord opvist, tijdens je onveilige FTP connectie, dan heb je dat echt aan jezelf te danken.

Dat wil ik ook wel, maar hoe moet ik de bezoekers vertellen waar ze heen moeten als ik mijn homepage niet veilig aan kan passen?

Ik wil mijn wachtwoord natuurlijk niet in plaintext over de lijn sturen, ook niet als ik hoop dat het een rechtstreekse verbinding met KPN-infrastructuur is.

Wat hebben jouw bezoekers daarmee te maken? Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzetten van de verbinding. Als jij malware hebt die je wachtwoord opvist, tijdens je onveilige FTP connectie, dan heb je dat echt aan jezelf te danken.

En daarom wilde ik die onveilige FTP-verbinding niet die KPN me had gegeven.  Dat was nou juist de hele kwestie.  Dus ik snap niet echt waar je op doelt.

Reputatie 7
Badge +9

Dat wil ik ook wel, maar hoe moet ik de bezoekers vertellen waar ze heen moeten als ik mijn homepage niet veilig aan kan passen?

Ik wil mijn wachtwoord natuurlijk niet in plaintext over de lijn sturen, ook niet als ik hoop dat het een rechtstreekse verbinding met KPN-infrastructuur is.

Wat hebben jouw bezoekers daarmee te maken? Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzetten van de verbinding. Als jij malware hebt die je wachtwoord opvist, tijdens je onveilige FTP connectie, dan heb je dat echt aan jezelf te danken.

En daarom wilde ik die onveilige FTP-verbinding niet die KPN me had gegeven.  Dat was nou juist de hele kwestie.  Dus ik snap niet echt waar je op doelt.

Je bent gewoon bang voor malware op je PC? Zorg voor goede beveiliging. Ook al zou je een SFTP-verbinding hebben, en daar je wachtwoord intoetsen, kan een keylogger dat ook meelezen.

Bij KPN op je eigen verbinding mag je ervanuit gaan dat alles wel veilig is. Een SFTP verbinding heeft juist meerwaarde als je op een onbekend netwerk bent, en daar wilt verbinden met FTP. En waarom maak je juist zorgen bij een homepage die bij KPN is gehost? Je hebt daar toch geen cruciale data staan, hoop ik?