Beantwoord

Komt er een testpagina, waarin je kan zien of het malwarefilter zijn werk doet?

  • 6 September 2022
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

Reputatie 1

 

Komt er ook nog een testpagina, waarin je kan zien of het malwarefilter zijn werk doet?

Op https://internet.veilig.kpn.com/ kan je het wel aan het schuifje zien,

maar misschien is het handig om daaronder een link naar een door KPN beheerde testpagina te zetten.

Lijkt mij een kleine moeite.

 

icon

Beste antwoord door Raymondt 13 September 2022, 14:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Spaarpott en welkom op ons forum!

Heel goed dat je let op jouw online veiligheid. Dankjewel voor de suggestie! Daar zijn we altijd blij mee. Ik kan geen beloftes doen over de uitkomst, maar ik neem jouw suggestie mee ter verbetering.

Reputatie 7
Badge +19

@Spaarpott Nog even verdiepend op jouw suggestie, kan je uitleggen hoe je zo'n testpagina voor je ziet? Bedoel je dat je op die pagina wilt zien of het malwarefilter daadwerkelijk werkt (dus niet in storing is), of bedoel je meer dat je wilt kunnen zien wát het gedaan heeft? 

Reputatie 1

Dat eerste: dat je op die pagina kan zien of het malwarefilter daadwerkelijk werkt (dus niet in storing is)

Reputatie 7
Badge +19

@Spaarpott Ah, duidelijk! Het Malwarefilter is gebaseerd op DNS-verkeer. Er wordt een aparte DNS-server gebruikt voor mensen die het malwarefilter actief hebben staan. Dat betekent dus simpel gezegd dat als het systeem een storing zou hebben, je helemaal geen websites kan bezoeken. Zo lang alles dus werkt zoals het hoort, kun je er vanuit gaan dat het malwarefilter ook daadwerkelijk werkt.

Is dat een antwoord op jouw suggestie/vraag?

Reputatie 1

@Spaarpott  Zo lang alles dus werkt zoals het hoort, kun je er vanuit gaan dat het malwarefilter ook daadwerkelijk werkt.

Ik had inderdaad gelezen dat het via een aparte DNS-filter werkt. Maar ergens van uit gaan zoals u stelt, of dingen zelf kunnen checken zijn 2 verschillende dingen. Aangezien ik heb geleerd: “vertrouwen is goed, controleren is beter”, doe ik dus de suggestie van een testpagina.

En als je daar dus op klikt, en je geen pagina te zien krijg ofwel een DNS lookup error, dan werkt het naar behoren, en weet je als gebruiker ook wat voor melding je zou kunnen krijgen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Spaarpott ,

Dat controleren doe je dus door te surfen. Werkt het, en krijg je pagina's te zien, dan heb je daarmee gecontroleerd dat het werkt. Als het filter niet werkt, dan werkt niets meer. Zoals Alexandra al uitlegt zit het systeem zo in elkaar.