Beantwoord

KPN Veilig Virusscanner op een Chromebook installeren

  • 28 October 2023
  • 6 reacties
  • 293 keer bekeken

Ik wil mijn vijfde installatie op van KPN Veilig Virusscanner op een Chromebook doen om de vele Andriod Apps op die machine staan te kunnen scannen op virussen.

Het gaat al mis NA het aanloggen op https://veilig.kpn.com.

 

Dit gebeurd zowel in de standaard Chrome Browser op de Chromebook als in de Firefox (browser (Android app op de chromebook).

 

Overzetten van de apk-extract van een ander android device waarop ik de al app geinstalleerd heb en dan met adb in een linux shell op de chromebook toevoegen heeft ook niet het gewenste resultaat. 

 

Nu kan ik dus 1 van mijn 5 apparaten niet beschermen met de virusscanner van KPN.

De f-secure extensies voor Chrome en Firefox kan ik daardoor kennelijk ook niet toevoegen.

 

Heeft er iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 2 November 2023, 10:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @JK5812 ,

Gebruik je wel versie Android 8.0 of hoger? Dat is namelijk de vereiste: https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/kpn-veilig/kpn-veilig-op-android.htm

 

En ik vermoed niet dat het hieraan ligt, maar voor de zekerheid:  

Of heb je soms al vijf licenties in gebruik?

Hoe geef ik een licentie vrij voor een ander apparaat?

1. Log in op de KPN Veilig Virusscanner beheer pagina

2. Klik op het apparaat waarvan je de licentie wilt vrijgeven

3. Ga naar instellingen en klik op [licentie vrijgeven]

Er volgt een scherm met een voortgangsweergave. Na het verdwijnen van dit scherm is de licentie vrijgegeven en kan je de licentie toewijzen aan een ander apparaat.

De Chromebook is een paar maanden oud en alle software is bijgewerkt tot midden deze week.

Zoals je uit het eerder bijgesloten screenshot kunt zien gaat het mis direct na het inloggen op https://veilig.kpn.com, dus nog voordat je het platform waarop je wilt installeren kunt kiezen. Het inloggen lukt wel (in het screenshot kun je de link voor uitloggen zien).

De browser Chrome of Firefox maakt niet uit.

Dit zou mijn vijfde installatie van deze software van KPN moeten worden.

Helaas lijkt het er op dat dit apparaat ‘onveilig’ moet blijven.

Het probleem zit waarschijnlijk in het Chrome OS platform waarop ik de Android app wil installeren.

Met dezelfde Browsers op mijn Android 13 telefoon lukte het wel.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @JK5812, welkom!

Je kunt KPN Veilig helaas niet installeren op de Chromebook. KPN Veilig is namelijk alleen beschikbaar voor Windows, MacOS, Android en iOS. En de Chromebook draait op ChromeOS.

Chromebooks kunnen ook Android apps gebruiken. En de Android apps zijn juist het grootste virus en malware risico. ChromeOS zelf is behoorlijk veilig.

Reputatie 7
Badge +17

KPN Veilig voor Android is alleen niet te gebruiken op ChromeOS. Ik kan het niet anders maken.

Reputatie 7
Badge +9

@JK5812 Chromebooks kunnen android apps gebruiken van appstore en ze worden gescannt door Google. Indien je andere apk will installeren, moet je sideloaden via dev-mode of alternatieve appstores. Daar is aangeraden de apk bij virustotal te uploaden en checken voor installatie.

BTW, de antiviren-producten zijn tegenwoordig eigenlijk de slangenolies, ze maken meer schaden als ze helpen. Ze zijn niet beter dan in OS inbegrepen antiviren (MS defender of Google Protect). Zoek bv. naar fsulgk.sys BSoD dan weet je hoe gevaarlijk F-Secure (KPN veilig) is.

Reageer