Beantwoord

Mensen geven aan gebeld te zijn door mijn mobiele nummer, terwijl ik niet gebeld heb

  • 22 February 2022
  • 1 reactie
  • 113 keer bekeken

iemand is gebeld door mijn nummer ,maar ik heb niet gebeld. Kreeg bericht en melding dat dit nummer mij gebeld had. teruggebeld en bleek daar uit dat het hetzelfde verhaal was als met mij.

omdat er steeds problemen waren nieuwe telefoon gekocht waardoor de jarenlange problematiek naar boven kwam en omdat diverse simkaarten niet werkten met het nieuwe toestel bij KPN winkel en uiteindelijk naar hogerhand was verwezen, omdat mijn bankrekening  plots was geblokkeerd vanuit mobiel en internet, eindelijk probleem opgelost omdat bepaalde instellingen van KPN zowel van mijn computer als telefoon verwijderd waren en ik daar zelf niets aan had gedaan. Vervolgens brief en nieuwe simkaart gekregen waarin stond dat probleem niet bij KPN lag . Maar dat de blokkade van bank volgens de bank bij KPN lag en na de brief en nieuwe simkaart alles prima werkte tot afgelopen week er weer problemen met verbindingen met internet waren en nu dus weer mijn nummer gebruikt is. Hetzelfde verhaal waar ik jarenlang ellende over heb gehad . Ik hoop dat KPN zich nu in zal zetten om de situatie op te lossen.

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 24 February 2022, 17:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @kappen, goed dat je ons gevonden hebt.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat je met het tweede stuk wilt zeggen. Maar het eerste stuk begrijp ik wel en daar kan ik ook wat over zeggen: Het lijkt erop dat je slachtoffer bent geworden van spoofing.

 

Spoofing

We spreken van spoofing als er kenmerken vervalst worden met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan op verschillende manieren, zo ook telefoonnummerspoofing. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. In beginsel kan dus ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst.

De ontvangende partij zal dan zien dat jij gebeld hebt, terwijl jij dit zelf niet gedaan hebt. Waar ik alleen een beetje over twijfel, is dat het uitgaande gesprek wel bij ons geregistreerd is. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dit normaal is bij spoofing of niet. Ik zou zeggen van niet, daar het telefoonnummer als dekmantel dient bij spoofing. 

Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat jouw toestel gehackt is. Je kunt in zo'n geval het beste jouw toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

Een nieuw telefoonnummer is in ieder geval niet direct aan de orde. Mocht het nou vaker voorkomen en je voelt je er niet prettig bij, dan kan het altijd nog. Je kunt dan het beste telefonisch contact opnemen via 0800 0402.