Vraag

Overlast ‘Microsoft’ en andere phishing

  • 11 January 2021
  • 5 reacties
  • 152 keer bekeken

Al jarenlang worden we gekweld door dit soort oproepen en een klacht over telefonische overlast bij KPN levert slechts een standaard antwoord op Én waarop je niet eens kan reageren. 

KPN verdient aan deze inkomende calls ( het grootste deel van de kosten van de oproep gaat tenslotte naar de partij die de oproep compleet maakt.

In Canada is een omroep achter deze praktijken aangegaan, hierop is -eindelijk- het Canadese parlement in beweging gekomen en heeft de politie erop gezet met vlotte resultaten.

Wat is nodig om hier in Nederland acties mogelijk te maken? Tenslotte worden nu al jaren mensen hiermee opgelicht en de KPN blijft dit faciliteren.

Begrijp ik het niet goed?

Heeft u contacten om uw parlementsleden iets voor de verkiezingen aan te geven?

Beter nog, heeft KPN zin om hier eindelijk iets aan te doen?

Hoor graag

KerstenKPN


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Laten we hopen dat KPN één van de telecombedrijven is die morgen aanschuift in Rotterdam.
'Microsoft-oplichters' bestelen ons voor miljoenen per jaar
 

Lijkt me niet zo heel lastig voor de KPN. 😉

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Zolang er VoIP providers zijn die telefoonnummer spoofing toestaan is dit heel lastig te bestrijden. Wordt een nummer geblokkeerd, dan hebben ze binnen een minuutje weer een nieuwe. Als ze willen kunnen ze zelfs heel eenvoudig jouw telefoonnummer spoofen.

Is het dan niet logisch om dan maar alle aangeboden verkeer van deze faciliteerders van hinderlijke telefoontjes -die van geen regels willen weten- alle verkeer af te sluiten? Zien hoelang het duurt voordat de bron opdroogt? 

*Admin: samengevoegd met je eigen topic

De Indiase oplichters (nep-Microsoft) bellen mij nu al sinds meerdere jaren, Vijf jaar, zes jaar of nog langer? ik ben de tel kwijt. Soms meerdere malen (2-4 keer) per dag. Het kan de heren oplichters in Calcutta niet worden ontzegd dat ze bijzonder volhardend zijn. In het begin heb ik ze een paar keer afgepoeierd, nu probeer ik de telefoon niet aan te nemen als ik vermoed dat Calcutta weer aan de lijn is.
De hoop dat de bot dan zou besluiten mij niet meer te bellen is echter ondertussen vervlogen. Het begint steeds weer opnieuw.

De computer die belt laat steeds een ander nummer op de display zien, zodat het blokkeren van individuele nummers geen zin heeft.

Sinds enige tijd verschuilt de computer die mij belt zich regelmatig achter Nederlandse netnummers (meestal 068 of 065) of achter "geen melding". Vroeger waren de oplichters nog onmiddellijk herkenbaar aan een nummer dat met 0003 of 0004 (of zoiets) begon. Buitenlandse nummers blokkeren lijkt op deze manier geen zin te hebben, of wel?

Is het voor KPN mogelijke om oproepen vanuit een bot te herkennen en deze te blokkeren?

Welke reacties heeft KPN van de Indiase Telecom en Indiase Ambassade  over deze horreur? Benieuwd of er werkelijk internationaal werk van gemaakt wordt want dit schaadt van Indiase belangen maar vraagt wel initiële acties vanuit Nederland. 

Mag nu voorstellen dit aan te kaarten bij zowel de Indiase Telecom partner(s) als bij de Ambassade van India in Den Haag, tel 070- 

Op mijn bellijst trof ik het telefoonnummer 0010 7600 620 aan. Ik heb dit nummer teruggebeld en het blijkt het nummer van een zogenaamde helpdesk van Microsoft te zijn. De verbinding werd door hen snel verbroken en toen heb ik de telefoon opgelegd. Er is dus contact geweest. Kan ik daar nog vervelende gevolgen van ondervinden in de vorm van bellen op mijn kosten?

Het reactieformulier van KPN is dringend aan verbetering toe. Nu is het  niet mogelijk om hinder-oproepen ouder dan 3 maanden op te geven.

Stel voor om een open tekstveld toe te voegen waarin alle hinder- nummers kunnen worden opgegeven met details, gescheiden door komma’s . Zo zijn deze opgaven van de diverse aangevers eenvoudig te verzamelen en terug te leiden. 

Zoveel beter namelijk dan steeds maar een nietszeggend standaard antwoord terug te geven aan de aangever. Waarop deze aangever vervolgens Niet kan terug reageren. Hoe klantgericht KPN?

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @KerstenKPN, welkom! Erg jammer om te lezen dat je zoveel hinder ondervindt. Ik herken de toename van dit soort telefoontjes ook op mijn eigen mobiele nummer. Ik kan alleen aangeven dat je dit kunt blijven melden, maar dat het vanuit KPN lastig is om er iets aan te doen. Je feedback voor wat betreft het formulier geef ik intern door, bedankt daarvoor!

Hartelijk dank voor uw adequate reactie en het doorgeven intern van de verbeteringsvoorstellen. 

Via Billing moeten ook sporen terug te vinden zijn; mijnsinziens een mooie stage opdracht om hier eens goed op te gaan jagen . En mede ter verbetering van de internationale contacten.

De Indiase Ambassade in Den Haag is nu zelf slachtoffer van dit soort spoofing waarbij hun indentiteit misbruikt wordt om mensen uit India geld af te persen. Vervelend maar ook dus mogelijk een goed moment, ref ‘never waist a crisis’.

Bedankt,

Rene