Persoonlijke ervaring: 1Password via KPN

  • 5 April 2024
  • 1 reactie
  • 80 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8

Ik heb vorig jaar een jaar gebruik gemaakt van 1Password. Toen mijn abonnement was verlopen ging ik traditiegetrouw als gierige Hollander toch kijken naar alternatieve oplossingen. Ik heb NordPass en ProtonPass overwogen, maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt bij 1Password te blijven voor een jaar. Dat kwam ook omdat je 1Password kon gebruiken via KPN. Echter is mij dat toch een beetje tegengevallen. Daarom wil ik graag mijn persoonlijke review hierover delen, en wie weet kan het nog eens meegenomen worden.

 

1Password.com VS 1Password.com
Als eerst moet ik KPN bedanken: ik ben door KPN achter het verschil gekomen tussen 1Password.com en 1Password.eu. Voor wie het niet weet: .com heeft servers in VS en .EU in de EU. En qua privacywetgeving is de EU ‘beter’ dan VS.

1Password via KPN is goedkoper + maandelijks opzegbaar
Via 1Password.eu zelf betaal je 3.39 + BTW euro per maand. Of 3.20 incl. BTW voor een jaarabonnement. Via KPN betaal je 2,99 euro incl. BTW en is maandelijks opzegbaar. Dat is netjes.

Via KPN langere proeftijd
Via KPN kan je één maand proberen. Via 1Password.eu zelf krijg je een proefperiode van twee weken.

Alles via 1 factuur op KPN; dat kan fijn zijn.
Net zoals streamingdiensten kan het best prettig zijn om dingen op 1 factuur te krijgen. Ik vind het goed dat KPN dit aanbied, want het maakt dingen makkelijker. En daarnaast kan het ook nieuwe mensen aanroepen en daardoor het internet veiliger maken. Dat vind ik goed van KPN.

 

Overzetten van .COM naar .EU is toch meer een gedoe.
Dit heeft minder met KPN zelf te maken, maar doordat 1Password de servers letterlijk van elkaar heeft gescheiden is het overzetten echt wel een gedoe. Dat is fijn voor je veiligheid, maar ik vind (ook op de site van 1Password) dat er onterecht wordt geschetst dat dit “makkelijk” gaat. Helemaal als je ook bijlage hebt opgeslagen, die moet je stuk voor stuk overzetten.

Je kan alleen 1Password gebruiken met een nieuw 1Password account.
1Password kan nóóit je gegevens verwijderen, dat scheelt. Echter vind ik het onduidelijk omschreven dat je écht een nieuw account moet hebben om 1Password via KPN te gebruiken. Zo staat hier wel dat het “kan”, maar het geen kwestie van “kan” maar het moet hoe dan ook.

Ook op de activatiepagina staat er wel iets over beschreven, maar wordt er (in mijn ogen) iets te makkelijk naar gekeken:

Want stel je hebt één hoofd e-mailadres en je hebt al een .EU account, dan moet je eerst een tweede mailadres regelen en wijzigen. Daarna een nieuw account aanmaken, en moet je daarna ook je wachtwoorden enzovoort opnieuw overzetten. Het overzetten van je gegevens tussen 1Password gaat niet soepel, waardoor je in je 1Password account op beide accounts moet inloggen en stuk voor stuk moet selecteren en “overslepen”. Slepen werkt alleen dus niet met wachtwoorden waar je ook een bijlage hebt zitten, dus die moet je handmatig verwijderen, overzetten en weer toevoegen.

En heb je geen actief betaalmethode meer? Dus heb je 1Password via KPN opgezegd? Dan wordt je account bevroren. Je data kan je wel zien, maar overzetten gaat lastiger. Als je bijvoorbeeld overzet en daarna het gene wat je hebt overgezet wilt verwijderen, dan kan dat dus niet. Ook bijvoorbeeld een tag toevoegen, lukt niet. Want doordat je account frozen is, kan je helemaal niks meer. Logisch natuurlijk, maar wel irritant. Ik heb daardoor mijn oude account één maand los betaald, zodat dat nog iets makkelijker ging. Vind eigenlijk dat dat niet moet hoeven.

En niet te vergeten: door elke keer je dingen over te zeggen is er ook een risico op fouten. Wachtwoorden die niet goed over gaan enzovoort.

Switchen tussen Individual en Familiy is niet zo makkelijk.
Het probleem van bovenstaande heb je ook als je switcht tussen individueel en familie. Want dat kan niet, want je moet dan een nieuw account aanmaken. (Met een nieuw uniek e-mailadres!)

Via 1Password zelf gaat dit wel soepel, maar via KPN neh.

Opzeggen kan niet meteen?
Ik heb op 5-3-2024 1Password toegevoegd, maar kan pas op 5-4-2024 het weer van mijn abonnement afhalen. Terwijl ik na twee dagen al had van: nee, dit is niks voor mij. Het is iets kleins, maar had liever gezien dat je het meteen weer van je abonnement kon halen.

Je wilt juist ook niet alles via KPN hebben.
Doordat bovenstaande juist een gedoe is met nieuw account, voelde het voor mij toch niet zo fijn dit via KPN te hebben. Het voelt heel erg alsof je 1Password account aan een dun lijntje hangt. Met één foutje is je account bevroren en heb je weer gedoe met overzetten. Beetje hetzelfde waarom ik geen mailbox van een provider gebruik, je wilt ook weer niet teveel afhankelijk zijn.
 

En ja, ik vind streamingdiensten via KPN anders dan een mailbox/1Password.

 

🏳️ Aandachtspunt: activeren duurt lang.
Geen echt min/pluspunt, maar wel om rekening mee te houden: je kan pas je account na een paar uur activeren.

 

Conclusie
Ik heb zelf gekozen om toch 1Password zelf af te sluiten. Zo weet ik dat het zeker weten goed zit, in plaats van een derde partij er tussen. Het voelde toch niet zo soepel als ik had gehoopt. Wel vind ik het tof dat KPN dit aanbied, zodat nieuwe mensen hier kennis mee maken. Maar als je hier al wat meer ervaring mee hebt, zou ik je voor nu aanraden het lekker zelf af te sluiten. En mocht het in de toekomst soepeler gaan, dan valt het best opnieuw te overwegen. En misschien meerdere password managers aanbieden kan ook niet kwaad.


1 reactie

Reputatie 7

Hey, wat tof dit, @ikheetjeff, bedankt voor je review! Niet alleen handig voor andere gebruikers, maar ook voor ons heel waardevol. Ik zet je feedback over de verbeterpunten door naar het relevante team.

Reageer