Veilig online: Hoe veilig voel jij je?

  • 14 January 2024
  • 16 reacties
  • 499 keer bekeken
Veilig online: Hoe veilig voel jij je?
Reputatie 7
Badge +19

Online veiligheid, een belangrijk onderwerp in deze digitale tijd. De Online Veiligheidsmonitor 2023 van KPN en ESET onderzoekt de wensen en ervaringen rondom online veiligheid. Daaruit komt: maar één op de drie Nederlanders voelt zich echt veilig online.

 

De Online Veiligheidsmonitor 2023

Het gevoel van onveiligheid komt door dingen als hacken, phishing en identiteitsdiefstal. Verder vindt maar een kwart van de Nederlanders dat ze genoeg technische kennis hebben om veilig online te zijn. Wel willen Nederlanders graag zelf controle houden over hun online veiligheid.

Dit is de uitkomst van de Online Veiligheidsmonitor 2023 van KPN en ESET, uitgevoerd door Blauw Research. Gebruikers beoordelen de online veiligheid gemiddeld met een 6,9. Ouderen voelen zich online veiliger. Bij jongeren speelt het sociale deel van online veiligheid mee: Zij hebben vaker een gevoel van online onveiligheid door scamming en cyberpesten.

“Vorige week nog meldde de NCTV dat cyberdreigingen op één staat als grootste zorg voor alle Nederlanders. Dat zien we ook in dit onderzoek bevestigd“, zegt Dave Maasland, CEO van ESET Nederland. “We zijn steeds meer digitaal verbonden en het aantal slimme apparaten in huis heeft een vlucht genomen, het voelt voor ons als een missie om ervoor te zorgen dat we ons echt veilig online voelen. Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen, en dat is precies wat we hier samen met KPN aanpakken.”

 

Online veiligheid belangrijker dan gemak

Uit de KPN-ESET Online Veiligheidsmonitor 2023 komt dat bijna twee derde van de Nederlanders online veiligheid belangrijker vindt dan online gemak. Denk aan online browsen en persoonlijke gegevens delen. Meer dan acht op de tien Nederlanders gebruiken liever een browser die gevaarlijke websites blokkeert, zelfs als ze daardoor minder vrij websites kunnen bezoeken. Ook deelt acht op de tien Nederlanders liever nooit persoonlijke gegevens online, ook als ze daardoor geen online diensten kunnen gebruiken.

 

Zelf controle houden

Het gevoel van online onveiligheid kan te maken hebben met beperkte technische kennis. Maar een kwart van de Nederlanders vindt dat ze genoeg technische kennis hebben om te zorgen voor hun eigen online veiligheid. Slechts een kwart van de Nederlanders wil hun online veiligheid helemaal laten beheren door een externe partij. Zij regelen hun online veiligheid liever zelf, zodat ze controle hebben.

Op het forum helpen we graag mee aan informatie over online veiligheid. Heb jij bijvoorbeeld deze lezing over internetcriminaliteit gevolgd?

 

Online veiligheid bij KPN

Een lang verhaal kort: online veiligheid is belangrijk. Daarom doen we ons best om daar een handje bij te helpen. Hiervoor kan je de KPN Veilig producten gebruiken. Hierbij hoorden al de KPN Veilig Virusscanner en de KPN Veilig Wachtwoordmanager.

Daar is nu iets nieuws bij gekomen: KPN Veilig Netwerk Thuis. KPN Veilig Netwerk Thuis beschermt alle apparaten die met de KPN internetverbinding bij je thuis verbonden zijn. Met deze slimme netwerkbeveiliging van ESET worden al je apparaten in huis beveiligd.

 

En nu jij!

Hoe sta jij in je online veiligheid? Hoe veilig voel jij je online, en wat doe je om zo veilig mogelijk online te zijn?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb de veiligheid van mijn Mac goed onder controle, of eigenlijk moet ik zeggen dat heeft Apple goed onder controle.
Ik heb wel een virusscanner speciaal voor de mac CleanMyMac X, maar eigenlijk heb ik die niet nodig, maar ik hou hem wel, want hij doet nog meer belangrijke dingen, ieder die een Apple heeft kan ik deze aanbevelen.
Windows is verleden tijd voor mij, dat is wel 12  jaar geleden dat ik die gebruikt heb, dus daar heb ik geen oordeel en geen ervaring (meer) mee.
Dus het antwoord op je vraag @Alexandra is Ja ik voel me heel veilig.

Kan er hier ook al antwoord op gegeven worden @Alexandra :

Ik heb ook ergens gelezen dat voor nieuwe klanten KPN Veilig niet meer gratis aangeboden wordt, 2 en 5 licjenties, maar alleen nog tegen betaling en dat als 2e optie ESET veilig kan worden afgenomen tegen betaling, klopt dat?

Wat is de meerwaarde van ESET t.o.v. KPN Veilig?

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik voel me ontzettend veilig online, virussen op een iPhone heb ik nog niet van gehoord, mijn (werk-)Samsung heeft NOX en thuis heb ik een drietal Windows computers waarbij ik Windows defender op heb staan. Naar mijn mening zal de fabrikant van de software altijd de beste anti-virus programma kunnen maken en ook standaard mee leveren.

 

Als je dan niet overal maar op download klikt en sketchy sites bezoekt kan er volgens mij weinig gebeuren.

Reputatie 7

Ook ik voel mij uitermate veilig online.

De beste beveiliging ben je zelf. Mijns inziens is het allerbelangrijkste dan men zich bewust is van de mogelijke bedreigingen en dat men zich dus altijd achterdochtig opstelt en liever een keer teveel controleert dan te weinig.

Heb je ooit een aankoop gedaan op Internet zonder eerst de betrouwbaarheid van de leverancier te beoordelen? Dan ben je je blijkbaar nog niet bewust genoeg.

Vraag je je wel eens af waarom bedrijven zoals Google je willen laten inloggen? Dan zou ik dat toch maar eens gaan doen. Weet dat ik nooit bij Google ingelogd ben als ik van de Google zoekpagina gebruik maak en daar heb ik mijn redenen voor.

 

Overigens sluit ik mij volledig aan bij @Ik_Combineer dat Microsoft Defender een uitstekende bescherming biedt op Windows machines en tegenwoordig ook Android machines.

 

Windows doet mijns inziens t.a.v. veiligheid dan ook niet meer onder voor Apple. 

Ik gebruik overigens geen enkele van mijn vijf "gratis" KPN Veilig licenties omdat ik geen enkele meerwaarde zie van F-Secure.

 

Overigens is de dreiging t.a.v. IoT devices wel één om heel goed bij stil te staan.

Helaas bieden de Experia/KPN boxen niet de mogelijkheid om IoT devices op een apart vlan te plaatsen om ze zo af te schermen van het kunnen benaderen van apparaten op het gewone thuisnetwerk.

Dit is voor mij één van de redenen om een eigen router te gebruiken die die functionaliteit wel biedt.

 

Bij het onderstaande onderdeel van de reclame pagina voor KPN Veilig Netwerk Thuis zullen best een groot aantal van de Nederlanders hun bedenkingen hebben.

 

Reputatie 7
Badge +9

Gelet op het bovenstaande verbaast het me daarom dat nieuwe abonnees van KPN-internet voortaan geen KPN Veilig Virusscanner meer kunnen nemen voor 2 of 5 apparaten. Weet iemand wat daarvan de reden is? @Alexandra 

Piet.

Gelet op het bovenstaande verbaast het me daarom dat nieuwe abonnees van KPN-internet voortaan geen KPN Veilig Virusbeveiliging meer kunnen nemen voor 2 of 5 apparaten. Weet iemand wat daarvan de reden is? @Alexandra 

Piet.

Dat kan nog steeds @Piet van der Vooren , er moet nu alleen voor betaald worden. Zie ook mijn vraag eerder binnen dit topic.

Reputatie 7
Badge +9

Gelet op het bovenstaande verbaast het me daarom dat nieuwe abonnees van KPN-internet voortaan geen KPN Veilig Virusscanner meer kunnen nemen voor 2 of 5 apparaten. Weet iemand wat daarvan de reden is? @Alexandra 

Piet.

Dat kan nog steeds @Piet van der Vooren , er moet nu alleen voor betaald worden. Zie ook mijn vraag eerder binnen dit topic.

Die betaalde abonnementen zijn er alleen nog maar voor 15 en 25 apparaten. De gratis abonnementen voor 2 en 5 apparaten zijn er niet meer.

Piet.

Reputatie 7
Badge +19

Super fijn @huistijger 😊 Dank voor het delen @Ik_Combineer en ook @wjb voor de uitvoerige uitleg! Interessant om te lezen hoe jullie daar in zitten.

 

@Nomen Nominandum en @Piet van der Vooren goede en begrijpelijke vraag. Het antwoord heeft meerdere kanten. Het basisnetwerk van KPN is van zichzelf al veilig. Zo hebben we speciale teams die ons netwerk uitvoerig testen, maar toch kan je gevaar lopen. Als je op een phishinglink klikt, bijvoorbeeld. Of door onveilige websites te bezoeken. Om extra goed beschermd te zijn hebben we KPN Veilig. Met andere woorden, voor wie daar behoefte aan heeft, kan kiezen voor KPN Veilig.

En zoals @Ik_Combineer en @wjb ook aangeven, veel mensen hebben al een ingebouwde antivirus op hun apparaten, dat is in de meeste gevallen voldoende.

Reputatie 7
Badge +9

@Alexandra Ik ben helemaal eens met @wjb dat een extra virusscanner onnodig is en soms contraproductief werkt (prestatieverlies, nieuwe inbraakmogelijkheden door bugs van de antivirus...)

Bovendien is ESET helemaal niet goed in vergelijking met anderen virusscanner (inclusief Windows Defender). https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Om IoT apparaten te isoleren kan man ook een WiFi-AP in DMZ plaatsen en deze apparaten met de Wifi van AP te verbinden.

 

Reputatie 7

Om IoT apparaten te isoleren kan man ook een WiFi-AP in DMZ plaatsen en deze apparaten met de Wifi van AP te verbinden.

Je mag natuurlijk nooit een accesspoint als DMZ Host instellen immers daarmee zet je dat apparaat wagenwijd open voor benadering vanaf Internet.

Het enige apparaat dat je als DMZ Host mag instellen is een router die voorzien is van zijn eigen firewall. Overigens kunnen vanaf het netwerk achter zo'n router als DMZ Host de apparaten achter de primaire router nog altijd benaderd worden.

Reputatie 2

Veiligheid is relatief hè, maar ik denk dat ik de veiligheid wel aardig op orde heb hier. Althans zo voelt dat, maar wat @wjb zegt. Je bent zelf de beste firewall. De human firewall. Denk als een hacker. Stel overal 2 factor in. Klik niet zomaar op linkjes in e-mails. Dubbelcheck de afzender. Vraag je bij elk mailtje af of het echt wel van de vermeende afzender is. Log anders voor de zekerheid gewoon bij het bedrijf in. Blijf nadenken. Gebruik zelf Bitdefender Total Security op alle Windows laptops in ons gezin. En heb het regelmatig thuis over de online veiligheid. Zeker als je pubers in huis hebt die denken dat alles gratis te bekijken en te downloaden is! Wat betreft slimme apparaten kun je het beste Zigbee gebruiken en anders zet je ze op het gastennetwerk zodat ze niet bij de andere apparaten kunnen. Dat geldt ook voor de T.V. enzovoorts. Wat betreft Home automation is het niet nodig om een poort open te zetten van je router. Doe dat gewoon niet. Dan ben je sowieso al kwetsbaar. Ik ontsluit bijv. alles via Apple Homekit. Blijf alert en nadenken!

Op mijn Chromebook heb ik niets speciaals geïnstalleerd, zou binnen de software ingebouwde beveiliging moeten hebben die afdoende zou moeten zijn. KPN Veilig heeft er op gewerkt, maar nu niet meer.

Op mijn Windows 11 laptop heb ik de standaards beveiliging aan en aanvullend KPN Veilig.

Op mijn Android telefoons en tablets heb ik alles gewoon standaard staan.

Verder zijn we gewoon heel bewust bezig als we online zijn en klikken nooit op linkjes binnen de mail, zelfs niet als die mail van KPN komt.😎

Een veiligheidsexpert  binnen RTL Z heeft heeft ooit eens verkondigd nooit en te nimmer (meer) op een link binnen een mail te klikken i.v.m. de veiligheid. Buiten de mail om is ook toegang te krijgen tot de  betreffende dienst of website of document.

 

Reputatie 7
Badge +7

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel… een zwakke schakel is in dit geval vaak linkjes in een email of een phising email of tegenwoordig ook een SMS / Whatsapp bericht. Sinds ik Apple devices gebruik, let ik niet zozeer op virusscanners meer. Ik heb weleens een licentie gehad van, (oeps…) Kaspersky, wat @huistijger ook zegt, Apple heeft dat goed onder controle. Kaspersky niet meer verlengd, omdat het de zaak alleen maar vertraagd. Via Bootcamp draai ik sporadisch Windows10, ook daar geen Kasperky meer, maar KPN Veilig.

Voel je je veilig? Jazekers, zolang je niet op al te linke linkjes klikt, je gezond verstand gebruikt en software download via de stores die gecontroleerd worden, zit het wel goed. Enne… ook tweetraps verificatie verhoogd de veiligheid.

Reputatie 7
Badge +10

Apple heeft zelf ook een zeer goede ingebouwde (internet) beveiliging op de Macbooks, iMac all-in-one en iMac studio.

Het heet bij Apple XProtect en is enigszins vergelijkbaar met Microsoft Defender, alleen werkt Xprotect iets strenger en is het onderdeel van het besturingssysteem van Apple zelf.

Virussen en malware brengen allerlei problemen met zich mee naar uw Mac, waaronder prestatievertragingen, externe harde schijf die niet wordt weergegeven, onvermogen om websites te bezoeken, enz. Als je voorzichtig bent met wat je installeert, heb je geen anti-malwaresoftware van derden nodig om je Mac te beschermen.

Je Mac heeft alle malwareverdedigingen die je nodig hebt op de achtergrond van macOS. Naast Gatekeeper heeft Apple ook XProtect geïntegreerd om te voorkomen dat je Mac malware-infecties maakt. Zelfs wanneer malware in je Mac sluipt, wordt het weggevaagd door Malware Removal Tool.

Het is dus helemaal niet nodig om een aparte anti-malwaresoftware of internet security van een derde (zoals BitDefender, Norton, ESET of KPN Veilig) partij op je iMac te installeren.

Ik voel mij ook zeer veilig online, als ik achter mijn iMac All-in-One over het internet surf.
Daarnaast weet ik ook exact waarop ik moet letten, zoals niet zomaar op links klikken in een verdachte e-mail.

Op de achtergrond (en omdat het volledig gratis is), draait nog wel het Malwarefilter van KPN om mijn glasvezellijn, als een extra tussenbeveiliging.

De iPhone heeft sowieso geen beveiligingssoftware nodig.

Meer info over XProtect: Beveiliging voor Mac (Bron: Apple)

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb alles controle, echter deze gingen door de spamfilter heen...

Reputatie 7
Badge +7

Ik voel me online veilig. Ik lees een paar interessante reacties. Een aspect heb ik nog niet gelezen en dat is het patchen van software. Patchen, patchen en nog eens patchen. Van iWatch tot MacBook. Maar ook al de ioT devices. Ik kom zo vaak verouderde software tegen en die apparatuur wordt regelmatig gebruikt voor online banking en andere zaken die veilig dienen te gebeuren (belastingen, etc) en dat is zorgelijk. Inderdaad is het jammer dat je met de standaard apparatuur van KPN ioT devices niet in een apart VLAN kan plaatsen.

Verder lees ik zinvolle reacties zoals het niet inloggen bij Google als je zoekt. Gebruik van twee-factor authenticatie waar mogelijk. Een ordentelijk wachtwoordbeleid is ook verstandig. En vooral eerst denken en dan pas doen.

Ik maak me meer zorgen over mijn gegevens en vooral de veiligheid hiervan bij noodzakelijke overheidsdiensten en andere cruciale diensten. Het blijkt toch nog regelmatig mis te gaan.

 

Reageer