Beantwoord

Whatsapp bericht gekregen met phishing van een nummer dat van KPN zou moeten zijn

  • 24 December 2023
  • 6 reacties
  • 101 keer bekeken

Reputatie 2

hoi,

 

zojuist via Whatsapp een berichtje ontvangen van een voor mij onbekend telefoonnummer…...ik heb het daarom ook niet geopend, maar de eerste regel kan ik wel lezen : “Hey, U heeft een loterij gewonnen. Bel dit……...”  etc….

 

als ik het nr google, kom ik na lang zoeken uit bij een KvK nr…...dat van KPN zou zijn??!!   

hoe dan ook, vind ik het nog steeds vreemd, aangezien KPN ook wel een email zou sturen (als ik al wat gewonnen zou hebben)      

Ik heb een sreenshot gemaakt, zodat ik evt het telefoonnummer aan KPN kan leveren, mochten zij nader onderzoek gaan doen.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 26 December 2023, 20:27

Bekijk origineel

6 reacties

Meteen blokkeren dat nummer @Judithday 

Reputatie 7
Badge +7

@Judithday 

Alarmbellen en rode vlaggen!!!

Geen linkjes aanklikken en zoals Nomen al zegt: blokkeren dat nummer!

Reputatie 2

dank voor jullie reacties, heb het nummer ook al geblokkeerd!!

Reputatie 7
Badge +30

dank voor jullie reacties, heb het nummer ook al geblokkeerd!!

Om het van KPN uit ook nog even te bevestigen: dit bericht is niet afkomstig van ons, @Judithday! Dus je hebt er goed aan gedaan te verwijderen en blokkeren :)

 

Ik vermoed ook dat het nummer dat werd weergegeven, ook niet het daadwerkelijke nummer is dat het bericht heeft verzonden. Het is, helaas, heel makkelijk om het te doen laten lijken alsof een bericht van een bepaald nummer komt. Terwijl het dan eigenlijk door een ander nummer verzonden wordt.

Reputatie 7
Badge +8

Voor zover ik weet zijn telefoonnummers vanuit WhatsApp niet te spoofen. Elk account op WhatsApp moet bevestigd worden via SMS (gaat automatisch bij activatie).

Criminelen gebruiken veel telefoonnummers waarbij ze helaas wijdverspreid op Whatsapp zitten te scammen.

Beste advies: Direct rapporten en blokkeren, geen links aanklikken of reageren, en gesprek verwijderen. 

Maar vaak worden deze nummers vrij snel door criminelen gedumpt, waardoor ze moeilijk te traceren zijn. Na activatie hebben ze al niet eens meer een mobiele netwerkverbinding nodig. 

Reputatie 2

Dank allemaal voor jullie reactie en adviezen.

Reageer