Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

Categorie: Modems
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box [rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

Als aanvulling op @TDN , de kanalen 36 t.e.m. 48 zijn echt vrije kanalen, als je handmatig voor hogere kanalen kiest en je woont in een radargebied, militair, luchtvaart of weer, dan schakelt de router automatisch terug naar een vrij kanaal, dat is wettelijk zo bepaald.

Ik woon niet in een DFS-regio en kan dus alle kanalen en kanaalbreedtes kiezen, als jij daar dus ook gebruik van wilt kunnen maken moet je in een DFS-vrije zone komen wonen.😎😉


Bedankt TDN en N.N, dat wist ik niet @dwiersma1 dat lijkt mij dan niet direct gerelateerd aan deze update. Mocht je daar verder de diepte over in willen gaan dan is mijn verzoek om een nieuw topic aan te maken.


 Even een controle vraag van mijn kant dan, zijn de opstellingen wel op te slaan als je de extenders buiten beschouwing laat?

@Remco van KPN deze optie bestaat niet (zover ik kan zien in de huidige interface). De Slaves (Superwifi punten) volgen de settings van de Master. Als ze bedraadt zijn lijkt dat wel een optie te zijn.

En ik woon in een Radar-vrij gebied dus ik zou die 160Mhz moeten kunnen gebruiken en/of anders automatisch aan kunnen zetten (die ook niet opgeslagen wordt, zoals in mijn eerder post gemeld).

Het gaat wat ver om nu de WiFi punten even uit te zetten, dat vind men hier niet echt oké. Wellicht dat ik dit komende week ergens kan doen als het wat rustiger is op het huisnetwerk.


@dwiersma1 Dan horen we graag wat je bevindingen zijn, en zou je die dan kunnen terugkoppelen in een apart topic? Dan kunnen we hier de focus op de update houden.


@dwiersma1 Werkt prima bij mij:

Maar waarom zou je ooit 40 MHz op 2.4 GHz willen gebruiken? Of 160 Mhz op 5 GHz. Veel te veel interferentie, tenzij je op een boerderij woont met nul andere mensen die het spectrum gebruiken, dan zou het nog kunnen.


@dwiersma1 @roam Ook in DFS vrije gebieden hoef alleen een keer  per dag een AWACS op 10km hoogte over te vliegen, dan val 5GHZ/160Mhz uit.


Is het mogelijk om WPS uit te zetten in deze firmware? Op de oude firmware (60E) was dit wel mogelijk. Het lijkt dat de WPS instelling wel was overgezet van mijn oude firmware, want deze stond niet aan op de nieuwe firmware. Maar nu ik mijn instellingen gereset hebt, dus ook de ingestelde SSID (ik gebruik nu weer het standaard KPNxxxxxx SSID), lijkt WPS ook weer aan te staan.

 


Tot aan de update kon ik mijn Qnap van buiten benaderen via poort 548. Nu kom ik, waarschijnlijk door de firewall, niet meer binnen. Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg?


Tot aan de update kon ik mijn Qnap van buiten benaderen via poort 548. Nu kom ik, waarschijnlijk door de firewall, niet meer binnen. Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg?

Welke update? Van oude firmware (60E) naar nieuwe KPN firmware? Of een hogere versie van de nieuwe KPN firmware? Tijdens het overzetten van oud naar nieuw lijkt niet alles mooi over te komen. Ik zou je apparaat resetten naar fabrieksinstellingen en de portforwards weer opnieuw toevoegen. Zou het de volgende updates moeten blijven werken.


Ik heb nu dus versie V12.C.23.15.06 op mijn modem. Loop ik dan niet de kans dat ik bij de volgende update weer alles kwijt ben?

 

Ik snap jouw idee maar zie het toch liever wat structureels opgelost.


Als ik inlog op de KPN modem 12 waar kan ik zien welke software versie ik momenteel heb?


Ik heb nu dus versie V12.C.23.15.06 op mijn modem. Loop ik dan niet de kans dat ik bij de volgende update weer alles kwijt ben?

 

Ik snap jouw idee maar zie het toch liever wat structureels opgelost.

Nee, volgende keer blijft de boel bewaard. Als je van de oude software, die eindigde op 60E, naar de nieuwe overgaat, dan proberen we alles qua instellingen over te nemen. Maar omdat de nieuwe Software zo anders is, kan het zijn dat dit niet geheel lukt. Dus dan is roam's suggestie om eenmalig te resetten en de boel opnieuw in te stellen een goede. Bij verdere updates blijf je op de nieuwe Software, dus is de impact niet zo groot.

 

Als ik inlog op de KPN modem 12 waar kan ik zien welke software versie ik momenteel heb?

Als je de nieuwe Software al hebt, gelijk op het inlogscherm, in het midden onder de afbeelding van je modem. Als je dat niet ziet, dan zit je nog op de oude firmware.


Ik heb nu dus versie V12.C.23.15.06 op mijn modem. Loop ik dan niet de kans dat ik bij de volgende update weer alles kwijt ben?

 

Ik snap jouw idee maar zie het toch liever wat structureels opgelost.

Nee, volgende keer blijft de boel bewaard. Als je van de oude software, die eindigde op 60E, naar de nieuwe overgaat, dan proberen we alles qua instellingen over te nemen. Maar omdat de nieuwe Software zo anders is, kan het zijn dat dit niet geheel lukt. Dus dan is roam's suggestie om eenmalig te resetten en de boel opnieuw in te stellen een goede. Bij verdere updates blijf je op de nieuwe Software, dus is de impact niet zo groot.

 

Helaas, terug gezet naar fabrieksinstelingen maar ik krijg de poort niet open. Bij instellingen-tab zie ik nog steeds staan dat ik V12.C.23.15.06 heb.

Voor de open poort heb ik dit ingesteld:

Of doe ik hier iets verkeerd? Of moet ik nog iets met de firewall doen? Die heb ik nu even op low gezet om te testen.


 

Helaas, terug gezet naar fabrieksinstelingen maar ik krijg de poort niet open. Bij instellingen-tab zie ik nog steeds staan dat ik V12.C.23.15.06 heb.

Voor de open poort heb ik dit ingesteld:

Of doe ik hier iets verkeerd? Of moet ik nog iets met de firewall doen? Die heb ik nu even op low gezet om te testen.

Heb je het apparaat voor het opnenen van de poort een vast IP-adres gegeven? Lukt het dan nog niet, zou je alsjeblieft een eigen topic aanmaken zodat het hier overzichtelijk blijft? 


Sinds de update is er een probleem ontstaan met het gastnetwerk. Er draait een eigen DNS-service in mijn thuisnetwerk, die ook aanvragen vanuit het gastnetwerk afhandelt. Alleen krijgen apparaten via het gastnetwerk nu geen internetverbinding meer. De Windows-laptop van iemand die hier op bezoek was gaf aan dat de verbinding beveiligd is en dat die daardoor geen internettoegang had.

Ik heb het naderhand natuurlijk getest en via het gastnetwerk is geen internetverbinding meer mogelijk, tenzij ik de DNS-proxy van KPN weer aanzet. En dat is precies niet de bedoeling, want de DNS-server is een pihole. De DNS-instellingen daarin heb ik ook gecheckt en getest met verschillende instellingen maar dat maakt geen verschil.

Het zou toch niet moeten uitmaken voor een gastnetwerk via welke DNS-server het verbinding maakt? En los daarvan, in de instellingen voor het gastnetwerk kan ik ook de KPN-DNS niet invullen want die instelling is grijs. Hoe kan ik dit oplossen?

Overigens: de term ´beveiligd' is een beetje misleidend, want gezien het voorgaande lijkt het mij niet logisch dat dit in de instellingen voor de firewall zit. Ik heb dat nog niet getest om die reden.


Maak hiervoor even een eigen topic aan, @herfstframdoosje. Ik vermoed dat het namelijk toch met instellingen te maken heeft. Neem, voor je dat doet, voor de zekerheid even dit topic door, van iemand die ook een pihole gebruikt voor DNS en ineens rare dingen ervaarde. Daar bleek het aan de firewall instellingen te liggen. Als dat in jouw geval niet helpt, of niet van toepassing is, dan denken we graag mee in je eigen topic.


Maak hiervoor even een eigen topic aan, @herfstframdoosje. Ik vermoed dat het namelijk toch met instellingen te maken heeft. Neem, voor je dat doet, voor de zekerheid even dit topic door, van iemand die ook een pihole gebruikt voor DNS en ineens rare dingen ervaarde. Daar bleek het aan de firewall instellingen te liggen. Als dat in jouw geval niet helpt, of niet van toepassing is, dan denken we graag mee in je eigen topic.

Dank voor je reactie, @Erik van KPN Ik heb inmiddels een nieuw topic aangemaakt. Het topic waar jij naar verwijst gaat helaas over een iets ander probleem, al lijkt het er wel een beetje op. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.


Maak hiervoor even een eigen topic aan, @herfstframdoosje. Ik vermoed dat het namelijk toch met instellingen te maken heeft. Neem, voor je dat doet, voor de zekerheid even dit topic door, van iemand die ook een pihole gebruikt voor DNS en ineens rare dingen ervaarde. Daar bleek het aan de firewall instellingen te liggen. Als dat in jouw geval niet helpt, of niet van toepassing is, dan denken we graag mee in je eigen topic.

Dank voor je reactie, @Erik van KPN Ik heb inmiddels een nieuw topic aangemaakt. Het topic waar jij naar verwijst gaat helaas over een iets ander probleem, al lijkt het er wel een beetje op. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Vermoedelijk een ander probleem bedoel ik natuurlijk 🤓


Hoe kan je eerder toegang krijgen tot deze nieuwe KPN Software ik heb de KPN Box 12 en 3 Superwifi 2 kastjes.


Hoe kan je eerder toegang krijgen tot deze nieuwe KPN Software ik heb de KPN Box 12 en 3 Superwifi 2 kastjes.

@Kuilema Alle SuperWifi’s loskoppelen en het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen. Daarna niet meer aan het modem komen en elke avond hopen dat je modem een update uitvoert. Als je de update hebt ontvangen op het modem kan je weer de SuperWifi 2 aansluiten, deze zullen dan daarna ook (hopelijk) geüpdate worden.


Ik hoop vooral dat de Box 12 wat stabieler gaat worden. In een multifunctioneel waar ik wat IT dingen regel staat een KPN Box 12. De vorige GUI was echt retetraag. Ik heb in 2 jaar tijd 3 keer de router helemaal moeten resetten omdat bijvoorbeeld continu bleef herstarten. Sinds kort de nieuwe GUI erop en dat werkt allereerst stukken sneller. Afgelopen woensdag op donderdagnacht is er ook een update geweest. Ik kreeg een melding dat heel veel websites niet meer konden worden geopend. Ter plekke wilde ik het testen en dat bleek inderdaad zo te zijn. Maar, ik kon ook niet meer inloggen in de KPN Box 12. Niet met het eigen gekozen wachtwoord en ook niet met het wachtwoord dat op de sticker staat. KPN gebeld: een aantal stappen doorlopen maar na een half uur was de conclusie dat alleen een complete reset zou helpen. Dat was dus de 4e keer in 2 jaar tijd. Alle reserveringen opnieuw kunnen maken etc. etc. Of er is echt iets mis met deze router of het is puur softwarematig. Ik hoop in ieder geval dat dit niet weer hoeft te gebeuren. Thuis een Experia V10 en slechts 1 keer een probleem gehad na een update (alles gereset door update). Verder nooit problemen.


@vliegnerd Mijn managed switch en printer hebben nu ook last van de ConnectON bug..

 


Is er al zicht op wanneer box 12 met 2 Experia Wifi's aan de beurt is voor een update? Zit nog steeds op de oude firmware. Is het verstandig om de Experia Wifi's te vervangen voor Superwifi 2 om dit proces wat te versnellen? 


Heeft geen zin ik heb de box 12 met 2 superwifi 2 versterkers en wacht ook al bijna 2 jaar op de update 


Is er al zicht op wanneer box 12 met 2 Experia Wifi's aan de beurt is voor een update? Zit nog steeds op de oude firmware. Is het verstandig om de Experia Wifi's te vervangen voor Superwifi 2 om dit proces wat te versnellen? 

Voor de Experia Wifi's is nog geen KPN Software beschikbaar. We hebben nu de Box 12 en de SuperWifi 2. Daar komt straks de V10 bij. Dus wanneer de Experia Wifi's aan de beurt zijn kan ik nog niet zeggen. 

Ben je eerder aan de beurt als je SW2 aanschaft i.p.v. de EW's? Ja, maar dat is natuurlijk een investering. En dan is de vraag aan jou of dat het waard is…


 

Heeft geen zin ik heb de box 12 met 2 superwifi 2 versterkers en wacht ook al bijna 2 jaar op de update 

Bijna 2 jaar is wel afrond naar boven. 😏 Maar migreren van Box 12 mét SW2 punten (in eerste instantie bekabeld aangesloten) is inmiddels ook begonnen.